Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt
Sylabus przedmiotu Łowiectwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Łowiectwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii i anatomii zwierząt |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii zwierząt występujących na terenie Polski na poziomie wiadomości ze szkoły średniej |
W-3 | Podstawowa wiedza z zakresu ochrony przyrody |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Podstawowym celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu łowiectwa, w tym roli łowiectwa w ochronie zwierząt, zapoznanie z obowiązującym prawem łowieckim, a także z wiedzą na temat ceremoniału łowieckiego i tradycji mysliwskich |
C-2 | Przybliżenie studentom pojęć z zakresu bogactwa polskich lasów i ochrony ich zasobów |
C-3 | Zapoznanie studentów z rolą łowiectwa w gospodarowaniu populacjami zwierzyny łownej |
C-4 | Przybliżenie studentom biologii zwierzyny łownej, jej zwyczajów a także zapoznanie z dopuszczanymi przez prawo łowieckie metodami polowań. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Poroża - rodzaje poroży i ich opis; cykl wzrostu i zrzucania poroża; budowa poroża. | 2 |
T-A-2 | Tropy zwierząt - przegląd i opis tropów zwierząt. Rozpoznawanie tropów zwierząt. | 2 |
T-A-3 | Zwyczaje myśliwskie. Tradycje i zwyczaje myśliwskie w trakcie polowań, słownictow myśliwskie, sygnalistyka mysliwska. | 2 |
T-A-4 | Zaliczenie pisemne przedmiotu | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia łowiectwa - historia łowiectwa na przestrzeni dziejów. | 1 |
T-W-2 | Podtsawowe pojęcia łowieckie i sposoby polowań. Kalendarz polowań | 1 |
T-W-3 | Przegląd zwierzyny grubej: łoś, jeleń, sarna, dzik, jeleń sika | 2 |
T-W-4 | Przegląd zwierzyny drobnej: lis, jenot, zając, borsuk, kuna leśna i kuna domowa i in. | 2 |
T-W-5 | Ptaki łowne - przegla i opis gatunków: bażant, głuszec, cietrzew, przepiórka, kuropatwa i in. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 7 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń. Przegląd prasy i książek o tematyce myśliwskiej | 8 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-A-4 | Konsultacje | 3 |
A-A-5 | Zaliczenie pisemne | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 8 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 9 |
A-W-4 | Konsultacje | 3 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora |
M-3 | Praca w grupach |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
M-5 | Projekcja filmów o tematyce łowieckiej |
M-6 | Pokaz zbiorów łowieckich (trofea łowieckie, tropy, broń mysliwska) |
M-7 | Prelekcje zaproszonych gości |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Referaty pisemne o tematyce łowieckiej |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O142_W01 W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu łowiectwa, potrafi wymienić i opisać zwierzyną łowną | ZO_1A_W07 | — | — | C-1, C-2, C-4 | T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4 | M-2, M-3, M-6, M-7, M-4, M-5, M-1 | S-1, S-2 |
ZO_1A_ZOK-S-O142_W02 Student potrafi wytłumaczyć rolę łowiectwa w rozwoju populacji zwierzyny łownej oraz rolę ceremoniału i tradycji łowieckich w kluturze Polski | ZO_1A_W05, ZO_1A_W11 | — | — | C-1, C-3 | T-A-3, T-W-1 | M-2, M-7, M-4, M-5, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O142_U01 Student analizuje rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasow w Polsce | ZO_1A_U13, ZO_1A_U15, ZO_1A_U21 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-A-3, T-W-2, T-W-1 | M-2, M-6, M-7, M-4, M-5, M-1 | S-1, S-2 |
ZO_1A_ZOK-S-O142_U02 Student potrafi rozpoznać gatunki zwierzyny łownej w otaczającym go środowisku. Potrafi rozpoznać tropy zwierząt i poroże zwierzyny | ZO_1A_U01, ZO_1A_U07 | — | — | C-2, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4 | M-2, M-3, M-6, M-7, M-4, M-5, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O142_K01 Student jest zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym | ZO_1A_K07, ZO_1A_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-A-3, T-W-2, T-W-1 | M-2, M-3, M-5, M-1 | S-2 |
ZO_1A_ZOK-S-O142_K02 Student jest zdolny do propagowania wiedzy na temat łowiectwa | ZO_1A_K05 | — | — | C-3 | T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4 | M-2, M-5, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O142_W01 W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu łowiectwa, potrafi wymienić i opisać zwierzyną łowną | 2,0 | Nie definiuje nawet 1/3 pojęć z zakresu łowiectwa ani słownictwa łowieckiego |
3,0 | Zna i definiuje połowę pojęć z zakresu łowiectwa i słownictwa łowieckiego. | |
3,5 | Zna i definiuje ponad połowę pojęć z zakresu łowiectwa. | |
4,0 | Zna i definiuje 2/3 pojęć z zakresu łowiectwa i słownictwo łowieckie. | |
4,5 | Zna i definiuje większość pojęć z zakresu łowiectwa, zna słownictwo łowieckie, cały kalendarza polowań. | |
5,0 | Zna i definiuje wszystkie pojęcia z zakresu łowiectwa, zna słownictwo łowieckie, cały kalendarza polowań. | |
ZO_1A_ZOK-S-O142_W02 Student potrafi wytłumaczyć rolę łowiectwa w rozwoju populacji zwierzyny łownej oraz rolę ceremoniału i tradycji łowieckich w kluturze Polski | 2,0 | Nie zna roli łowiectwa w rozwoju populacji zwierzyny łownej, nie zna ceremoniału ani tradycji łowieckich |
3,0 | Potrafi wymienić połowę tradycji łowieckich | |
3,5 | Potrafi wymienić i opisać połowę ceremoniału i tradycji łowieckich, zna rolę łowiectwa o ochronie świata ożywionego | |
4,0 | Potrafi wymienić i opisać większość ceremoniału i tradycji łowieckich, zna rolę łowiectwa w ochronie świata ożywionego. Potrafi wymienić 3 sygnały łowieckie | |
4,5 | Potrafi wymienić i opisać prawie cały ceremoniał łowiecki, zna rolę łowiectwa w ochronie świata ożywionego. i rozpoznać. Potrafi wymienić połowę sygnałów łowieckich | |
5,0 | Potrafi wymienić i opisać cały ceremoniał łowiecki i tradycje łowieckie. Potrafi wytłumaczyć rolę łowiectwa w ochronie świata ożywionego i scharakteryzować jego wartość dla kultury Polski. Potrafi wymienić wszystkie sygnały łowieckie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O142_U01 Student analizuje rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasow w Polsce | 2,0 | Student nie analizuje roli łowiectwa i zasobów naturalnych lasów w Polsce |
3,0 | Student podejmuje próby analizowania roli łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce | |
3,5 | Student analizuje rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce i wyciąga prawie odpowiednie wnioski | |
4,0 | Student analizuje rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce i wyciąga około połowy odpowiednich wniosków | |
4,5 | Student analizuje rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce i wyciąga odpowiednie wnioski | |
5,0 | Student doskonale potrafi przeanalizować rolę łowiectwa w ochronie zwierzyny i zasobów naturalnych lasów w Polsce | |
ZO_1A_ZOK-S-O142_U02 Student potrafi rozpoznać gatunki zwierzyny łownej w otaczającym go środowisku. Potrafi rozpoznać tropy zwierząt i poroże zwierzyny | 2,0 | Student nie potrafi rozpoznać żadnych gatunków i tropów zwierzyny łownej |
3,0 | Student potrafi rozpoznać kilka gatunków i tropów zwierzyny łownej | |
3,5 | Student potrafi rozpoznać około 1/3 gatunków i tropów zwierzyny łownej | |
4,0 | Student potrafi rozpoznać około połowy gatunków i tropów zwierzyny łownej | |
4,5 | Student potrafi rozpoznać około 2/3 gatunków i tropów zwierzyny łownej | |
5,0 | Student potrafi rozpoznać wszystkie gatunki i tropy zwierzyny łownej |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O142_K01 Student jest zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym | 2,0 | Student w ogóle nie jest zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym |
3,0 | Student jest minimalnie zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym | |
3,5 | Student jest w 1/3 zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym | |
4,0 | Student jest w połowie zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym | |
4,5 | Student jest w 2/3 zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym | |
5,0 | Student jest doskonale zorientowany w roli łowiectwa w otaczającym go środowisku naturalnym | |
ZO_1A_ZOK-S-O142_K02 Student jest zdolny do propagowania wiedzy na temat łowiectwa | 2,0 | Student nie jest zdolny do propagowania wiedzy na temat łowiectwa |
3,0 | Student podejmuje próby propagowania wiedzy na temat łowiectwa | |
3,5 | Student jest zdolny do propagowania wiedzy na temat łowiectwa na poziomie podstawowym | |
4,0 | Student jest zdolny do propagowania wiedzy na temat łowiectwa na poziomie ponad podstawowym | |
4,5 | Student jest zdolny do propagowania wiedzy na temat łowiectwa na poziomie bardzo rozwiniętym | |
5,0 | Student jest doskonale przygotowany do propagowania wiedzy na temat łowiectwa |
Literatura podstawowa
- Radecki Wojciech, Prawo łowieckie, Difin, Warszawa, 2008, 2
- Jan Szczepocki, Poradnik myśliwski. Ptactwo łowne, Bellona, Warszawa, 2011, 1
- Jan Szczepocki, Poradnik myśliwski. Zwierzyna drobna, Bellona, Warszawa, 2011, 1
- Tadeusz Bohm, Ceremoniał myśliwski, PPHU Grandel, 2008
- Wójcik M., Hołoś-Krajewska I., O szacaowaniu szkód łowieckich, Paratechnica, 2008
Literatura dodatkowa
- Przybylski A., Łabudzki L., Kędzierski M., Ocena wieku zwierzyny grubej przed sytzałem, Zachodni Poradnik Łowiecki, 2010
- Przybylski A., Łabudzki L., Kędzierski M., Ocena wieku zwierzyny grubej przed sytzałem, Zachodni Poradnik Łowiecki, 2010