Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Metody inżynierii genetycznej roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody inżynierii genetycznej roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 8 1,00,59egzamin
laboratoriaL6 10 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1biologia molekularna
W-2kultury in vitro roślin
W-3biochemia
W-4inżynieria genetyczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1uzyskanie przez studentów wiedzy na temat współczesnych metod i osiągnięć inżynierii genetycznej roślin

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1przygotowanie materiału roślinnego do izolacji DNA, izolacja i ocena koncentracji DNA1
T-L-2amplifikacja genu przewidzianego do tranformacji, optymalizacja warunków PCR2
T-L-3izolacja produktu amplifikacji z żelu agarozowego1
T-L-4klonowanie molekularne3
T-L-5sekwencjonowanie3
10
wykłady
T-W-1Metody wprowadzania transgenu do tkanki roślinnej1
T-W-2Mechanizm transformacji roślin z użyciem Agrobacterium tumefaciens1
T-W-3Strategie otrzymywania roślin transgenicznych odpornych na szkodniki owadzie1
T-W-4Strategie otrzymywania roślin transgenicznych odpornych na herbicydy1
T-W-5Strategie wprowadzania odporności na wirusy do roślin transgenicznych1
T-W-6Strategie wprowadzania odporności na patogeny do roślin transgenicznych1
T-W-7Strategie wprowadzania transgenów poprawiających cechy jakościowe roślin uprawnych1
T-W-8Rośliny transgeniczne jako uprawy molekularne1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-L-2praca własna studenta, opanowanie teoretycznych podstaw zagadnień, których dotyczą zadania wykonywane podczas ćwiczeń15
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2samodzielna praca studenta z notatkami i z podręcznikiem5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4egzamin testowy2
A-W-5konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna z użyciem komputera i rzutnika
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test pisemny z treści wykładów po zakończeniu zajęć . 30 pytań szczegółowych wymagających precyzyjnych lecz krótkich odpowiedzi
S-2Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian znajomości zagadnień opracowywanych w ramach ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N1-C16_W01
student opisuje i tłumaczy współczesne metody i zastosowania inżynierii genetycznej w doskonaleniu i badaniu roślin
BT_1A_W16, BT_1A_W10, BT_1A_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N1-C16_U01
student wykorzystuje narzędzia inżynierii genetycznej
BT_1A_U06, BT_1A_U15C-1T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-2M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N1-C16_K01
ma świadomość potencjału metod inżynierii genetycznej roślin i zagrożeń wynikających z wprowadzania GMO do upraw roślinnych
BT_1A_K06C-1T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-3, M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N1-C16_W01
student opisuje i tłumaczy współczesne metody i zastosowania inżynierii genetycznej w doskonaleniu i badaniu roślin
2,0student nie przyswoił żadnej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0student wykazuje minimum wiedzy na temat podstawowych zagadnień z zakresu omawianych na wykładach
3,5student ma zadowalającą wiedzę na temat podstawowych zagadnień prezentowanych podczas wykładów
4,0student ma szczegółową wiedzę na temat zagadnień posuszanych podczas zajęć
4,5student ma szczegółową wiedzę na temat zagadnień poruszanych na zajęciach i wykazuje dodatkowo wiedzę z zakresu podręcznika
5,0student ma dogłębną wiedzę na temat zagadnień poruszanych na zajęciach i treści zawartych w podręczniku

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N1-C16_U01
student wykorzystuje narzędzia inżynierii genetycznej
2,0nie umie wykorzystać narzędzi inzynierii genetycznej
3,0wykorzystuje podstawowe narzędzia inzynierii genetycznej
3,5wykorzystuje podstawowe narzędzia inżynierii genetycznej oraz
4,0wykorzystuje podstawowe i bardziej zaawansowane narzędzia inżynierii genetycznej
4,5wykorzystuje większość zaawansowanych narzędzi inzynierii genetycznej
5,0wykorzystuje wszystkie zaawansowane narzędzia inżynierii genetycznej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N1-C16_K01
ma świadomość potencjału metod inżynierii genetycznej roślin i zagrożeń wynikających z wprowadzania GMO do upraw roślinnych
2,0nie ma świadomości ogromnego potencjału metod inzynierii genetycznej w stosunku do roslin uprawnych
3,0ma świadomośc potencjału co do wybranych metod inzynierii genetycznej
3,5ma świadomośc potencjału co do połowy omawianych metod inzynierii genetycznej
4,0ma świadomość potencjału i zagrożeń ponad połowy omawianych metod inżynierii genetycznej
4,5ma świadomośc co do potencjału i zagrożeń wiekszości omawianych metod inżynierii genetycznej
5,0ma świadomośc co do potencjału i zagrożeń wszystkich omawianych metod inzynierii genetycznej

Literatura podstawowa

  1. S. Malepszy (red), Biotechnologia roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  2. A. Slater, N. Scott, M. Fowler, Plant Biotechnology. The genetic manipulation of plants, Oxford University Press, Oxford, 2003

Literatura dodatkowa

  1. J.D. Watson, M. Gilman, J. Witkowski, M. Zoller, Recombinant DNA. Second edition, W.H. Freeman and Company, New York, 1992

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1przygotowanie materiału roślinnego do izolacji DNA, izolacja i ocena koncentracji DNA1
T-L-2amplifikacja genu przewidzianego do tranformacji, optymalizacja warunków PCR2
T-L-3izolacja produktu amplifikacji z żelu agarozowego1
T-L-4klonowanie molekularne3
T-L-5sekwencjonowanie3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody wprowadzania transgenu do tkanki roślinnej1
T-W-2Mechanizm transformacji roślin z użyciem Agrobacterium tumefaciens1
T-W-3Strategie otrzymywania roślin transgenicznych odpornych na szkodniki owadzie1
T-W-4Strategie otrzymywania roślin transgenicznych odpornych na herbicydy1
T-W-5Strategie wprowadzania odporności na wirusy do roślin transgenicznych1
T-W-6Strategie wprowadzania odporności na patogeny do roślin transgenicznych1
T-W-7Strategie wprowadzania transgenów poprawiających cechy jakościowe roślin uprawnych1
T-W-8Rośliny transgeniczne jako uprawy molekularne1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-L-2praca własna studenta, opanowanie teoretycznych podstaw zagadnień, których dotyczą zadania wykonywane podczas ćwiczeń15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2samodzielna praca studenta z notatkami i z podręcznikiem5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4egzamin testowy2
A-W-5konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-N1-C16_W01student opisuje i tłumaczy współczesne metody i zastosowania inżynierii genetycznej w doskonaleniu i badaniu roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W16Ma ogólną wiedzę z zakresu technik modyfikacji struktur kwasów nukleinowych oraz wykorzystania organizmów żywych w biotechnologii.
BT_1A_W10Wykazuje ogólną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu.
BT_1A_W08Posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowymi metodami laboratoryjnymi, technikami i narzędziami inżynierskimi pozwalającymi na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia.
Cel przedmiotuC-1uzyskanie przez studentów wiedzy na temat współczesnych metod i osiągnięć inżynierii genetycznej roślin
Treści programoweT-W-1Metody wprowadzania transgenu do tkanki roślinnej
T-W-2Mechanizm transformacji roślin z użyciem Agrobacterium tumefaciens
T-W-3Strategie otrzymywania roślin transgenicznych odpornych na szkodniki owadzie
T-W-4Strategie otrzymywania roślin transgenicznych odpornych na herbicydy
T-W-5Strategie wprowadzania odporności na wirusy do roślin transgenicznych
T-W-6Strategie wprowadzania odporności na patogeny do roślin transgenicznych
T-W-7Strategie wprowadzania transgenów poprawiających cechy jakościowe roślin uprawnych
T-W-8Rośliny transgeniczne jako uprawy molekularne
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna z użyciem komputera i rzutnika
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test pisemny z treści wykładów po zakończeniu zajęć . 30 pytań szczegółowych wymagających precyzyjnych lecz krótkich odpowiedzi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie przyswoił żadnej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0student wykazuje minimum wiedzy na temat podstawowych zagadnień z zakresu omawianych na wykładach
3,5student ma zadowalającą wiedzę na temat podstawowych zagadnień prezentowanych podczas wykładów
4,0student ma szczegółową wiedzę na temat zagadnień posuszanych podczas zajęć
4,5student ma szczegółową wiedzę na temat zagadnień poruszanych na zajęciach i wykazuje dodatkowo wiedzę z zakresu podręcznika
5,0student ma dogłębną wiedzę na temat zagadnień poruszanych na zajęciach i treści zawartych w podręczniku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-N1-C16_U01student wykorzystuje narzędzia inżynierii genetycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U06Identyfikuje i analizuje mechanizmy determinujące funkcje życiowe, ontogenezę, procesy dziedziczenia, mechanizmy ewolucyjne organizmów oraz czynniki mutagenne.
BT_1A_U15Planuje, organizuje i realizuje proste zadania badawcze, indywidualnie i w zespole, pod kierunkiem opiekuna; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski; systematycznie aktualizuje swoją wiedzę i wykorzystuje ją przy rozwiazywaniu określonych problemów; ma zdolność upowszechniania zdobytej wiedzy w środowisku zawodowym i naukowym; samodzielnie przygotowuje opracowanie naukowe.
Cel przedmiotuC-1uzyskanie przez studentów wiedzy na temat współczesnych metod i osiągnięć inżynierii genetycznej roślin
Treści programoweT-L-3izolacja produktu amplifikacji z żelu agarozowego
T-L-1przygotowanie materiału roślinnego do izolacji DNA, izolacja i ocena koncentracji DNA
T-L-4klonowanie molekularne
T-L-5sekwencjonowanie
T-L-2amplifikacja genu przewidzianego do tranformacji, optymalizacja warunków PCR
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian znajomości zagadnień opracowywanych w ramach ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie wykorzystać narzędzi inzynierii genetycznej
3,0wykorzystuje podstawowe narzędzia inzynierii genetycznej
3,5wykorzystuje podstawowe narzędzia inżynierii genetycznej oraz
4,0wykorzystuje podstawowe i bardziej zaawansowane narzędzia inżynierii genetycznej
4,5wykorzystuje większość zaawansowanych narzędzi inzynierii genetycznej
5,0wykorzystuje wszystkie zaawansowane narzędzia inżynierii genetycznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-N1-C16_K01ma świadomość potencjału metod inżynierii genetycznej roślin i zagrożeń wynikających z wprowadzania GMO do upraw roślinnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K06Ma świadomość uwarunkowań biologicznych i technologicznych podstawowych procesów biotechnologicznych.
Cel przedmiotuC-1uzyskanie przez studentów wiedzy na temat współczesnych metod i osiągnięć inżynierii genetycznej roślin
Treści programoweT-L-3izolacja produktu amplifikacji z żelu agarozowego
T-L-1przygotowanie materiału roślinnego do izolacji DNA, izolacja i ocena koncentracji DNA
T-L-4klonowanie molekularne
T-L-5sekwencjonowanie
T-L-2amplifikacja genu przewidzianego do tranformacji, optymalizacja warunków PCR
T-W-1Metody wprowadzania transgenu do tkanki roślinnej
T-W-2Mechanizm transformacji roślin z użyciem Agrobacterium tumefaciens
T-W-3Strategie otrzymywania roślin transgenicznych odpornych na szkodniki owadzie
T-W-4Strategie otrzymywania roślin transgenicznych odpornych na herbicydy
T-W-5Strategie wprowadzania odporności na wirusy do roślin transgenicznych
T-W-6Strategie wprowadzania odporności na patogeny do roślin transgenicznych
T-W-7Strategie wprowadzania transgenów poprawiających cechy jakościowe roślin uprawnych
T-W-8Rośliny transgeniczne jako uprawy molekularne
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny
M-2prezentacja multimedialna z użyciem komputera i rzutnika
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian znajomości zagadnień opracowywanych w ramach ćwiczeń
S-1Ocena podsumowująca: test pisemny z treści wykładów po zakończeniu zajęć . 30 pytań szczegółowych wymagających precyzyjnych lecz krótkich odpowiedzi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości ogromnego potencjału metod inzynierii genetycznej w stosunku do roslin uprawnych
3,0ma świadomośc potencjału co do wybranych metod inzynierii genetycznej
3,5ma świadomośc potencjału co do połowy omawianych metod inzynierii genetycznej
4,0ma świadomość potencjału i zagrożeń ponad połowy omawianych metod inżynierii genetycznej
4,5ma świadomośc co do potencjału i zagrożeń wiekszości omawianych metod inżynierii genetycznej
5,0ma świadomośc co do potencjału i zagrożeń wszystkich omawianych metod inzynierii genetycznej