Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnology (S2)
Sylabus przedmiotu Biological methods assessment of environment quality:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnology | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biological methods assessment of environment quality | ||
Specjalność | Biotechnology in animal production and environmental protection | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | It is required knowledge in areas of ecology and environmental protection. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Familiarizing students with the biological methods used in the assessment of environmental pollution degree. |
C-2 | To familiarize students with the importance of bioassays as a source of information about the interactions of pollutants and their effects on biotic components of ecosystems. |
C-3 | The acquisition of skills involving select the appropriate methods to assess enviromental quality. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Biological tests used in the environmental samples toxicity assessment. | 2 |
T-A-2 | An analysis of dependence the toxicity of water samples / bottom sediments and the concentrations of selected groups of contaminants. | 2 |
T-A-3 | Method for setting safe pollutant concentrations for aquatic biocoenoses. | 2 |
T-A-4 | The use of biological monitoring, epidemiological data and an environmental monitoring in the population health risk assessment. | 6 |
T-A-5 | Biodegradation tests. The objectives of biodegradation testing of chemical compounds (attestation, forecasting capabilities and the course of the chemical compounds elimination, determination NDS). | 2 |
T-A-6 | Evaluation of environmental mutagenesis. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Biological methods to control the quality of the environment. | 2 |
T-W-2 | Biological monitoring as a tool for the evaluation of occupational and environmental exposure to chemical and physical factors. | 2 |
T-W-3 | Biological markers in the assessment of exposure to environmental pollution. The role of biological markers in identifying hazards and physiological effects of exposure to environmental pollution (endemic and occupational exposure). | 2 |
T-W-4 | Environmental monitoring - methods for assessing environmental contamination and toxicity of the water, sediment, soil and air. An inhalation tests using mammals. | 2 |
T-W-5 | The use of ecological tolerance in the environment quality assessment. | 2 |
T-W-6 | Evaluation of mutagenicity and carcinogenicity of outdoor air pollution and water. | 2 |
T-W-7 | Biological tests versus chemical analytics. Overview of commercial tests used in the environmental quality control. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | participation in lectures | 15 |
A-A-2 | studying indicated literature | 5 |
A-A-3 | preparation for test | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | participation in lectures | 15 |
A-W-2 | studying indicated literature | 8 |
A-W-3 | preparation for test | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Delivery method, lecture/presentation |
M-2 | Discussion |
M-3 | Explanation |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: test |
S-2 | Ocena formująca: continuous assessment |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-D9_W01 The student knows monitor and indicator organisms and biomarkers used in the environmental assessment and testing toxicity. | BTap_2A_W10 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
BT_2A_BTZ-A-D9_W02 Student specifies the basic commercial tests used in environmental quality control. | BTap_2A_W10 | — | — | C-2 | T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-D9_U01 Student proposes the use specified methodologies to assess the quality of the indicated elements of environment. | BTap_2A_U05, BTap_2A_U09 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-D9_K01 The student demonstrates an active engagement with solving the identified problems. | BTap_2A_K05 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-D9_W01 The student knows monitor and indicator organisms and biomarkers used in the environmental assessment and testing toxicity. | 2,0 | |
3,0 | Student lists and describes: the biological methods used in assessing of air, water and soil quality; indicators, monitors and biomarkers used in the assessment of environmental quality and toxicity tests. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BT_2A_BTZ-A-D9_W02 Student specifies the basic commercial tests used in environmental quality control. | 2,0 | |
3,0 | Student lists most of (mentioned in class) commercial tests used in environmental quality control. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-D9_U01 Student proposes the use specified methodologies to assess the quality of the indicated elements of environment. | 2,0 | |
3,0 | Student proposes to use the appropriate methods to assess the environmental quality. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-D9_K01 The student demonstrates an active engagement with solving the identified problems. | 2,0 | |
3,0 | The student demonstrates an engagement with solving the identified problems but does not engage spontaneously. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Traczewska T., Biologiczne metody oceny skazenia srodowiska, Wyd. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2011
- Hoffman D.J., Rattner B.A, Barton G.A., Cairns J., Handbook of ecotoxicology, Lewis Publishers, London, 2000
- Kovacs M (ed), Biological indicators in environmental protection, Ellis Horwood, New York, 1992