Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Nanobioinżynieria
Sylabus przedmiotu Biotechnologia w przemyśle spożywczym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biotechnologia w przemyśle spożywczym | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu chemii, biochemi i mikrobiologiii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zastosowaniem i wykorzystaniem technologii fermentacyjnych oraz enzymów w przemyśle spożywczym. |
C-2 | Kształtowanie u studentów umiejętności pracy w zespole oraz umiejętności przeprowadzania, prostych oznaczeń laboratoryjnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe procesy fermentacyjne w przemyśle spożywczym. | 3 |
T-A-2 | Zastosowanie enzymów w przemyśle spożywczym. | 4 |
T-A-3 | Enzymatyczne i chemiczne modyfikacje składników żywności | 3 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Określenie zawartości cukrów redukującuch w roztworach mono i disacharydów. Przeprowadzenie oceny stopnia hydrolizy sacharozy i laktozy oraz porównanie właściwości uzyskanych hydrolizatów. | 6 |
T-L-2 | Ocena jakości mleka surowego oraz wybranych mlecznych napojów fermentowanych. | 6 |
T-L-3 | Ocena jakości wybranych produktów przemysłu owocowo-warzywnego utrwalonych przez fermentację mlekową. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Technologie fermentacyjne w przemyśle winiarskim. | 2 |
T-W-2 | Technologie fermentacyjne w przemyśle piwowarskim. | 2 |
T-W-3 | Technologie fermentacyjne w przemyśle spirytusowym. | 2 |
T-W-4 | Technologie fermentacyjne w przemyśle mleczarskim (sery). | 3 |
T-W-5 | Technologie fermentacyjne w przemyśle mleczarskim (mleczne napoje fermentowane). | 2 |
T-W-6 | Technologie fermentacyjne w przemyśle mięsnym. | 2 |
T-W-7 | Technologie fermentacyjne w przemyśle piekarniczym i owocowo-warzywnym. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Studiowanie literatury z przedmiotu | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 5 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Studiowanie literatury związanej z tematyką ćwiczeń. | 8 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Studiowanie tematyki wykładów | 3 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem komputera i rzutnika |
M-2 | Opis, objaśnienie, prelekcja. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń audytoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: Na poszczególnych ćwiczeniach laboratoryjnych ocena (w skali 0-5 pkt) poprawności wykonanych analiz i interpretacji otrzymanych wyników. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie sumy punktów z odbytych ćwiczeń. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTinz_2A_BT-S1-C04_W01 Student posiada podstawową wiedzę z zakresu wykorzystania technologii fermentacyjnych oraz enzymów w przemyśle spożywczym. | BTinz_2A_W08, BTinz_2A_W04 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTinz_2A_BT-S1-C04_U01 Posiada umiejętność pracy w zespole, wykonywania podstawowych oznaczeń laboratoryjnych oraz prawidłowo analizuje i interpretuje otrzymane wyniki. | BTinz_2A_U05 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-3 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTinz_2A_BT-S1-C04_K01 Ma świadomość celowości i znaczenia wykorzystania procesów fermentacyjnych i enzymów w przemyśle spożywczym. | BTinz_2A_K02 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTinz_2A_BT-S1-C04_W01 Student posiada podstawową wiedzę z zakresu wykorzystania technologii fermentacyjnych oraz enzymów w przemyśle spożywczym. | 2,0 | Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy. |
3,0 | Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału z dużymi niedociągnięciami. Popełnia liczne błędy. Słabo interesuje go samodzielne zdobywanie wiedzy. | |
3,5 | Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Popełnia nieliczne błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
4,0 | Dobre opanowanie realizowanego materiału. Popełnia nieliczne błędy. Ma swoje przemyślenia w zakesie tematyki przedmiotu. | |
4,5 | Bardzo dobre opanowanie realizowanego materiału z niewielkimi niedociągnięciami. Duże zainteresowanie tematyką przedmiotu i samodzielnym zdobywaniem wiedzy z jej zakresu. Ma własne przemyślenia i potrafi o nich dyskutować. | |
5,0 | Bardzo dobre opanowanie realizowanego materiału. Wiedza wykraczająca poza treści programowe. Duże zainteresowanie tematyką przedmiotu. Ma własne przemyślenia w tym zakresie i potrafi o nich dyskutować. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTinz_2A_BT-S1-C04_U01 Posiada umiejętność pracy w zespole, wykonywania podstawowych oznaczeń laboratoryjnych oraz prawidłowo analizuje i interpretuje otrzymane wyniki. | 2,0 | Nie potrafi pracować w zespole. Nie potrafi wykonać podstawowych oznaczeń laboratoryjnych, ani prawidłowo przeanalizować i zinterpretować otrzymanych rezultatów. |
3,0 | Nie zawsze potrafi pracować w zespole i w dostatecznym stopniu wykonać podstawowe oznaczenia laboratoryjne, z trudem analizuje i nie zawsze prawidłowo interpretuje otrzymane wyniki. | |
3,5 | Potrafi pracować w zespole i w dostatecznym stopniu wykonać podstawowe oznaczenia laboratoryjne oraz przeanalizować i zinterpretować otrzymane wyniki. | |
4,0 | Potrafi dobrze współpracować w zespole i wykonać podstawowe oznaczenia laboratoryjne oraz poprawnie przeanalizować i zinterpretować uzyskane wyniki, ale z niewielkimi zastrzeżeniami. | |
4,5 | Potrafi bardzo dobrze współpracować w zespole, wykonywać podstawowe oznaczenia laboratoryjne oraz prawidłowo i bez zastrzeżeń analizowć i interpretować otrzymane wyniki. | |
5,0 | Potrafi bardzo dobrze współpracować w zespole, bardzo sprawnie wykonywać podstawowe oznaczenia laboratoryjne oraz analizować i prawidłowo interpretować otrzymane wyniki oraz dyskutować o nich. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTinz_2A_BT-S1-C04_K01 Ma świadomość celowości i znaczenia wykorzystania procesów fermentacyjnych i enzymów w przemyśle spożywczym. | 2,0 | Nie ma świadomości celowości i znaczenia wykorzystania procesów fermentacyjnych oraz enzymów w przemyśle spożywczym. |
3,0 | Posiada słabo rozwiniętą świadomość celowości i znaczenia procesów fermentacyjnych oraz enzymów w przemyśle spożywczym. | |
3,5 | Posiada dość dobrze rozwiniętą świadomość celowości i znaczenia wykorzystania procesów fermentacyjnych oraz enzymów w przemyśle spożywczym. | |
4,0 | Posiada dobrą świadomość celowości wykorzystania procesów fermentacyjnych oraz enzymów w przemyśle spozywczym, choć nie zawsze właściwie interpretuje ich znaczenie. | |
4,5 | Ma dobrą świadomość celowości wykorzystania procesów fermentacyjnych w przemyśle spożywczym lecz i właściwie interpretuje ich znaczenie. | |
5,0 | Ma bardzo dobrze rozwiniętą świadomość celowości oraz znaczenia wykorzystania procesów fermentacyjnych i enzymów w przemyśle spożywczym. |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod redakcją W. Bednarskiego i A. Repsa, Biotechnologia żywności, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003, wyd. II
- LIbudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z., Mikrobiologia techniczna tom 1 i 2., PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Pijanowski E., Dłużewski M., Dłużewska A., Jarczyk A., Ogólna technologia żywności, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1997, wyd. VI
- Bednarski W., Ogólna technologia żywności cz. 1, Wydawnictwo ART, Olsztyn, 1996, Wyd. III
- Bednarski W., Ogólna technologia żywności cz.2, Wydawnictwo ATR, Olsztyn, 1996, Wyd. III
- Ziajka S., Mleczarstwo. Zagadnienia wybrane., ART, Olsztyn, 1997
- Praca zbiorowa pod red. Sikorskiego Z.E., Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności., WNT, Warszawa, 1996
- Pijanowski, Zarys chemii i technologii mleczarstwa., PWRiL, Olsztyn, 1997
- Praca pod red. Kijowskiego J. i Sikory T., Zarządzanie jakością i bezpieczeństwem żywności., WNT, Warszawa, 2003
- Biller E., Technologia żywności., SGGW, Warszawa, 2005