Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Nanobioinżynieria

Sylabus przedmiotu Zaawansowane techniki otrzymywania nanomateriałów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zaawansowane techniki otrzymywania nanomateriałów
Specjalność Nanobioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Fizykochemii Nanomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karolina Wenelska <Karolina.Wilgosz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL2 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy z nanotechnologii i nanonauki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zaawansowanymi technikami otrzymywania nanomateriałów głównie samoorganizujących i cienkich warstw organicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Otrzymywanie nieorganicznych nanocząstek srebra.6
T-L-2Karbonizacja związków metaloorganicznych typu MOF.6
T-L-3Otrzymywanie grafenu metodą szablonową z wykorzystaniem płatkowego MgO.6
T-L-4Otrzymywanie szablonu krzemionkowego typu rdzeń/mezoporowata otoczka.6
T-L-5Charakterystyka morfologiczna otrzymanych w ramach laboratoriów 1-4 nanomateriałów.6
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zaawansowanych technik otrzymywania nanomateriałów1
T-W-2Techniki CVD otrzymywania warstw: MOCVD (Metallorganic CVD), PACVD (CVD wspomagane plazmą), LCVD (Laserowe CVD), VPE (epitaksja z fazy gazowej).3
T-W-3Nanomateriały osadzane laserem impulsowym – technika PLD.2
T-W-4Epitaksja jako proces otrzymywania warstw: epitaksja z fazy ciekłej (LPE), epitaksja z fazy ciekłej (VPE), epitaksja z wiązek molekularnych (MBE) oraz epitaksja z fazy gazowej z użyciem związków metaloorganicznych (MOVPE).2
T-W-5Wytwarzanie nanocząsteczek metodami samoorganizacji: zasady samoorganizacji; otrzymywanie nanocząsteczek metodą polimeryzacji micelarnej i pęcherzykowatej; funkcjonalizacja nanocząstek; samoorganizujące się nanocząsteczki nieorganiczne3
T-W-6Nanostruktury tworzone z użyciem szablonu: szablony krzemionkowe – metody otrzymywania i zastosowanie jako templatu do otrzymywania zaawansowanych nanostruktur.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z laboratoriów10
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu8
A-W-3Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja multimedialna
M-2Zajęcia praktyczne z wykorzystaniem sprzętu służącego do syntezy i identyfikacji nanomateriałów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Uczestnictwo w wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie cwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_NBI-S2-D14_W01
Student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu procesów inżynierskich, urządzeń wykorzystywanych w nanotechnologii
BT_2A_W07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_NBI-S2-D14_U01
Student potrafi dobrać i zastosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze wykorzystywane w nanotechnologii
BT_2A_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_NBI-S2-D14_K01
Aktywna postawa przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych
BT_2A_K01C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_NBI-S2-D14_W01
Student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu procesów inżynierskich, urządzeń wykorzystywanych w nanotechnologii
2,0
3,0w co najmniej 51% potrafi dobierać odpowednie techniki pomiarowe i identyfikacyjne używane do analizy nanomateriałów otrzymanych przy użyciu zaawansowanych technik
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_NBI-S2-D14_U01
Student potrafi dobrać i zastosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze wykorzystywane w nanotechnologii
2,0
3,0w co najmniej 51% potrafi dobierać odpowednie techniki pomiarowe i identyfikacyjne używane do analizy nanomateriałów otrzymanych przy użyciu zaawansowanych technik
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_NBI-S2-D14_K01
Aktywna postawa przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych
2,0
3,0w co najmniej 51% potrafi wykazać aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Robert w. Kelsall, Ian W. Hamley, Mark Geoghegan, Nanotechnologie, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Otrzymywanie nieorganicznych nanocząstek srebra.6
T-L-2Karbonizacja związków metaloorganicznych typu MOF.6
T-L-3Otrzymywanie grafenu metodą szablonową z wykorzystaniem płatkowego MgO.6
T-L-4Otrzymywanie szablonu krzemionkowego typu rdzeń/mezoporowata otoczka.6
T-L-5Charakterystyka morfologiczna otrzymanych w ramach laboratoriów 1-4 nanomateriałów.6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zaawansowanych technik otrzymywania nanomateriałów1
T-W-2Techniki CVD otrzymywania warstw: MOCVD (Metallorganic CVD), PACVD (CVD wspomagane plazmą), LCVD (Laserowe CVD), VPE (epitaksja z fazy gazowej).3
T-W-3Nanomateriały osadzane laserem impulsowym – technika PLD.2
T-W-4Epitaksja jako proces otrzymywania warstw: epitaksja z fazy ciekłej (LPE), epitaksja z fazy ciekłej (VPE), epitaksja z wiązek molekularnych (MBE) oraz epitaksja z fazy gazowej z użyciem związków metaloorganicznych (MOVPE).2
T-W-5Wytwarzanie nanocząsteczek metodami samoorganizacji: zasady samoorganizacji; otrzymywanie nanocząsteczek metodą polimeryzacji micelarnej i pęcherzykowatej; funkcjonalizacja nanocząstek; samoorganizujące się nanocząsteczki nieorganiczne3
T-W-6Nanostruktury tworzone z użyciem szablonu: szablony krzemionkowe – metody otrzymywania i zastosowanie jako templatu do otrzymywania zaawansowanych nanostruktur.4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z laboratoriów10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu8
A-W-3Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_NBI-S2-D14_W01Student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu procesów inżynierskich, urządzeń wykorzystywanych w nanotechnologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W07ma rozszerzoną wiedzę z zakresu procesów inżynierskich, urządzeń i linii technologicznych wykorzystywanych w biotechnologii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zaawansowanymi technikami otrzymywania nanomateriałów głównie samoorganizujących i cienkich warstw organicznych
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do zaawansowanych technik otrzymywania nanomateriałów
T-W-2Techniki CVD otrzymywania warstw: MOCVD (Metallorganic CVD), PACVD (CVD wspomagane plazmą), LCVD (Laserowe CVD), VPE (epitaksja z fazy gazowej).
T-W-3Nanomateriały osadzane laserem impulsowym – technika PLD.
T-W-4Epitaksja jako proces otrzymywania warstw: epitaksja z fazy ciekłej (LPE), epitaksja z fazy ciekłej (VPE), epitaksja z wiązek molekularnych (MBE) oraz epitaksja z fazy gazowej z użyciem związków metaloorganicznych (MOVPE).
T-W-5Wytwarzanie nanocząsteczek metodami samoorganizacji: zasady samoorganizacji; otrzymywanie nanocząsteczek metodą polimeryzacji micelarnej i pęcherzykowatej; funkcjonalizacja nanocząstek; samoorganizujące się nanocząsteczki nieorganiczne
T-W-6Nanostruktury tworzone z użyciem szablonu: szablony krzemionkowe – metody otrzymywania i zastosowanie jako templatu do otrzymywania zaawansowanych nanostruktur.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów
S-1Ocena formująca: Uczestnictwo w wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w co najmniej 51% potrafi dobierać odpowednie techniki pomiarowe i identyfikacyjne używane do analizy nanomateriałów otrzymanych przy użyciu zaawansowanych technik
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_NBI-S2-D14_U01Student potrafi dobrać i zastosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze wykorzystywane w nanotechnologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U08dobiera i stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze wykorzystywane w biotechnologii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zaawansowanymi technikami otrzymywania nanomateriałów głównie samoorganizujących i cienkich warstw organicznych
Treści programoweT-L-1Otrzymywanie nieorganicznych nanocząstek srebra.
T-L-2Karbonizacja związków metaloorganicznych typu MOF.
T-L-3Otrzymywanie grafenu metodą szablonową z wykorzystaniem płatkowego MgO.
T-L-4Otrzymywanie szablonu krzemionkowego typu rdzeń/mezoporowata otoczka.
T-L-5Charakterystyka morfologiczna otrzymanych w ramach laboratoriów 1-4 nanomateriałów.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia praktyczne z wykorzystaniem sprzętu służącego do syntezy i identyfikacji nanomateriałów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie cwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w co najmniej 51% potrafi dobierać odpowednie techniki pomiarowe i identyfikacyjne używane do analizy nanomateriałów otrzymanych przy użyciu zaawansowanych technik
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_NBI-S2-D14_K01Aktywna postawa przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zaawansowanymi technikami otrzymywania nanomateriałów głównie samoorganizujących i cienkich warstw organicznych
Treści programoweT-L-1Otrzymywanie nieorganicznych nanocząstek srebra.
T-L-2Karbonizacja związków metaloorganicznych typu MOF.
T-L-3Otrzymywanie grafenu metodą szablonową z wykorzystaniem płatkowego MgO.
T-L-4Otrzymywanie szablonu krzemionkowego typu rdzeń/mezoporowata otoczka.
T-L-5Charakterystyka morfologiczna otrzymanych w ramach laboratoriów 1-4 nanomateriałów.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia praktyczne z wykorzystaniem sprzętu służącego do syntezy i identyfikacji nanomateriałów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w co najmniej 51% potrafi wykazać aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych
3,5
4,0
4,5
5,0