Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt

Sylabus przedmiotu Położnictwo zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Położnictwo zwierząt
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z zakresu rozrodu zwierząt.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z gatunkowo specyficznym przebiegiem porodu u zwierząt gospodarskich i towarzyszących.
C-2Zapoznanie z podstawowymi zasadami pomocy położniczej u zwierząt w stanach fizjologicznego i patologcznego porodu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Poród ciężki – postępowanie kliniczne (szybka interwencja, wywiad, badanie). Dane ogólne. Wyliczanie terminu porodu.3
T-L-2Badanie położnicze (poskromnienie zwierzęcia, badanie przez pochwę). Badania analityczne w ocenie przebiegu ciąży i okresu okołoporodowego.3
T-L-3Poporodowa opieka nad matką i noworodkiem. Określanie wieku i dojrzałości płodu na podstawie pomiarów morfometrycznych.3
T-L-4Poród ciężki u krowy, klaczy, owcy, kozy i lochy. Analiza różnych przypadków.3
T-L-5Poród ciężki u suk i kotek. Analiza różnych przypadków.3
15
wykłady
T-W-1Poród u krowy i klaczy. Zwiastuny objawowe i etapy porodu. Ingerencja w poród fizjologiczny.3
T-W-2Poród u owiec, kóz i loch. Zwiastuny objawowe i etapy porodu. Ingerencja w poród fizjologiczny.3
T-W-3Poród u suki i kotki. Zwiastuny objawowe i etapy porodu. Ingerencja w poród fizjologiczny.3
T-W-4Patologia ciąży. Wielokrotne zapłodnienie. Zapłodnienie dodatkowe. Krycie międzygatunkowe. Ciąża pozamaciczna.2
T-W-5Pęknięcie pochwy i macicy. Przepuklina ciężarnej macicy (rodzaje przepuklin). Wypadnięcie pochwy. Toksemia ciążowa. Przedłużająca się ciąża.2
T-W-6Cesarskie cięcie.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Teoretyczne przygotowanie do ćwczeń.5
A-L-3Udział w konsultacjach.2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.7
A-L-5Pisemne zaliczenie1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie fachowej literatury.3
A-W-3Udział w konsultacjach.2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów.9
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena pracy podczas ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O7.2_W01
Student zna przebieg porodu i zasady opieki położniczej nad matką i noworodkiem.
ZO_2A_W09C-1, C-2T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O7.2_U01
Student potrafi właściwie interpretować objawy zbliżającego się porodu i prawidłowo zareagować w przypadku ewentualnych zaburzeń w jego przebiegu.
ZO_2A_U08C-1, C-2T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O7.2_K01
Student potrafi ocenić zagrożenia zdrowia dla matki i noworodka w okresie okołoporodowym.
ZO_2A_K09C-1, C-2T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O7.2_W01
Student zna przebieg porodu i zasady opieki położniczej nad matką i noworodkiem.
2,0
3,0Student opisuje podstawowe etapy przebiegu porodu i w minimalnym stopniu przedstawia zasady opieki położniczej nad matką i noworodkiem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O7.2_U01
Student potrafi właściwie interpretować objawy zbliżającego się porodu i prawidłowo zareagować w przypadku ewentualnych zaburzeń w jego przebiegu.
2,0
3,0Student we właściwy sopsób potrafi interpretować i oceniać tylko niektóre objawy zbliżającego się porodu. Charakteryzuje się dużą niepewnością przy podejmowaniu decyzji w przypadku ewentualnych zaburzeń w przebiegu porodu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O7.2_K01
Student potrafi ocenić zagrożenia zdrowia dla matki i noworodka w okresie okołoporodowym.
2,0
3,0Student ma minimalną świadomość dotyczącą potencjalnych zagrożeń dla zdrowia matki i noworodka w okresie okołoporodowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jackson P.G.G red. Niżański W., Położnictwo weterynaryjne, Elsevier Urban&Partner, Wrocław, 2010, 1 wyd. polskie
  2. Baier W., F. Schaetz F., POŁOŻNICTWO WETERYNARYJNE, PWRiL, Warszawa, 1976

Literatura dodatkowa

  1. Krzymowski T. (red.), Biologia rozrodu zwierząt T. 1.: Fizjologiczna regulacja procesów rozrodczych samicy, WUWM, Olsztyn, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Poród ciężki – postępowanie kliniczne (szybka interwencja, wywiad, badanie). Dane ogólne. Wyliczanie terminu porodu.3
T-L-2Badanie położnicze (poskromnienie zwierzęcia, badanie przez pochwę). Badania analityczne w ocenie przebiegu ciąży i okresu okołoporodowego.3
T-L-3Poporodowa opieka nad matką i noworodkiem. Określanie wieku i dojrzałości płodu na podstawie pomiarów morfometrycznych.3
T-L-4Poród ciężki u krowy, klaczy, owcy, kozy i lochy. Analiza różnych przypadków.3
T-L-5Poród ciężki u suk i kotek. Analiza różnych przypadków.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Poród u krowy i klaczy. Zwiastuny objawowe i etapy porodu. Ingerencja w poród fizjologiczny.3
T-W-2Poród u owiec, kóz i loch. Zwiastuny objawowe i etapy porodu. Ingerencja w poród fizjologiczny.3
T-W-3Poród u suki i kotki. Zwiastuny objawowe i etapy porodu. Ingerencja w poród fizjologiczny.3
T-W-4Patologia ciąży. Wielokrotne zapłodnienie. Zapłodnienie dodatkowe. Krycie międzygatunkowe. Ciąża pozamaciczna.2
T-W-5Pęknięcie pochwy i macicy. Przepuklina ciężarnej macicy (rodzaje przepuklin). Wypadnięcie pochwy. Toksemia ciążowa. Przedłużająca się ciąża.2
T-W-6Cesarskie cięcie.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Teoretyczne przygotowanie do ćwczeń.5
A-L-3Udział w konsultacjach.2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.7
A-L-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie fachowej literatury.3
A-W-3Udział w konsultacjach.2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów.9
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O7.2_W01Student zna przebieg porodu i zasady opieki położniczej nad matką i noworodkiem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z gatunkowo specyficznym przebiegiem porodu u zwierząt gospodarskich i towarzyszących.
C-2Zapoznanie z podstawowymi zasadami pomocy położniczej u zwierząt w stanach fizjologicznego i patologcznego porodu.
Treści programoweT-W-4Patologia ciąży. Wielokrotne zapłodnienie. Zapłodnienie dodatkowe. Krycie międzygatunkowe. Ciąża pozamaciczna.
T-W-1Poród u krowy i klaczy. Zwiastuny objawowe i etapy porodu. Ingerencja w poród fizjologiczny.
T-W-5Pęknięcie pochwy i macicy. Przepuklina ciężarnej macicy (rodzaje przepuklin). Wypadnięcie pochwy. Toksemia ciążowa. Przedłużająca się ciąża.
T-W-3Poród u suki i kotki. Zwiastuny objawowe i etapy porodu. Ingerencja w poród fizjologiczny.
T-W-2Poród u owiec, kóz i loch. Zwiastuny objawowe i etapy porodu. Ingerencja w poród fizjologiczny.
T-W-6Cesarskie cięcie.
T-L-1Poród ciężki – postępowanie kliniczne (szybka interwencja, wywiad, badanie). Dane ogólne. Wyliczanie terminu porodu.
T-L-2Badanie położnicze (poskromnienie zwierzęcia, badanie przez pochwę). Badania analityczne w ocenie przebiegu ciąży i okresu okołoporodowego.
T-L-3Poporodowa opieka nad matką i noworodkiem. Określanie wieku i dojrzałości płodu na podstawie pomiarów morfometrycznych.
T-L-4Poród ciężki u krowy, klaczy, owcy, kozy i lochy. Analiza różnych przypadków.
T-L-5Poród ciężki u suk i kotek. Analiza różnych przypadków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opisuje podstawowe etapy przebiegu porodu i w minimalnym stopniu przedstawia zasady opieki położniczej nad matką i noworodkiem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O7.2_U01Student potrafi właściwie interpretować objawy zbliżającego się porodu i prawidłowo zareagować w przypadku ewentualnych zaburzeń w jego przebiegu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z gatunkowo specyficznym przebiegiem porodu u zwierząt gospodarskich i towarzyszących.
C-2Zapoznanie z podstawowymi zasadami pomocy położniczej u zwierząt w stanach fizjologicznego i patologcznego porodu.
Treści programoweT-W-4Patologia ciąży. Wielokrotne zapłodnienie. Zapłodnienie dodatkowe. Krycie międzygatunkowe. Ciąża pozamaciczna.
T-W-1Poród u krowy i klaczy. Zwiastuny objawowe i etapy porodu. Ingerencja w poród fizjologiczny.
T-W-5Pęknięcie pochwy i macicy. Przepuklina ciężarnej macicy (rodzaje przepuklin). Wypadnięcie pochwy. Toksemia ciążowa. Przedłużająca się ciąża.
T-W-3Poród u suki i kotki. Zwiastuny objawowe i etapy porodu. Ingerencja w poród fizjologiczny.
T-W-2Poród u owiec, kóz i loch. Zwiastuny objawowe i etapy porodu. Ingerencja w poród fizjologiczny.
T-W-6Cesarskie cięcie.
T-L-1Poród ciężki – postępowanie kliniczne (szybka interwencja, wywiad, badanie). Dane ogólne. Wyliczanie terminu porodu.
T-L-2Badanie położnicze (poskromnienie zwierzęcia, badanie przez pochwę). Badania analityczne w ocenie przebiegu ciąży i okresu okołoporodowego.
T-L-3Poporodowa opieka nad matką i noworodkiem. Określanie wieku i dojrzałości płodu na podstawie pomiarów morfometrycznych.
T-L-4Poród ciężki u krowy, klaczy, owcy, kozy i lochy. Analiza różnych przypadków.
T-L-5Poród ciężki u suk i kotek. Analiza różnych przypadków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy podczas ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student we właściwy sopsób potrafi interpretować i oceniać tylko niektóre objawy zbliżającego się porodu. Charakteryzuje się dużą niepewnością przy podejmowaniu decyzji w przypadku ewentualnych zaburzeń w przebiegu porodu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O7.2_K01Student potrafi ocenić zagrożenia zdrowia dla matki i noworodka w okresie okołoporodowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z gatunkowo specyficznym przebiegiem porodu u zwierząt gospodarskich i towarzyszących.
C-2Zapoznanie z podstawowymi zasadami pomocy położniczej u zwierząt w stanach fizjologicznego i patologcznego porodu.
Treści programoweT-W-4Patologia ciąży. Wielokrotne zapłodnienie. Zapłodnienie dodatkowe. Krycie międzygatunkowe. Ciąża pozamaciczna.
T-W-1Poród u krowy i klaczy. Zwiastuny objawowe i etapy porodu. Ingerencja w poród fizjologiczny.
T-W-5Pęknięcie pochwy i macicy. Przepuklina ciężarnej macicy (rodzaje przepuklin). Wypadnięcie pochwy. Toksemia ciążowa. Przedłużająca się ciąża.
T-W-3Poród u suki i kotki. Zwiastuny objawowe i etapy porodu. Ingerencja w poród fizjologiczny.
T-W-2Poród u owiec, kóz i loch. Zwiastuny objawowe i etapy porodu. Ingerencja w poród fizjologiczny.
T-W-6Cesarskie cięcie.
T-L-1Poród ciężki – postępowanie kliniczne (szybka interwencja, wywiad, badanie). Dane ogólne. Wyliczanie terminu porodu.
T-L-2Badanie położnicze (poskromnienie zwierzęcia, badanie przez pochwę). Badania analityczne w ocenie przebiegu ciąży i okresu okołoporodowego.
T-L-3Poporodowa opieka nad matką i noworodkiem. Określanie wieku i dojrzałości płodu na podstawie pomiarów morfometrycznych.
T-L-4Poród ciężki u krowy, klaczy, owcy, kozy i lochy. Analiza różnych przypadków.
T-L-5Poród ciężki u suk i kotek. Analiza różnych przypadków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma minimalną świadomość dotyczącą potencjalnych zagrożeń dla zdrowia matki i noworodka w okresie okołoporodowym.
3,5
4,0
4,5
5,0