Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
Sylabus przedmiotu Chów i hodowla ptaków ozdobnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chów i hodowla ptaków ozdobnych | ||
Specjalność | Hodowla zwierząt gospodarskich | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość systematyki oraz podstaw anatomii i fizjologii ptaków |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z gatunkami ptaków ozdobnych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności prowadzenia chowu i hodowli ptaków ozdobnych. |
C-3 | Zapoznanie z metodami i technikami prowadzenia prac badawczychna ptakach ozdobnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Organizacja hodowli gołębi w Polsce. Współczesne kierunki w hodowli gołębi.Aktualne kierunki badańnaukowych prowadzonych na gołebiach miesnych i pocztowych. | 1 |
T-A-2 | Papużki faliste, rozelle, nierozłączki. Dziedziczenie barw. Geny ubarwienia papużek falistych, odmiany barwne związane z płcią. Papużka falista w badaniach naukowych. | 2 |
T-A-3 | Kanarek - rasy i odmiany barwne. Kanarki śpiewające kolorowe i kształtne. Przegląd pozostałych gatunków łuszczaków: zeberki, mewki, ryżowce, amadyny . Prawidłowe żywienie i zabiegi pielęgnacyjne, wybór par do rozpłodu, przygotowanie do lęgów. | 1 |
T-A-4 | Specyfika żywienia ptaków ozdobnych, zasady komponowania mieszanek i ukladania dawek pokarmowych. | 2 |
T-A-5 | Profilaktyka i wybrane choroby ptaków ozdobnych | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przepisy prawne dotyczące handlu i obrotu ptakami ozdobnymi. Znakowanie ptaków. | 1 |
T-W-2 | Organizacja hodowli gołębi w Polsce. Współczesne kierunki w hodowli gołębi.Aktualne kierunki badańnaukowych prowadzonych na gołębiach mięsnych i pocztowych. | 1 |
T-W-3 | Pomieszczenia dla ptaków: klatki i woliery. Typy gołębników i ich wyposażenie. | 1 |
T-W-4 | Charakterystyka, systematyka i biologia papug. Kakadu, nimfy, żako, ary, aleksandretty, lory, łąkówki - warunki utrzymania w niewoli. Rozpoznawanie płci. Dobór par do rozpłodu. Metody kojarzenia i krzyżowania. | 1 |
T-W-5 | Pawie i perlice - najważniejsze rasy i odmiany hodowane w kraju. | 1 |
T-W-6 | Amatorska hodowla kur i jej znaczenie w ochronie starych ras. Rasy amatorskie drobiu wodnego utrzymywanego w Polsce. Ogólna charakterystyka pokroju i wskazówki do oceny eksterieru. | 1 |
T-W-7 | Aktualne trendy badań naukowych prowadzonych na ptakach ozdobnych (kierunki , metodyka i techniki realizacji) | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Studiowanie wskazanej literatury. | 9 |
A-A-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-A-3 | Uczestnictwo w konsultacjach | 3 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-A-5 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Czytanie wskazanej literatury | 9 |
A-W-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-4 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie treści zawartych w wykładach | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | wyklad konwersatoryjny |
M-3 | dyskusja |
M-4 | film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-O4.3_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wymieniać gatunki, rasy i odmiany ptaków utrzymywanych amatorsko oraz posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą chowu i hodowli ptaków ozdobnych.Student zna rodzaje doświadczeń oraz metody i techniki realizacji prac badawczych prowadzonych na ptakach ozdobnych | ZO_2A_W09, ZO_2A_W01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-5, T-W-2, T-A-1, T-W-3, T-A-4, T-W-5, T-W-7, T-A-2, T-W-4, T-W-6, T-A-3, T-W-1 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-O4.3_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętnośc prowadzenia hodowli ptaków śpiewających i ozdobnych. Potrafi odpowiednio zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji i wyposażenia pomieszczeń dla ptaków ozdobnych w aspekcie ich dobrostanu. Posiada umiejętność komponowania dawek pokarmowych z uwzględnieniem specyfiki żywienia różnych gatunków ptaków ozdobnych. | ZO_2A_U01, ZO_2A_U11 | — | — | C-2 | T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-O4.3_K01 Student jest wrażliwy i zdolny do podejmowania decyzji związanych z uztrzymywaniem przez człowieka ptaków ozdobnych | ZO_2A_K09 | — | — | C-2 | T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-O4.3_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wymieniać gatunki, rasy i odmiany ptaków utrzymywanych amatorsko oraz posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą chowu i hodowli ptaków ozdobnych.Student zna rodzaje doświadczeń oraz metody i techniki realizacji prac badawczych prowadzonych na ptakach ozdobnych | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainter | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-O4.3_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętnośc prowadzenia hodowli ptaków śpiewających i ozdobnych. Potrafi odpowiednio zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji i wyposażenia pomieszczeń dla ptaków ozdobnych w aspekcie ich dobrostanu. Posiada umiejętność komponowania dawek pokarmowych z uwzględnieniem specyfiki żywienia różnych gatunków ptaków ozdobnych. | 2,0 | |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z projektowaniem i wyposażeniem pomieszczeń dla ptaków ozdobnych w aspekcie ich dobrostanu, oraz dobieraniem pokarmów z uwzględnieniem specyfiki żywienia poszczególnych gatunków ptaków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-O4.3_K01 Student jest wrażliwy i zdolny do podejmowania decyzji związanych z uztrzymywaniem przez człowieka ptaków ozdobnych | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie potrzebę ochrony zwierząt i zapewnienia im dobrostanu, ale wykazuje niewielką aktywność podczas dyskusji dotyczącej tych zagadnień | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Biefeld H., Papużki faliste, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1997
- Jabłoński K., Gorazdowski K., Duże papugi, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1999
- Kruszewicz A., Tarasewicz L., Kury ozdobne, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2002
- Kruszewicz G., Hodowla ptaków ozdobnych, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2002
- Szczerbińska D., Majewska D., Dańczak A., Tarasewicz Z., EMU, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007
- Horbańczuk J., Struś afrykański, Auto–Graf Zakład Wydawniczo – Reprograficzny, Warszawa, 2003
- Nowicki B., Pawlina E., Dubiel A., Gołębie, PWRiL, Warszawa, 1996
- Mróz E., Bażanty, OW „Hoża”, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Swierczewska E., Wężyk S., Horbańczuk J., Chów drobiu, OW "Hoża", Warszawa, 1999