Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S2)

Sylabus przedmiotu Seminarium dyplomowe Systemowe i BIM:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Seminarium dyplomowe Systemowe i BIM
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Bizio <kbizio@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Bizio <kbizio@zut.edu.pl>, Adam Szymski <szymski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminaria dyplomoweSD3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczone projektowanie przeddyplomowe
W-2Uzgodniony z promotorem temat pracy dyplomowej
W-3Uzyskanie zaliczeń wszystkich przedmiotów na semestrze II studiów magisterskich

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1kompetencje nieodzowne na stanowisku projektanta odpowiedzialnego: - za wymianę doświadczeń i poglądów uzyskiwanych w trakcie opracowywania projektów architektoniczno-urbanistycznych (w tym projektu dyplomowego) o znacznym stopniu złożoności, - za doskonalenie sposobu prezentacji oraz obrony przedstawianych poglądów i rozwiązań, - za rozszerzanie, pogłębienie, porządkowanie, ograniczenie i uproszczenie tematyki złożonych prac projektowych (w tym dyplomowych) dzięki przeprowadzonej dyskusji oraz wnioskom z niej wypływających - za wdrożenie zasad samodzielnego rozwiazywania zadań projektowych z dziedziny architektury i urbanistyki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria dyplomowe
T-SD-1Omówienie zasad wykonania pracy dyplomowej na kierunku architektura i urbanistyka, w tym wymagań dotyczacych zakresu i formy opracowania części rysunkowej , opisowej oraz makiety, zgodnie z wymaganym zakresem pracy dyplomowej magisterskiej i obowiązującą procedurą prawną. Zapoznanie studentów z metodyką pracy dyplomowej. Omówienie metod i selekcji informacji przy użyciu współczesnych metod naukowych. Metodyka prowadzenia studiów analitycznych. Zagadnienia różnicy pomiędzy inspiracją i plagiatem. Bieżąca korekta postępu prac oraz ich prezentacja w kolejnych etapach formułowaniakoncepcji i uszczegółowienia rozwiązań projektowych przy udziale wszystkich dyplomantów realizujacych prace dyplomowe w KAWTiMP. Dyskusja nad przedstawionymi zagadnieniami ideowymi i koncepcyjnymi.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria dyplomowe
A-SD-1uczestnictwo w zajęciach15
A-SD-2indywidualna praca studenta15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prace analityczne, odpowiednie do potrzeb tematyki określonej zakresem pracy dyplomowej. Merytoryczna dyskusja nad przedstawianymi koncepcjami rozwiązań tematów dyplomowych z uwzględnieniem określonych uwarunkowań zewnętrznych, programu funkcjonalno-przestrzennego i założeń wstępnych. Minimum dwukrotna prezentacja wyników pracy nad projektem dyplomowym przez kazdego studenta podczas trwania semestru, zarówno w fazie analiz przedprojektowych, jak i w fazie opracowania i uszczegółowienia koncepcji projektowej. Prezentacje multimedialne połaczone z dyskusją nad zaproponowanymi rozwiązaniami i ich ewentualna korektą.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: student ma wykazać się na seminarium: - umiejętnością samodzielnego rozwiązywania zadań projektowych z dziedziny architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego o znacznym stopniu złożoności oraz - umiejętnością uzasadnienia przyjętego rozwiązania w dyskusji (dzięki wymianie argumentów i kontrargumentów). Oceniane są: - opracowanie harmonogramu wykonania poszczególnych elementów pracy dyplomowej w uzgodnieniu z promotorem - prezentacja i obrona wykonanych już elementów pracy dyplomowej - aktywny udział dyplomanta we wszystkich fazach dyskusji dydaktycznej - obecność na seminariach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_AS2-VI/3a_W01
posiada własne, określone poglądy estetyczne z zakresu teorii architektury i urbanistyki
AU_2A_W04, AU_2A_W26C-1T-SD-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_AS2-VI/3a_U01
w projektowaniu i planowaniu trafnie odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, har-monijnie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury
AU_2A_U21, AU_2A_U22, AU_2A_U31, AU_2A_U13C-1T-SD-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_AS2-VI/3a_K01
jest otwarty i komunikatywny, wyraża swoje poglądy, prezentuje rozwiązania i dyskutuje w śro-dowisku branżowym, na forum publicznym i w kontaktach z mediami
AU_2A_K06C-1T-SD-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_AS2-VI/3a_W01
posiada własne, określone poglądy estetyczne z zakresu teorii architektury i urbanistyki
2,0
3,0posiada własne, określone poglądy estetyczne z zakresu teorii architektury i urbanistyki i potrafi je artykułować w dostatecznym stopniu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_AS2-VI/3a_U01
w projektowaniu i planowaniu trafnie odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, har-monijnie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury
2,0
3,0w projektowaniu i planowaniu dostatecznie trafnie odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, poprawnie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_AS2-VI/3a_K01
jest otwarty i komunikatywny, wyraża swoje poglądy, prezentuje rozwiązania i dyskutuje w śro-dowisku branżowym, na forum publicznym i w kontaktach z mediami
2,0
3,0w dostateczny sposób jest otwarty i komunikatywny, wyraża swoje poglądy, prezentuje rozwiązania i dyskutuje w środowisku branżowym, na forum publicznym i w kontaktach z mediami
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Literatura odpowiadająca tematowi pracy dyplomowej - dobór konsultowany z promotorem

Literatura dodatkowa

  1. Wybrane strony internetowe

Treści programowe - seminaria dyplomowe

KODTreść programowaGodziny
T-SD-1Omówienie zasad wykonania pracy dyplomowej na kierunku architektura i urbanistyka, w tym wymagań dotyczacych zakresu i formy opracowania części rysunkowej , opisowej oraz makiety, zgodnie z wymaganym zakresem pracy dyplomowej magisterskiej i obowiązującą procedurą prawną. Zapoznanie studentów z metodyką pracy dyplomowej. Omówienie metod i selekcji informacji przy użyciu współczesnych metod naukowych. Metodyka prowadzenia studiów analitycznych. Zagadnienia różnicy pomiędzy inspiracją i plagiatem. Bieżąca korekta postępu prac oraz ich prezentacja w kolejnych etapach formułowaniakoncepcji i uszczegółowienia rozwiązań projektowych przy udziale wszystkich dyplomantów realizujacych prace dyplomowe w KAWTiMP. Dyskusja nad przedstawionymi zagadnieniami ideowymi i koncepcyjnymi.15
15

Formy aktywności - seminaria dyplomowe

KODForma aktywnościGodziny
A-SD-1uczestnictwo w zajęciach15
A-SD-2indywidualna praca studenta15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_AS2-VI/3a_W01posiada własne, określone poglądy estetyczne z zakresu teorii architektury i urbanistyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W04A.W4. absolwent zna i rozumie zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznego;
AU_2A_W26D.W5. absolwent zna i rozumie zasady profesjonalnej prezentacji koncepcji architektonicznych i urbanistycznych.
Cel przedmiotuC-1kompetencje nieodzowne na stanowisku projektanta odpowiedzialnego: - za wymianę doświadczeń i poglądów uzyskiwanych w trakcie opracowywania projektów architektoniczno-urbanistycznych (w tym projektu dyplomowego) o znacznym stopniu złożoności, - za doskonalenie sposobu prezentacji oraz obrony przedstawianych poglądów i rozwiązań, - za rozszerzanie, pogłębienie, porządkowanie, ograniczenie i uproszczenie tematyki złożonych prac projektowych (w tym dyplomowych) dzięki przeprowadzonej dyskusji oraz wnioskom z niej wypływających - za wdrożenie zasad samodzielnego rozwiazywania zadań projektowych z dziedziny architektury i urbanistyki
Treści programoweT-SD-1Omówienie zasad wykonania pracy dyplomowej na kierunku architektura i urbanistyka, w tym wymagań dotyczacych zakresu i formy opracowania części rysunkowej , opisowej oraz makiety, zgodnie z wymaganym zakresem pracy dyplomowej magisterskiej i obowiązującą procedurą prawną. Zapoznanie studentów z metodyką pracy dyplomowej. Omówienie metod i selekcji informacji przy użyciu współczesnych metod naukowych. Metodyka prowadzenia studiów analitycznych. Zagadnienia różnicy pomiędzy inspiracją i plagiatem. Bieżąca korekta postępu prac oraz ich prezentacja w kolejnych etapach formułowaniakoncepcji i uszczegółowienia rozwiązań projektowych przy udziale wszystkich dyplomantów realizujacych prace dyplomowe w KAWTiMP. Dyskusja nad przedstawionymi zagadnieniami ideowymi i koncepcyjnymi.
Metody nauczaniaM-1Prace analityczne, odpowiednie do potrzeb tematyki określonej zakresem pracy dyplomowej. Merytoryczna dyskusja nad przedstawianymi koncepcjami rozwiązań tematów dyplomowych z uwzględnieniem określonych uwarunkowań zewnętrznych, programu funkcjonalno-przestrzennego i założeń wstępnych. Minimum dwukrotna prezentacja wyników pracy nad projektem dyplomowym przez kazdego studenta podczas trwania semestru, zarówno w fazie analiz przedprojektowych, jak i w fazie opracowania i uszczegółowienia koncepcji projektowej. Prezentacje multimedialne połaczone z dyskusją nad zaproponowanymi rozwiązaniami i ich ewentualna korektą.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: student ma wykazać się na seminarium: - umiejętnością samodzielnego rozwiązywania zadań projektowych z dziedziny architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego o znacznym stopniu złożoności oraz - umiejętnością uzasadnienia przyjętego rozwiązania w dyskusji (dzięki wymianie argumentów i kontrargumentów). Oceniane są: - opracowanie harmonogramu wykonania poszczególnych elementów pracy dyplomowej w uzgodnieniu z promotorem - prezentacja i obrona wykonanych już elementów pracy dyplomowej - aktywny udział dyplomanta we wszystkich fazach dyskusji dydaktycznej - obecność na seminariach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada własne, określone poglądy estetyczne z zakresu teorii architektury i urbanistyki i potrafi je artykułować w dostatecznym stopniu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_AS2-VI/3a_U01w projektowaniu i planowaniu trafnie odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, har-monijnie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U21B.U6. absolwent potrafi przygotować i przedstawić prezentację poświęconą szczegółowym wynikom realizacji projektowego zadania inżynierskiego przy użyciu różnych technik komunikacji, w tym sformułowaną w sposób powszechnie zrozumiały;
AU_2A_U22B.U7. absolwent potrafi przygotować i przedstawić prezentację poświęconą szczegółowym wynikom realizacji projektowego zadania inżynierskiego przy użyciu różnych technik komunikacji, w tym sformułowaną w sposób powszechnie zrozumiały;
AU_2A_U31D.U3. absolwent potrafi przygotować zaawansowaną prezentację graficzną, pisemną i ustną własnych koncepcji projektowych w zakresie architektury i urbanistyki, spełniającą wymogi profesjonalnego zapisu właściwego dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego;
AU_2A_U13A.U13. absolwent potrafi formułować nowe pomysły i hipotezy, analizować i testować nowości związane z problemami inżynierskimi i problemami badawczymi w zakresie projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego;
Cel przedmiotuC-1kompetencje nieodzowne na stanowisku projektanta odpowiedzialnego: - za wymianę doświadczeń i poglądów uzyskiwanych w trakcie opracowywania projektów architektoniczno-urbanistycznych (w tym projektu dyplomowego) o znacznym stopniu złożoności, - za doskonalenie sposobu prezentacji oraz obrony przedstawianych poglądów i rozwiązań, - za rozszerzanie, pogłębienie, porządkowanie, ograniczenie i uproszczenie tematyki złożonych prac projektowych (w tym dyplomowych) dzięki przeprowadzonej dyskusji oraz wnioskom z niej wypływających - za wdrożenie zasad samodzielnego rozwiazywania zadań projektowych z dziedziny architektury i urbanistyki
Treści programoweT-SD-1Omówienie zasad wykonania pracy dyplomowej na kierunku architektura i urbanistyka, w tym wymagań dotyczacych zakresu i formy opracowania części rysunkowej , opisowej oraz makiety, zgodnie z wymaganym zakresem pracy dyplomowej magisterskiej i obowiązującą procedurą prawną. Zapoznanie studentów z metodyką pracy dyplomowej. Omówienie metod i selekcji informacji przy użyciu współczesnych metod naukowych. Metodyka prowadzenia studiów analitycznych. Zagadnienia różnicy pomiędzy inspiracją i plagiatem. Bieżąca korekta postępu prac oraz ich prezentacja w kolejnych etapach formułowaniakoncepcji i uszczegółowienia rozwiązań projektowych przy udziale wszystkich dyplomantów realizujacych prace dyplomowe w KAWTiMP. Dyskusja nad przedstawionymi zagadnieniami ideowymi i koncepcyjnymi.
Metody nauczaniaM-1Prace analityczne, odpowiednie do potrzeb tematyki określonej zakresem pracy dyplomowej. Merytoryczna dyskusja nad przedstawianymi koncepcjami rozwiązań tematów dyplomowych z uwzględnieniem określonych uwarunkowań zewnętrznych, programu funkcjonalno-przestrzennego i założeń wstępnych. Minimum dwukrotna prezentacja wyników pracy nad projektem dyplomowym przez kazdego studenta podczas trwania semestru, zarówno w fazie analiz przedprojektowych, jak i w fazie opracowania i uszczegółowienia koncepcji projektowej. Prezentacje multimedialne połaczone z dyskusją nad zaproponowanymi rozwiązaniami i ich ewentualna korektą.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: student ma wykazać się na seminarium: - umiejętnością samodzielnego rozwiązywania zadań projektowych z dziedziny architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego o znacznym stopniu złożoności oraz - umiejętnością uzasadnienia przyjętego rozwiązania w dyskusji (dzięki wymianie argumentów i kontrargumentów). Oceniane są: - opracowanie harmonogramu wykonania poszczególnych elementów pracy dyplomowej w uzgodnieniu z promotorem - prezentacja i obrona wykonanych już elementów pracy dyplomowej - aktywny udział dyplomanta we wszystkich fazach dyskusji dydaktycznej - obecność na seminariach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w projektowaniu i planowaniu dostatecznie trafnie odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, poprawnie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_AS2-VI/3a_K01jest otwarty i komunikatywny, wyraża swoje poglądy, prezentuje rozwiązania i dyskutuje w śro-dowisku branżowym, na forum publicznym i w kontaktach z mediami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K06B.S2. absolwent jest gotów do rzetelnej samooceny, formułowania konstruktywnej krytyki dotyczącej działań architektonicznych i urbanistycznych, jak i przyjmowania krytyki prezentowanych przez siebie rozwiązań, ustosunkowywania się do krytyki w sposób jasny i rzeczowy, także przy użyciu argumentów odwołujących się do dostępnego dorobku w dyscyplinie naukowej, oraz twórczego i konstruktywnego wykorzystania krytyki.
Cel przedmiotuC-1kompetencje nieodzowne na stanowisku projektanta odpowiedzialnego: - za wymianę doświadczeń i poglądów uzyskiwanych w trakcie opracowywania projektów architektoniczno-urbanistycznych (w tym projektu dyplomowego) o znacznym stopniu złożoności, - za doskonalenie sposobu prezentacji oraz obrony przedstawianych poglądów i rozwiązań, - za rozszerzanie, pogłębienie, porządkowanie, ograniczenie i uproszczenie tematyki złożonych prac projektowych (w tym dyplomowych) dzięki przeprowadzonej dyskusji oraz wnioskom z niej wypływających - za wdrożenie zasad samodzielnego rozwiazywania zadań projektowych z dziedziny architektury i urbanistyki
Treści programoweT-SD-1Omówienie zasad wykonania pracy dyplomowej na kierunku architektura i urbanistyka, w tym wymagań dotyczacych zakresu i formy opracowania części rysunkowej , opisowej oraz makiety, zgodnie z wymaganym zakresem pracy dyplomowej magisterskiej i obowiązującą procedurą prawną. Zapoznanie studentów z metodyką pracy dyplomowej. Omówienie metod i selekcji informacji przy użyciu współczesnych metod naukowych. Metodyka prowadzenia studiów analitycznych. Zagadnienia różnicy pomiędzy inspiracją i plagiatem. Bieżąca korekta postępu prac oraz ich prezentacja w kolejnych etapach formułowaniakoncepcji i uszczegółowienia rozwiązań projektowych przy udziale wszystkich dyplomantów realizujacych prace dyplomowe w KAWTiMP. Dyskusja nad przedstawionymi zagadnieniami ideowymi i koncepcyjnymi.
Metody nauczaniaM-1Prace analityczne, odpowiednie do potrzeb tematyki określonej zakresem pracy dyplomowej. Merytoryczna dyskusja nad przedstawianymi koncepcjami rozwiązań tematów dyplomowych z uwzględnieniem określonych uwarunkowań zewnętrznych, programu funkcjonalno-przestrzennego i założeń wstępnych. Minimum dwukrotna prezentacja wyników pracy nad projektem dyplomowym przez kazdego studenta podczas trwania semestru, zarówno w fazie analiz przedprojektowych, jak i w fazie opracowania i uszczegółowienia koncepcji projektowej. Prezentacje multimedialne połaczone z dyskusją nad zaproponowanymi rozwiązaniami i ich ewentualna korektą.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: student ma wykazać się na seminarium: - umiejętnością samodzielnego rozwiązywania zadań projektowych z dziedziny architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego o znacznym stopniu złożoności oraz - umiejętnością uzasadnienia przyjętego rozwiązania w dyskusji (dzięki wymianie argumentów i kontrargumentów). Oceniane są: - opracowanie harmonogramu wykonania poszczególnych elementów pracy dyplomowej w uzgodnieniu z promotorem - prezentacja i obrona wykonanych już elementów pracy dyplomowej - aktywny udział dyplomanta we wszystkich fazach dyskusji dydaktycznej - obecność na seminariach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w dostateczny sposób jest otwarty i komunikatywny, wyraża swoje poglądy, prezentuje rozwiązania i dyskutuje w środowisku branżowym, na forum publicznym i w kontaktach z mediami
3,5
4,0
4,5
5,0