Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Szkolenie psów ratowniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Szkolenie psów ratowniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Marta Górska <Marta_Gorska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Pęzińska-Kijak <katarzyna.pezinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 0,50,40zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,50,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna podstawowe rasy psów i ich uzytkowanie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zasadniczym celem jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą ras wykorzystywanych w ratownictwie, szkolenia psów specjalistycznych oraz pracy przewodników

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć terenowych z ratownictwa2
T-L-2Wybór rasy i psa o odpowiednich predyspozycjach do ratownictwa2
T-L-3Spotkanie z wybraną grupa ratowniczą2
T-L-4Profilaktyka aparatu ruchu u psów ratowniczych4
T-L-5Specjalistyczny trening psów ratowniczych5
15
wykłady
T-W-1Szkolenie psów ratowniczych - wprowadzenie do tematu5
T-W-2Przygotowanie przewodnika i psa do pracy w ratownictwie5
T-W-3Egzaminy psów ratowniczych5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia.28
A-L-3Konsultacje2
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-3Metoda praktyczna - pokaz
M-4Metoda programowa - z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajeciach
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie pisemnej
S-4Ocena podsumowująca: zaliczebnie materiału w formie praktycznej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W09.5_W01
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą ras wykorzystywanych w ratownictwie, szkolenia psów specjalistycznych oraz pracy przewodników
Knlic_2A_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-5M-1, M-3S-1, S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W09.5_U01
Student potrafi rozpoznać rasy wykorzystywane w ratownictwie, posiada umiejętność przygotowania wyposażenia psa do szkolenia specjalistycznego, umie dostosować się do zasad bezpieczeństwa
Knlic_2A_U03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-5M-4, M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kninz_2A_W09.5_K01
Student ma świadomość roli i znaczenia psów w ratownictwie
Knlic_2A_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W09.5_W01
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą ras wykorzystywanych w ratownictwie, szkolenia psów specjalistycznych oraz pracy przewodników
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W09.5_U01
Student potrafi rozpoznać rasy wykorzystywane w ratownictwie, posiada umiejętność przygotowania wyposażenia psa do szkolenia specjalistycznego, umie dostosować się do zasad bezpieczeństwa
2,0
3,0Student: - w zakresie umiejętności opanował podstawowy materiał programowy, - wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kninz_2A_W09.5_K01
Student ma świadomość roli i znaczenia psów w ratownictwie
2,0
3,0Student ma świadomość roli i znaczenia psów w ratownictwie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Coren Stanley, Jak rozmawiać z psem : doskonalenie sztuki porozumiewania się, Galaktyka, Łodź, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Case P.Linda, Pies zachowanie, żywienie i zdrowie, Galaktyka, Łódź, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć terenowych z ratownictwa2
T-L-2Wybór rasy i psa o odpowiednich predyspozycjach do ratownictwa2
T-L-3Spotkanie z wybraną grupa ratowniczą2
T-L-4Profilaktyka aparatu ruchu u psów ratowniczych4
T-L-5Specjalistyczny trening psów ratowniczych5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Szkolenie psów ratowniczych - wprowadzenie do tematu5
T-W-2Przygotowanie przewodnika i psa do pracy w ratownictwie5
T-W-3Egzaminy psów ratowniczych5
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia.28
A-L-3Konsultacje2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W09.5_W01Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą ras wykorzystywanych w ratownictwie, szkolenia psów specjalistycznych oraz pracy przewodników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_W03Posiada pogłębioną wiedzę na temat ekologii psowatych oraz w rozszerzonym zakresie rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1Zasadniczym celem jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą ras wykorzystywanych w ratownictwie, szkolenia psów specjalistycznych oraz pracy przewodników
Treści programoweT-W-1Szkolenie psów ratowniczych - wprowadzenie do tematu
T-W-2Przygotowanie przewodnika i psa do pracy w ratownictwie
T-W-3Egzaminy psów ratowniczych
T-L-2Wybór rasy i psa o odpowiednich predyspozycjach do ratownictwa
T-L-1Wprowadzenie do zajęć terenowych z ratownictwa
T-L-4Profilaktyka aparatu ruchu u psów ratowniczych
T-L-3Spotkanie z wybraną grupa ratowniczą
T-L-5Specjalistyczny trening psów ratowniczych
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-3Metoda praktyczna - pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajeciach
S-4Ocena podsumowująca: zaliczebnie materiału w formie praktycznej
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W09.5_U01Student potrafi rozpoznać rasy wykorzystywane w ratownictwie, posiada umiejętność przygotowania wyposażenia psa do szkolenia specjalistycznego, umie dostosować się do zasad bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_U03Samodzielnie planuje i przeprowadza eksperymenty/pomiary z zastosowaniem właściwych technik i narzędzi badawczych; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-1Zasadniczym celem jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą ras wykorzystywanych w ratownictwie, szkolenia psów specjalistycznych oraz pracy przewodników
Treści programoweT-W-1Szkolenie psów ratowniczych - wprowadzenie do tematu
T-W-2Przygotowanie przewodnika i psa do pracy w ratownictwie
T-W-3Egzaminy psów ratowniczych
T-L-2Wybór rasy i psa o odpowiednich predyspozycjach do ratownictwa
T-L-1Wprowadzenie do zajęć terenowych z ratownictwa
T-L-4Profilaktyka aparatu ruchu u psów ratowniczych
T-L-3Spotkanie z wybraną grupa ratowniczą
T-L-5Specjalistyczny trening psów ratowniczych
Metody nauczaniaM-4Metoda programowa - z użyciem komputera
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-3Metoda praktyczna - pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajeciach
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
S-4Ocena podsumowująca: zaliczebnie materiału w formie praktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie umiejętności opanował podstawowy materiał programowy, - wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKninz_2A_W09.5_K01Student ma świadomość roli i znaczenia psów w ratownictwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_K01Jest świadomy problemów prawnych i etycznych na poszczególnych etapach eksperymentu na zwierzętach i w pracy ze zwierzętami
Cel przedmiotuC-1Zasadniczym celem jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą ras wykorzystywanych w ratownictwie, szkolenia psów specjalistycznych oraz pracy przewodników
Treści programoweT-W-1Szkolenie psów ratowniczych - wprowadzenie do tematu
T-W-2Przygotowanie przewodnika i psa do pracy w ratownictwie
T-W-3Egzaminy psów ratowniczych
T-L-2Wybór rasy i psa o odpowiednich predyspozycjach do ratownictwa
T-L-1Wprowadzenie do zajęć terenowych z ratownictwa
T-L-4Profilaktyka aparatu ruchu u psów ratowniczych
T-L-3Spotkanie z wybraną grupa ratowniczą
T-L-5Specjalistyczny trening psów ratowniczych
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajeciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość roli i znaczenia psów w ratownictwie
3,5
4,0
4,5
5,0