Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)

Sylabus przedmiotu Badanie biozgodności nanomateriałów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Badanie biozgodności nanomateriałów
Specjalność Bioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 5 0,40,41zaliczenie
wykładyW4 5 0,60,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość pojęć z zakresu biologii komórki, fizjologii, hodowli komórkowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z terminologią i technikami badań nanomteriałów z wykorzystaniem hodowli komórkowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Projektowanie doświadczenia w celu analizy przykładowego nanomateriału; Przygotowanie materiału testowego do analiz in vitro1
T-A-2Określenie wiązania składników medium hodowlanego przez materiał testowy; Metody określania internalizacji nanomateriału1
T-A-3Wykorzystanie testu wychwytu czerwieni obojętnej (NRU) i testu aktywności metabolicznej komórek (CCK-8) w ocenie materiału testowego2
T-A-4Ocena wpływu nanomateriału na integralności materiału jądrowego komórek1
5
wykłady
T-W-1Podstawowa klasyfikacja nanomateriałów i ich właściwości1
T-W-2Dobór adekwatnego modelu in vitro do badań1
T-W-3Metody analizy biozgodności nanomateriałów oraz ich modyfikacje1
T-W-4Trudności w analizie biozgodności nanomateriałów. Problem agregatów, degradacji nanocząstek oraz fenomen korony białkowej2
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2przygotowanie do zaliczenia zajęć5
10
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykladach5
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie się do kolokwium8
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne treści wykładów i laboratoriów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-N2-O9.1_W01
Student potrafi dobierać metody badawcze w celu analizy nanomateriałów
BTinz_2A_W06, BTinz_2A_W01C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-2, M-3, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-N2-O9.1_U01
Student nabywa umiejętność planowania prostego doświdczenia opierającego się o analizę podstawowych parametrów życiowych komórek
BTinz_2A_U01, BTinz_2A_U08C-1T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-W-2, T-W-3M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-N2-O9.1_K01
jest świadomy potrzeby prowadzenia analiz nanomateriałów obejmujących nie tylko określenie cech fizykochemicznych, ale także interakcji z materią ożywioną
BTinz_2A_K02, BTinz_2A_K03C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4M-2, M-3, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-N2-O9.1_W01
Student potrafi dobierać metody badawcze w celu analizy nanomateriałów
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-N2-O9.1_U01
Student nabywa umiejętność planowania prostego doświdczenia opierającego się o analizę podstawowych parametrów życiowych komórek
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-N2-O9.1_K01
jest świadomy potrzeby prowadzenia analiz nanomateriałów obejmujących nie tylko określenie cech fizykochemicznych, ale także interakcji z materią ożywioną
2,0
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Joshua Reineke, Nanotoxicity. Methods and Protocols, Humana Press, Totowa, NJ, 2012, 1

Literatura dodatkowa

  1. Raj Bawa, Gerald F. Audette, Israel Rubinstein, Handbook of Clinical Nanomedicine: Nanoparticles, Imaging, Therapy, and Clinical Applications, Pan Stanford, Stanford, 2016, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Projektowanie doświadczenia w celu analizy przykładowego nanomateriału; Przygotowanie materiału testowego do analiz in vitro1
T-A-2Określenie wiązania składników medium hodowlanego przez materiał testowy; Metody określania internalizacji nanomateriału1
T-A-3Wykorzystanie testu wychwytu czerwieni obojętnej (NRU) i testu aktywności metabolicznej komórek (CCK-8) w ocenie materiału testowego2
T-A-4Ocena wpływu nanomateriału na integralności materiału jądrowego komórek1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowa klasyfikacja nanomateriałów i ich właściwości1
T-W-2Dobór adekwatnego modelu in vitro do badań1
T-W-3Metody analizy biozgodności nanomateriałów oraz ich modyfikacje1
T-W-4Trudności w analizie biozgodności nanomateriałów. Problem agregatów, degradacji nanocząstek oraz fenomen korony białkowej2
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2przygotowanie do zaliczenia zajęć5
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykladach5
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie się do kolokwium8
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-O9.1_W01Student potrafi dobierać metody badawcze w celu analizy nanomateriałów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W06posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
BTinz_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z terminologią i technikami badań nanomteriałów z wykorzystaniem hodowli komórkowych
Treści programoweT-W-2Dobór adekwatnego modelu in vitro do badań
T-W-1Podstawowa klasyfikacja nanomateriałów i ich właściwości
T-W-3Metody analizy biozgodności nanomateriałów oraz ich modyfikacje
T-W-4Trudności w analizie biozgodności nanomateriałów. Problem agregatów, degradacji nanocząstek oraz fenomen korony białkowej
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne treści wykładów i laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-O9.1_U01Student nabywa umiejętność planowania prostego doświdczenia opierającego się o analizę podstawowych parametrów życiowych komórek
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_U01wykorzystuje pogłębioną wiedzę teoretyczną do analizy procesów i zjawisk mających wpływ na poprawę jakości życia oraz zdrowia zwierząt i ludzi
BTinz_2A_U08dobiera i stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze wykorzystywane w biotechnologii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z terminologią i technikami badań nanomteriałów z wykorzystaniem hodowli komórkowych
Treści programoweT-A-3Wykorzystanie testu wychwytu czerwieni obojętnej (NRU) i testu aktywności metabolicznej komórek (CCK-8) w ocenie materiału testowego
T-A-2Określenie wiązania składników medium hodowlanego przez materiał testowy; Metody określania internalizacji nanomateriału
T-A-1Projektowanie doświadczenia w celu analizy przykładowego nanomateriału; Przygotowanie materiału testowego do analiz in vitro
T-A-4Ocena wpływu nanomateriału na integralności materiału jądrowego komórek
T-W-2Dobór adekwatnego modelu in vitro do badań
T-W-3Metody analizy biozgodności nanomateriałów oraz ich modyfikacje
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne treści wykładów i laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-O9.1_K01jest świadomy potrzeby prowadzenia analiz nanomateriałów obejmujących nie tylko określenie cech fizykochemicznych, ale także interakcji z materią ożywioną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
BTinz_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z terminologią i technikami badań nanomteriałów z wykorzystaniem hodowli komórkowych
Treści programoweT-W-2Dobór adekwatnego modelu in vitro do badań
T-W-1Podstawowa klasyfikacja nanomateriałów i ich właściwości
T-W-4Trudności w analizie biozgodności nanomateriałów. Problem agregatów, degradacji nanocząstek oraz fenomen korony białkowej
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne treści wykładów i laboratoriów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0