Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt
Sylabus przedmiotu Użytkowanie i pielęgnacja gołębi:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Użytkowanie i pielęgnacja gołębi | ||
Specjalność | Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu anatomii, fizjologii, genetyki oraz żywienia zwierząt. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z hodowlą oraz użytkowaniem gołębi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zapoczątkowanie hodowli gołębi. Wychów gołębi. Rozpoznawanie płci i wieku. | 2 |
T-A-2 | Żywienie gołębi, przygotowanie mieszanek paszowych, zapotrzebowanie gołębi na paszę, zadawanie karmy, pojenie. | 2 |
T-A-3 | Pomieszczenia dla gołębi. Typy gołębników oraz ich wyposażenie. | 2 |
T-A-4 | Zachowanie się gołębi, hierarchia w stadzie. Parowanie się gołębi, budowanie gniazda, wysiadywanie jaj. | 2 |
T-A-5 | Selekcja, metody kojarzenia gołębi. Wystawy gołębi pocztowych i ozdobnych. | 2 |
T-A-6 | Metody lotowania gołębi pocztowych. Organizacja lotów konkursowych. | 3 |
T-A-7 | Markery genetyczne wydolności powrotnolotowej. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pochodzenie i udomowienie gołębi. Historia hodowli gołębi, znaczenie we współczesnym świecie. | 2 |
T-W-2 | Genetyczne podstawy doskonalenia cech gołębi. | 1 |
T-W-3 | Pochodzenie i klasyfikacja ras gołębi. Charakterystyka ras gołębi hodowanych w Polsce. | 4 |
T-W-4 | Orientacja gołębi w przestrzeni. Mechanizmy nawigacyjne. | 4 |
T-W-5 | Gołębie pocztowe. | 2 |
T-W-6 | Chów i użytkowanie gołębi mięsnych. | 1 |
T-W-7 | Zwierzęta drapieżne zagrażające gołębiom. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych. | 15 |
A-A-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 4 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia materiału. | 5 |
A-A-4 | Konsultacje | 4 |
A-A-5 | Pisemne zaliczenie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia materiału. | 5 |
A-W-4 | Konsultacje | 5 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Film. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-4 | Wykład konwersatoryjny. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-O4.1_W01 Definiuje pochodzenie i udomowienie gołębi, znaczenie hodowli gołębi we współczesnym świecie. | ZO_2A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-3 | S-1 |
ZO_2A_HZG-O4.1_W02 Charakteryzuje pochodzenie i klasyfikację ras gołębi. | ZO_2A_W09 | — | — | C-1 | T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-O4.1_U01 Podejmuje działania związane z zapoczątkowaniem hodowli gołębi. Nakreśla szczegóły dotyczące wychowu gołębi, rozpoznawania płci i wieku. | ZO_2A_U11 | — | — | C-1 | T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-W-6 | M-2, M-3, M-4 | S-2 |
ZO_2A_HZG-O4.1_U02 Prezentuje zasady żywienia gołębi. | ZO_2A_U12 | — | — | C-1 | T-A-2 | M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_HZG-O4.1_K01 Ma świadomość zasad chowu i hodowli gołębi. | ZO_2A_K08, ZO_2A_K06 | — | — | C-1 | T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-A-4, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-O4.1_W01 Definiuje pochodzenie i udomowienie gołębi, znaczenie hodowli gołębi we współczesnym świecie. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_2A_HZG-O4.1_W02 Charakteryzuje pochodzenie i klasyfikację ras gołębi. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-O4.1_U01 Podejmuje działania związane z zapoczątkowaniem hodowli gołębi. Nakreśla szczegóły dotyczące wychowu gołębi, rozpoznawania płci i wieku. | 2,0 | |
3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_2A_HZG-O4.1_U02 Prezentuje zasady żywienia gołębi. | 2,0 | |
3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_HZG-O4.1_K01 Ma świadomość zasad chowu i hodowli gołębi. | 2,0 | |
3,0 | student jest świadomy zasad hodowli i użytkowania gołębi, jednak nie przejawia kreatywności w zdobywaniu i pogłębianiu wiedzy w tym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Peterfi S., Hodowla gołębi., PWRiL, Warszawa, 1982
- Nowicki B., Pawlina E., Dubiel A., Gołębie. Chów, hodowla, rasy., PWRiL, Warszawa, 1996, .
- Nowicki B., Pawlina E., Gołębie pocztowe., PWRiL, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Red., Album Gołębi Pocztowych i Rasowych, Wydawnictwo PIĘTKA, KATOWICE, 2006