Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo ekologiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo ekologiczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu, chemii, biologii i podstaw ochrony środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności dokonywania samodzielnej analizy zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody monitorowania zmian w środowisku przyrodnicznym.2
T-A-2Sposoby oceny skażenia środowiska wodnego i ich ochrona.2
T-A-3Metody oceny właściwości wgleb i procesów degradacji.2
T-A-4Ekologiczne biomonitorowanie człowieka i zwierząt.2
T-A-5Analiza internetowych systemów informowania o stanie środowiska naturalnego i ochronie bioróżnorodności.2
T-A-6Zgrożenia dla środowiska wynikające z produkcji zwierzęcej i metody ich ograniczania.2
T-A-7Odnawialne źródła energii i ich celowośc i stosowania.3
15
wykłady
T-W-1Bezpieczeństwo ekologiczne w prawodawstwie Polskim. Polityka Unii europejskiej w zakresie ochrony środowiska i bezpieczeństwa ekologicznego.2
T-W-2Monitoring stanu środowiska w Polsce- organizacja i sposoby działań w tym zakresie.2
T-W-3Zagrożenia bezpieczeństwa ekologicznego. Zasada zrównoważonego rozwoju.2
T-W-4Zagrożenia i ochrona różnorodności biologicznej i sposoby jej ochrony.2
T-W-5Ocena oddziaływania na środowisko. Dostęp do informacji o śtrodowisku.2
T-W-6Skażenie środowiska a zdrowie człowieka i zwierząt2
T-W-7Zapobieganie czynnikom wywołującym zagrożenia ekologiczne.2
T-W-8Działania rekultywacyjne związane przywracaniem środowiska do stanu naturalnego.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych10
A-A-3Przygotowanie prezentacji5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium.10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywnego udziału w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena opracowania i przedstawienia prezentacji.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_17.1_W01
Student zna sposoby oceny i rodzaje zagrożeń srodowiska naturalnego.
Knlic_2A_W03C-1T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_17.1_U01
Student dokonuje samodzielnej analizy zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych.
Knlic_2A_U05C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_17.1_K01
Posiada świadomość znaczenia zdobywania i wykorzystywania wiedzy z zakresu ochrony środowiska.
Knlic_2A_K03C-1T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_17.1_W01
Student zna sposoby oceny i rodzaje zagrożeń srodowiska naturalnego.
2,0Nie potrafi wymienić sposobów oceny i zagrożeń środowiska naturalnego.
3,0Wymienia sposoby oceny i zagrożenia środowiska naturalnego.
3,5Potrafi wyjaśnić przyczyny zagrożeń środowiska naturalnego i ich konsekwencje.
4,0Zna sposoby oceny stanu środowska naturalnego, potrafi dyskutować na temat zagrożeń środowiska naturalnego.
4,5Zna sposoby oceny środowiska naturalnego, dyskutuje na temat jego zagrożeń i zna metody ich przeciwdziałania.
5,0Zna sposoby oceny środowiska naturalnego, dyskutuje na temat jego zagrożeń i metodyach ich przeciwdziałania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_17.1_U01
Student dokonuje samodzielnej analizy zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych.
2,0Student nie potrafi dokonać samodzielnej analizy zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych.
3,0Student w dostatecznym stopniu dokonuje samodzielnej analizy zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_17.1_K01
Posiada świadomość znaczenia zdobywania i wykorzystywania wiedzy z zakresu ochrony środowiska.
2,0Nie rozumie znaczenia zdobywania i wykorzystywania wiedzy z zakresu ochrony środowiska.
3,0Jest świadomy znaczenia zdobywania i wykorzystywania wiedzy z zakresu ochrony środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dobrzańska Bożena, Ochrona środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa, 2012
  2. Kwiatkowska-Malina J., Monitoring środowiska przyrodniczego, Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2012
  3. Krzystyniak Krzysztof, Biomonitorowanie człowieka w profilaktyce zatruć środowiskowych, Medyk, Warszawa, 2017

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody monitorowania zmian w środowisku przyrodnicznym.2
T-A-2Sposoby oceny skażenia środowiska wodnego i ich ochrona.2
T-A-3Metody oceny właściwości wgleb i procesów degradacji.2
T-A-4Ekologiczne biomonitorowanie człowieka i zwierząt.2
T-A-5Analiza internetowych systemów informowania o stanie środowiska naturalnego i ochronie bioróżnorodności.2
T-A-6Zgrożenia dla środowiska wynikające z produkcji zwierzęcej i metody ich ograniczania.2
T-A-7Odnawialne źródła energii i ich celowośc i stosowania.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bezpieczeństwo ekologiczne w prawodawstwie Polskim. Polityka Unii europejskiej w zakresie ochrony środowiska i bezpieczeństwa ekologicznego.2
T-W-2Monitoring stanu środowiska w Polsce- organizacja i sposoby działań w tym zakresie.2
T-W-3Zagrożenia bezpieczeństwa ekologicznego. Zasada zrównoważonego rozwoju.2
T-W-4Zagrożenia i ochrona różnorodności biologicznej i sposoby jej ochrony.2
T-W-5Ocena oddziaływania na środowisko. Dostęp do informacji o śtrodowisku.2
T-W-6Skażenie środowiska a zdrowie człowieka i zwierząt2
T-W-7Zapobieganie czynnikom wywołującym zagrożenia ekologiczne.2
T-W-8Działania rekultywacyjne związane przywracaniem środowiska do stanu naturalnego.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych10
A-A-3Przygotowanie prezentacji5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_17.1_W01Student zna sposoby oceny i rodzaje zagrożeń srodowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_W03Posiada pogłębioną wiedzę na temat ekologii psowatych oraz w rozszerzonym zakresie rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności dokonywania samodzielnej analizy zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych.
Treści programoweT-W-4Zagrożenia i ochrona różnorodności biologicznej i sposoby jej ochrony.
T-W-1Bezpieczeństwo ekologiczne w prawodawstwie Polskim. Polityka Unii europejskiej w zakresie ochrony środowiska i bezpieczeństwa ekologicznego.
T-W-2Monitoring stanu środowiska w Polsce- organizacja i sposoby działań w tym zakresie.
T-W-3Zagrożenia bezpieczeństwa ekologicznego. Zasada zrównoważonego rozwoju.
T-W-5Ocena oddziaływania na środowisko. Dostęp do informacji o śtrodowisku.
T-W-6Skażenie środowiska a zdrowie człowieka i zwierząt
T-W-7Zapobieganie czynnikom wywołującym zagrożenia ekologiczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wymienić sposobów oceny i zagrożeń środowiska naturalnego.
3,0Wymienia sposoby oceny i zagrożenia środowiska naturalnego.
3,5Potrafi wyjaśnić przyczyny zagrożeń środowiska naturalnego i ich konsekwencje.
4,0Zna sposoby oceny stanu środowska naturalnego, potrafi dyskutować na temat zagrożeń środowiska naturalnego.
4,5Zna sposoby oceny środowiska naturalnego, dyskutuje na temat jego zagrożeń i zna metody ich przeciwdziałania.
5,0Zna sposoby oceny środowiska naturalnego, dyskutuje na temat jego zagrożeń i metodyach ich przeciwdziałania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_17.1_U01Student dokonuje samodzielnej analizy zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_U05Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na stan środowiska przyrodniczego
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności dokonywania samodzielnej analizy zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych.
Treści programoweT-A-2Sposoby oceny skażenia środowiska wodnego i ich ochrona.
T-A-3Metody oceny właściwości wgleb i procesów degradacji.
T-A-4Ekologiczne biomonitorowanie człowieka i zwierząt.
T-A-1Metody monitorowania zmian w środowisku przyrodnicznym.
T-A-5Analiza internetowych systemów informowania o stanie środowiska naturalnego i ochronie bioróżnorodności.
T-A-6Zgrożenia dla środowiska wynikające z produkcji zwierzęcej i metody ich ograniczania.
T-A-7Odnawialne źródła energii i ich celowośc i stosowania.
Metody nauczaniaM-2pogadanka
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnego udziału w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena opracowania i przedstawienia prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonać samodzielnej analizy zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych.
3,0Student w dostatecznym stopniu dokonuje samodzielnej analizy zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_17.1_K01Posiada świadomość znaczenia zdobywania i wykorzystywania wiedzy z zakresu ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności dokonywania samodzielnej analizy zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych.
Treści programoweT-W-4Zagrożenia i ochrona różnorodności biologicznej i sposoby jej ochrony.
T-W-3Zagrożenia bezpieczeństwa ekologicznego. Zasada zrównoważonego rozwoju.
T-W-6Skażenie środowiska a zdrowie człowieka i zwierząt
T-W-7Zapobieganie czynnikom wywołującym zagrożenia ekologiczne.
T-W-8Działania rekultywacyjne związane przywracaniem środowiska do stanu naturalnego.
T-A-4Ekologiczne biomonitorowanie człowieka i zwierząt.
T-A-5Analiza internetowych systemów informowania o stanie środowiska naturalnego i ochronie bioróżnorodności.
T-A-6Zgrożenia dla środowiska wynikające z produkcji zwierzęcej i metody ich ograniczania.
T-A-7Odnawialne źródła energii i ich celowośc i stosowania.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnego udziału w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie znaczenia zdobywania i wykorzystywania wiedzy z zakresu ochrony środowiska.
3,0Jest świadomy znaczenia zdobywania i wykorzystywania wiedzy z zakresu ochrony środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0