Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnology (S2)
specjalność: Biotechnology in animal production and environmental protection
Sylabus przedmiotu Design of experiments:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnology | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Design of experiments | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Sablik <Piotr.Sablik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | The knowledge of statistical methods used in life sciences. The basic knowledge of genetic methods, biology and biotechnology of living organisms |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | The course prepares students for conducting and supervising scientific research, tests, and implementation research, writing research projects, scientific publications, logical inference, presenting the aims and results of research projects |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Experimental project preparation: experimental design (basic concepts), experiment preparation (subject selection and justification); determination of the aim of the study | 2 |
T-P-2 | Experimental project preparation: formulation of a working hypothesis, description of expected benefits, selection of an experimental design; description of experimental conditions; selection and pooling of a research material | 2 |
T-P-3 | Experimental project preparation: determination of experimental methods (sampling, experimental control, parameter selection for an analysis), selection of statistical software; statistical analysis | 2 |
T-P-4 | Experimental project preparation: research project schedule; its structure; schedule optimization; experiment analysis | 2 |
T-P-5 | Research project description and evaluation. Project estimate and its components | 3 |
T-P-6 | Experimental design presentation. Presentation forms. The use of computer programs and audiovisual media | 2 |
T-P-7 | Collation of experimental data. Tables, figures, graphs. Identification of statistically significant differences among experimental groups and their presentation in tables | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | The basic concepts of experimentation. Empirical methods of scientific research, scientific observation and scientific experiment. Scientific hypotheses | 2 |
T-W-2 | Statistical data. Population and sample. Variability, its sources, evaluation methods, difference significance, statistical inference | 2 |
T-W-3 | The principles of preparing and conducting an experiment. Classification of experiments. Types of agrotechnical, zootechnical and medical experiments. Subject selection | 2 |
T-W-4 | The formulation of a working hypothesis. Sample selection. Research material pooling. The sources of systematic errors | 2 |
T-W-5 | Basic experimental designs. Design types. One-factor and multi-factor experiments. Continuous and rotational designs, pooled observations | 2 |
T-W-6 | Experimental techniques for different animal and plant species. Experimental documentation | 2 |
T-W-7 | Observation making and collection. Collation and interpretation of research results. Description and presentation of results. The written reports of experimental results. The plan of scientific work. Scientist’s ethics | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Attending classes | 15 |
A-P-2 | Research project preparation | 5 |
A-P-3 | Preparation for classes | 5 |
A-P-4 | Consultations | 5 |
A-P-5 | Final test | 1 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Attending lectures | 15 |
A-W-2 | Studying the issues discussed during lectures | 5 |
A-W-3 | Consultations | 5 |
A-W-4 | Preparation for examination | 3 |
A-W-5 | Examination | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Lecture |
M-2 | Practical classes using computers and appropriate software |
M-3 | Project method |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: A written test including subjects presented during lectures |
S-2 | Ocena podsumowująca: Evaluation of the project and multimedia presentation |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-B1_W01 A student knows the methods and principles of research project preparation, research and scientific work | BTap_2A_W09 | — | — | C-1 | T-P-2, T-P-6, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-7, T-P-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-B1_U01 A student can design, conduct and analyze biotechnological experiments and apply appropriate tools | BTap_2A_U02, BTap_2A_U01 | — | — | C-1 | T-P-2, T-P-6, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-7, T-P-1 | M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-B1_K01 A student can creatively prepare a research project by herself/himself and as a team member | BTap_2A_K05 | — | — | C-1 | T-P-2, T-P-6, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-7, T-P-1 | M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-B1_W01 A student knows the methods and principles of research project preparation, research and scientific work | 2,0 | |
3,0 | A student knows the basic aspects of preparing, conducting and analyzing experiments and research | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-B1_U01 A student can design, conduct and analyze biotechnological experiments and apply appropriate tools | 2,0 | |
3,0 | A student can prepare a research project with the help from a lecturer | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTZ-A-B1_K01 A student can creatively prepare a research project by herself/himself and as a team member | 2,0 | |
3,0 | A student acquired skills suggesting a moderately active attitude towards knowledge acquisition and self-teaching | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ruszczyc Z., Metodyka doświadczeń zootechnicznych, PWRiL, Warszawa, 1981, IV
- Łubkowski Z., Metodyka doświadczalnictwa rolniczego, PWRiL, Warszawa, 1968
- Bochno R., Lewczuk A., Biometria stosowana. Przewodnik do ćwiczeń, Dz. Wyd. Olsztyn, Olsztyn, 1980
- Łomnicki A., Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, Warszawa, 2003
- Oktawa W., Elementy statystyki matematycznej i metodyka doświadczalnictwa, PWN, Warszawa, 1980
- Weiner J., Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych, PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Falińska K., Przewodnik do badań biologii populacji roślin, PWN, Warszawa, 2002