Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnology (S2)

Sylabus przedmiotu Molecular genetic methods in diagnostics:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnology
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Molecular genetic methods in diagnostics
Specjalność Biotechnology in animal production and environmental protection
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Terman <Arkadiusz.Terman@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Knowledge of molecular genetics, cellular biology and microbiology.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Presentation of basic cencept and modern techniques in molecular genetics in diagnostic.
C-2Showing the possibility of using molecular diagnostic effects in other sciences.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Methods of arquiring genetic material for research.4
T-A-2Types of PCR techniques in molecular diagnostic.4
T-A-3Types of electrophoresis ans its use in diagnostic.2
T-A-4Techniki hybrydyzacyjne (hybrydyzacja punktowa, hybrydyzacja typu Southern, hybrydyzacja Northern) wykorzystywane w diagnostyce.2
T-A-5Use molecular genetic methods in medical diagnostic and environmental protection.3
15
wykłady
T-W-1Types of molecular diagnostics.2
T-W-2Polymorphism evaluation methods4
T-W-3Microarrays in molecular diagnostic.2
T-W-4Molecular diagnostic strategies.4
T-W-5Use of molecular genetics in diagnostic.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Participation in classes.15
A-A-2Consultation.5
A-A-3Preparation of presentation.8
A-A-4Passing the classes.5
A-A-5Omówienie zaliczenia ćwiczeń2
A-A-6Self study of literature.10
45
wykłady
A-W-1Participation in lectures.15
A-W-2Preparation for passing.10
A-W-3Studing the leterature.8
A-W-4Consultations.8
A-W-5Written test.4
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Information lecture.
M-2Didactic discussion.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Evaluation of the presentation.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O2.1_W01
zna podstawowe techniki i metody genetyki molekularnej stosowane w diagnostyce oraz ma wiedzę na temat możliwości wykorzystania tych metod i technik w różnych dziedzinach nauki i życia
BTap_2A_W05C-1T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O2.1_U01
Student objaśnia metody i techniki genetyki molekularnej stosowane w diagnostyce i charakteryzuje możliwości ich zastosowania w różnych dziedzinach życia i nauki
BTap_2A_U05C-2T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-W-4, T-W-5M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O2.1_K01
Jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą możliwości wykorzystania metod i technik genetyki molekularnej stosowanych w diagnostyce w różnych dziedzinach życia i nauki.
BTap_2A_K02C-2T-A-5, T-W-4, T-W-5M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O2.1_W01
zna podstawowe techniki i metody genetyki molekularnej stosowane w diagnostyce oraz ma wiedzę na temat możliwości wykorzystania tych metod i technik w różnych dziedzinach nauki i życia
2,0Student nie zna technik i metod genetyki molekularnej oraz nie ma wiedzy na temat możliwości wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia.
3,0Student ma wiedzę na temat technik i metod genetyki molekularnej oraz na temat możliwości wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia.
3,5Student dobrze zna podstawowe techniki i metody genetyki molekularnej oraz ma podstawową wiedzy na temat możliwości wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia.
4,0Student dobrze zna podstawowe i słabo zna najnowsze techniki i metody genetyki molekularnej oraz ma podstawową wiedzy na temat możliwości wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia.
4,5Student dobrze zna podstawowe i najnowsze techniki i metody genetyki molekularnej oraz ma ugruntowaną wiedzę na temat standardowych możliwościach wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia.
5,0Student doskonale zna podstawowe i najnowsze techniki i metody genetyki molekularnej oraz orientuje się w najnowszych i standardowych możliwościach wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O2.1_U01
Student objaśnia metody i techniki genetyki molekularnej stosowane w diagnostyce i charakteryzuje możliwości ich zastosowania w różnych dziedzinach życia i nauki
2,0Student nie umie przedstawić założeń podstawowych metod i technik genetyki molekularnej oraz nie umie scharakteryzować warunków przebiegu różnych metod jak również nie umie przyporządkować aspektów aocjacyjnych dla podstawowowych technik i metod w różnych dziedzinach życia i wiedzy.
3,0Student umie przedstawić założenia podstawowych metod i technik genetyki molekularnej oraz charakteryzuje warunki przebiegu różnych metod jak również umie słabo przyporządkować aspekty asocjacyjne dla podstawowowych technik i metod w różnych dziedzinach życia i wiedzy.
3,5Student umie przedstawić ogólnie założenia podstawowych metod i technik genetyki molekularnej oraz charakteryzuje warunki przebiegu różnych metod jak również umie ogólnie przyporządkować aspekty asocjacyjne dla podstawowowych technik i metod w różnych dziedzinach życia i wiedzy.
4,0Student umie przedstawić założenia podstawowych (ogólnie) i najnowszych (słabo) metod i technik genetyki molekularnej oraz charakteryzuje warunki przebiegu różnych metod jak również umie przyporządkować aspekty asocjacyjne dla podstawowowych (ogólnie) i najnowszych (słabo) technik i metod w różnych dziedzinach życia i wiedzy.
4,5Student umie przedstawić założenia podstawowych (biegle) i najnowszych (ogólnie) metod i technik genetyki molekularnej oraz charakteryzuje warunki przebiegu różnych metod jak również umie przyporządkować aspekty asocjacyjne dla podstawowowych (biegle) i najnowszych (ogólnie) technik i metod w różnych dziedzinach życia i wiedzy.
5,0Student umie biegle przedstawić założenia podstawowych i najnowszych metod i technik genetyki molekularnej oraz biegle charakteryzuje warunki przebiegu różnych metod jak równieżumie przyporządkować aspekty asocjacyjne dla podstawowowych i najnowszych technik i metod w różnych dziedzinach życia i wiedzy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O2.1_K01
Jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą możliwości wykorzystania metod i technik genetyki molekularnej stosowanych w diagnostyce w różnych dziedzinach życia i nauki.
2,0Student nie jest zdolny do zaprezentowania wiedzy na temat możliwości wykorzystania metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostycew różnych dziedzinach życia i nauki.
3,0Student w sposób słabo komunikatywny i słabo zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostycew różnych dziedzinach życia i nauki.
3,5Student w sposób dość komunikatywny i dość zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w dignostycew różnych dziedzinach życia i nauki.
4,0Student w sposób komunikatywny i zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostycew różnych dziedzinach życia i nauki.
4,5Student w sposób komunikatywny i dość zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych i najnowszych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostyce w różnych dziedzinach życia i nauki.
5,0Student w sposób bardzo komunikatywny i zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych i najnowszych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostyce w różnych dziedzinach życia i nauki.

Literatura podstawowa

  1. T.A. Brown, Gene cloning and DNA analysis, Willey-Blackwell, 2016

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Methods of arquiring genetic material for research.4
T-A-2Types of PCR techniques in molecular diagnostic.4
T-A-3Types of electrophoresis ans its use in diagnostic.2
T-A-4Techniki hybrydyzacyjne (hybrydyzacja punktowa, hybrydyzacja typu Southern, hybrydyzacja Northern) wykorzystywane w diagnostyce.2
T-A-5Use molecular genetic methods in medical diagnostic and environmental protection.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Types of molecular diagnostics.2
T-W-2Polymorphism evaluation methods4
T-W-3Microarrays in molecular diagnostic.2
T-W-4Molecular diagnostic strategies.4
T-W-5Use of molecular genetics in diagnostic.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Participation in classes.15
A-A-2Consultation.5
A-A-3Preparation of presentation.8
A-A-4Passing the classes.5
A-A-5Omówienie zaliczenia ćwiczeń2
A-A-6Self study of literature.10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Participation in lectures.15
A-W-2Preparation for passing.10
A-W-3Studing the leterature.8
A-W-4Consultations.8
A-W-5Written test.4
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-A-O2.1_W01zna podstawowe techniki i metody genetyki molekularnej stosowane w diagnostyce oraz ma wiedzę na temat możliwości wykorzystania tych metod i technik w różnych dziedzinach nauki i życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_W05has an extended knowledge about the structure, function and computer analysis of genes and genomes, as well as the influence of genetic factors on the formation of the environment
Cel przedmiotuC-1Presentation of basic cencept and modern techniques in molecular genetics in diagnostic.
Treści programoweT-A-1Methods of arquiring genetic material for research.
T-A-2Types of PCR techniques in molecular diagnostic.
T-W-1Types of molecular diagnostics.
T-W-3Microarrays in molecular diagnostic.
T-W-2Polymorphism evaluation methods
Metody nauczaniaM-1Information lecture.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Evaluation of the presentation.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna technik i metod genetyki molekularnej oraz nie ma wiedzy na temat możliwości wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia.
3,0Student ma wiedzę na temat technik i metod genetyki molekularnej oraz na temat możliwości wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia.
3,5Student dobrze zna podstawowe techniki i metody genetyki molekularnej oraz ma podstawową wiedzy na temat możliwości wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia.
4,0Student dobrze zna podstawowe i słabo zna najnowsze techniki i metody genetyki molekularnej oraz ma podstawową wiedzy na temat możliwości wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia.
4,5Student dobrze zna podstawowe i najnowsze techniki i metody genetyki molekularnej oraz ma ugruntowaną wiedzę na temat standardowych możliwościach wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia.
5,0Student doskonale zna podstawowe i najnowsze techniki i metody genetyki molekularnej oraz orientuje się w najnowszych i standardowych możliwościach wykorzystania tych technik i metod w różnych dziedzinach nauki i życia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-A-O2.1_U01Student objaśnia metody i techniki genetyki molekularnej stosowane w diagnostyce i charakteryzuje możliwości ich zastosowania w różnych dziedzinach życia i nauki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_U05can individually and in a group design and implement experimental process, including measurements, applicable in biotechnology; interprets the results obtained and draws conclusions; conducts discussions based on self-knowledge acquired using specialist language
Cel przedmiotuC-2Showing the possibility of using molecular diagnostic effects in other sciences.
Treści programoweT-A-4Techniki hybrydyzacyjne (hybrydyzacja punktowa, hybrydyzacja typu Southern, hybrydyzacja Northern) wykorzystywane w diagnostyce.
T-A-3Types of electrophoresis ans its use in diagnostic.
T-A-5Use molecular genetic methods in medical diagnostic and environmental protection.
T-W-4Molecular diagnostic strategies.
T-W-5Use of molecular genetics in diagnostic.
Metody nauczaniaM-2Didactic discussion.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Evaluation of the presentation.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie przedstawić założeń podstawowych metod i technik genetyki molekularnej oraz nie umie scharakteryzować warunków przebiegu różnych metod jak również nie umie przyporządkować aspektów aocjacyjnych dla podstawowowych technik i metod w różnych dziedzinach życia i wiedzy.
3,0Student umie przedstawić założenia podstawowych metod i technik genetyki molekularnej oraz charakteryzuje warunki przebiegu różnych metod jak również umie słabo przyporządkować aspekty asocjacyjne dla podstawowowych technik i metod w różnych dziedzinach życia i wiedzy.
3,5Student umie przedstawić ogólnie założenia podstawowych metod i technik genetyki molekularnej oraz charakteryzuje warunki przebiegu różnych metod jak również umie ogólnie przyporządkować aspekty asocjacyjne dla podstawowowych technik i metod w różnych dziedzinach życia i wiedzy.
4,0Student umie przedstawić założenia podstawowych (ogólnie) i najnowszych (słabo) metod i technik genetyki molekularnej oraz charakteryzuje warunki przebiegu różnych metod jak również umie przyporządkować aspekty asocjacyjne dla podstawowowych (ogólnie) i najnowszych (słabo) technik i metod w różnych dziedzinach życia i wiedzy.
4,5Student umie przedstawić założenia podstawowych (biegle) i najnowszych (ogólnie) metod i technik genetyki molekularnej oraz charakteryzuje warunki przebiegu różnych metod jak również umie przyporządkować aspekty asocjacyjne dla podstawowowych (biegle) i najnowszych (ogólnie) technik i metod w różnych dziedzinach życia i wiedzy.
5,0Student umie biegle przedstawić założenia podstawowych i najnowszych metod i technik genetyki molekularnej oraz biegle charakteryzuje warunki przebiegu różnych metod jak równieżumie przyporządkować aspekty asocjacyjne dla podstawowowych i najnowszych technik i metod w różnych dziedzinach życia i wiedzy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-A-O2.1_K01Jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą możliwości wykorzystania metod i technik genetyki molekularnej stosowanych w diagnostyce w różnych dziedzinach życia i nauki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_K02demonstrates understanding of biotechnological processes used in various areas of human activity; interprets and describes these processes using a scientific approach
Cel przedmiotuC-2Showing the possibility of using molecular diagnostic effects in other sciences.
Treści programoweT-A-5Use molecular genetic methods in medical diagnostic and environmental protection.
T-W-4Molecular diagnostic strategies.
T-W-5Use of molecular genetics in diagnostic.
Metody nauczaniaM-2Didactic discussion.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Evaluation of the presentation.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do zaprezentowania wiedzy na temat możliwości wykorzystania metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostycew różnych dziedzinach życia i nauki.
3,0Student w sposób słabo komunikatywny i słabo zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostycew różnych dziedzinach życia i nauki.
3,5Student w sposób dość komunikatywny i dość zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w dignostycew różnych dziedzinach życia i nauki.
4,0Student w sposób komunikatywny i zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostycew różnych dziedzinach życia i nauki.
4,5Student w sposób komunikatywny i dość zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych i najnowszych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostyce w różnych dziedzinach życia i nauki.
5,0Student w sposób bardzo komunikatywny i zrozumiały dzieli się wiedzą na temat możliwości wykorzystania standardowych i najnowszych metod i technik genetyki molekularnej stosowanej w diagnostyce w różnych dziedzinach życia i nauki.