Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt

Sylabus przedmiotu Amatorski chów zwierząt futerkowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Amatorski chów zwierząt futerkowych
Specjalność Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy utrzymania i hodowli zwierząt futerkowych
W-2Hodowla i utrzymanie zwierząt futerkwoych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1wskazanie innych mozliwości kontaktu ze zwierzętami futerkowycmi.
C-2nauka opieki nad zwierzętami futerkowymi
C-3kształcenie wrażliwości społecznej dla utrzymywanych przez czlowieka zwierząt
C-4nabycie umiejętności organizacji opieki nad zwierzetami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Nauka oceny behawioru: zachowanie socjalne zwierząt dorosłych i młodych, wpływ kastracji na zachowanie się zwierząt, porozumiewanie się zwierząt.2
T-A-2Rozród w warunkach domowych2
T-A-3Utrzymanie w warunkach domowych: rodzaje klatek, oswajanie, pielęgnacja: prawidłowe chwytanie i noszenie, przycinanie pazurków, pielęgnowanie futerka, pasze stosowane w żywieniu, postępowanie ze zwierzętami.4
T-A-4Choroby zwierząt futerkowych.3
T-A-5Zajęcia praktyczne – ocena utrzymywania i informowania w sklepach zoologicznych. Ocena dostępnych na rynku klatek, żywności i wzbogaceń dla zwierząt. Zajęcia terenowe w sklepie zoologicznym4
15
wykłady
T-W-1Zarys ekologii zwierząt futerkowych. Ochrona dziko żyjących gatunków. Regulacje prawne utrzymania zwierząt towarzyszących człowiekowi2
T-W-2Przegląd gatunków zwierząt futerkowych utrzymywanych amatorsko. Zajęcia terenowe w wogrodzie zoologicznym lub w sklepie zoologicznym2
T-W-3Znaczenie zwierząt amatorskich w życiu człowieka2
T-W-4Sposoby amatorskiego utrzymania zwierząt futerkowych mięsożernych i roślinożernych2
T-W-5Amatorska hodowla tchórzy, szynszyli, królików i szopa4
T-W-6Transport i warunki zakupu zwierząt w celach amatorskich3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń7
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2konsultacje4
A-W-3studiowanie literatury7
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4film
M-5Wizyta w sklpeie zoologicznym i w ogrodzie zoologicznym

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności studentów
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium sprawdzające z wykłądów i prezentacja multimedialna z ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O5.1_W01
Student posiada wiedzę na temt mozliwości utrzymywania zwierząt futerkowych (np. szynszyli, królików, tchórzy) w warunkach amatorskich
ZO_2A_W09C-2, C-4, C-3, C-1T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-4, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-6M-1, M-4, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O5.1_U01
Student umie ocenić i odpowiednio przygotować warunki do utrzymywania amatorsko zwierząt futerkowych
ZO_2A_U11C-4, C-3T-A-3, T-A-5, T-W-5, T-W-4M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O5.1_K01
Student postępuje zgodnie z zasadami etyki utrzymując zwierzęta futerkowe amatorsko
ZO_2A_K02, ZO_2A_K09C-2, C-3, C-1T-A-3, T-A-5, T-W-1, T-W-6M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O5.1_W01
Student posiada wiedzę na temt mozliwości utrzymywania zwierząt futerkowych (np. szynszyli, królików, tchórzy) w warunkach amatorskich
2,0
3,0Student posiada wiedzę na temat warunków utrzymania jednego z gatunków zwierząt futerkowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O5.1_U01
Student umie ocenić i odpowiednio przygotować warunki do utrzymywania amatorsko zwierząt futerkowych
2,0
3,0Student umie przygotować odpowiednie pomieszczenie dla przynajmniej dwóch futerkowych zwierząt amatorskich
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O5.1_K01
Student postępuje zgodnie z zasadami etyki utrzymując zwierzęta futerkowe amatorsko
2,0
3,0Student stara si e postępować zgodnie z zasadami etyki utrzymując zwierzę futerkowe amatorsko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bednarz M., Frindt A., Hodowla tchórzy, Warszawa, 1991
  2. Bieriestow W., Cholewa R., Fermowy chów piżmaków, Poznań, 1995
  3. Cholewa R., Chów i hodowla lisów, Warszawa, 1988
  4. Dieker A., Steinkamp J., Królik miniaturowy, Warszawa, 1997
  5. Dzięciołowski R., Bóbr, Warszawa, 1996
  6. Frindt A., Podstawy chowu królików, Warszawa, 1998
  7. Gibasiewicz W., Choroby królików, Warszawa, 1989
  8. Goszczyński J., Romanowski J., Zaleski A., Kuny . Wademekum myśliwego, Warszawa, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Jarosz S., Hodowla zwierząt futerkowych, Warszawa – Kraków, 1993
  2. Jarosz S., Rżewska E., Szynszyle. Chów i hodowla, Warszawa, 1996
  3. Kopański R., Chów królików angorskich, Warszawa, 1989
  4. Kopański R., Chów nutrii, Warszawa, 1988
  5. Kuźniewicz J., Filistowicz A., Chów i hodowla zwierząt futerkowych, Wrocław, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Nauka oceny behawioru: zachowanie socjalne zwierząt dorosłych i młodych, wpływ kastracji na zachowanie się zwierząt, porozumiewanie się zwierząt.2
T-A-2Rozród w warunkach domowych2
T-A-3Utrzymanie w warunkach domowych: rodzaje klatek, oswajanie, pielęgnacja: prawidłowe chwytanie i noszenie, przycinanie pazurków, pielęgnowanie futerka, pasze stosowane w żywieniu, postępowanie ze zwierzętami.4
T-A-4Choroby zwierząt futerkowych.3
T-A-5Zajęcia praktyczne – ocena utrzymywania i informowania w sklepach zoologicznych. Ocena dostępnych na rynku klatek, żywności i wzbogaceń dla zwierząt. Zajęcia terenowe w sklepie zoologicznym4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarys ekologii zwierząt futerkowych. Ochrona dziko żyjących gatunków. Regulacje prawne utrzymania zwierząt towarzyszących człowiekowi2
T-W-2Przegląd gatunków zwierząt futerkowych utrzymywanych amatorsko. Zajęcia terenowe w wogrodzie zoologicznym lub w sklepie zoologicznym2
T-W-3Znaczenie zwierząt amatorskich w życiu człowieka2
T-W-4Sposoby amatorskiego utrzymania zwierząt futerkowych mięsożernych i roślinożernych2
T-W-5Amatorska hodowla tchórzy, szynszyli, królików i szopa4
T-W-6Transport i warunki zakupu zwierząt w celach amatorskich3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń7
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2konsultacje4
A-W-3studiowanie literatury7
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O5.1_W01Student posiada wiedzę na temt mozliwości utrzymywania zwierząt futerkowych (np. szynszyli, królików, tchórzy) w warunkach amatorskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-2nauka opieki nad zwierzętami futerkowymi
C-4nabycie umiejętności organizacji opieki nad zwierzetami
C-3kształcenie wrażliwości społecznej dla utrzymywanych przez czlowieka zwierząt
C-1wskazanie innych mozliwości kontaktu ze zwierzętami futerkowycmi.
Treści programoweT-A-3Utrzymanie w warunkach domowych: rodzaje klatek, oswajanie, pielęgnacja: prawidłowe chwytanie i noszenie, przycinanie pazurków, pielęgnowanie futerka, pasze stosowane w żywieniu, postępowanie ze zwierzętami.
T-A-5Zajęcia praktyczne – ocena utrzymywania i informowania w sklepach zoologicznych. Ocena dostępnych na rynku klatek, żywności i wzbogaceń dla zwierząt. Zajęcia terenowe w sklepie zoologicznym
T-A-1Nauka oceny behawioru: zachowanie socjalne zwierząt dorosłych i młodych, wpływ kastracji na zachowanie się zwierząt, porozumiewanie się zwierząt.
T-A-4Choroby zwierząt futerkowych.
T-W-2Przegląd gatunków zwierząt futerkowych utrzymywanych amatorsko. Zajęcia terenowe w wogrodzie zoologicznym lub w sklepie zoologicznym
T-W-5Amatorska hodowla tchórzy, szynszyli, królików i szopa
T-W-4Sposoby amatorskiego utrzymania zwierząt futerkowych mięsożernych i roślinożernych
T-W-6Transport i warunki zakupu zwierząt w celach amatorskich
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-4film
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium sprawdzające z wykłądów i prezentacja multimedialna z ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę na temat warunków utrzymania jednego z gatunków zwierząt futerkowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O5.1_U01Student umie ocenić i odpowiednio przygotować warunki do utrzymywania amatorsko zwierząt futerkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U11Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Cel przedmiotuC-4nabycie umiejętności organizacji opieki nad zwierzetami
C-3kształcenie wrażliwości społecznej dla utrzymywanych przez czlowieka zwierząt
Treści programoweT-A-3Utrzymanie w warunkach domowych: rodzaje klatek, oswajanie, pielęgnacja: prawidłowe chwytanie i noszenie, przycinanie pazurków, pielęgnowanie futerka, pasze stosowane w żywieniu, postępowanie ze zwierzętami.
T-A-5Zajęcia praktyczne – ocena utrzymywania i informowania w sklepach zoologicznych. Ocena dostępnych na rynku klatek, żywności i wzbogaceń dla zwierząt. Zajęcia terenowe w sklepie zoologicznym
T-W-5Amatorska hodowla tchórzy, szynszyli, królików i szopa
T-W-4Sposoby amatorskiego utrzymania zwierząt futerkowych mięsożernych i roślinożernych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium sprawdzające z wykłądów i prezentacja multimedialna z ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie przygotować odpowiednie pomieszczenie dla przynajmniej dwóch futerkowych zwierząt amatorskich
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O5.1_K01Student postępuje zgodnie z zasadami etyki utrzymując zwierzęta futerkowe amatorsko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
ZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Cel przedmiotuC-2nauka opieki nad zwierzętami futerkowymi
C-3kształcenie wrażliwości społecznej dla utrzymywanych przez czlowieka zwierząt
C-1wskazanie innych mozliwości kontaktu ze zwierzętami futerkowycmi.
Treści programoweT-A-3Utrzymanie w warunkach domowych: rodzaje klatek, oswajanie, pielęgnacja: prawidłowe chwytanie i noszenie, przycinanie pazurków, pielęgnowanie futerka, pasze stosowane w żywieniu, postępowanie ze zwierzętami.
T-A-5Zajęcia praktyczne – ocena utrzymywania i informowania w sklepach zoologicznych. Ocena dostępnych na rynku klatek, żywności i wzbogaceń dla zwierząt. Zajęcia terenowe w sklepie zoologicznym
T-W-1Zarys ekologii zwierząt futerkowych. Ochrona dziko żyjących gatunków. Regulacje prawne utrzymania zwierząt towarzyszących człowiekowi
T-W-6Transport i warunki zakupu zwierząt w celach amatorskich
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium sprawdzające z wykłądów i prezentacja multimedialna z ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student stara si e postępować zgodnie z zasadami etyki utrzymując zwierzę futerkowe amatorsko
3,5
4,0
4,5
5,0