Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt

Sylabus przedmiotu Amatorskie utrzymanie zwierząt futerkowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Amatorskie utrzymanie zwierząt futerkowych
Specjalność Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Hodowla i utrzymanie zwierząt futerkwoych
W-2Hodowla i utrzymanie zwierząt futerkwoych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1wskazanie innych mozliwości kontaktu ze zwierzętami futerkowymi.
C-2nauka opieki nad zwierzętami futerkowymi
C-3kształcenie wrażliwości społecznej dla utrzymywanych przez czlowieka zwierząt
C-4nabycie umiejętności organizacji i opieki nad zwierzetami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Amatorski utrzymanie szynszyli, królika, tchórzofretki i innych zwierząt futerkowych5
T-A-2Utrzymanie w warunkach domowych: rodzaje klatek, oswajanie, pielęgnacja: prawidłowe chwytanie i noszenie, przycinanie pazurków, pielęgnowanie futerka, pasze stosowane w żywieniu, postępowanie ze zwierzętami.4
T-A-3Choroby zwierząt futerkowych.2
T-A-4Zajęcia praktyczne – ocena utrzymywania i informowania w sklepach zoologicznych. Ocena dostępnych na rynku klatek, żywności i wzbogaceń dla zwierząt. Zajęcia terenowe w ogrodzie zoologicznym4
15
wykłady
T-W-1Zarys ekologii zwierząt futerkowych. Ochrona dziko żyjących gatunków. Regulacje prawne utrzymania zwierząt towarzyszących człowiekowi2
T-W-2Przegląd gatunków zwierząt futerkowych utrzymywanych amatorsko. Zajęcia terenow w ogrodzie zoologicznym lub w sklepie zoologicznym2
T-W-3Znaczenie zwierząt amatorskich w życiu człowieka2
T-W-4Behawior zwierząt futerkowych utrzymywanych amatorsko3
T-W-5Sposoby amatorskiego utrzymania zwierząt futerkowych mięsożernych i roślinożernych2
T-W-6Transport i warunki zakupu zwierząt w celach amatorskich2
T-W-7Zwierzęta futerkowe w badaniach naukowych2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w zajęciach15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć7
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej5
A-A-4Omówienie i podsumowanie prezentacji multimedialnej3
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów6
A-W-3konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu6
A-W-5Zaliczenie pisemne1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4filmy
M-5wizyta na targach zoologicznych lub w ogrodzie zoologicznym

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: obserwacja aktywności studentów
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium sprawdzające z wykładów i prezentacja multimedialna z ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O5.1_W01
Student posiada wiedzę na temt mozliwości utrzymywania zwierząt futerkowych (np. szynszyli, królików, tchórzy) w warunkach amatorksich
ZO_2A_W09C-4, C-3, C-2, C-1T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-A-3, T-A-4, T-A-2M-2, M-1, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O5.1_U01
Student umie ocenić i odpowiednio przygotować warunki do utrzymywania amatorsko zwierząt futerkowych
ZO_2A_U11C-4, C-3T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-1M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O5.1_K01
Student postępuje zgodnie z zasadami etyki utrzymując zwierzęta futerkowe amatorsko
ZO_2A_K02, ZO_2A_K09C-4, C-2, C-1T-W-1, T-A-4, T-A-1M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O5.1_W01
Student posiada wiedzę na temt mozliwości utrzymywania zwierząt futerkowych (np. szynszyli, królików, tchórzy) w warunkach amatorksich
2,0
3,0Student posiada wiedzę na temat warunków utrzymania jednego z gatunków zwierząt futerkowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O5.1_U01
Student umie ocenić i odpowiednio przygotować warunki do utrzymywania amatorsko zwierząt futerkowych
2,0
3,0Student umie ocenić i przygotować warunki do utrzymania jednego z gatunków zwierząt futerkowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O5.1_K01
Student postępuje zgodnie z zasadami etyki utrzymując zwierzęta futerkowe amatorsko
2,0
3,0Student stara si e postępować zgodnie z zasadami etyki utrzymując zwierzę futerkowe amatorsko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bednarz M., Frindt A., Hodowla tchórzy, Warszawa, 1991
  2. Bieriestow W., Cholewa R., Fermowy chów piżmaków, Poznań, 1995
  3. Cholewa R., Chów i hodowla lisów, Warszawa, 1988
  4. Dieker A., Steinkamp J., Królik miniaturowy, Warszawa, 1997
  5. Dzięciołowski R., Bóbr, Warszawa, 1996
  6. Frindt A., Podstawy chowu królików, Warszawa, 1998
  7. Gibasiewicz W., Choroby królików, Warszawa, 1989
  8. Goszczyński J., Romanowski J., Zaleski A., Kuny . Wademekum myśliwego, Warszawa, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Jarosz S., Hodowla zwierząt futerkowych, Warszawa – Kraków, 1993
  2. Jarosz S., Rżewska E., Szynszyle. Chów i hodowla, Warszawa, 1996
  3. Kopański R., Chów królików angorskich, Warszawa, 1989
  4. Kopański R., Chów nutrii, Warszawa, 1988
  5. Kuźniewicz J., Filistowicz A., Chów i hodowla zwierząt futerkowych, Wrocław, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Amatorski utrzymanie szynszyli, królika, tchórzofretki i innych zwierząt futerkowych5
T-A-2Utrzymanie w warunkach domowych: rodzaje klatek, oswajanie, pielęgnacja: prawidłowe chwytanie i noszenie, przycinanie pazurków, pielęgnowanie futerka, pasze stosowane w żywieniu, postępowanie ze zwierzętami.4
T-A-3Choroby zwierząt futerkowych.2
T-A-4Zajęcia praktyczne – ocena utrzymywania i informowania w sklepach zoologicznych. Ocena dostępnych na rynku klatek, żywności i wzbogaceń dla zwierząt. Zajęcia terenowe w ogrodzie zoologicznym4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarys ekologii zwierząt futerkowych. Ochrona dziko żyjących gatunków. Regulacje prawne utrzymania zwierząt towarzyszących człowiekowi2
T-W-2Przegląd gatunków zwierząt futerkowych utrzymywanych amatorsko. Zajęcia terenow w ogrodzie zoologicznym lub w sklepie zoologicznym2
T-W-3Znaczenie zwierząt amatorskich w życiu człowieka2
T-W-4Behawior zwierząt futerkowych utrzymywanych amatorsko3
T-W-5Sposoby amatorskiego utrzymania zwierząt futerkowych mięsożernych i roślinożernych2
T-W-6Transport i warunki zakupu zwierząt w celach amatorskich2
T-W-7Zwierzęta futerkowe w badaniach naukowych2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w zajęciach15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć7
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej5
A-A-4Omówienie i podsumowanie prezentacji multimedialnej3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów6
A-W-3konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu6
A-W-5Zaliczenie pisemne1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O5.1_W01Student posiada wiedzę na temt mozliwości utrzymywania zwierząt futerkowych (np. szynszyli, królików, tchórzy) w warunkach amatorksich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-4nabycie umiejętności organizacji i opieki nad zwierzetami
C-3kształcenie wrażliwości społecznej dla utrzymywanych przez czlowieka zwierząt
C-2nauka opieki nad zwierzętami futerkowymi
C-1wskazanie innych mozliwości kontaktu ze zwierzętami futerkowymi.
Treści programoweT-W-1Zarys ekologii zwierząt futerkowych. Ochrona dziko żyjących gatunków. Regulacje prawne utrzymania zwierząt towarzyszących człowiekowi
T-W-5Sposoby amatorskiego utrzymania zwierząt futerkowych mięsożernych i roślinożernych
T-W-6Transport i warunki zakupu zwierząt w celach amatorskich
T-W-2Przegląd gatunków zwierząt futerkowych utrzymywanych amatorsko. Zajęcia terenow w ogrodzie zoologicznym lub w sklepie zoologicznym
T-A-3Choroby zwierząt futerkowych.
T-A-4Zajęcia praktyczne – ocena utrzymywania i informowania w sklepach zoologicznych. Ocena dostępnych na rynku klatek, żywności i wzbogaceń dla zwierząt. Zajęcia terenowe w ogrodzie zoologicznym
T-A-2Utrzymanie w warunkach domowych: rodzaje klatek, oswajanie, pielęgnacja: prawidłowe chwytanie i noszenie, przycinanie pazurków, pielęgnowanie futerka, pasze stosowane w żywieniu, postępowanie ze zwierzętami.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4filmy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja aktywności studentów
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium sprawdzające z wykładów i prezentacja multimedialna z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę na temat warunków utrzymania jednego z gatunków zwierząt futerkowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O5.1_U01Student umie ocenić i odpowiednio przygotować warunki do utrzymywania amatorsko zwierząt futerkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U11Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Cel przedmiotuC-4nabycie umiejętności organizacji i opieki nad zwierzetami
C-3kształcenie wrażliwości społecznej dla utrzymywanych przez czlowieka zwierząt
Treści programoweT-A-3Choroby zwierząt futerkowych.
T-A-4Zajęcia praktyczne – ocena utrzymywania i informowania w sklepach zoologicznych. Ocena dostępnych na rynku klatek, żywności i wzbogaceń dla zwierząt. Zajęcia terenowe w ogrodzie zoologicznym
T-A-2Utrzymanie w warunkach domowych: rodzaje klatek, oswajanie, pielęgnacja: prawidłowe chwytanie i noszenie, przycinanie pazurków, pielęgnowanie futerka, pasze stosowane w żywieniu, postępowanie ze zwierzętami.
T-A-1Amatorski utrzymanie szynszyli, królika, tchórzofretki i innych zwierząt futerkowych
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja aktywności studentów
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium sprawdzające z wykładów i prezentacja multimedialna z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie ocenić i przygotować warunki do utrzymania jednego z gatunków zwierząt futerkowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O5.1_K01Student postępuje zgodnie z zasadami etyki utrzymując zwierzęta futerkowe amatorsko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
ZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Cel przedmiotuC-4nabycie umiejętności organizacji i opieki nad zwierzetami
C-2nauka opieki nad zwierzętami futerkowymi
C-1wskazanie innych mozliwości kontaktu ze zwierzętami futerkowymi.
Treści programoweT-W-1Zarys ekologii zwierząt futerkowych. Ochrona dziko żyjących gatunków. Regulacje prawne utrzymania zwierząt towarzyszących człowiekowi
T-A-4Zajęcia praktyczne – ocena utrzymywania i informowania w sklepach zoologicznych. Ocena dostępnych na rynku klatek, żywności i wzbogaceń dla zwierząt. Zajęcia terenowe w ogrodzie zoologicznym
T-A-1Amatorski utrzymanie szynszyli, królika, tchórzofretki i innych zwierząt futerkowych
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja aktywności studentów
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium sprawdzające z wykładów i prezentacja multimedialna z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student stara si e postępować zgodnie z zasadami etyki utrzymując zwierzę futerkowe amatorsko
3,5
4,0
4,5
5,0