Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Nanobioinżynieria
Sylabus przedmiotu Metody biotechnologiczne w produkcji energii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody biotechnologiczne w produkcji energii | ||
Specjalność | Bioinżynieria | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biotechnologii w ochronie środowiska, podstawy biotechnologii, chemii i ochrony środowiska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami biotechnologicznymi otrzymywania energii i paliw oraz ekologicznymi aspektami zastosowania odnawialnych źródeł energii. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza uciążliwości procesów energetycznych dla atmosfery i proekologicznego oddziaływania odnawialnych źródeł energii na podstawie wybranych źródeł. | 2 |
T-L-2 | Uwarunkowania rozwoju produkcji roślinnej na cele biopaliwowe w Polsce. Sposoby szacowania zasobów biomasy roślinnej na cele energetyczne. | 2 |
T-L-3 | Pozyskiwanie i wykorzystanie biomasy do celów energetycznych. Uprawa roślin energetycznych (agrotechnika wierzby, pozyskiwanie biomasy z upraw celowych). | 2 |
T-L-4 | Biotechnologie pozyskania energii z odpadów komunalnych i osadów pościekowych. Analiza i porównanie różnych systemów pozyskania biogazu z odpadów - biogaz wysypiskowy, oczyszczalnie ścieków. | 2 |
T-L-5 | Zintegrowane systemy pozyskania biogazu w Polsce i UE z odpadów z przemysłu rolno-spożywczego. Analiza surowców pod kątem wydajności biogazowej. | 2 |
T-L-6 | Analiza i dobór surowców do produkcji biogazu | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Niekonwencjonalne źródła energii i ich wpływ na środowisko naturalne i zdrowie człowieka. | 2 |
T-W-2 | Uregulowania prawne w zakresie energetyki odnawialnej w kraju i Unii Europejskiej. Charakterystyka odnawialnych źródeł energii. | 2 |
T-W-3 | Zasoby energetyczne biomasy (źródła biomasy, wartość opałowa, konwersja energii biomasy) | 2 |
T-W-4 | Procesy fermentacji beztlenowej w pozyskiwaniu biogazu (mikroorganizmy, przemiany biochemiczne, fazy fermentacji, żródła biogazu). | 2 |
T-W-5 | Biotechnologie pozyskiwania wodoru jako biopaliwa. | 2 |
T-W-6 | Biotechnologiczne metody produkcji bioetanolu i biodysla. Możliwości zastosowania glonów w produkcji energii. | 3 |
T-W-7 | Charakterystyka bioogniw paliwowych. Ogniwa mikrobiologiczne i enzymatyczne. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 3 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. | 5 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 8 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej. |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena sprawozdań z laboratoriów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania do zajęć laboratoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: udział w dyskusji |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BI-S2-D09_W01 Student zna uregulowania prawne energetyki odnawialnej w kraju i Unii Europejskiej. Student zna i charakteryzuje metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz zna ekologiczne korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii. | BTinz_2A_W06, BTinz_2A_W08, BTinz_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-2 | M-1, M-3 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BI-S2-D09_U01 Student dobiera odpowiednie substraty oraz potrafi zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii. Umie oszacować korzyści dla środowiska ze stosowania biopaliw. | BTinz_2A_U05, BTinz_2A_U04 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BI-S2-D09_K01 Student posiada świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Wykazuje chęć współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi. | BTinz_2A_K02, BTinz_2A_K03, BTinz_2A_K08 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-1, M-3 | S-1, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BI-S2-D09_W01 Student zna uregulowania prawne energetyki odnawialnej w kraju i Unii Europejskiej. Student zna i charakteryzuje metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz zna ekologiczne korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii. | 2,0 | Student nie zna i nie potrafi scharakteryzować metod biotechnologicznych w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz nie zna ekologicznych korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii. |
3,0 | Student zna i charakteryzuje w stopniu dostatecznym metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii, ale nie zna ekologicznych korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii. | |
3,5 | Student zna i charakteryzuje w stopniu dostatecznym metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz zna na umiarkowanym poziomie ekologiczne korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii. | |
4,0 | Student dobrze zna i charakteryzuje metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz zna dobrze ekologiczne korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii. | |
4,5 | Student dobrze zna i charakteryzuje dobrym metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz zna dobrze ekologiczne korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii i bierze udział w dyskusji. | |
5,0 | Student doskonale zna i charakteryzuje metody biotechnologiczne w pozyskiwaniu alternatywnych źródeł energii oraz bardzo dobrze zna ekologiczne korzyści zastosowania odnawialnych źródeł energii i aktywnie uczestniczy w dyskusji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BI-S2-D09_U01 Student dobiera odpowiednie substraty oraz potrafi zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii. Umie oszacować korzyści dla środowiska ze stosowania biopaliw. | 2,0 | Student nie umie dobrać odpowiednich substratów oraz nie potrafi zastosować najnowszych osiągnięć biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii i oszacować korzyści dla środowiska ze stosowana biopaliw. |
3,0 | Student umie w stopniu dostatecznym dobrać odpowiednie substraty oraz w stopniu dostatecznym potrafi zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii , ale nie potrafi oszacować korzyści dla środowiska ze stosowana biopaliw. | |
3,5 | Student umie w stopniu dostatecznym dobrać odpowiednie substraty oraz potrafi w umiarkowanym stopniu zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii i oszacować korzyści dla środowiska ze stosowana biopaliw. | |
4,0 | Student potrafi dobrze dobrać odpowiednie substraty i potrafi dobrze zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii i oszacować korzyści dla środowiska ze stosowana biopaliw. | |
4,5 | Student umie dobrze dobrać odpowiednie substraty i potrafi dobrze zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii i oszacować korzyści dla środowiska ze stosowana biopaliw. Potrafi dyskutować na dany temat. | |
5,0 | Student umie bardzo dobrze dobrać odpowiednie substraty i potrafi bardzo doskonale zastosować najnowsze osiągnięcia biotechnologii do pozyskiwania alternatywnych nośników energii i oszacować korzyści dla środowiska ze stosowana biopaliw. Potrafi dyskutować na dany temat. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BI-S2-D09_K01 Student posiada świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Wykazuje chęć współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi. | 2,0 | Student nie posiada świadomości ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i nie jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Nie wykazuje chęci współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi. |
3,0 | Student posiada dostateczną świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i w stopniu dostatecznym jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Nie wykazuje chęci współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi. | |
3,5 | Student posiada dostateczną świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i w stopniu dostatecznym jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Wykazuje umiarkowaną chęć współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi. | |
4,0 | Student posiada dobrą świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i w stopniu dobrym jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Wykazuje umiarkowaną chęć współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi. | |
4,5 | Student posiada dobrą świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i w stopniu dobrym jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Wykazuje na dobrym poziomie chęć współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi. Wyraża swoje opinie w danym temacie. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą świadomość ograniczeń korzystania z konwencjonalnych źródeł energii i w stopniu bardzo dobrym jest otwarty na wprowadzenie rozwiązań biotechnologicznych do produkcji biopaliw. Wykazuje chęć ścisłej współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi. Wyraża swoje opinie w danym temacie. |
Literatura podstawowa
- Bednarski W., Fiedurek J., Podstawy biotechnologii przemysłowej, WNT, Warszawa, 2007
- Lewandowski W., M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WN-T, Warszawa, 2006
- GrzybekA., Gradziuk P., Kowalczyk K., Biopaliwa, Warszawa, 2003
- Kościk B., Rośliny energetyczne, WAR, Lublin, 2003
- Jabłoński W., Wnuk J., Odnawialne źródła energii w polityce energetycznej Unii Europejskiej i Polski, WSZiM, Sosnowiec, 2004