Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt
Sylabus przedmiotu Hodowla zachowawcza zwierząt gospodarskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hodowla zachowawcza zwierząt gospodarskich | ||
Specjalność | Hodowla zwierząt gospodarskich | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zasad chowu i hodowli wybranych gatunków zwierząt gospodarskich. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze znaczeniem ochrony autochtonicznych ras zwierząt gospodarskich oraz z programami ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich i możliwościami uzyskania środków finansowych na wsparcie hodowli. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Główne założenia programu hodowlanego ochrony zasobów genetycznych bydła polskiego czerwonego i rasy białogrzbietej. | 1 |
T-A-2 | Program hodowlany ochrony zasobów genetycznych bydła polskiego czerwono-białego. Program ochrony zasobów genetycznych bydła rasy polskiej czarno białej. | 1 |
T-A-3 | Program ochrony zasobów genetycznych owiec rasy cakiel podhalański oraz rasy merynos polski w starym typie. | 1 |
T-A-4 | Podstawowe założenia programu hodowlanego dla drobiu (gęsi, kaczki, kury). | 1 |
T-A-5 | Hodowla zachowawcza wybranych zwierząt futerkowych. | 1 |
T-A-6 | Program hodowlany dla pstrąga i karpia. | 1 |
T-A-7 | Rola i znaczenie programów ochrony w kształtowaniu się populacji koni zagrożonych ras rodzimych. | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Krajowe Programy Rolnośrodowiskowe wspierające hodowlę zachowawczą. Znaczenie rodzimych ras zwierząt gospodarskich. | 2 |
T-W-2 | Metody hodowlane stosowane w programach hodowlanych ochrony zasobów genetycznych bydła białogrzbietego i polskiego czerwonego. Podstawy organizacyjne realizacji programu. Ocena efektywności działań programu. | 1 |
T-W-3 | Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Uzasadnienie konieczności ochrony przed wyginięciem wybranych ras owiec. Dążenie do zachowania wzorca rasowego wybranych ras owiec i ochrona przed wyginięciem. | 1 |
T-W-4 | Rola i znaczenie rodzimych ras świń oraz możliwości ich ochrony. | 1 |
T-W-5 | Alternatywne kierunki wykorzystania lokalnych ras zwierząt szansą na poprawę sytuacji ekonomicznej gospodarstw. Program hodowlany dla kozy karpackiej. | 1 |
T-W-6 | Produkcyjność i jakość jaj kur ras zachowawczych zielononóżka kuropatwiana (Z-11) i żółtonóżka kuropatwiana (Ż-33). Produkcyjność kur nieśnych objętych programem ochrony w warunkach chowu przyzagrodowego. | 1 |
T-W-7 | Rodzime rasy zwierząt podstawą żywności regionalnej. Rodzime rasy eksponowane na krajowych i niektórych regionalnych wystawach zwierząt hodowlanych. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych. | 7 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji na wskazane tematy. | 5 |
A-A-3 | Studiowanie wskazanej literatury. | 8 |
A-A-4 | Omówienie i ocena prezentacji. | 5 |
A-A-5 | Przeszukiwanie informacji do prezentacji w internecie. | 2 |
A-A-6 | Konsultacje. | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 8 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 4 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury. | 6 |
A-W-4 | Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów. | 8 |
A-W-5 | Konsultacje. | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Prezentacja mulitedialna. |
M-3 | Film dydaktyczny. |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji multimedialnej. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa przedmiotu na podstawie prezentacji i zaliczenia pisemnego. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena ciągła. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-D5_W01 Student posiada wiedzę z zakresu prowadzenia i organizacji hodowli zachowawczej różnych gatunków zwierząt gospodarskich. | ZO_2A_W08, ZO_2A_W04 | — | — | C-1 | T-A-7, T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-6, T-A-4, T-A-3, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-1 | M-4, M-3, M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-D5_U02 Student właściwie posługuje się głównymi pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. Student posiada umiejętność uzasadnienienia konieczności ochrony wybranych ras zwierząt z uwzględnieniem ich historii oraz wzorca budowy. Potrafi przewidzieć możliwość wystąpienia ewentualnych problemów mogących pojawić się w małych, zamkniętych populacjach rodzimych ras zwierząt gospodarskich. | ZO_2A_U01, ZO_2A_U04 | — | — | C-1 | T-A-7, T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-6, T-A-4, T-A-3 | M-4, M-3, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-D5_K01 Student posiada wiedzę z zakres prowadzenia i organizacji hodowli zachowawczej różnych gatunków zwierząt gospodarskich. | ZO_2A_K01, ZO_2A_K09 | — | — | C-1 | T-A-7, T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-6, T-A-4, T-A-3, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-1 | M-4, M-3, M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-D5_W01 Student posiada wiedzę z zakresu prowadzenia i organizacji hodowli zachowawczej różnych gatunków zwierząt gospodarskich. | 2,0 | Student nie wie co oznacza hodowla zachowawcza i nie wie na czym polega. Student nie opanował podstawowych wiadomości dotyczących chowu i hodowli zwierząt gospodarskich. |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia związane z hodowlą zachowawczą zwierząt. Opanował podstawowe wiadomości dotyczące chowu i hodowli zwierząt gospodarskich. Zna gatunki zwierząt objęte programem ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Potrafi wyjaśnić znaczenie rodzimych ras zwierząt gospodarskich. Potrafi odnaleźć programy wspierające finansowo hodowlę zachowawczą. | |
3,5 | Student poprawnie posługuje się pojęciami związanymi z hodowlą zachowawczą. Zna gatunki zwierząt i rasy objęte programem ochrony zasobów genetycznych. Potrafi wyjaśnić znaczenie rodzimych ras zwierząt gospodarskich. Potrafi odnaleźć programy wspierające finansowo hodowlę zachowawczą. Zna metody hodowlane stosowane w programach hodowlanych ochrony zasobów genetycznych niektórych gatunków zwierząt. | |
4,0 | Student umiejętnie posługuje się pojęciami związanymi z hodowlą zachowawczą. Zna gatunki zwierząt i rasy objęte programem ochrony zasobów genetycznych. Potrafi wyjaśnić znaczenie rodzimych ras zwierząt gospodarskich. Uzasadnienia konieczność ochrony przed wyginięciem wybranych ras zwierząt. Potrafi odnaleźć programy wspierające finansowo hodowlę zachowawczą. Zna metody hodowlane stosowane w programach hodowlanych ochrony zasobów genetycznych. Student potrafi scharakteryzować zalety produktów pochodzących od zwierząt objętych programem bioróżnorodności i wykorzystuje zdobytą wiedzę w promowaniu tych produktów. | |
4,5 | Student umiejętnie posługuje się pojęciami związanymi z hodowlą zachowawczą. Zna gatunki zwierząt i rasy objęte programem ochrony zasobów genetycznych. Potrafi wyjaśnić znaczenie rodzimych ras zwierząt gospodarskich. Uzasadnienia konieczność ochrony przed wyginięciem wybranych ras zwierząt. Potrafi odnaleźć programy wspierające finansowo hodowlę zachowawczą. Zna metody hodowlane stosowane w programach hodowlanych ochrony zasobów genetycznych. Student potrafi scharakteryzować zalety produktów pochodzących od zwierząt objętych programem bioróżnorodności i wykorzystuje zdobytą wiedzę w promowaniu tych produktów. Wie jak poprawić rentowność gospodarstw, w których utrzymywane są rasy objęte hodowlą. Rodzime rasy eksponowane na krajowych i niektórych regionalnych wystawach zwierząt hodowlanych. | |
5,0 | Student bardzo dobrze posługuje się pojęciami związanymi z hodowlą zachowawczą. Zna gatunki zwierząt i rasy objęte programem ochrony zasobów genetycznych. Student zna i umie szczegółowo wyjaśnić znaczenie rodzimych ras zwierząt gospodarskich charakteryzując poszczególne gatunki, uzasadniając konieczność ich ochrony przed wyginięciem. Potrafi odnaleźć programy wspierające finansowo hodowlę zachowawczą. Zna metody hodowlane stosowane w programach hodowlanych ochrony zasobów genetycznych. Bardzo dobrze potrafi scharakteryzować zalety produktów pochodzących od zwierząt objętych programem bioróżnorodności i wykorzystuje zdobytą wiedzę w promowaniu tych produktów. Wie jak poprawić rentowność gospodarstw, w których utrzymywane są rasy objęte hodowlą. Umie wymienić i scharakteryzować alternatywne kierunki wykorzystania zwierząt objętych hodowlą zachowawczą. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-D5_U02 Student właściwie posługuje się głównymi pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. Student posiada umiejętność uzasadnienienia konieczności ochrony wybranych ras zwierząt z uwzględnieniem ich historii oraz wzorca budowy. Potrafi przewidzieć możliwość wystąpienia ewentualnych problemów mogących pojawić się w małych, zamkniętych populacjach rodzimych ras zwierząt gospodarskich. | 2,0 | Student wykazuje bierność w zajęciach i nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. Nie potrafi wskazać i rozwiązywać problemów w małych populacjach rodzimych ras zwierząt. |
3,0 | Student wykazuje aktywność w trakcie zajęć. Potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. Umiejętnie określa konieczność ochrony wybranych ras zwierząt gospodarskich. Wskazuje i z pomocą rozwiązuje ewentualne problemy w małych populacjach rodzimych ras zwierząt. Zna nieliczne wzorce budowy wybranych ras zwierząt. | |
3,5 | Student wykazuje aktywność w trakcie zajęć. Potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. Umiejętnie określa konieczność ochrony wybranych ras zwierząt gospodarskich. Wskazuje i z pomocą rozwiązuje ewentualne problemy w małych populacjach rodzimych ras zwierząt. Zna wzorce budowy wybranych ras zwierząt. | |
4,0 | Student wykazuje dużą aktywność w trakcie zajęć. Potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. W sposób jasny określa konieczność ochrony wybranych ras zwierząt gospodarskich. Wskazuje i z pomocą rozwiązuje ewentualne problemy w małych populacjach rodzimych ras zwierząt. Zna wzorce budowy i historię wybranych ras zwierząt. | |
4,5 | Student wykazuje dużą aktywność w pracy indywidualnej i zespołowej. Bez problemów poprawnie posługuje się pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. W sposób jasny określa konieczność ochrony wybranych ras zwierząt gospodarskich. Wskazuje i bez pomocy rozwiązuje ewentualne problemy w małych populacjach rodzimych ras zwierząt. Zna wzorce budowy i historię wybranych ras zwierząt. Samodzielnie wyszukuje piśmiennictwo krajowe i zagraniczne związane z tematyką zajęć. | |
5,0 | Student wykazuje dużą aktywność w pracy indywidualnej i zespołowej. Bardzo dobrze posługuje się pojęciami dotyczącymi hodowli zachowawczej. Precyzyjnie określa konieczność ochrony wybranych ras zwierząt gospodarskich. Wskazuje i bez pomocy rozwiązuje ewentualne problemy w małych populacjach rodzimych ras zwierząt. Zna wzorce budowy i historię wybranych ras zwierząt gospodarskich. Umiejętnie wyszukuje piśmiennictwo krajowe i zagraniczne związane z tematyką zajęć. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-D5_K01 Student posiada wiedzę z zakres prowadzenia i organizacji hodowli zachowawczej różnych gatunków zwierząt gospodarskich. | 2,0 | Student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań prowadzącego. Nie ma świadomości konieczności ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. |
3,0 | Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę obojętną wobec poleceń prowadzącego. Ma świadomość konieczności ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Potrafi wymienić gatunki i rasy zwierząt gospodarskich objęte hodowlą zachowawczą . | |
3,5 | Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Ma świadomość konieczności ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Potrafi wymienić gatunki i rasy zwierząt gospodarskich objęte hodowlą zachowawczą, ale nie wszystkie potrafi scharakteryzować. | |
4,0 | Student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.Ma świadomość konieczności ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Potrafi wymienić gatunki i rasy zwierząt gospodarskich objęte hodowlą zachowawczą, potrafi je scharakteryzować. | |
4,5 | Student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań prowadzącego.Ma świadomość konieczności ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Potrafi wymienić gatunki i rasy zwierząt gospodarskich objęte hodowlą zachowawczą, potrafi je scharakteryzować. Wie jak założyć stado zachowawcze. | |
5,0 | Student samorzutnie rozpoczyna działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań prowadzącego.Ma świadomość konieczności ochrony zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich. Potrafi wymienić gatunki i rasy zwierząt gospodarskich objęte hodowlą zachowawczą, potrafi je scharakteryzować. Potrafi założyć stado zachowawcze. |
Literatura podstawowa
- Nowacka T., O konieczności ochrony starych ras., PTZ, Warszawa, 1993, 2, Przegląd Hodowlany
- Nowacka T., O konieczności ochrony starych ras., PTZ, Warszawa, 1993, 2, Przegląd Hodowlany
- Goszczyński J., Wężyk S., Janiszewska L., Dywagacje nad metodami ochrony rzadkich populacji zwierząt gospodarskich przed zagładą., PTZ, Warszawa, 1994, 10, Przegląd Hodowlany
- Goszczyński J., Wężyk S., Janiszewska L., Dywagacje nad metodami ochrony rzadkich populacji zwierząt gospodarskich przed zagładą., PTZ, Warszawa, 1994, 10, Przegląd Hodowlany
- Krupiński J., Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich w Polsce., Instytut Zootechniki, Kraków, 2008, 1, Wiadomości Zootechniczne (zeszyt specjalny)
- Krupiński J., Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich w Polsce., Instytut Zootechniki, Kraków, 2008, 1, Wiadomości Zootechniczne (zeszyt specjalny)
- IZ w Karkowie PIB, Programy Ochrony Zasobów Genetycznych Zwierząt Gospodarskich., Strona internetowa Instytutu Zootechniki 2005-2008 – PIB, 2012, http://www.bioroznorodnosc.izoo.krakow.pl
- IZ w Karkowie PIB, Programy Ochrony Zasobów Genetycznych Zwierząt Gospodarskich., Strona internetowa Instytutu Zootechniki 2005-2008 – PIB, 2012, http://www.bioroznorodnosc.izoo.krakow.pl
- Bielański P., 1. Polskie rasy zachowawcze. Atlas zwierząt gospodarskich objętych programem ochrony w Polsce., Wyd. własne IZ-PIB, Kraków, 2007., Wyd. własne IZ-PIB, 2007
- Bielański P., 1. Polskie rasy zachowawcze. Atlas zwierząt gospodarskich objętych programem ochrony w Polsce., Wyd. własne IZ-PIB, Kraków, 2007., Wyd. własne IZ-PIB, 2007
Literatura dodatkowa
- Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, Europejska Sieć Ekologiczna Natura 2000. Ochrona bogactwa przyrodniczego Polski dla rozwoju twojego regionu., Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, Warszawa, 2012, http://natura2000.gdos.gov.pl/natura2000.
- Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, Europejska Sieć Ekologiczna Natura 2000. Ochrona bogactwa przyrodniczego Polski dla rozwoju twojego regionu., Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, Warszawa, 2012, http://natura2000.gdos.gov.pl/natura2000.
- Sikora J., Ochrona zasobów genetycznych owiec w Polsce w latach 2007-2013., IZ PIB, Balice, Kraków, 2007, 4, Wiadomości Zootechniczne
- Sikora J., Ochrona zasobów genetycznych owiec w Polsce w latach 2007-2013., IZ PIB, Balice, Kraków, 2007, 4, Wiadomości Zootechniczne
- Tomczyk-Wrona I., Zakres zasobów genetycznych koni rasy małopolskiej w ramach programu rolno-środowiskowego., IZ PIB, Balice, Kraków, 2011, 1, Wiadomości Zootechniczne
- Tomczyk-Wrona I., Zakres zasobów genetycznych koni rasy małopolskiej w ramach programu rolno-środowiskowego., IZ PIB, Balice, Kraków, 2011, 1, Wiadomości Zootechniczne