Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Sylabus przedmiotu Profilaktyka i patologia rozrodu zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Profilaktyka i patologia rozrodu zwierząt | ||
Specjalność | Hodowla zwierząt gospodarskich | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza w zakresie rozrodu zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności pozwalających zapobiegać występowaniu chorób związanych z rozrodem zwierząt, rozpoznawać najważniejsze objawy chorobowe i znać efekty ich leczenia oraz stosować odpowiednie procedury w celu sanacji stada.. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Diagnoza stanów patologicznych gonad męskich i dróg wyprowadzających oraz dodatkowych gruczołów płciowych | 2 |
T-A-2 | Diagnoza wybranych schorzeń gonad żeńskich i dróg rodnych oraz ich zapobieganie. | 2 |
T-A-3 | Profilaktyka i higiena obrotu materiałem biologicznym | 2 |
T-A-4 | Ocena stanu higienicznego nasienia - możliwości wykorzystania wybranych testów w praktyce. | 2 |
T-A-5 | Wykrywanie i zapobieganie schorzeniom ciąży i okresu poporodowego. | 3 |
T-A-6 | Wybrane programy profilaktyczne zwiększające efektywność rozrodu w stadzie | 2 |
T-A-7 | Diagnoza najczęstszych schorzeń narządów rozrodczych zwierzat domowych | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rola i znaczenie profilaktyki weterynaryjnej w rozrodzie zwierząt. | 2 |
T-W-2 | Zaburzenia płodności samców na tle czynników nieinfekcyjnych i infekcyjnych | 2 |
T-W-3 | Najczęstsze przyczyny zaburzeń płodności u samic spowodowane nieprzestrzeganiem zasad higieny | 2 |
T-W-4 | Wpływ drobnoustrojów warunkowo-chorobotwórczych na płodność samców i samic ze szczególnym uwzględnieniem jakości nasienia. | 2 |
T-W-5 | Wymogi sanitarne w obrocie nasieniem i zarodkami | 2 |
T-W-6 | Profilaktyka i higiena przy sztucznym unasienianiu i kryciu naturalnym, ciąży i porodzie oraz okresie poporodowym. | 2 |
T-W-7 | Higieniczne aspekty regulacji cyklu rujowego i indukcji porodu u poszczególnych gatunków samic zwierząt gospodarskich | 2 |
T-W-8 | Wymogi sanitarne obowiązujące w wychowalniach buhajów, zakładach unasieniania zwierząt i punktach kopulacyjnych | 2 |
T-W-9 | Współpraca służby zootechnicznej i weterynaryjnej w zwalczaniu niepłodności. | 2 |
T-W-10 | Najczęściej występujace zaburzenia płodności zwierząt domowych spowodowane nieprzestrzeganiem zasad higieny | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia końcowego | 12 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
A-A-4 | Pisemne zaliczenie | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia końcowego | 7 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Pisemne zaliczenie | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykad informaczjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Metoda sytuacyjna |
M-4 | Symulacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca na podstawie uczestnictwa w zajęciach sytuacyjnych i symulacyjnych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca- pisemne odpowiedzi na pytania z zakresu przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_ZO-C55_W01 Student zna zasady profilaktyki w rozrodzie zwierząt, wskazuje zagrożenia dla reprodukcji zwierząt wynikajace z niezachowania zasad higieny. Potrafi scharakteryzować najwazniejsze objawy wybranych schorzeń i chorób zwierząt związanych z rozrodem i wskazać odpowiednią metodę dalszego postępowania. | ZO_2A_W01, ZO_2A_W11 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_ZO-C55_U01 Student potrafi wybrać odpowiednie procedury profilaktyczne zapobiegajace rozprzestrenianiu się chorób związanych z rozrodem zwierząt. | ZO_2A_U01, ZO_2A_U14 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_ZO-C55_K01 Student ma świadomość znaczenia profilaktyki rozrodu w prawidłowej organizacji hodowli zwierzat i potrafi przekonać współpracowników do zachowania wymaganych procedur zapobiegających stanom patologicznym pojedynczych zwierząd i całego stada. | ZO_2A_K08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_ZO-C55_W01 Student zna zasady profilaktyki w rozrodzie zwierząt, wskazuje zagrożenia dla reprodukcji zwierząt wynikajace z niezachowania zasad higieny. Potrafi scharakteryzować najwazniejsze objawy wybranych schorzeń i chorób zwierząt związanych z rozrodem i wskazać odpowiednią metodę dalszego postępowania. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu profilaktyki rozrodu oraz zaburzeń w reprodukcji zwierząt. Potrafi wskazać najważniejsze objawy wybranych chorób związanych z rozrodem. Zna przepisy sanitarno-weterynaryjne oraz zasady obowiązujące przy obrocie materiałem biologicznym. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_ZO-C55_U01 Student potrafi wybrać odpowiednie procedury profilaktyczne zapobiegajace rozprzestrenianiu się chorób związanych z rozrodem zwierząt. | 2,0 | Student nie potrafi wyjaśnić znaczenia profilaktyki w rozrodzie zwierząt i konieczności zwalczania zaburzeń w rozrodzie. Nie potrafi kojarzyć faktów. |
3,0 | Student wyjaśnia znaczenie profilaktyki w rozrodzie, interpretuje główne akty prawne obowiązujące w hodowli i rozrodzie zwierząt. Wyjaśnia zależności między stanem zdrowotnym a wydajnością zwierząt i ich płodnością. Analizuje i przy pomocy prowadzącego kojarzy fakty. | |
3,5 | Student wyjaśnia znaczenie profilaktyki w rozrodzie, interpretuje główne akty prawne obowiązujące w hodowli i rozrodzie zwierząt. Wyjaśnia zależności między stanem zdrowotnym a wydajnością zwierząt i ich płodnością. Przy pomocy prowadzącego dobiera odpowiednie programy profilaktyczne oraz sposoby zwalczania niepłodności. | |
4,0 | Student wyjaśnia znaczenie profilaktyki w rozrodzie, interpretuje główne akty prawne obowiązujące w hodowli i rozrodzie zwierząt. Wyjaśnia zależności między stanem zdrowotnym a wydajnością zwierząt i ich płodnością oraz wskazuje na potrzebę stosowania zasad profilaktyki w praktyce. Przy pomocy prowadzącego dobiera odpowiednie programy profilaktyczne oraz sposoby zwalczania niepłodności. | |
4,5 | Student wyjaśnia znaczenie profilaktyki w hodowli oraz wskazuje na potrzebę zwalczania zaburzeń rozrodu. Wyjaśnia znaczenie głównych aktów prawnych obowiązujących w hodowli i rozrodzie zwierząt. Wyjaśnia zależności między stanem zdrowotnym a wydajnością zwierząt i ich płodnością oraz wskazuje na potrzebę stosowania zasad profilaktyki w praktyce. Przy pomocy prowadzącego dobiera odpowiednie programy profilaktyczne oraz sposoby zwalczania niepłodności. Na podstawie objawów diagnozuje wybrane choroby narządów rozrodczych i przy pomocy prowadzącego próbuje określić ich przyczynę oraz sposób zwalczenia. | |
5,0 | Student wyjaśnia znaczenie profilaktyki w hodowli oraz wskazuje na potrzebę zwalczania zaburzeń rozrodu. Wyjaśnia znaczenie aktów prawnych obowiązujących w hodowli i rozrodzie zwierząt. Wyjaśnia zależności między stanem zdrowotnym a wydajnością zwierząt i ich płodnością oraz wskazuje na potrzebę stosowania zasad profilaktyki w praktyce. Samodzielnie dobiera odpowiednie programy profilaktyczne oraz sposoby zwalczania niepłodności. Na podstawie objawów diagnozuje wybrane choroby narządów rozrodczych i próbuje określić ich przyczynę oraz sposób zwalczenia. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_ZO-C55_K01 Student ma świadomość znaczenia profilaktyki rozrodu w prawidłowej organizacji hodowli zwierzat i potrafi przekonać współpracowników do zachowania wymaganych procedur zapobiegających stanom patologicznym pojedynczych zwierząd i całego stada. | 2,0 | |
3,0 | Student zdaje sobie sprawę ze znaczenia profilaktyki rozrodu w prawidłowej organizacji hodowli zwierząt, potrafi przekonać współpracowników do przestrzegania przepisów sanitarno-weterynaryjnych, ma świadomość znaczenia pracy kolektywnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bielański Wł, Rozród zwierząt, PWRiL, Warszawa, 1997
- Wierzbowski S/, Andrologia, Platan-Kryspinów, Kraków, 1996
- Kust D.. Schaetz F., Zaburzenia rozrodu zwierząt gospodarskich, PWRiL, Warszawa, 1972
- Baumgarther W., Diagnostyka kliniczna zwierząt, Elsevier Urban &Partner, Wrocław, 2011, Red. wyd. pol. J. Twardoń
Literatura dodatkowa
- Głód Wł., Rozród i unasienianie bydła, PWRiL, 1976
- Gamcik P., Sakala, Zaburzenia płodności u bydła, PWRiL, Warszawa, 1976
- Kovar V., Charvat J., Sarudy L., Położnictwo i unasienianie zwierząt, PWRiL, Warszawa, 1985
- Jaczewski S., Rozród i sztuczne unasienianie zwierząt gospodarskich, Skrypt AR we Wrocławiu, Wrocław, 1986
- -Bielański A., Tischner M., Biotechnologia Rozrodu Zwierząt Udomowionych, Wyd. Drukol s.c., Kraków, 2001