Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Sylabus przedmiotu Fizjoprofilaktyka psów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizjoprofilaktyka psów | ||
Specjalność | Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Pęzińska-Kijak <katarzyna.pezinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza w zakresie chorób i ich profilaktyki u psów po urazach, psów otyłych,starszych oraz w zakresie schorzeń układu kostno-mięsniowego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami dotyczacymi profilaktyki zdrowotnej u psów w zależności od wieku,schorzenia i rodzaju aktywności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Program profilaktyki układu ruchu: zdrowy kręgosłup, aktywność fizyczna. | 2 |
T-L-2 | Profilaktyka osteochondrozy – pogadanka, zalecenia, zestaw ćwiczeń. | 2 |
T-L-3 | Elementy masażu leczniczego i treningu funkcjonalnego. | 1 |
T-L-4 | Ćwiczenia w przypadku objawów bólowych oraz urazów. | 2 |
T-L-5 | Ćwiczenia u psów otyłych. | 1 |
T-L-6 | Program treningu zdrowotnego. | 2 |
T-L-7 | Postępowanie profilaktyczne z pacjentem geriatrycznym. | 1 |
T-L-8 | Ćwiczenia dostosowane do specyficznych potrzeb wybranych grup psów. | 1 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kondycja zdrowotna psów – najczęstsze dolegliwości bólowe. | 1 |
T-W-2 | Program ochrony przeciwkontuzyjnej, przeciwurazowej oraz chorobie zwyrodnieniowej stawów.Działania z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia w wybranych chorobach układu ruchu. | 3 |
T-W-3 | Wady postawy u psów. | 1 |
T-W-4 | Otyłość u psów: kryteria, przyczyny i skutki, pułapki żywieniowe, wskazówki dot. żywienia. | 1 |
T-W-5 | Profilaktyka w geriatrii psów. Jak i od kiedy zacząć pracować z psem starszym. | 1 |
T-W-6 | Profilaktyka dolegliwości bólowych kręgosłupa. | 1 |
T-W-7 | Program treningu zdrowotnego. Żywienie, aktywność fizyczna i sprawność a zdrowie. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-L-2 | Przygotowanie studenta do zajęć laboratoryjnych | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie piśmienncitwa | 5 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Objaśnienie/wyjaśnienie |
M-3 | Wykład problemowy |
M-4 | Metody przypadków |
M-5 | Zajęcia praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z ocen ze sprawdzianu i wykonanych zadań |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena formująca: Wypowiedź ustna |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_36_W01 Student posiada wiedzę w zakresie relacji między budową i funkcjonowaniem organizmu psa oraz zaburzeniami ze strony układu ruchu. | Kn_2A_W07 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-L-1, T-L-2 | M-3, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Kn_2A_36_W02 Definiuje podstawowe pojęcia związane z fizjoprofilaktyką. Posiada wiedzę na temat podstawowych zagadnień związanych z dbaniem o poszczególne układy w odniesieniu do programów zdrowotnych. | Kn_2A_W07 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-8, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-3, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_36_U01 Student potrafi stworzyć własny program profilaktyki w schorzeniach aparatu ruchu, dostosowany do indywidualnych potrzeb psa. | Kn_2A_U03 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-8, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-3, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_36_K01 Ma świadomość wiedzy z zakresu fizjoprofilaktyki u psów. | Kn_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-8, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2, M-3, M-5 | S-2 |
Kn_2A_36_K02 Prezentuje postawę promującą zdrowie psów. | Kn_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-8, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-3, M-5 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_36_W01 Student posiada wiedzę w zakresie relacji między budową i funkcjonowaniem organizmu psa oraz zaburzeniami ze strony układu ruchu. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą relacji między budową i funkcjonowaniem organizm psa oraz zaburzeniami ze strony układu ruchu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_2A_36_W02 Definiuje podstawowe pojęcia związane z fizjoprofilaktyką. Posiada wiedzę na temat podstawowych zagadnień związanych z dbaniem o poszczególne układy w odniesieniu do programów zdrowotnych. | 2,0 | |
3,0 | Posiada wiedzę na temat podstawowych zagadnień związanych z dbaniem o poszczególne układy w odniesieniu do programów zdrowotnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_36_U01 Student potrafi stworzyć własny program profilaktyki w schorzeniach aparatu ruchu, dostosowany do indywidualnych potrzeb psa. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi stworzyć własny program profilaktyki w schorzeniach aparatu ruchu, dostosowany do indywidualnych potrzeb psa | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_36_K01 Ma świadomość wiedzy z zakresu fizjoprofilaktyki u psów. | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość wiedzy z zakresu fizjoprofilaktyki u psów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_2A_36_K02 Prezentuje postawę promującą zdrowie psów. | 2,0 | |
3,0 | Prezentuje postawę promującą zdrowie psów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Sullivan Karen, Ćwicz razem ze swoim psem. Poradnik zdrowego stylu życia, Bellona, Warszawa, 2009
- Case P.Linda, Pies zachowanie, żywienie i zdrowie, GALAKTYKA, 2004
- Rehabilitacja i fizjoterapia w weterynarii, Edra Urban & Partner, 2011
- Millis Darryl L., Levine David, Taylor Robert A., Rehabilitacja psów, Edra Urban & Partner, 2016
- M. Christine Zink , Janet B. Van Dyke, Canine Sports Medicine and Rehabilitation, John Wiley & Sons, Inc., 2013