Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
Sylabus przedmiotu Zabiegi pielęgnacyjne i rehabilitacyjne wielbłądowatych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zabiegi pielęgnacyjne i rehabilitacyjne wielbłądowatych | ||
Specjalność | Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna dotycząca biologii i funkcjonowania organizmuzwierząt przeżuwających. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z charakterystyką gatunków i ras wielbłądowatych, ich biologią i użytkowaniem, zasadami chowu, prowadzenia profiilaktyki zootechnicznej oraz organizacją i prowadzeniem stad. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Planowanie opieki nad oseskiem w przypadku śmierci matki, braku pokarmu, zaburzeń rozwojowych (porażenia, niedowłady). Zasady przeprowadzania masażu leczniczego u matki i oseska. | 2 |
T-L-2 | Zastosowanie termografii w ocenie stanu zdrowia młodych alpak, lam i wielbłądów. Monitoring zdalny i przetwarzanie wyników pomiarów z wykorzystaniem programów komputerowych. | 2 |
T-L-3 | Opracowanie programu profilaktyki chorób pasożytniczych (pasożyty wewnętrzne i zewnętrzne) dla alpak i wielbłądów z uwzględnieniem kierunku użytkowania oraz warunków utrzymania. | 3 |
T-L-4 | Zasady prawidłowego żywienia alpak z uwzględnieniem pielęgnacji (korekty) zębów. Strzyża i czesanie alpak i wielbłądów jako jeden z czynników pielęgnacji runa. | 3 |
T-L-5 | Korekta paznokci. Monitoring stanu zdrowotnego kończyn u wielbłądowatych – wykorzystanie kamery termowizyjnej. Zabiegi pielęgnacyjne związane ze schorzeniami racic. Postępowanie w przypadku uszkodzenia stopy – zabiegi pielęgnacyjne i usprawniające motorykę kończyny. | 2 |
T-L-6 | Zastosowanie hydroterapii w schorzeniach układu ruchu u wielbłądowatych. | 2 |
T-L-7 | Rehabilitacja pacjenta ortopedycznego i neurologicznego na przykładzie konkretnych przypadków – studium przypadków. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pochodzenie i udomowienie wielbłądowatych. Rasy i odmiany alpak, lam, wielbłądów utrzymywanych na świecie. Trudności wynikające z chowu i hodowli wielbłądowatych w hodowlach zamkniętych. Zasady prowadzenia pracy hodowlanej. | 3 |
T-W-2 | Czynniki genetyczne i środowiskowe wpływające na poziom produkcji alpak, lam i wielbłądów. | 2 |
T-W-3 | Behawior alpak i wielbłądów (socjalny, pokarmowy, płciowy, lokomotoryczny). Anomalie behawioralne u wielbłądowatych. | 2 |
T-W-4 | Warunki technologiczne i środowiskowe utrzymania wielbłądowatych. Ochrona zdrowia i choroby wielbłądowatych. | 3 |
T-W-5 | Zasady bezpiecznego transportu alpak, lam i wielbłądów. | 2 |
T-W-6 | Zabiegi groomerskie wykonywane podczas wystaw hodowlanych oraz Alpaka show. Przygotowanie zwierząt do wystaw, pokazów, sesji zdjęciowych oraz do pracy z dziećmi. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach. | 15 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie piśmiennictwa. | 3 |
A-L-3 | Przygotowanie projektu/programu. | 6 |
A-L-4 | Prezentacja projektu/programu. | 4 |
A-L-5 | Konsultacje naukowe. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie piśmiennictwa. | 5 |
A-W-3 | Konsultacje naukowe. | 4 |
A-W-4 | Samodzielne przygotowanie do zaliczenia. | 4 |
A-W-5 | Zaliczenie treści wykłądów. | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wyklad informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne. |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera. |
M-3 | Metoda projektów. |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna połączona z filmem dydaktycznym. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena projektu/programu profilaktycznego i sposobu prezentacji. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie aktywności na zajęciach, projektu oraz prezentacji. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_PR-B06.02_W01 Student zna i potrafi scharakteryzować gatunki i rasy zwierząt trawożernych w hodowli fermowej, zasady utrzymania i żywienia oraz podstawowe zabiegi pielęgnacyjne i zabiegi zaliczane do pierwszej pomocy przypadku kontuzji. | ZO_2A_W04 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_PR-B06.02_U01 Student potrafi opracować projekt/program profilaktyki zdrowotnej w gospodarstwie, w którym utrzymywane są wielbłądowate, analizować uwarunkowania zootechniczno-weterynaryjne. | ZO_2A_U07 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-5, T-W-4 | M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_PR-B06.02_K01 Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, pozyskując informację z literatury, baz danych i innych źródeł informacji, prezentuje postawę proekologiczną. | ZO_2A_K06 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4 | M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_PR-B06.02_W01 Student zna i potrafi scharakteryzować gatunki i rasy zwierząt trawożernych w hodowli fermowej, zasady utrzymania i żywienia oraz podstawowe zabiegi pielęgnacyjne i zabiegi zaliczane do pierwszej pomocy przypadku kontuzji. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznymi potrafi scharakteryzować gatunki i rasy zwierząt trawożernych w hodowli fermowej, zasady utrzymania i żywienia oraz podstawowe zabiegi pielęgnacyjne i zabiegi zaliczane do pierwszej pomocy przypadku kontuzji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_PR-B06.02_U01 Student potrafi opracować projekt/program profilaktyki zdrowotnej w gospodarstwie, w którym utrzymywane są wielbłądowate, analizować uwarunkowania zootechniczno-weterynaryjne. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi opracować projekt/program profilaktyki zdrowotnej w gospodarstwie, w którym utrzymywane są wielbłądowate, analizować uwarunkowania zootechniczno-weterynaryjne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_PR-B06.02_K01 Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, pozyskując informację z literatury, baz danych i innych źródeł informacji, prezentuje postawę proekologiczną. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, pozyskując informację z literatury, baz danych i innych źródeł informacji, prezentuje postawę proekologiczną. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Anna Morales Villavicencio, Chów i hodowla alpak żywienie rozród choroby, Multico, Warszawa, 2020
- Del Pueyo Montesinos G., Fizjoterapia i rehabilitacja w weterynarii, Urban Partner, 2017