Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt
Sylabus przedmiotu Amatorskie utrzymanie zwierząt futerkowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Amatorskie utrzymanie zwierząt futerkowych | ||
Specjalność | Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Hodowla i utrzymanie zwierząt futerkwoych |
W-2 | Hodowla i utrzymanie zwierząt futerkwoych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | wskazanie innych mozliwości kontaktu ze zwierzętami futerkowymi. |
C-2 | nauka opieki nad zwierzętami futerkowymi |
C-3 | kształcenie wrażliwości społecznej dla utrzymywanych przez czlowieka zwierząt |
C-4 | nabycie umiejętności organizacji i opieki nad zwierzetami |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Amatorski utrzymanie szynszyli, królika, tchórzofretki i innych zwierząt futerkowych | 5 |
T-A-2 | Utrzymanie w warunkach domowych: rodzaje klatek, oswajanie, pielęgnacja: prawidłowe chwytanie i noszenie, przycinanie pazurków, pielęgnowanie futerka, pasze stosowane w żywieniu, postępowanie ze zwierzętami. | 4 |
T-A-3 | Choroby zwierząt futerkowych. | 2 |
T-A-4 | Zajęcia praktyczne – ocena utrzymywania i informowania w sklepach zoologicznych. Ocena dostępnych na rynku klatek, żywności i wzbogaceń dla zwierząt. Zajęcia terenowe w ogrodzie zoologicznym | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zarys ekologii zwierząt futerkowych. Ochrona dziko żyjących gatunków. Regulacje prawne utrzymania zwierząt towarzyszących człowiekowi | 2 |
T-W-2 | Przegląd gatunków zwierząt futerkowych utrzymywanych amatorsko. Zajęcia terenow w ogrodzie zoologicznym lub w sklepie zoologicznym | 2 |
T-W-3 | Znaczenie zwierząt amatorskich w życiu człowieka | 2 |
T-W-4 | Behawior zwierząt futerkowych utrzymywanych amatorsko | 3 |
T-W-5 | Sposoby amatorskiego utrzymania zwierząt futerkowych mięsożernych i roślinożernych | 2 |
T-W-6 | Transport i warunki zakupu zwierząt w celach amatorskich | 2 |
T-W-7 | Zwierzęta futerkowe w badaniach naukowych | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie tematyki zajęć | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej | 3 |
A-A-4 | Omówienie i podsumowanie prezentacji multimedialnej | 5 |
A-A-5 | Konsultacje naukowe | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 4 |
A-W-4 | Zaliczenie pisemne | 1 |
A-W-5 | Konsultacje naukowe | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | filmy |
M-5 | wizyta na targach zoologicznych lub w ogrodzie zoologicznym |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: obserwacja aktywności studentów |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwium sprawdzające z wykładów i prezentacja multimedialna z ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-O5.1_W01 Student posiada wiedzę na temt mozliwości utrzymywania zwierząt futerkowych (np. szynszyli, królików, tchórzy) w warunkach amatorksich | ZO_2A_W09 | — | — | C-4, C-3, C-2, C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-A-3, T-A-4, T-A-2 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-O5.1_U01 Student umie ocenić i odpowiednio przygotować warunki do utrzymywania amatorsko zwierząt futerkowych | ZO_2A_U11 | — | — | C-4, C-3 | T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-1 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-O5.1_K01 Student postępuje zgodnie z zasadami etyki utrzymując zwierzęta futerkowe amatorsko | ZO_2A_K02, ZO_2A_K09 | — | — | C-4, C-2, C-1 | T-W-1, T-A-4, T-A-1 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-O5.1_W01 Student posiada wiedzę na temt mozliwości utrzymywania zwierząt futerkowych (np. szynszyli, królików, tchórzy) w warunkach amatorksich | 2,0 | |
3,0 | Student posiada wiedzę na temat warunków utrzymania jednego z gatunków zwierząt futerkowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-O5.1_U01 Student umie ocenić i odpowiednio przygotować warunki do utrzymywania amatorsko zwierząt futerkowych | 2,0 | |
3,0 | Student umie ocenić i przygotować warunki do utrzymania jednego z gatunków zwierząt futerkowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-O5.1_K01 Student postępuje zgodnie z zasadami etyki utrzymując zwierzęta futerkowe amatorsko | 2,0 | |
3,0 | Student stara si e postępować zgodnie z zasadami etyki utrzymując zwierzę futerkowe amatorsko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bednarz M., Frindt A., Hodowla tchórzy, Warszawa, 1991
- Bieriestow W., Cholewa R., Fermowy chów piżmaków, Poznań, 1995
- Cholewa R., Chów i hodowla lisów, Warszawa, 1988
- Dieker A., Steinkamp J., Królik miniaturowy, Warszawa, 1997
- Dzięciołowski R., Bóbr, Warszawa, 1996
- Frindt A., Podstawy chowu królików, Warszawa, 1998
- Gibasiewicz W., Choroby królików, Warszawa, 1989
- Goszczyński J., Romanowski J., Zaleski A., Kuny . Wademekum myśliwego, Warszawa, 1994
Literatura dodatkowa
- Jarosz S., Hodowla zwierząt futerkowych, Warszawa – Kraków, 1993
- Jarosz S., Rżewska E., Szynszyle. Chów i hodowla, Warszawa, 1996
- Kopański R., Chów królików angorskich, Warszawa, 1989
- Kopański R., Chów nutrii, Warszawa, 1988
- Kuźniewicz J., Filistowicz A., Chów i hodowla zwierząt futerkowych, Wrocław, 1999