Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Rolnictwo w warunkach zrównoważonego rozwoju
Sylabus przedmiotu Ekonomika rolnictwa na tle rozwoju obszarów wiejskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo w warunkach zrównoważonego rozwoju | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomika rolnictwa na tle rozwoju obszarów wiejskich | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Będzik <Beata.Bedzik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu biologii, matematyki na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami dotyczącymi ekonomii rolnictwa |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Pozytywne i negatywne skutki integracji oraz wyzwania stojące przed polskim rolnictwem. Makroekonomiczne uwarunkowania rozwoju gospodarki żywnościowej. Europejskie rolnictwo w warunkach światowego kryzysu. | 5 |
T-A-2 | Definicje, zastosowanie i kryteria oceny projektów inwestycyjnych przy wykorzystaniu mierników z zakresu analizy wskaźnikowej tj. wskaźnik przyszłej wartości, wskaźnik dyskontowy, wskaźnik cykliczności rocznej, wskaźnik odzyskania kapitału, zaktualizowana wartość netto NPV, wewnętrzna stopa zwrotu IRR. | 10 |
T-A-3 | Sporządzanie analizy ekonomiczno- finansowej dla wybranego projektu inwestycyjnego i dokonanie oceny projektu na podstawie dyskontowych wskaźników oceny NPV i IRR. | 9 |
T-A-4 | Zaliczenie | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Europejska polityka rolna na przestrzeni lat. Kierunki rozwoju obszarów wiejskich. Ekonomiczne przemiany w polskim rolnictwie po akcesie do Unii Europejskiej. | 5 |
T-W-2 | System gospodarczy a rolnictwo. Rozwój zrównoważony i jego uwarunkowania. Globalizacja w rolnictwie. Wielofunkcyjny rozwój obszarów wiejskich. Polityka rolna UE. | 5 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-A-2 | studiowanie literatury | 15 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w zajęciach | 10 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 8 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 7 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych |
M-2 | Metody aktywizujące, dyskusja, praca w grupie nad sporządzaniem projektu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie pracy pisemnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RWZR_10A_PD-RWZR-1_W01 posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania sektora rolno-spożywczego w aspekcie ekonomicznym oraz z zakresu zasad rozwoju obszarów wiejskich i jego uwarunkowań; posiada wiedzę z zakresu z polityki rolnej, jej ewolucji i wyzwań jakie przed nią stoją w obliczu współczesnych uwarunkowań | RWZR_10-_W04 | — | C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RWZR_10A_PD-RWZR-1_U01 potrafi określić rolę rolnictwa w systemie gospodarczym, zidentyfikować czynniki rozwoju obszarów wiejskich, określić pojęcia wielofunkcyjności obszarów wiejskich; posiada umiejętność analizowania stanu rolnictwa i gospodarki żywnościowej; potrafi wymienić determinanty przemian na obszarach wiejskich oraz zidentyfikować efekty integracji z Unią Europejską; posiada umiejętność samodzielnego sporządzania analizy finansowej dla zadania inwestycyjnego oraz oceny tego projektu przy wykorzystaniu odpowiednich wskaźników ekonomicznych. | RWZR_10-_U03, RWZR_10-_U02 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RWZR_10A_PD-RWZR-1_K01 zna poziom własnych kompetencji oraz swoje ograniczenia w wykonywaniu zadań zawodowych; rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jego kompetencji i wie do kogo zwrócić się o pomoc; przejawia postawę odpowiedzialności za problemy środowiska lokalnego; odpowiedzialnie projektuje i wykonuje zadania zawodowe | RWZR_10-_K01 | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RWZR_10A_PD-RWZR-1_W01 posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania sektora rolno-spożywczego w aspekcie ekonomicznym oraz z zakresu zasad rozwoju obszarów wiejskich i jego uwarunkowań; posiada wiedzę z zakresu z polityki rolnej, jej ewolucji i wyzwań jakie przed nią stoją w obliczu współczesnych uwarunkowań | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą funkcjonowania sektora rolno-spożywczego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RWZR_10A_PD-RWZR-1_U01 potrafi określić rolę rolnictwa w systemie gospodarczym, zidentyfikować czynniki rozwoju obszarów wiejskich, określić pojęcia wielofunkcyjności obszarów wiejskich; posiada umiejętność analizowania stanu rolnictwa i gospodarki żywnościowej; potrafi wymienić determinanty przemian na obszarach wiejskich oraz zidentyfikować efekty integracji z Unią Europejską; posiada umiejętność samodzielnego sporządzania analizy finansowej dla zadania inwestycyjnego oraz oceny tego projektu przy wykorzystaniu odpowiednich wskaźników ekonomicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe czynniki rozwoju obszarów wiejskich, zna podstawy sporządzania analizy finansowej dla danego zadania inwestycyjnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RWZR_10A_PD-RWZR-1_K01 zna poziom własnych kompetencji oraz swoje ograniczenia w wykonywaniu zadań zawodowych; rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jego kompetencji i wie do kogo zwrócić się o pomoc; przejawia postawę odpowiedzialności za problemy środowiska lokalnego; odpowiedzialnie projektuje i wykonuje zadania zawodowe | 2,0 | |
3,0 | Student ma dostateczną świadomość przedsiębiorczego działania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J. Wilkin, Wielofunkcyjny rozwój obszarów wiejskich, IRWiR PAN, Warszawa, 2010
- J. Stiglitz, Globalizacja, PWN, Warszawa, 2002
- M. Nasiłowski, System rynkowy, PWN, Warszawa, 1996
Literatura dodatkowa
- Grzelak A. Sapa A., Agroekonomia w warunkach rynkowych. Problemy i wyzwania, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Zeszyty Naukowe 150, Poznań, 2010