Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie otoczenia w przestrzeniach wiejskich i podmiejskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie otoczenia w przestrzeniach wiejskich i podmiejskich | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie merytoryczne w zakresie historycznych i współczesnych dyspozycji kompozycyjno-funkcjonalnych urządzania i zagospodarowania przestrzeni na terenach wiejskich, m.in. gospodarstw agroturystycznych Przygotowanie merytoryczne w zakresie historycznych i współczesnych dyspozycji kompozycyjno-funkcjonalnych urządzania i zagospodarowania przestrzeni na terenach wiejskich, m.in. gospodarstw agroturystycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Zieleń na ternach podmiejskich i wiejskich. Aleje przydrożne, parki, cmentarze, przestyrzeń otoczenia przyklasztornego | 1 |
T-W-2 | Zagospodarowanie parceli zagród i indywidualnych działek podmiejskich i wiejskich. Typologia zabudowy mieszjkalnej, technicznej i gospodarczej | 1 |
T-W-3 | Kształtowanie otoczenia podmiejskiego i miejskiego – od rozwiązań dawnych do czasów współczesnych | 1 |
T-W-4 | Tereny zielone powiązane z zabudową podmiejską i wiejską jako element kształtowania krajobrazu przedmieść, wsi, siedlisk | 1 |
T-W-5 | Podmiejskie i wiejskie układy ogrodów – ozdobne, użytkowe i funkcjonalne. Elementy zagospodarowania, urządzenie, rozwiązania konstrukcyjne | 1 |
T-W-6 | Funkcje turystyczne i agroturystyczne – perspektywy rozwoju terenów podmiejskich i wiejskich. Typologia zagospodarowania działek | 1 |
T-W-7 | Zagospodarowanie pod względem agroturystycznym gospodarst wiejskich. Adaptacja dawnych sposobów zagosposdarowania i zabudowy do nowych funkcji agroturystycznych – rozwiązania funkcjonalne, omówione na wybranych przykładach | 1 |
T-W-8 | Zagospodarowanie pod względem agroturystycznym gospodarst wiejskich. Zagospodarowanie i urządzanie ogrodów ozdobnych, elementów małej architektury, obszarów rekreacyjnych i sportowych - rozwiązania funkcjonalne wybranych przykładów | 2 |
T-W-9 | Przepisy prawne dotyczące regulacji obsługi i organizacji funkcji agroturystycznych w Polsce. Kategoryzacja gospodarstw agroturystycznych | 2 |
T-W-10 | Komponowanie zieleni na obszarach podmiejskich i wiejskich w kobtekście zrównoważonego rozwoju w projektowaniu. | 2 |
T-W-11 | Omówienie i prezentacja projektów studenckich | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie i aktywność podczas zajęć | 15 |
A-W-2 | Opracowanie prezentacji i omówienie wybranego zagadnienia | 7 |
A-W-3 | Konsultacje i dyskusje | 3 |
A-W-4 | Zapoznanie się z wybrana literaturą przedmiotu | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład inauguracyjny – wprowadzenie w zakres zagadnienia |
M-2 | Omówienie wybranego przykładu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji przykładowej koncepcji zagospodarowania przestrzeni terenu wiejskiego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/06B_W01 zna podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania przedmiotowej dziedziny | PAWiO_1A_W25 | — | — | C-1 | T-W-10, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1 |
PAWiO_1A_S1/D/06B_W02 zna w zakresie podstawowym ekologiczne uwarunkowania projektowania (idea zrównoważonego rozwoju) | PAWiO_1A_W14 | — | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/06B_K01 podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia na terenach wiejskich | PAWiO_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-11, T-W-7, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/06B_W01 zna podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania przedmiotowej dziedziny | 2,0 | |
3,0 | Student zna ogólne zasady projektowania przestrzeni na terenach wiejskich | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/06B_K01 podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia na terenach wiejskich | 2,0 | |
3,0 | Student wykorzystuje zdobytą wiedzę do poprawy wartości funkcjonalnych i kompozycyjnych przesatyrzeni na terenach wiejskich | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- red. Janecki J., Borkowski Z., Krajobraz i ogród wiejski, KUL, Lublin, 2004
- Kruger U., Ogrody rustykalne, AWM, 1997
- Plessner H., Wiejski ogród przydomowy, Warszawa, 1987
- Jalinik M., Typologia gospodarstw agroturystycznych jako determinanta rozwoju usług, 2005
- Szymski A., Rzeszotarska-Pałka M., Ignaczak-Felińska J., Pawłowski W., Wieś pomorska wczoraj i dziś, Walkowska, Szczecin, 2006
Literatura dodatkowa
- Drożdż-Szczybura M., Wybrane problemy ochrony krajobrazu kulturowego polskiej wsi, PK, Kraków, 2000
- Arlet P., Architektura wernakularna obszaru Morza Bałtyckiego: analogie, różnice, obraz ogólny, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, Szczecin, 2012
- Szymski A., Dawidowski R., Architektura krajobrazu, Walkowska, Szczecin, 2006