Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Higiena środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Higiena środowiska
Specjalność Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość zagadnień dotyczących z ochroną środowiska i ekologią

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z aktualnymi problemami związanymi z zanieczyszczeniem i higieną środowiska
C-2zapoznanie studentów ze skutkami zanieczyszczenia środowiska w aspekcie przyrodniczym/ekologicznym i zdrowotnym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody oceny szkodliwości substancji chemicznych.2
T-A-2Oszacowanie dziennego pobrania metali ciężkich i wybranych pestycydów z żywnością.2
T-A-3Zagrożenie hałasem i wibracjami. Skutki oddziaływania hałasu i wibracji na człowieka i środowisko przyrodnicze.2
T-A-4Ocena oddziaływania wybranych podmiotów prowadzących przemysłową lub rolniczą działalność na środowisko1
7
wykłady
T-W-1Charakterystyka czynników ekologicznych. Środowisko przyrodnicze, naturalne, hodowlane. Organizm a środowisko. Źródła i klasyfikacja zagrożeń, problemy zagrożenia środowiska, odpady, rolnictwo ekologiczne.2
T-W-2Czynniki wywołujące dewastację i degradację środowiska przyrodniczego. Przemysł – ujemny wpływ na środowisko.1
T-W-3Hydrosfera a zdrowie zwierząt. Znaczenie wody w środowisku. Źródła wody pitnej. Substancje zanieczyszczające wodę. Skutki biologicznego zanieczyszczenia wody pitnej.2
T-W-4Źródła zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego. Rodzaje zanieczyszczeń powietrza. Rola atmosfery w globalnym transporcie zanieczyszczeń.1
T-W-5Zagrożenia wynikające z rolniczego wykorzystania osadów ściekowych i nawozów naturalnych (obornik, gnojówka i gnojowica).2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2przygotowanie się do zaliczenia części ćwiczeniowej10
A-A-3studiowanie wskazanej literatury13
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Przygotowanie się do kolokwium7
A-W-3studiowanie wskazanej literatury15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja
M-3objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O3.3_W01
omawia aktualne problemy związane z zanieczyszczeniem i higieną środowiska
ZO_2A_W08C-1T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5M-2, M-3, M-1S-1
ZO_2A_EAUZ-O3.3_W02
omawia skutki zanieczyszczenia środowiska w aspekcie przyrodniczym i zdrowotnym
ZO_2A_W08, ZO_2A_W05C-1, C-2T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-W-5M-2, M-3, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O3.3_U01
ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrozenie zdrowia ludzi i zwierząt
ZO_2A_U08C-1, C-2T-A-1, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-A-3, T-A-2, T-W-5, T-W-3M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O3.3_K01
rozumie potrzebę podejmowania działań na rzecz ochrony i właściwego kształtowania środowiska
ZO_2A_K02, ZO_2A_K08C-2, C-1T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-W-4, T-W-3, T-W-5M-3, M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O3.3_W01
omawia aktualne problemy związane z zanieczyszczeniem i higieną środowiska
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
ZO_2A_EAUZ-O3.3_W02
omawia skutki zanieczyszczenia środowiska w aspekcie przyrodniczym i zdrowotnym
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O3.3_U01
ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrozenie zdrowia ludzi i zwierząt
2,0
3,0Student ocenia podstawowe czynniki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O3.3_K01
rozumie potrzebę podejmowania działań na rzecz ochrony i właściwego kształtowania środowiska
2,0
3,0Na poziomie podstawowym rozumie potrzebę ochrony środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bieszczad S., Sobota J., Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo – rolniczego, Wyd. Akademii Rolniczej, Wrocław, 1993
  2. Walker C.H., Hopkin S.P., Sibly R.M., Peakall D.B., Podstawy ekotoksykologii, PWN, Warszawa, 2002
  3. Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody oceny szkodliwości substancji chemicznych.2
T-A-2Oszacowanie dziennego pobrania metali ciężkich i wybranych pestycydów z żywnością.2
T-A-3Zagrożenie hałasem i wibracjami. Skutki oddziaływania hałasu i wibracji na człowieka i środowisko przyrodnicze.2
T-A-4Ocena oddziaływania wybranych podmiotów prowadzących przemysłową lub rolniczą działalność na środowisko1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka czynników ekologicznych. Środowisko przyrodnicze, naturalne, hodowlane. Organizm a środowisko. Źródła i klasyfikacja zagrożeń, problemy zagrożenia środowiska, odpady, rolnictwo ekologiczne.2
T-W-2Czynniki wywołujące dewastację i degradację środowiska przyrodniczego. Przemysł – ujemny wpływ na środowisko.1
T-W-3Hydrosfera a zdrowie zwierząt. Znaczenie wody w środowisku. Źródła wody pitnej. Substancje zanieczyszczające wodę. Skutki biologicznego zanieczyszczenia wody pitnej.2
T-W-4Źródła zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego. Rodzaje zanieczyszczeń powietrza. Rola atmosfery w globalnym transporcie zanieczyszczeń.1
T-W-5Zagrożenia wynikające z rolniczego wykorzystania osadów ściekowych i nawozów naturalnych (obornik, gnojówka i gnojowica).2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2przygotowanie się do zaliczenia części ćwiczeniowej10
A-A-3studiowanie wskazanej literatury13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Przygotowanie się do kolokwium7
A-W-3studiowanie wskazanej literatury15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O3.3_W01omawia aktualne problemy związane z zanieczyszczeniem i higieną środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z aktualnymi problemami związanymi z zanieczyszczeniem i higieną środowiska
Treści programoweT-A-4Ocena oddziaływania wybranych podmiotów prowadzących przemysłową lub rolniczą działalność na środowisko
T-A-3Zagrożenie hałasem i wibracjami. Skutki oddziaływania hałasu i wibracji na człowieka i środowisko przyrodnicze.
T-A-1Metody oceny szkodliwości substancji chemicznych.
T-A-2Oszacowanie dziennego pobrania metali ciężkich i wybranych pestycydów z żywnością.
T-W-4Źródła zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego. Rodzaje zanieczyszczeń powietrza. Rola atmosfery w globalnym transporcie zanieczyszczeń.
T-W-2Czynniki wywołujące dewastację i degradację środowiska przyrodniczego. Przemysł – ujemny wpływ na środowisko.
T-W-3Hydrosfera a zdrowie zwierząt. Znaczenie wody w środowisku. Źródła wody pitnej. Substancje zanieczyszczające wodę. Skutki biologicznego zanieczyszczenia wody pitnej.
T-W-1Charakterystyka czynników ekologicznych. Środowisko przyrodnicze, naturalne, hodowlane. Organizm a środowisko. Źródła i klasyfikacja zagrożeń, problemy zagrożenia środowiska, odpady, rolnictwo ekologiczne.
T-W-5Zagrożenia wynikające z rolniczego wykorzystania osadów ściekowych i nawozów naturalnych (obornik, gnojówka i gnojowica).
Metody nauczaniaM-2dyskusja
M-3objaśnienie
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O3.3_W02omawia skutki zanieczyszczenia środowiska w aspekcie przyrodniczym i zdrowotnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
ZO_2A_W05ma pogłębioną wiedzę o metodach oceny pasz i żywności oraz ich wartości prozdrowotnej i leczniczej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z aktualnymi problemami związanymi z zanieczyszczeniem i higieną środowiska
C-2zapoznanie studentów ze skutkami zanieczyszczenia środowiska w aspekcie przyrodniczym/ekologicznym i zdrowotnym
Treści programoweT-A-4Ocena oddziaływania wybranych podmiotów prowadzących przemysłową lub rolniczą działalność na środowisko
T-A-3Zagrożenie hałasem i wibracjami. Skutki oddziaływania hałasu i wibracji na człowieka i środowisko przyrodnicze.
T-A-1Metody oceny szkodliwości substancji chemicznych.
T-A-2Oszacowanie dziennego pobrania metali ciężkich i wybranych pestycydów z żywnością.
T-W-4Źródła zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego. Rodzaje zanieczyszczeń powietrza. Rola atmosfery w globalnym transporcie zanieczyszczeń.
T-W-5Zagrożenia wynikające z rolniczego wykorzystania osadów ściekowych i nawozów naturalnych (obornik, gnojówka i gnojowica).
Metody nauczaniaM-2dyskusja
M-3objaśnienie
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O3.3_U01ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrozenie zdrowia ludzi i zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z aktualnymi problemami związanymi z zanieczyszczeniem i higieną środowiska
C-2zapoznanie studentów ze skutkami zanieczyszczenia środowiska w aspekcie przyrodniczym/ekologicznym i zdrowotnym
Treści programoweT-A-1Metody oceny szkodliwości substancji chemicznych.
T-W-2Czynniki wywołujące dewastację i degradację środowiska przyrodniczego. Przemysł – ujemny wpływ na środowisko.
T-W-4Źródła zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego. Rodzaje zanieczyszczeń powietrza. Rola atmosfery w globalnym transporcie zanieczyszczeń.
T-W-1Charakterystyka czynników ekologicznych. Środowisko przyrodnicze, naturalne, hodowlane. Organizm a środowisko. Źródła i klasyfikacja zagrożeń, problemy zagrożenia środowiska, odpady, rolnictwo ekologiczne.
T-A-3Zagrożenie hałasem i wibracjami. Skutki oddziaływania hałasu i wibracji na człowieka i środowisko przyrodnicze.
T-A-2Oszacowanie dziennego pobrania metali ciężkich i wybranych pestycydów z żywnością.
T-W-5Zagrożenia wynikające z rolniczego wykorzystania osadów ściekowych i nawozów naturalnych (obornik, gnojówka i gnojowica).
T-W-3Hydrosfera a zdrowie zwierząt. Znaczenie wody w środowisku. Źródła wody pitnej. Substancje zanieczyszczające wodę. Skutki biologicznego zanieczyszczenia wody pitnej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ocenia podstawowe czynniki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O3.3_K01rozumie potrzebę podejmowania działań na rzecz ochrony i właściwego kształtowania środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
ZO_2A_K08Świadomie ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów ze skutkami zanieczyszczenia środowiska w aspekcie przyrodniczym/ekologicznym i zdrowotnym
C-1zapoznanie studentów z aktualnymi problemami związanymi z zanieczyszczeniem i higieną środowiska
Treści programoweT-W-1Charakterystyka czynników ekologicznych. Środowisko przyrodnicze, naturalne, hodowlane. Organizm a środowisko. Źródła i klasyfikacja zagrożeń, problemy zagrożenia środowiska, odpady, rolnictwo ekologiczne.
T-A-1Metody oceny szkodliwości substancji chemicznych.
T-W-2Czynniki wywołujące dewastację i degradację środowiska przyrodniczego. Przemysł – ujemny wpływ na środowisko.
T-A-2Oszacowanie dziennego pobrania metali ciężkich i wybranych pestycydów z żywnością.
T-A-3Zagrożenie hałasem i wibracjami. Skutki oddziaływania hałasu i wibracji na człowieka i środowisko przyrodnicze.
T-W-4Źródła zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego. Rodzaje zanieczyszczeń powietrza. Rola atmosfery w globalnym transporcie zanieczyszczeń.
T-W-3Hydrosfera a zdrowie zwierząt. Znaczenie wody w środowisku. Źródła wody pitnej. Substancje zanieczyszczające wodę. Skutki biologicznego zanieczyszczenia wody pitnej.
T-W-5Zagrożenia wynikające z rolniczego wykorzystania osadów ściekowych i nawozów naturalnych (obornik, gnojówka i gnojowica).
Metody nauczaniaM-3objaśnienie
M-2dyskusja
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na poziomie podstawowym rozumie potrzebę ochrony środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0