Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt

Sylabus przedmiotu Ekologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia
Specjalność Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,59egzamin
laboratoriaL2 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiadomości z zoologii, botaniki i podstaw ekologii (na poziomie przedmiotów zaliczanych na studiach), wiadomości podstawowe z zakresu genetyki i biogeografi (na poziomie szkoły średniej)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z atrybutami populacji, typami biomów, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej, ekologii miasta i ekologii człowieka oraz z gatunkami inwazyjnymi, zagrozonymi wyginięciem, zagadnieniami związanymi z antropopresją i bioróżnorodnością. Wykształcenie u studenta wrażliwoći na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody badań populacji4
T-L-2Gatunki inwazyjne2
T-L-3Gatunki zagrożone wyginięciem. Polska Czerwona Księga2
T-L-4Zagrożenia bogactwa gatunkowego Ziemi4
T-L-5Świadomość ekologiczna społeczeństwa3
15
wykłady
T-W-1Ekologia jako nauka interdyscyplinarna (działy ekologi - charakterystyka, zakres i powiązania z innymi naukami)2
T-W-2Struktura ekologiczna populacji - liczebność, zagęszczenie, struktura przestrzenna, struktura genetyczna, rozrodczość, śmiertelność, struktura wiekowa i płciowa4
T-W-3Dynamika populacji - fazy populacyjne, regulacja liczebności populacji, modele liczebności populacji2
T-W-4Strategie rozwoju populacji – selekcja typu „r”, selekcja typu „K”2
T-W-5Struktura socjalna populacji, wybrane zagadnienia ekologii behawioralnej2
T-W-6Zasięg geograficzny, rozprzestrzenianie się organizmów, bariery ekologiczne2
T-W-7Lądowe biomy Ziemi2
T-W-8Słodkowodne, morskie i oceaniczne biomy Ziemi.2
T-W-9Ekologia miasta.2
T-W-10Ekologia człowieka – przystosowania bioniczne, zróżnicowanie człowieka, antropogeografia, formy społeczno-kulturowe, osadnictwo, cywilizacja, liczebność, rozmieszczenie, prognozy demograficzne4
T-W-11Antropopresja (zmiany siedliskowe, eksploatacja, racjonalna gospodarka zasobami).2
T-W-12Różnorodność biologiczna i jej ochrona4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do sprawdzianów6
A-L-3studiowanie piśmiennictwa6
A-L-4konsultacje2
A-L-5sprawdzian pisemny1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie piśmiennictwa13
A-W-3przygotowanie do zaliczenia12
A-W-4konsultacje3
A-W-5sprawdzian pisemny2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z uzyciem prezentacji wizualnej
M-2film
M-3pokaz
M-4duskusja dydaktyczna
M-5karta pracy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie wykładów
S-3Ocena podsumowująca: ocena pracy Studenta w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-D2_W01
Student ma wiedzę dotyczącą populacji i jej funkcjonowania, rozpoznaje, nazywa i objaśnia związki zachodzące między gatunkami, charakteryzuje biomy Ziemi, zna podstawy ekologii człowieka, specyfikę ekosystemów antropogenicznie zmienionych, wymienia skutki antropopresji, definiuje bioróżnorodność i zna sposoby jej ochrony, zna metody badań populacji, wymienia gatunki inwazyjne
ZO_2A_W08, ZO_2A_W07, ZO_2A_W01, ZO_2A_W04C-1T-W-2, T-W-11, T-W-3, T-W-6, T-W-9, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-12, T-W-10, T-L-4, T-L-2, T-L-5M-4, M-2, M-1, M-3, M-5S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-D2_U01
Student prawidłowio analizuje i interpretuje zjawiska przyrodnicze majacy charakter ekologiczny; charakteryzuje populację za pomocą prawidłowo dobranych wskaźników ekologicznych;
ZO_2A_U01, ZO_2A_U07, ZO_2A_U03, ZO_2A_U06C-1T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-5M-4, M-2, M-3, M-5S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-D2_K01
Ma świadomość złożoności środowiska przyrodniczego i potrafi dostrzc i zapobiegać jego degradacji.
ZO_2A_K01, ZO_2A_K08, ZO_2A_K09C-1T-W-2, T-W-11, T-W-3, T-W-6, T-W-9, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-12, T-W-10, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-5M-4, M-2, M-1, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-D2_W01
Student ma wiedzę dotyczącą populacji i jej funkcjonowania, rozpoznaje, nazywa i objaśnia związki zachodzące między gatunkami, charakteryzuje biomy Ziemi, zna podstawy ekologii człowieka, specyfikę ekosystemów antropogenicznie zmienionych, wymienia skutki antropopresji, definiuje bioróżnorodność i zna sposoby jej ochrony, zna metody badań populacji, wymienia gatunki inwazyjne
2,0
3,0student wykazuje się słabą znajomością zagadnień poruszanych na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-D2_U01
Student prawidłowio analizuje i interpretuje zjawiska przyrodnicze majacy charakter ekologiczny; charakteryzuje populację za pomocą prawidłowo dobranych wskaźników ekologicznych;
2,0
3,0student posiadł umiejętność analizy zjawisk o charakterze ekologicznym w stopniu słabym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-D2_K01
Ma świadomość złożoności środowiska przyrodniczego i potrafi dostrzc i zapobiegać jego degradacji.
2,0
3,0Student wykazuje małą wrażliwość w stosunku do negatywnych zjawisk o charakterze ekologicznym, jakie zachodzą w środowisku. Odczuwa małą potrzebę organizowania się w grupy, zrzeszenia mające na celu ochronę naturalnych zasobów środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krebs J. Ch., Ekologia - eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności, PWN, Warszawa, 1997
  2. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery – podręcznik ekologii ogólnej, PWN, Warszawa, 1999
  3. Begon M., Mortimer M., Thompson D. J., Ekologia populacji. Studium porównawcze zwierząt i roślin, PWN, Warszawa, 1999
  4. Stańczykowska A., Ekologia naszych wód, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Lampert W., Sommer U., Ekologia wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 2001
  2. Pyłka – Gutowska E., Ekologia z ochroną środowiska, Wyd. Oświata, Warszawa, 1997
  3. Krebs J. Ch., Wprowadzenie do ekologii behawioralnej, PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody badań populacji4
T-L-2Gatunki inwazyjne2
T-L-3Gatunki zagrożone wyginięciem. Polska Czerwona Księga2
T-L-4Zagrożenia bogactwa gatunkowego Ziemi4
T-L-5Świadomość ekologiczna społeczeństwa3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekologia jako nauka interdyscyplinarna (działy ekologi - charakterystyka, zakres i powiązania z innymi naukami)2
T-W-2Struktura ekologiczna populacji - liczebność, zagęszczenie, struktura przestrzenna, struktura genetyczna, rozrodczość, śmiertelność, struktura wiekowa i płciowa4
T-W-3Dynamika populacji - fazy populacyjne, regulacja liczebności populacji, modele liczebności populacji2
T-W-4Strategie rozwoju populacji – selekcja typu „r”, selekcja typu „K”2
T-W-5Struktura socjalna populacji, wybrane zagadnienia ekologii behawioralnej2
T-W-6Zasięg geograficzny, rozprzestrzenianie się organizmów, bariery ekologiczne2
T-W-7Lądowe biomy Ziemi2
T-W-8Słodkowodne, morskie i oceaniczne biomy Ziemi.2
T-W-9Ekologia miasta.2
T-W-10Ekologia człowieka – przystosowania bioniczne, zróżnicowanie człowieka, antropogeografia, formy społeczno-kulturowe, osadnictwo, cywilizacja, liczebność, rozmieszczenie, prognozy demograficzne4
T-W-11Antropopresja (zmiany siedliskowe, eksploatacja, racjonalna gospodarka zasobami).2
T-W-12Różnorodność biologiczna i jej ochrona4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do sprawdzianów6
A-L-3studiowanie piśmiennictwa6
A-L-4konsultacje2
A-L-5sprawdzian pisemny1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie piśmiennictwa13
A-W-3przygotowanie do zaliczenia12
A-W-4konsultacje3
A-W-5sprawdzian pisemny2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-D2_W01Student ma wiedzę dotyczącą populacji i jej funkcjonowania, rozpoznaje, nazywa i objaśnia związki zachodzące między gatunkami, charakteryzuje biomy Ziemi, zna podstawy ekologii człowieka, specyfikę ekosystemów antropogenicznie zmienionych, wymienia skutki antropopresji, definiuje bioróżnorodność i zna sposoby jej ochrony, zna metody badań populacji, wymienia gatunki inwazyjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
ZO_2A_W07ma rozszerzoną wiedzę z zakresu funkcjonowania obszarów wiejskich, możliwości ich zagospodarowania i czynników wpływających na ich rozwój
ZO_2A_W01w pogłębionym stopniu zna rodzaje doświadczeń oraz metody i techniki realizacji prac badawczych, a także zna podstawowe teorie w zakresie nauk przyrodniczych znajdujących zastosowanie w zootechnice
ZO_2A_W04ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy, rozwoju i wzrostu oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z atrybutami populacji, typami biomów, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej, ekologii miasta i ekologii człowieka oraz z gatunkami inwazyjnymi, zagrozonymi wyginięciem, zagadnieniami związanymi z antropopresją i bioróżnorodnością. Wykształcenie u studenta wrażliwoći na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych.
Treści programoweT-W-2Struktura ekologiczna populacji - liczebność, zagęszczenie, struktura przestrzenna, struktura genetyczna, rozrodczość, śmiertelność, struktura wiekowa i płciowa
T-W-11Antropopresja (zmiany siedliskowe, eksploatacja, racjonalna gospodarka zasobami).
T-W-3Dynamika populacji - fazy populacyjne, regulacja liczebności populacji, modele liczebności populacji
T-W-6Zasięg geograficzny, rozprzestrzenianie się organizmów, bariery ekologiczne
T-W-9Ekologia miasta.
T-W-1Ekologia jako nauka interdyscyplinarna (działy ekologi - charakterystyka, zakres i powiązania z innymi naukami)
T-W-7Lądowe biomy Ziemi
T-W-8Słodkowodne, morskie i oceaniczne biomy Ziemi.
T-W-4Strategie rozwoju populacji – selekcja typu „r”, selekcja typu „K”
T-W-5Struktura socjalna populacji, wybrane zagadnienia ekologii behawioralnej
T-W-12Różnorodność biologiczna i jej ochrona
T-W-10Ekologia człowieka – przystosowania bioniczne, zróżnicowanie człowieka, antropogeografia, formy społeczno-kulturowe, osadnictwo, cywilizacja, liczebność, rozmieszczenie, prognozy demograficzne
T-L-4Zagrożenia bogactwa gatunkowego Ziemi
T-L-2Gatunki inwazyjne
T-L-5Świadomość ekologiczna społeczeństwa
Metody nauczaniaM-4duskusja dydaktyczna
M-2film
M-1wykład informacyjny z uzyciem prezentacji wizualnej
M-3pokaz
M-5karta pracy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie wykładów
S-1Ocena formująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykazuje się słabą znajomością zagadnień poruszanych na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-D2_U01Student prawidłowio analizuje i interpretuje zjawiska przyrodnicze majacy charakter ekologiczny; charakteryzuje populację za pomocą prawidłowo dobranych wskaźników ekologicznych;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
ZO_2A_U07Analizuje i interpretuje zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
ZO_2A_U03Wykazuje umiejętność analitycznego, krytycznego i właściwego opracowania materiałów oraz formułowania samodzielnych wniosków
ZO_2A_U06Wykonuje pod kierunkiem opiekuna oraz samodzielnie zadania badawcze, dotyczące szeroko rozumianych nauk o zwierzętach i wyciąga prawidłowe wnioski oraz przygotowuje prace pisemne z dziedziny zootechniki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z atrybutami populacji, typami biomów, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej, ekologii miasta i ekologii człowieka oraz z gatunkami inwazyjnymi, zagrozonymi wyginięciem, zagadnieniami związanymi z antropopresją i bioróżnorodnością. Wykształcenie u studenta wrażliwoći na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych.
Treści programoweT-L-4Zagrożenia bogactwa gatunkowego Ziemi
T-L-1Metody badań populacji
T-L-3Gatunki zagrożone wyginięciem. Polska Czerwona Księga
T-L-5Świadomość ekologiczna społeczeństwa
Metody nauczaniaM-4duskusja dydaktyczna
M-2film
M-3pokaz
M-5karta pracy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena pracy Studenta w grupie
S-1Ocena formująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiadł umiejętność analizy zjawisk o charakterze ekologicznym w stopniu słabym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-D2_K01Ma świadomość złożoności środowiska przyrodniczego i potrafi dostrzc i zapobiegać jego degradacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K01Pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć rolę lidera
ZO_2A_K08Świadomie ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
ZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z atrybutami populacji, typami biomów, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej, ekologii miasta i ekologii człowieka oraz z gatunkami inwazyjnymi, zagrozonymi wyginięciem, zagadnieniami związanymi z antropopresją i bioróżnorodnością. Wykształcenie u studenta wrażliwoći na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych.
Treści programoweT-W-2Struktura ekologiczna populacji - liczebność, zagęszczenie, struktura przestrzenna, struktura genetyczna, rozrodczość, śmiertelność, struktura wiekowa i płciowa
T-W-11Antropopresja (zmiany siedliskowe, eksploatacja, racjonalna gospodarka zasobami).
T-W-3Dynamika populacji - fazy populacyjne, regulacja liczebności populacji, modele liczebności populacji
T-W-6Zasięg geograficzny, rozprzestrzenianie się organizmów, bariery ekologiczne
T-W-9Ekologia miasta.
T-W-1Ekologia jako nauka interdyscyplinarna (działy ekologi - charakterystyka, zakres i powiązania z innymi naukami)
T-W-7Lądowe biomy Ziemi
T-W-8Słodkowodne, morskie i oceaniczne biomy Ziemi.
T-W-4Strategie rozwoju populacji – selekcja typu „r”, selekcja typu „K”
T-W-5Struktura socjalna populacji, wybrane zagadnienia ekologii behawioralnej
T-W-12Różnorodność biologiczna i jej ochrona
T-W-10Ekologia człowieka – przystosowania bioniczne, zróżnicowanie człowieka, antropogeografia, formy społeczno-kulturowe, osadnictwo, cywilizacja, liczebność, rozmieszczenie, prognozy demograficzne
T-L-4Zagrożenia bogactwa gatunkowego Ziemi
T-L-1Metody badań populacji
T-L-3Gatunki zagrożone wyginięciem. Polska Czerwona Księga
T-L-2Gatunki inwazyjne
T-L-5Świadomość ekologiczna społeczeństwa
Metody nauczaniaM-4duskusja dydaktyczna
M-2film
M-1wykład informacyjny z uzyciem prezentacji wizualnej
M-3pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena pracy Studenta w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje małą wrażliwość w stosunku do negatywnych zjawisk o charakterze ekologicznym, jakie zachodzą w środowisku. Odczuwa małą potrzebę organizowania się w grupy, zrzeszenia mające na celu ochronę naturalnych zasobów środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0