Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt
Sylabus przedmiotu Hodowla i użytkowanie psów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hodowla i użytkowanie psów | ||
Specjalność | Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 6 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Anatomia i fizjologia zwierząt |
W-2 | Genetyka zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z historycznymi przesłankami udomowienia psa |
C-2 | Zapoznanie studentów z rasami i typami użytkowymi psów |
C-3 | Przybliżenie zasad amatorskiej hodowli psów rasowych w Polsce |
C-4 | Zapoznanie z higieną i profilaktyką w chowie i hodowli |
C-5 | Zapoznanie z przyczynami i sposobami zapobiegania bezdomności u psów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Budowa anatomiczna psów na przykładzie wybranych ras. Ocena i wady pokroju | 2 |
T-A-2 | Podstawy fizjologii, żywienia i rozrodu psów | 2 |
T-A-3 | Higiena i profilaktyka w amatorskiej hodowli psów | 2 |
T-A-4 | Pielęgnacja psa | 2 |
T-A-5 | Regulaminy hodowli psów rasowych i praca z dokumentacją hodowlaną | 2 |
T-A-6 | Zapobieganie bezdomności | 2 |
T-A-7 | Charakterystyka wybranych ras psów z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych studentów | 2 |
T-A-8 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka i pochodzenie psa domowego (Canis familiaris) | 4 |
T-W-2 | Pojęcie wzorca rasy. Charakterystyka ras według Międzynarodowej Federacji Kynologicznej (FCI) | 4 |
T-W-3 | Psy pracujące i rasy podlegające próbom pracy. Regulaminy prób pracy | 2 |
T-W-4 | Behawior psa | 2 |
T-W-5 | Podstawy genetyki psów | 1 |
T-W-6 | Organizacja hodowli psów rasowych w Polsce | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji na temat wybranej rasy | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 3 |
A-A-4 | Studiowanie piśmiennictwa | 4 |
A-A-5 | Konsultacje | 2 |
A-A-6 | Omówienie i ocena przygotowanych prezentacji | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie piśmiennictwa | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 6 |
A-W-4 | Pisemne zaliczenie wykładów | 1 |
A-W-5 | Konsultacje | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne |
M-3 | Zajęcia w TOZ lub Schronisku dla Zwierząt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena ciągła pracy studenta w czasie trwania zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ustne prezentacji multimedialnej przygotowanej przez studenta |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne części ćwiczeniowej |
S-4 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemnej części wykładowej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O5.4_W01 Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu organizacji i planowania pracy hodowlanej w amatorskiej hodowli psów rasowych | ZO_2A_W06 | — | — | C-3 | T-A-2, T-A-5, T-W-6, T-W-2, T-W-5 | M-2, M-1 | S-3, S-1, S-4, S-2 |
ZO_2A_EAUZ-O5.4_W02 Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu utrzymania psów w warunkach domowych i hodowli amatorskiej | ZO_2A_W09 | — | — | C-3, C-4 | T-A-4, T-A-3, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-2, M-1 | S-3, S-1, S-4, S-2 |
ZO_2A_EAUZ-O5.4_W03 Student posiada wiedzę na temat sposobów zapobiegania bezdomności psów | ZO_2A_W02, ZO_2A_W09 | — | — | C-1, C-3, C-5 | T-A-6, T-A-4, T-A-3, T-W-1 | M-2, M-3 | S-3, S-1, S-4, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O5.4_U01 Student posiada umiejętność pracy z dokumentacją hodowlaną w hodowli psów rasowych | ZO_2A_U11 | — | — | C-3 | T-A-2, T-A-5, T-W-3, T-W-6, T-W-2 | M-2, M-1 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O5.4_K01 Student przejawia wrażliwość na potrzeby psów, ze szczególnym uwzględnienem psów bezdomnych | ZO_2A_K02, ZO_2A_K09 | — | — | C-3, C-5, C-4 | T-A-6, T-A-4, T-A-3, T-W-4 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O5.4_W01 Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu organizacji i planowania pracy hodowlanej w amatorskiej hodowli psów rasowych | 2,0 | Student nie posiada żadnej wiedzy z zakresu organizacji i planowania pracy hodowlanej w amatorskiej hodowli psów rasowych |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu organizacji i planowania pracy hodowlanej w amatorskiej hodowli psów rasowych | |
3,5 | Student posiada dość dobrą wiedzę z zakresu organizacji i planowania pracy hodowlanej w amatorskiej hodowli psów rasowych | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zakresu organizacji i planowania pracy hodowlanej w amatorskiej hodowli psów rasowych | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu organizacji i planowania pracy hodowlanej w amatorskiej hodowli psów rasowych | |
5,0 | Student ma znacznie pogłębioną wiedzę z zakresu organizacji pracy hodowlanej w zależności od rasy i typu użytkowego psa. Potrafi prawidłowo zaploanowac jej rozwój, rozumie zagrożenia wynikajace z nadprodukcji psów. | |
ZO_2A_EAUZ-O5.4_W02 Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu utrzymania psów w warunkach domowych i hodowli amatorskiej | 2,0 | Student nie zna żadnych zasad utrzymania psów, zarówno w warunkach domowych jak i hodowli amatorskiej |
3,0 | Student zna podstawowe zasady utrzymania psów w warunkach domowych | |
3,5 | Student zna dobrze zasady utrzymania psów w warunkach domowych oraz niektóre w warunkach hodowli amatorskiej | |
4,0 | Student zna dobrze zasady utrzymania psów w warunkach domowych oraz w warunkach hodowli amatorskiej | |
4,5 | Student bardzo zna dobrze zasady utrzymania psów w warunkach domowych oraz dobrze w warunkach hodowli amatorskiej | |
5,0 | Student bardzo zna dobrze zasady utrzymania psów w warunkach domowych oraz w warunkach hodowli amatorskiej | |
ZO_2A_EAUZ-O5.4_W03 Student posiada wiedzę na temat sposobów zapobiegania bezdomności psów | 2,0 | Student nie zna żadnych sposobów zapobiegania bezdomności u psów |
3,0 | Studenta ma podstawową wiedzę na temat bezdomności psów i sposobów jej zapobiegania | |
3,5 | Studenta dość dobrze zna przyczyny bezdomności u psów, posiada wiedzę na temat sposobów jej zapobiegania, potrafi wymienić organizacje zajmujące się bezdomnymi psami | |
4,0 | Studenta dobrze zna przyczyny bezdomności u psów, posiada dużą wiedzę na temat sposobów jej zapobiegania, potrafi wymienić organizacje zajmujące się bezdomnymi psami | |
4,5 | Studenta dobrze zna przyczyny bezdomności u psów, posiada dużą wiedzę na temat sposobów jej zapobiegania, zna niektóre statutowe cele organizacji zajmujących się bezdomnymi psami | |
5,0 | Studenta bardzo dobrze zna przyczyny bezdomności u psów, posiada dużą wiedzę na temat sposobów jej zapobiegania, zna statutowe cele organizacji zajmujących się bezdomnymi psami |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O5.4_U01 Student posiada umiejętność pracy z dokumentacją hodowlaną w hodowli psów rasowych | 2,0 | Student nie zna żadnych dokumentów hodowlanych |
3,0 | Student zna podstawowe dokumenty hodowlane | |
3,5 | Student potrafi wymienić większość dokumentacji związanej z hodowlą psów | |
4,0 | Student wymienia większość dokumentów związanych z hodowlą psów, prawidłowo wypełnia niektóre z nich | |
4,5 | Student wymienia większość dokumentów związanych z hodowlą psów, prawidłowo je wypełniając | |
5,0 | Student wymienia wszystkie dokumeny związane z hodowlą psów, prawidłowo je wypełniając |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O5.4_K01 Student przejawia wrażliwość na potrzeby psów, ze szczególnym uwzględnienem psów bezdomnych | 2,0 | Student nie przejawia żadnej wrażliwości na potrzeby psów |
3,0 | Student przejawia wrażliwość na potrzeby psów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student wykazuje wysoką wrażliwość na potrzeby psów, ze szczególnym uwzględnienem psów bezdomnych. |
Literatura podstawowa
- Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1999
- Fisher J., Okiem psa, PWRiL, Warszawa, 1994
- Willis M.B., Poradnik dla hodowców psów. Genetyka w praktyce, PWRiL, Warszawa, 2000
- b.a., Regulamin Sędziów Kynologicznych, Regulamin Wystaw Psów Rasowych, Regulamin Wystaw Championów, Wydane nakładem Związku Kynologicznego w Polsce, Warszawa, 2005
- b.a., Statut Związku Kynologicznego w Polsce, Wydane nakładem Związku Kynologicznego w Polsce, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Morris D, Dlaczego pies merda ogonem, Książka i Wiedza, Warszawa, 1995
- Räber H., Encyklopedia psów rasowych, MULTICO, Warszawa, 2000
- b.a., Wzorce ras, Wydane nakładem Zarządu Głównego Związku Kynologicznego w Polsce, Warszawa, 2000