Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Rolnictwo w warunkach zrównoważonego rozwoju

Sylabus przedmiotu Pszczelnictwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo w warunkach zrównoważonego rozwoju
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Pszczelnictwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Samborski <jerzy.samborski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 5 1,00,50zaliczenie
zajęcia terenoweT2 5 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z zakresu biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej użytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej
C-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Efektywne metody prowadzenia rodzin pszczelich na przestrzeni sezonu. Uzytkowanie w pasiekach towarowych, sztucznie unasienianych matek pszczelich.5
5
zajęcia terenowe
T-T-1Metody pozyskiwania: wosku, obnózy pyłkowych, pierzgi i mleczka pszczelego. Porównanie opłacalnosci pozyskiwanych produktów w zaleznosci od wielkosci pasieki.5
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2studiowanie literatury13
A-A-3przygotowanie do zaliczenia7
25
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach5
A-T-2studiowanie literatury10
A-T-3przygotowanie do zaliczenia10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna na tematy związane z prezentowanymi treściami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RwWZR_10-_PD-RwWZR06_W01
student potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna znaczenie pszczół jako zapylaczy roślin
RWZR_10-_W01C-2, C-1T-A-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RwWZR_10-_PD-RwWZR06_U01
ma umiejętność wykonywania przeglądów i prowadzenia rodzin pszczelich w sezonie
RWZR_10-_U01C-1, C-2T-A-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RwWZR_10-_PD-RwWZR06_K01
prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji; ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego; ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i ma świadomość wpływu produkcji zwierzęcej na stan środowiska
RWZR_10-_K01, RWZR_10-_K02C-1, C-2T-A-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RwWZR_10-_PD-RwWZR06_W01
student potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna znaczenie pszczół jako zapylaczy roślin
2,0
3,0zna podstawy hodowli pszczół
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RwWZR_10-_PD-RwWZR06_U01
ma umiejętność wykonywania przeglądów i prowadzenia rodzin pszczelich w sezonie
2,0
3,0zna podstawy pracy w pasiece
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RwWZR_10-_PD-RwWZR06_K01
prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji; ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego; ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i ma świadomość wpływu produkcji zwierzęcej na stan środowiska
2,0
3,0Student orientuje się w omawianej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność i samodzielność, przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję, potrafi współpracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Prabucki J., Pszczelnictwo, Albatros, Szczecin, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Efektywne metody prowadzenia rodzin pszczelich na przestrzeni sezonu. Uzytkowanie w pasiekach towarowych, sztucznie unasienianych matek pszczelich.5
5

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Metody pozyskiwania: wosku, obnózy pyłkowych, pierzgi i mleczka pszczelego. Porównanie opłacalnosci pozyskiwanych produktów w zaleznosci od wielkosci pasieki.5
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2studiowanie literatury13
A-A-3przygotowanie do zaliczenia7
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach5
A-T-2studiowanie literatury10
A-T-3przygotowanie do zaliczenia10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRwWZR_10-_PD-RwWZR06_W01student potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna znaczenie pszczół jako zapylaczy roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRWZR_10-_W01wskazuje ekonomicznie efektywne systemy chowu zwierząt, sprzyjające zachowaniu ich dobrostanu, uzyskiwaniu prozdrowotnej jakości produktów oraz kształtowaniu krajobrazu i środowiska przyrodniczego, opisuje zasady funkcjonowania programów rolnośrodowiskowych, zna podstawy agrobiznesu
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
C-1zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej użytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej
Treści programoweT-A-1Efektywne metody prowadzenia rodzin pszczelich na przestrzeni sezonu. Uzytkowanie w pasiekach towarowych, sztucznie unasienianych matek pszczelich.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna na tematy związane z prezentowanymi treściami
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna podstawy hodowli pszczół
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRwWZR_10-_PD-RwWZR06_U01ma umiejętność wykonywania przeglądów i prowadzenia rodzin pszczelich w sezonie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRWZR_10-_U01rozumie potrzebę stosowania osiągnięć biotechnologii i zootechniki w rolnictwie
Cel przedmiotuC-1zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej użytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej
C-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
Treści programoweT-A-1Efektywne metody prowadzenia rodzin pszczelich na przestrzeni sezonu. Uzytkowanie w pasiekach towarowych, sztucznie unasienianych matek pszczelich.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna na tematy związane z prezentowanymi treściami
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna podstawy pracy w pasiece
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRwWZR_10-_PD-RwWZR06_K01prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji; ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego; ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i ma świadomość wpływu produkcji zwierzęcej na stan środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRWZR_10-_K01zna poziom własnych kompetencji oraz swoje ograniczenia w wykonywaniu zadań zawodowych, rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jego kompetencji i wie do kogo zwrócić się o pomoc; kształtowana jest postawa odpowiedzialności za problemy środowiska lokalnego; odpowiedzialnie projektuje i wykonuje zadania zawodowe
RWZR_10-_K02prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat; systematycznie wzbogaca wiedzę zawodowa i kształtuje umiejętności dążąc do profesjonalizmu; wykazuje odpowiedzialność moralną za człowieka i wykonywanie zadań zawodowych.
Cel przedmiotuC-1zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej użytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej
C-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
Treści programoweT-A-1Efektywne metody prowadzenia rodzin pszczelich na przestrzeni sezonu. Uzytkowanie w pasiekach towarowych, sztucznie unasienianych matek pszczelich.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna na tematy związane z prezentowanymi treściami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student orientuje się w omawianej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność i samodzielność, przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję, potrafi współpracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0