Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt
Sylabus przedmiotu Biomechanika i profilaktyka układu ruchu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biomechanika i profilaktyka układu ruchu | ||
Specjalność | Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Pęzińska-Kijak <katarzyna.pezinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień z zakresu budowy i funkcjonowania układu ruchu zwierząt. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy z zakresu biomechaniku ruchu zwierząt |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Formy ćwiczeń profilaktycznych. | 5 |
T-L-2 | Formy profilaktyki narządu ruchu u zwierząt młodych. | 5 |
T-L-3 | Profilaktyka w sportach kynologicznych | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie propriocepcji. | 2 |
T-W-2 | Biomechanika ruchu psa. | 2 |
T-W-3 | Biomechanika ruchu konia. | 2 |
T-W-4 | Biomechaniczna ocena aparatu ruchu. | 2 |
T-W-5 | Edukacja właścicieli w zakresie profiolaktyki zaburzeń układu kostno-mięśniowego. | 2 |
T-W-6 | Zwierze w sporcie-profiolaktyka przeciwurazowa. | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny i problemowy |
M-2 | Ćwiczenia praktyczne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Problem projektowy. |
S-2 | Ocena formująca: Umiejętności praktyczne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_PR-S03_W01 Zna i rozumie funkcjonowanie biernego i czynnego aparatu ruchu. | ZO_2A_W03, ZO_2A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_PR-S03_U01 Potrafi przeprowadić biomechaniczną analize postawy i lokomocji zwierząt. | ZO_2A_U10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_PR-S03_K01 Samodzielnie wykonuje czynności związane z analizą biomechaniczną. | ZO_2A_K08, ZO_2A_K09 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_PR-S03_W01 Zna i rozumie funkcjonowanie biernego i czynnego aparatu ruchu. | 2,0 | |
3,0 | Student w podstawowym stopniu definiuje podstawowe pojęcia biernego i czynnego aparatu ruchu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_PR-S03_U01 Potrafi przeprowadić biomechaniczną analize postawy i lokomocji zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie umiejetnośći opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia umiejętnośći opanował podstawowy zakres materiału, - przyswoił zasadnicze treści programowe, -popełnia wiele błędów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_PR-S03_K01 Samodzielnie wykonuje czynności związane z analizą biomechaniczną. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje aktywną postawę oraz zrozumienie i zdolność do interpretowania zjawisk biomechanicznych, na zajęciach potarfi pracowac samodzielnie, jak i w grupie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jean-Marie Denoix, Biomechanika i trening konia, Galaktyka, 2019
- Gillian Higgins, Anatomia i fizjologia w treningu konia, Akademia Jeździecka, 2013