Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Biotechnologiczne metody ochrony środowiska w produkcji rolniczej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechnologiczne metody ochrony środowiska w produkcji rolniczej
Specjalność Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Eugenia Jacyno <eugenia.jacyno@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>, Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 7 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu ochrony środowiska, podstaw chowu, żywienia i higieny zwierząt, mikrobiologii, uprawy roli i roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest zapoznanie studentów z problematyką stosowania nowoczesnych dodatków do pasz dla zwiwerząt amatorskich oraz wpływem na organizmi zwierząt, pprzedstawienie aktualnie stosowanych dodatków, które składają się na tzw. bezpieczną paszę, zapoznanie z głównymi grupami substancji toksycznych lub obniżających przyswajalność innych składników pasz

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Biologiczne metody ograniczające emisję metanu u przeżuwaczy (charakterystyka gazów cieplarnianych i źródła ich emisji, ograniczenie emisji metanu u przeżuwaczy metodami biologicznymi).2
T-A-2Wyliczenie (w oparciu o wyniki badań) ograniczenia skażenia środowiska z produkcji zwierzęcej w wyniku stosowania biologicznych dodatków (probiotyki, drożdże, enzymy).1
T-A-3Czynniki genetyczne minimalizujące skażenie środowiska – wyliczenia na przykładach2
T-A-4Oczyszczanie gazów z produkcji rolniczej metadami biotechnologicznymi (biofiltry i biopłuczki).1
T-A-5Zmniejszenie energochłonności produkcji roślin przez zwiększenie wydajności fotosyntezy.1
7
wykłady
T-W-1Udział rolnictwa w zmianach środowiska naturalnego (rodzaje i źródła emisji zanieczyszczeń z produkcji roślinnej i zwierzęcej).1
T-W-2Ekologiczne podstawy biotechnologii rolniczej. Agrobiotechnologia na tle innych działów biotechnologii. Fazy rozwoju agrobiotechnologi i współczesne tendencje w biotechnologii rolniczej.2
T-W-3Biotechnologia w produkcji zwierzęcej a ochrona środowiska (genetyczne i środowiskowe czynniki ograniczające skażenie środowiska produkcją zwierzęcą). Metody biotechnologiczne w utylizacji odchodów zwierzęcych i odpadów przemysłu rolno-spożywczego.2
T-W-4Rola mikroorganizmów w produkcji roślinnej w aspekcie ochrony środowiska naturalnego (zmniejszenie zależności plonowania od nawożenia chemicznego). Metody mikrobiologiczne w ochronie roślin przed agrofagami.1
T-W-5Rośliny GMO w rolnictwie w aspekcie ochrony środowiska ( rośliny transgeniczne a nawożenie i środki ochrony roślin).2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo studentów w ćwiczeniach.5
A-A-2Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń.15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo studentów w wykładach5
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3prezentacja multimedialna
M-4film dydaktyczny
M-5ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O13.3_W01
student dobiera właściwe dodatki i potrafi właściwie żywić wybrane zwierzęta amatorskie
ZO_2A_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4M-2, M-4, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O13.3_U01
Student powinien umieć określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz powinien posiadać umiejętność zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska.
ZO_2A_U08, ZO_2A_U09C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-4, T-W-1, T-A-4, T-W-3M-2, M-4, M-3, M-5S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O13.3_K01
Student ma zdolność właściwego doboru naturalnych dodatków do diety zwierząt amatorskich stumulujących ich prawidłowy wzrost i rozwój oraz ma właściwa postawę wobec zwierząt, wynikającej z merytorycznej wiedzy i poznania specyfiki biologicznej różnych gatunków
ZO_2A_K08C-1T-W-5, T-A-4, T-W-3, T-W-1, T-A-3, T-W-4, T-W-2, T-A-5, T-A-1M-4, M-3, M-1, M-5, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O13.3_W01
student dobiera właściwe dodatki i potrafi właściwie żywić wybrane zwierzęta amatorskie
2,0student nie potrafi wymienić gatunków zwierząt amatorskich
3,0student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich
3,5student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich i scharakteryzować je w 35%
4,0student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich i scharakteryzować je w 55%
4,5student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich i scharakteryzować je w 95%
5,0student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich i scharakteryzować je w 100% oraz wie które z nich służą pielęgnacji i profilaktyce zdrowotnej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O13.3_U01
Student powinien umieć określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz powinien posiadać umiejętność zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym określa źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz posiada dostateczną umiejętność zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska. Nie popełnia kardynalnych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O13.3_K01
Student ma zdolność właściwego doboru naturalnych dodatków do diety zwierząt amatorskich stumulujących ich prawidłowy wzrost i rozwój oraz ma właściwa postawę wobec zwierząt, wynikającej z merytorycznej wiedzy i poznania specyfiki biologicznej różnych gatunków
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym wykazuje kompetencje opisane w efektach kształcenia, nie popełnia zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Hanczakowski P., Koreleski J., Wolski T., Składniki pokarmowe i antyodżywcze występujące w roślinach., Kraków, 2001
  2. Bielański P., Niedźwiadek S., Zając J., Chów królików., Wyd. Fundacja Rozwój SGGW., Warszawa, 2002
  3. Kuźniewicz J., Kuźniewicz G., Psy w służbie człowieka., Wyd. AR Wrocław, Wrocław, 2003
  4. Tymiński W., Encyklopedia hodowcy. Koty., Wyd. Skarbnica wiedzy., 2004
  5. Kurek M., Encyklopedia hodowcy. Psy., Wyd. Skarbnica wiedzy., 2005
  6. Bertenschlager M., Świnka morska., Oficyna Wydawnicza MULTICO, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Biologiczne metody ograniczające emisję metanu u przeżuwaczy (charakterystyka gazów cieplarnianych i źródła ich emisji, ograniczenie emisji metanu u przeżuwaczy metodami biologicznymi).2
T-A-2Wyliczenie (w oparciu o wyniki badań) ograniczenia skażenia środowiska z produkcji zwierzęcej w wyniku stosowania biologicznych dodatków (probiotyki, drożdże, enzymy).1
T-A-3Czynniki genetyczne minimalizujące skażenie środowiska – wyliczenia na przykładach2
T-A-4Oczyszczanie gazów z produkcji rolniczej metadami biotechnologicznymi (biofiltry i biopłuczki).1
T-A-5Zmniejszenie energochłonności produkcji roślin przez zwiększenie wydajności fotosyntezy.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Udział rolnictwa w zmianach środowiska naturalnego (rodzaje i źródła emisji zanieczyszczeń z produkcji roślinnej i zwierzęcej).1
T-W-2Ekologiczne podstawy biotechnologii rolniczej. Agrobiotechnologia na tle innych działów biotechnologii. Fazy rozwoju agrobiotechnologi i współczesne tendencje w biotechnologii rolniczej.2
T-W-3Biotechnologia w produkcji zwierzęcej a ochrona środowiska (genetyczne i środowiskowe czynniki ograniczające skażenie środowiska produkcją zwierzęcą). Metody biotechnologiczne w utylizacji odchodów zwierzęcych i odpadów przemysłu rolno-spożywczego.2
T-W-4Rola mikroorganizmów w produkcji roślinnej w aspekcie ochrony środowiska naturalnego (zmniejszenie zależności plonowania od nawożenia chemicznego). Metody mikrobiologiczne w ochronie roślin przed agrofagami.1
T-W-5Rośliny GMO w rolnictwie w aspekcie ochrony środowiska ( rośliny transgeniczne a nawożenie i środki ochrony roślin).2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo studentów w ćwiczeniach.5
A-A-2Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń.15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo studentów w wykładach5
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O13.3_W01student dobiera właściwe dodatki i potrafi właściwie żywić wybrane zwierzęta amatorskie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z problematyką stosowania nowoczesnych dodatków do pasz dla zwiwerząt amatorskich oraz wpływem na organizmi zwierząt, pprzedstawienie aktualnie stosowanych dodatków, które składają się na tzw. bezpieczną paszę, zapoznanie z głównymi grupami substancji toksycznych lub obniżających przyswajalność innych składników pasz
Treści programoweT-W-1Udział rolnictwa w zmianach środowiska naturalnego (rodzaje i źródła emisji zanieczyszczeń z produkcji roślinnej i zwierzęcej).
T-W-2Ekologiczne podstawy biotechnologii rolniczej. Agrobiotechnologia na tle innych działów biotechnologii. Fazy rozwoju agrobiotechnologi i współczesne tendencje w biotechnologii rolniczej.
T-W-5Rośliny GMO w rolnictwie w aspekcie ochrony środowiska ( rośliny transgeniczne a nawożenie i środki ochrony roślin).
T-W-3Biotechnologia w produkcji zwierzęcej a ochrona środowiska (genetyczne i środowiskowe czynniki ograniczające skażenie środowiska produkcją zwierzęcą). Metody biotechnologiczne w utylizacji odchodów zwierzęcych i odpadów przemysłu rolno-spożywczego.
T-W-4Rola mikroorganizmów w produkcji roślinnej w aspekcie ochrony środowiska naturalnego (zmniejszenie zależności plonowania od nawożenia chemicznego). Metody mikrobiologiczne w ochronie roślin przed agrofagami.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-4film dydaktyczny
M-1wykład informacyjny
M-3prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów i ćwiczeń
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wymienić gatunków zwierząt amatorskich
3,0student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich
3,5student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich i scharakteryzować je w 35%
4,0student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich i scharakteryzować je w 55%
4,5student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich i scharakteryzować je w 95%
5,0student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich i scharakteryzować je w 100% oraz wie które z nich służą pielęgnacji i profilaktyce zdrowotnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O13.3_U01Student powinien umieć określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz powinien posiadać umiejętność zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
ZO_2A_U09Umie ocenić i przewidzieć skutki proekologicznego oddziaływania zwierząt na otaczające je środowisko
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z problematyką stosowania nowoczesnych dodatków do pasz dla zwiwerząt amatorskich oraz wpływem na organizmi zwierząt, pprzedstawienie aktualnie stosowanych dodatków, które składają się na tzw. bezpieczną paszę, zapoznanie z głównymi grupami substancji toksycznych lub obniżających przyswajalność innych składników pasz
Treści programoweT-A-1Biologiczne metody ograniczające emisję metanu u przeżuwaczy (charakterystyka gazów cieplarnianych i źródła ich emisji, ograniczenie emisji metanu u przeżuwaczy metodami biologicznymi).
T-A-2Wyliczenie (w oparciu o wyniki badań) ograniczenia skażenia środowiska z produkcji zwierzęcej w wyniku stosowania biologicznych dodatków (probiotyki, drożdże, enzymy).
T-A-3Czynniki genetyczne minimalizujące skażenie środowiska – wyliczenia na przykładach
T-W-4Rola mikroorganizmów w produkcji roślinnej w aspekcie ochrony środowiska naturalnego (zmniejszenie zależności plonowania od nawożenia chemicznego). Metody mikrobiologiczne w ochronie roślin przed agrofagami.
T-W-1Udział rolnictwa w zmianach środowiska naturalnego (rodzaje i źródła emisji zanieczyszczeń z produkcji roślinnej i zwierzęcej).
T-A-4Oczyszczanie gazów z produkcji rolniczej metadami biotechnologicznymi (biofiltry i biopłuczki).
T-W-3Biotechnologia w produkcji zwierzęcej a ochrona środowiska (genetyczne i środowiskowe czynniki ograniczające skażenie środowiska produkcją zwierzęcą). Metody biotechnologiczne w utylizacji odchodów zwierzęcych i odpadów przemysłu rolno-spożywczego.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-4film dydaktyczny
M-3prezentacja multimedialna
M-5ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów i ćwiczeń
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym określa źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz posiada dostateczną umiejętność zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska. Nie popełnia kardynalnych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O13.3_K01Student ma zdolność właściwego doboru naturalnych dodatków do diety zwierząt amatorskich stumulujących ich prawidłowy wzrost i rozwój oraz ma właściwa postawę wobec zwierząt, wynikającej z merytorycznej wiedzy i poznania specyfiki biologicznej różnych gatunków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K08Świadomie ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z problematyką stosowania nowoczesnych dodatków do pasz dla zwiwerząt amatorskich oraz wpływem na organizmi zwierząt, pprzedstawienie aktualnie stosowanych dodatków, które składają się na tzw. bezpieczną paszę, zapoznanie z głównymi grupami substancji toksycznych lub obniżających przyswajalność innych składników pasz
Treści programoweT-W-5Rośliny GMO w rolnictwie w aspekcie ochrony środowiska ( rośliny transgeniczne a nawożenie i środki ochrony roślin).
T-A-4Oczyszczanie gazów z produkcji rolniczej metadami biotechnologicznymi (biofiltry i biopłuczki).
T-W-3Biotechnologia w produkcji zwierzęcej a ochrona środowiska (genetyczne i środowiskowe czynniki ograniczające skażenie środowiska produkcją zwierzęcą). Metody biotechnologiczne w utylizacji odchodów zwierzęcych i odpadów przemysłu rolno-spożywczego.
T-W-1Udział rolnictwa w zmianach środowiska naturalnego (rodzaje i źródła emisji zanieczyszczeń z produkcji roślinnej i zwierzęcej).
T-A-3Czynniki genetyczne minimalizujące skażenie środowiska – wyliczenia na przykładach
T-W-4Rola mikroorganizmów w produkcji roślinnej w aspekcie ochrony środowiska naturalnego (zmniejszenie zależności plonowania od nawożenia chemicznego). Metody mikrobiologiczne w ochronie roślin przed agrofagami.
T-W-2Ekologiczne podstawy biotechnologii rolniczej. Agrobiotechnologia na tle innych działów biotechnologii. Fazy rozwoju agrobiotechnologi i współczesne tendencje w biotechnologii rolniczej.
T-A-5Zmniejszenie energochłonności produkcji roślin przez zwiększenie wydajności fotosyntezy.
T-A-1Biologiczne metody ograniczające emisję metanu u przeżuwaczy (charakterystyka gazów cieplarnianych i źródła ich emisji, ograniczenie emisji metanu u przeżuwaczy metodami biologicznymi).
Metody nauczaniaM-4film dydaktyczny
M-3prezentacja multimedialna
M-1wykład informacyjny
M-5ćwiczenia audytoryjne
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym wykazuje kompetencje opisane w efektach kształcenia, nie popełnia zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0