Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
Sylabus przedmiotu Organizacja hodowli i metody doskonalenia pszczół:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Organizacja hodowli i metody doskonalenia pszczół | ||
Specjalność | Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Samborski <jerzy.samborski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Genetyka zwierząt i metody hodowlane, pszczelnictwo |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie z organizacja hodowli pszczół w Polsce, programem i metodami doskonalenia pszczół, podgatunkami pszczół objętymi programem, dokumentacją hodowlaną, |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Księgi hodowlane i zasady wpisu do ksiag | 1 |
T-A-2 | Wzorzec hodowlany dla linii pszczół | 2 |
T-A-3 | Wzorce dla linii hodowlanych pszczół rasy (podgatunku) : środkowoeurpejskiej, kraińskiej, kaukaskiej | 2 |
T-A-4 | Dokumentacja hodowlana | 1 |
T-A-5 | Ocena morfometryczna linii hodowlanych pszczół | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Organizacja hodowli pszczół w kraju. Zadania Wydziału Kontroli i Rozrodu Pszczół KCHZ.Krajowy program hodowlany genetycznego doskonalenia pszczół, zasady opracowania i nowelizacji | 2 |
T-W-2 | Pasieki hodowlane i zachowawcze. Rodzaje matek rozprowadzanych przez pasieki realizujace programy hodowlane | 2 |
T-W-3 | Podgatunki pszczół objęte programem hodowlanym. Zasady pracy hodowlanej. Ocena wartośći użytkowej stacjonarna i terenowa. | 2 |
T-W-4 | Metody oceny wartosci hodowlanej: sposób prowadzenia selekcji i doboru. | 1 |
T-W-5 | Zakres wykorzystania matek pochodzacych z importu, innych linii hodowlanych i matek bez pochodzenia | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-A-2 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-A-3 | przygotowanie prezentacji | 9 |
A-A-4 | konsultacje | 3 |
A-A-5 | Pisemne zaliczenie | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykladach | 8 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 8 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 11 |
A-W-4 | konsultacje | 2 |
A-W-5 | Zaliczenie wykladów | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład - prezentacja z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego |
M-2 | film |
M-3 | dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: aktywnośc na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: przygotowanie prezentacji |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-O2.3_W01 ma wiedzę o organizcji hodowli pszczół w kraju, dokumentacji hodowlanej, liniach pszczół użytkowanych w kraju | ZO_2A_W09 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-O2.3_U01 potrafi organizować i prowadzić pasieki hdowlane i zachowawcze | ZO_2A_U11 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-2 | M-2, M-1 | S-3 |
ZO_2A_HZG-O2.3_U02 potrafi prowadzić dokumentacje hodowlaną | ZO_2A_U11 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-W-2 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-O3.2_K01 Student jest zorientowany w metodach doskonalenia pszczół oraz w organizacji hodowli pszczół w Polsce. Postępuje zgodnie z programami i metodami ochrony i doskonalenia pszczół. | ZO_2A_K09, ZO_2A_K08 | — | — | C-1 | T-A-5, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-O2.3_W01 ma wiedzę o organizcji hodowli pszczół w kraju, dokumentacji hodowlanej, liniach pszczół użytkowanych w kraju | 2,0 | nie ma wiedzy o organizacji hodowli pszczół w kraju, dokumentacji hodowlanej, liniach pszczół uzytkowanych w kraju |
3,0 | ma podstawową wiedzę o organizacji hodowli pszczól w kraju, dokumentacji hodowlanej, liniach pszcół uzytkowanych w kraju | |
3,5 | ma zadawalająca wiedzę o organizacji hodowli w kraju, dokumentacji hodowlanej, liniach pszczół użytkowanych w kraju | |
4,0 | ma dobrą wiedzę o organizacji hodowli pszczól w kraju, dokumentacji hodowlanej, liniach pszczół użytkowanych w kraju | |
4,5 | ma ponad dobrą wiedzę o organizacji hodowli pszczól w kraju, dokumentacji hodowlanej, liniach pszczół użytkowanych w kraju | |
5,0 | ma pełną wiedzę o organizcji hodowli pszczół w kraju, dokumentacji hodowlanej, liniach pszczół użytkowanych w kraju |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-O2.3_U01 potrafi organizować i prowadzić pasieki hdowlane i zachowawcze | 2,0 | nie potrafi organizować i prowadzic passieki hodowlane i zachowawcze |
3,0 | potrafi w stopniu dostatecznym organizowac i prowzdic pasiek hodowlane i zachowawcze | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_2A_HZG-O2.3_U02 potrafi prowadzić dokumentacje hodowlaną | 2,0 | nie potrafi prowadzić dokumentacji hodowlanej |
3,0 | w stopniu podstawowym ma umejetność prowadzenia dokymentacji hodowlanej | |
3,5 | ma zadawalającą umiejetność prowadzenia dokumentacji hodowanej | |
4,0 | ma dobrą umiejetność prowadzenia dokumentacji hodowlanej | |
4,5 | ma ponad odbrą umiejetność prowadzenia dokumentacji hodowlanej | |
5,0 | ma pełną umiejetność prowadzenia dokumentacji hodowlanej |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-O3.2_K01 Student jest zorientowany w metodach doskonalenia pszczół oraz w organizacji hodowli pszczół w Polsce. Postępuje zgodnie z programami i metodami ochrony i doskonalenia pszczół. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym jest zorientowany w metodach doskonalenia pszczół oraz w organizacji hodowli pszczół w Polsce. Postępuje zgodnie z programami i metodami ochrony i doskonalenia pszczół | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wilde J., Prabucki J. red, Hodowla pszczół, PWRiL, Poznań, 2008, pierwszy
Literatura dodatkowa
- Troszkiewicz J., Informator o hodowli pszczół, KCHZ, Warszawa, 2006, pierwsze