Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt
Sylabus przedmiotu Nutrigenomika i nutriproteomika zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nutrigenomika i nutriproteomika zwierząt | ||
Specjalność | Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Hanna Kulig <Hanna.Kulig@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstaw z zakresu biochemii, genetyki i fizjologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaprezentowanie wiedzy na temat zależności między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety a genomem z uwzględnieniem polimorfizmu genetycznego. |
C-2 | Zapoznanie studentów z tematyką związaną z wpływem żywienia i dodatków żywieniowych na zmiany ekspresji białek. |
C-3 | Zapoznanie studentów z możliwością zastosowania badań proteomicznych do oceny wpływu żywienia na organizm i oceny jakości i autentyczności produktów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Organizmy modelowe i metody stosowane w badaniach z zakresu nutrigenomiki. Polimorfizm genetyczny a reakcja organizmu na substancje biologicznie czynne zawarte w pokarmie. Zaprojektowanie prostego testu genetycznego pod kątem możliwości wykorzystania w badaniach nutrigenetycznych. | 7 |
T-L-2 | Przygotowanie materiału biologicznego (tkanki) pochodzącego od zwierząt gospodarskich żywionych dietą z różnym udziałem fruktanów typu inuliny do analiz proteomicznych (homogenizacja, rozpuszczanie białek w buforze lizującym). Rozdział białek z wykorzystaniem elektroforezy jednokierunkowej (1-DE) oraz analiza bioinformatyczna żeli. Wycinanie prążków białkowych wykazujących różnice w ekspresji z żeli 1-DE oraz identyfikacja białek z wykorzystaniem spektrometru masowego typu MALDI-TOF. | 8 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do nutrigenomiki. Podstawowe pojęcia i powiązanie z innymi dziedzinami nauki. Ekspresja genów w odpowiedzi na substancje biologicznie czynne zawarte w pokarmie. Przegląd chorób i defektów, do których możliwe jest zastosowanie diety wspomagającej leczenie w oparciu o genom. Nutrigenomika w chowie i hodowli zwierząt. | 8 |
T-W-2 | Pojęcie nutriproteomiki. Kierunki badań nutriproteomicznych prowadzonych na zwierzętach gospodarskich. Badanie zależności pomiędzy paszą i zawartymi w niej bioaktywnymi składnikami a ekspresją białek, szlaków metabolicznych i sygnałowych. Wybór strategii proteomicznej oraz materiału biologicznego do badań z zakresu nutriptoteomiki. Metoda bottom-up. Metoda shotgun. Metoda top-down. Peptydy i białka pochodzące z produktów żywnościowych wywołujących alergie. Aplikacja narzędzi proteomicznych do izolacji i oczyszczania nutraceutyków. | 7 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | konsultacje | 8 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia treści laboratoriów | 7 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | konsultacje | 4 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia treści wykładów | 11 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny i konwersatoryjny |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: sprawozdanie z ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_PR-B07.03_W01 Student zna interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z pokarmu a genomem, a także wskazuje możliwości stosowania zindywidualizowanego żywienia w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu | ZO_2A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
ZO_2A_PR-B07.03_W02 Student zna podstawowe cele i założenia w badaniach nutriproteomicznych. Rozumie wpływ żywności i dodatków żywieniowych na proteom wybranych tkanek i narządów zwierząt. | ZO_2A_W01 | — | — | C-2, C-3 | T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_PR-B07.03_U01 Student umie wykonać proste analizy nutrigenetyczne oraz zinterpretować uzyskane wyniki | ZO_2A_U06 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-2 | S-2 |
ZO_2A_PR-B07.03_U02 Student potrafi wykonać proste analizy z wykorzystaniem narzędzi proteomicznych oraz dokonać interpretacji uzyskanych wyników. | ZO_2A_U08 | — | — | C-2, C-3 | T-L-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_PR-B07.03_K01 Student wykazuje dbałość o właściwą realizację powierzonego zadania badawczego pracując indywidualnie i zespołowo | ZO_2A_K01, ZO_2A_K08 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_PR-B07.03_W01 Student zna interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z pokarmu a genomem, a także wskazuje możliwości stosowania zindywidualizowanego żywienia w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z pokarmu a genomem, a także wskazuje możliwości stosowania zindywidualizowanego żywienia w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_2A_PR-B07.03_W02 Student zna podstawowe cele i założenia w badaniach nutriproteomicznych. Rozumie wpływ żywności i dodatków żywieniowych na proteom wybranych tkanek i narządów zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna cele i założenia badań nutriproteomicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_PR-B07.03_U01 Student umie wykonać proste analizy nutrigenetyczne oraz zinterpretować uzyskane wyniki | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi wykonać proste analizy z wykorzystaniem narzędzi nutrigenomicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_2A_PR-B07.03_U02 Student potrafi wykonać proste analizy z wykorzystaniem narzędzi proteomicznych oraz dokonać interpretacji uzyskanych wyników. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi wykonać proste analizy z wykorzystaniem narzędzi proteomicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_PR-B07.03_K01 Student wykazuje dbałość o właściwą realizację powierzonego zadania badawczego pracując indywidualnie i zespołowo | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym wykazuje dbałość o właściwą realizację powierzonego zadania badawczego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bal J. (red.), Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej, PWN, Warszawa, 2013
- pod red. Agnieszka Kraj, Anna Drabik, Jerzy Silbering, Proteomika i metabolomika, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2019
- pod red. Irena Baranowska, Bogusław Buszewski, Bioanalityka w nauce i życiu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020, Tom I oraz Tom II
Literatura dodatkowa
- Dodds W.J., Laverdure D.R., Canine Nutrigenomics - The New Science of Feeding Your Dog for Optimum Health, Dogwise Publishing, 2015