Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt
Sylabus przedmiotu Apifauna i apiterapia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Apifauna i apiterapia | ||
Specjalność | Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Samborski <jerzy.samborski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zofia Mazowiec <Zofia.Mazowiec@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zoologia, pszczelnictwo, botanika, ekologia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zpoznanie studentów z sytematyka, biologią oraz zachowaniem wybranych gatunków należących do Apoidea |
C-2 | poznanie właściwosci leczniczych produktów pszczelich |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Etapy rozwoju społecznego pszczół | 3 |
T-A-2 | Pszczoły bezżądłowe: Melipony, Trygony, Lestrymelity - biologia, budowa gniazda, orientacja w ternie | 4 |
T-A-3 | Pszczoły udomowione: Apis mellifera, Apis cerana - budowa gniazda, biologia, cykl zyciowy | 2 |
T-A-4 | Pszczoły żyjace na wolnym powietrzu: Apis dorsta, Apis labariosa, Apis florea, Apis adreniformis, Apis kaschevnikovi, Apis nuluensis, Apis nigrocienta - wystepowanie, budowa fniazda, biologia. | 4 |
T-A-5 | Pszczoła zafrykanizowana - powstanie, biologia, zasieg występowania | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zdobywanie pokarmu. Zwiazki pszczół i kwiatów. | 2 |
T-W-2 | Zmysł pszczół a powobność kwiatów. Pyłek, nektar, inne pokarmy. | 3 |
T-W-3 | Praca pszczół w czasie zdobywania pokarmu. Zalety pszczół jako zapylaczy | 2 |
T-W-4 | Optymalna strategia zdobywania pokarmu.Sezonowe zmiany pszczół w Palearktyce | 2 |
T-W-5 | Produkty pszczele wykorzystywane w aoiterapii | 6 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-A-3 | studiowanie literatury | 4 |
A-A-4 | konsultacje | 2 |
A-A-5 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 9 |
A-W-3 | studiowanie literatury | 3 |
A-W-4 | konsultacje | 2 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie wykładów | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład - prezentacja mulimedialna, |
M-2 | film |
M-3 | dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O6.2_W01 student charakteryzuje nadrodzię Apoidea,na wiedzę dotyczącą występowania i zróżnicowania fauny pszczół, współzależności pszczół i kwiatów | ZO_2A_W09 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-1, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ZO_2A_EAUZ-O6.2_W02 ma wiedzę o wlaściwościach leczniczych produktów pszczelich | ZO_2A_W09 | — | — | C-2 | T-W-5 | M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O6.2_U01 potrafi wskazać i omówić gatunki wykorzystywane i hodowane przez człowieka | ZO_2A_U01, ZO_2A_U11 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O6.2_K01 Student przejawia wrażliwość związaną ze znaczeniem pszczół w życiu człowieka oraz ich ochroną. | ZO_2A_K09 | — | — | C-1, C-2 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O6.2_W01 student charakteryzuje nadrodzię Apoidea,na wiedzę dotyczącą występowania i zróżnicowania fauny pszczół, współzależności pszczół i kwiatów | 2,0 | nie zna charakterystyki nadrodziny Apoidea, nie ma wiedzy dotyczącej występowania i zróznicowania fauny pszczół, wspłzalezności pszczół i kwiatów |
3,0 | ma podstawową wiedzę o nadrodzinie Apoidea dotyczczacą jej charakterystki, występowania , zróznicownia fauny pszczół oraz współzależności pszczół i kwiatów | |
3,5 | ma zadawalajacą wiedzę o nadrodzinie Apoidea dotyczącą jej charakterystyki, występowania, zróznicowania fauny pszczół i wspólzależności pszczół i kwiatów | |
4,0 | ma dobrą wiedzę o nadrodzinie Apoidea dotyczącą jej charakterystyki, występowania, zróżnicowania fauny pszczół i współzależności pszczół i kwiatów | |
4,5 | ma ponad dobrą wiedzę o nadrodzinie Apoidea dotyczącą jej charakterystyki, występowania, zróżnicowania fauny pszczół i wspólzależności pszczół i kwiatów | |
5,0 | ma pełną wiedzę o nadrodzinie Apoidea dotycząceą jej charakterystyki, występowania, zróznicowania fauny pszczół i współzależności pszczół i kwiatów | |
ZO_2A_EAUZ-O6.2_W02 ma wiedzę o wlaściwościach leczniczych produktów pszczelich | 2,0 | |
3,0 | ma podstawową wiedzę o produktach ich własciwosciach leczniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O6.2_U01 potrafi wskazać i omówić gatunki wykorzystywane i hodowane przez człowieka | 2,0 | nie potrafi wskazać i omówić gatunków wykorzystywanych i hodowanych przez cczłowieka |
3,0 | potrafi wskazać i omówić gatunki wykorzystywane oraz hodowane przez człowieka w zakresie podstawowym | |
3,5 | potrafi wskazać i omówić gatunki wykorzystywane oraz hodowane przez człowieka w zakresie zadawalającym | |
4,0 | potrafi wskazać i omówić gatynki wykorzystywane oraz hodowane przez człowieka w zakresie dobrym | |
4,5 | potrafi wskazać i omówić gatunki wykorzystywane oraz hodowane przez człwieka w zakresie ponad dobryn | |
5,0 | potrafi wskazać i omówić gatunki wykorzystywane i hodowane przez człowieka w zakresie bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O6.2_K01 Student przejawia wrażliwość związaną ze znaczeniem pszczół w życiu człowieka oraz ich ochroną. | 2,0 | |
3,0 | Student przejawia wrażliwość związaną ze znaczeniem pszczół w życiu człowieka oraz ich ochroną. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Banaszak J., Ekologia pszczół, PWN, Warszawa-Poznań, 1993
- Prabucki J. red, Pszczelnictwa, Albatros, Szczecin, 1989
Literatura dodatkowa
- Wilkaniec Z., Owady uzytkowe materiały do ćwiczeń, AR Poznań, Poznań, 2002