Wydział Architektury - Architektura (S1)
Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska - ekologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona środowiska - ekologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Rubinowicz <Pawel.Rubinowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | umiejętność czytania treści dokumantów planistycznych oraz map topograficznych i geodezyjnych |
W-2 | umiejętność graficznego zapisu treści merytorycznych przedmiotu, także z wykorzystaniem technik komputerowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | poznanie tła teoretycznego realizacji zasad zrównoważonego rozwoju i praktycznych aspektów wdrażania polityki prośrodowiskowej i prokrajobrazowej |
C-2 | traktowanie przestrzeni w ujęciu ekosystemowym, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu łączności ekologicznej |
C-3 | ukierunkowanie na holistyczne podejście do środowiska w procesie projektowania |
C-4 | rozumienie zależności między procesami urbanizacji a oddziaływaniem na środowisko |
C-5 | kształcenie umiejętności określania cech środowiska przyrodniczego, stanu jego jakości i identyfikacji zagrożeń |
C-6 | uwrażliwienie na podejmowanie decyzji projektowych w harmonii ze środowiskiem naturalnym i walorami krajobrazu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Ochrona łączności ekologicznej; koncepcja korytarzy ekologicznych | 1 |
T-W-2 | System przyrodniczy miasta | 1 |
T-W-3 | Tereny otwarte i tereny zieleni w kształtowaniu warunków środowiskowych miast. | 1 |
T-W-4 | Zielona infrastruktura w kształtowaniu środowiska miejskiego | 1 |
T-W-5 | Rozwój zrównoważony w planowaniu przestrzennym: geneza, podstawy medodyczne, wdrażanie w praktyce | 1 |
T-W-6 | Prawne uwarunkowania ochrony przyrody, środowiska i krajobrazu w Polsce | 1 |
T-W-7 | System obszarów chronionej przyrody w Polsce | 1 |
T-W-8 | Europejska sieć obszarów chronionych NATURA 2000 | 1 |
T-W-9 | Opracowania ekofizjograficzne w urbanistyce i planowaniu przestrzennym | 1 |
T-W-10 | Prognozy oddziaływania na środowisko w strategiach, urbanistyce i planowaniu przestrzennym | 1 |
T-W-11 | Plany ochrony jako narzędzie kształtowania polityki ekologicznej państwa | 1 |
T-W-12 | Zjawisko rozlewania się miast a skutki środowiskowe | 1 |
T-W-13 | Zmiany klimatyczne a planowanie i projektowanie miast | 2 |
T-W-14 | Zielone Miasta - dobre miejsce do życia. Inicjatywa Unii Europejskiej na rzecz ulepszenia środowiska miejskiego. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach, odpowiedzi na pytania zadane poszczególnym studentom w trakcie wykładu, ewentualne pytania lub komentarze ze strony studentów | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie wykładu seminaryjnrgo na zadany temat | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykłady informacyjne |
M-2 | Metody aktywizujące - seminaria, na które studenci przygotowują pokaz audiowizualny na zadany temat |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca - studenci oceniani są za przygotowanie wykładu seminaryjnego - przedstawienie wszystkich istotnych merytorycznych aspektów w sposób klarowny i w ogrnicznym czasie |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu wynika z odpowiedniej frekwencji na wykładach oraz z oceny uzyskanej za wykład seminaryjny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_S1/B.1/7_W01 Zna podstawowe akty prawne z dziedziny ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu w Polsce i ich powiązania z dyrektywami Unii Europejskiej oraz podstawowe dokumenty z dziedziny ochrony środowiska przyrodniczego, sporządzane do strategii i planów zagospodarowania przestrzennego | AU_1A_W10 | — | — | C-5, C-4, C-1 | T-W-9, T-W-10, T-W-8, T-W-7, T-W-11, T-W-6, T-W-5 | M-1 | S-2 |
AU_1A_S1/B.1/7_W02 Potrafi zidentyfikować i zdefiniować podstawowe problemy środowiskowe terenu, scharakteryzować jego główne cechy środowiskowo-krajobrazowe, rozpoznać podstawowe zagrożenia dla środowiska i zaproponować rozwiązania prośrodowiskowe i prokrajobrazowe | AU_1A_W13 | — | — | C-5, C-4, C-6, C-2, C-3, C-1 | T-W-2, T-W-12, T-W-1, T-W-5, T-W-13, T-W-14, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_S1/B.1/7_U01 Potrafi wykonać mapy analiz oraz rozwiązania projektowego wraz z wizualizacjami w sposób czytelny, w odpowiedniej skali i atrakcyjny wizualnie | AU_1A_U11 | — | — | C-5, C-6, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-14, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
AU_1A_S1/B.1/7_U02 Uświadamia sobie różnego rodzaju konsekwencje dokumentów planistycznych i inwestycji budowlanych analizując studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz dokonując wizji lokalnej w terenie | AU_1A_U23 | — | — | C-4, C-6 | T-W-9, T-W-10, T-W-2, T-W-12, T-W-11, T-W-1, T-W-5, T-W-13, T-W-14, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_S1/B.1/7_K01 Współpraca w czteroosobowym zespole w trakcie całego semestru, wpólne wykonanie pokazu audiowizualnego | AU_1A_K01 | — | — | C-4, C-6, C-2, C-3 | T-W-9, T-W-10, T-W-8, T-W-2, T-W-7, T-W-12, T-W-11, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-13, T-W-4, T-W-14, T-W-3 | M-2 | S-1 |
AU_1A_S1/B.1/7_K02 Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej i jej wpływ na środowisko poprzez uczestnictwo w wykładach i na podstawie własnych badań i obserwacji w terenie | AU_1A_K05 | — | — | C-4, C-6, C-2, C-3, C-1 | T-W-9, T-W-10, T-W-8, T-W-2, T-W-7, T-W-12, T-W-11, T-W-1, T-W-5, T-W-13, T-W-14, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
AU_1A_S1/B.1/7_K03 Działa na rzecz podnoszenia jakości życia oraz ochrony i poprawy środowiska życia człowieka podnosząc świadomość i będąc kreatywnym proponując własne rozwiązania prośrodowiskowe i prokrajobrazowe | AU_1A_K07 | — | — | C-4, C-6, C-2, C-3 | T-W-9, T-W-10, T-W-8, T-W-2, T-W-7, T-W-12, T-W-11, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-13, T-W-4, T-W-14, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_S1/B.1/7_W01 Zna podstawowe akty prawne z dziedziny ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu w Polsce i ich powiązania z dyrektywami Unii Europejskiej oraz podstawowe dokumenty z dziedziny ochrony środowiska przyrodniczego, sporządzane do strategii i planów zagospodarowania przestrzennego | 2,0 | |
3,0 | Obowiązek zaliczenia pisemnego kolokwium sprawdzającego treści programowe wykładów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_S1/B.1/7_W02 Potrafi zidentyfikować i zdefiniować podstawowe problemy środowiskowe terenu, scharakteryzować jego główne cechy środowiskowo-krajobrazowe, rozpoznać podstawowe zagrożenia dla środowiska i zaproponować rozwiązania prośrodowiskowe i prokrajobrazowe | 2,0 | |
3,0 | Sporządzenie koncepcji działań prośrodowiskowych i prokrajobrazowych dla osiedla na podstawie wcześniejszych analiz - zakres działań i analizy wskazują na powierzchowną wiedzę | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_S1/B.1/7_U01 Potrafi wykonać mapy analiz oraz rozwiązania projektowego wraz z wizualizacjami w sposób czytelny, w odpowiedniej skali i atrakcyjny wizualnie | 2,0 | |
3,0 | Oddanie pracy spełniającej zakres formalny (plansze i opis) oraz nie prezentującej niechlujnego wyrazu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_S1/B.1/7_U02 Uświadamia sobie różnego rodzaju konsekwencje dokumentów planistycznych i inwestycji budowlanych analizując studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz dokonując wizji lokalnej w terenie | 2,0 | |
3,0 | Prezentacja na seminariach wskazująca na brak dogłębnych analiz oraz niepełne zrozumienie celu ćwiczenia semestralnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_S1/B.1/7_K01 Współpraca w czteroosobowym zespole w trakcie całego semestru, wpólne wykonanie pokazu audiowizualnego | 2,0 | |
3,0 | Uczestniczenie we wszystkich etapach pracy semestralnej w zespole 4-osobowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_S1/B.1/7_K02 Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej i jej wpływ na środowisko poprzez uczestnictwo w wykładach i na podstawie własnych badań i obserwacji w terenie | 2,0 | |
3,0 | Omówienie problemów środowiskowych miasta na podstawie dokumentów archiwalnych oraz wizji lokalnej w terenie w trakcie seminariów - brak dogłębnych analiz | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_S1/B.1/7_K03 Działa na rzecz podnoszenia jakości życia oraz ochrony i poprawy środowiska życia człowieka podnosząc świadomość i będąc kreatywnym proponując własne rozwiązania prośrodowiskowe i prokrajobrazowe | 2,0 | |
3,0 | Sporządzenie koncepcji działań prośrodowiskowych i prokrajobrazowych wybranego fragmentu miasta - działania niepełne, omówienie w trakcie końcowego seminarium wskazujące na brak zaangażowania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kozłowski Stefan, Ekorozwój, wyzwanie XXI wieku, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 2002
- Piontek Barbara, Koncepcja rozwoju zrównoważonego i trwałego Polski, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 2002, Wydanie I, ISBN - 83-01-13787-8
- Sulczewska Barbara, Polityka Ekologiczna w gospodarce miejskiej, Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, Warszawa, 1992
- Szulczewska Barbara, Kaliszuk Ewa, Koncepcja systemu przyrodniczego miasta: geneza, ewolucja i znaczenie praktyczne, Teka Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiow Krajobrazowych - O.L. PAN, Lublin, 2005, I/2005, s. 7-24, www.pan-ol.lublin.pl/wydawnictwa/TArch1/Szulczewska.pdf
- Przewoźniak Maciej, Teoretyczne aspekty przyrodniczej rewitalizacji miast: ku metodologii zintegrowanej rewitalizacji urbanistyczno-przyrodniczej, Teka Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiów Krajobrazowych O.L. PAN, Lublin, 2005, I/2005, s. 25-34, www.pan-ol.lublin.pl/wydawnictwa/TArch1/Przewozniak.pdf
- Jongman R.H.G., Pungetti G.P., Ecological networks, concepts, methods and implementation, Cambridge University Press, UK, 2004
- Jongman R.H.G., Homogenisation and fragmentation of the european lanscape: ecological consequences and solutions, Landscape and Urban Planning, UK, 2002, 58, s. 211-221
- Dylewski Romuald, Żywiołowa suburbanizacja w świetle raportu Komisji Europejskiej i wnioski dla Polski, Człowiek i Środowisko, Lublin, 2007, 31 (1-2), s. 123-131, igpim.pl/publikacje/str07_1-2/Dylewski.pdf
- Jan Mikoś, Budownictwo ekologiczne, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, 2000
- Anna Marzec, Zmiany klimatu - Nowy raport Międzyrządowego Panelu ds. Zmian KLimatycznych (IPCC), Polityka Energetyczna, 2007, tom 10, zeszyt 1, PL ISSN 1429-6675, http://www.min-pan.krakow.pl/Wydawnictwa/PE101/a-05-marzec.pdf
- UN HABITAT, Global Report on Human Settlements 2011, Cities and Climate Change, United Nations Settlements Programme, Earthscan, London Washington, DC, 2011, ISBN: 978-1-84971-371-9 (paperback)
- Halina Barbara Szczepanowska, Drzewa w mieście, Hortpress Sp. z o.o., Warszawa, 2001, ISBN: 83-86384-74-3
- April Philips, Designing Urban Agriculture, A Complete Guide to the Planning, Design, Construction, Maintenance and Management of Edible Landscapes, WILEY, Canada, 2013, ISBN: 978-1-118-07383-4
Literatura dodatkowa
- Andrzej Richling, Jerzy Solon, Ekologia krajobrazu, Polskie Wydawnictwo Naukowe, 2011, 5
- Monika Jarzemska, Arkadiusz Węglarz, Magdalena Wielomska, Zrównoważone miasto - zrównoważona energia, Fundacja Instytut na rzecz Ekorozwoju przy współpracy Krajowej Agencji Poszanowania Energii S.A., Warszawa, 2011, ISBN: 978-83-89495-11-2, http://www.kape.gov.pl/new/docs/ine/11_zrownowazone_miasto.pdf
- Praca zbiorowa pod redakcją Anny Liro, Koncepcja krajowej sieci ekologicznej ECONET-POLSKA, Fundacja IUCN Polska, Warszawa, 1995
- Mariusz Kistowski, Marcin Pchałek, Natura 2000 w planowaniu przestrzennym - rola korytarzy ekologicznych, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2009, ISBN: 978-83-89994-06-6, http://www.gdos.gov.pl/files/Materialy-i-publikacje/Podrecznik_planowanie_przestrzenne.pdf
- Benton-Short Lisa & Short John Rennie, Cities and Nature, Routledge, Taylor & Francis Group, London and New York, 2008
- Elżbieta Przesmycka, Rewitalizacja przyrodnicza miast - kontynuacja czy dyskontynuacja, TEKA Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiow Krajobrazowych OL PAN, Lublin, 2005, s. 53-59, www.pan-ol.lublin.pl/wydawnictwa/TArch1/Przesmycka.pdf
- Praca zbiorowa, Urban Eco Parks, Wydawnictwo Monsa, 2010, ISBN 978-84-96823-34-1
- Praca zbiorowa, Sustainable Urban Landscapes, Monsa, 2011, 978-84-96823-36-5
- Vidiella Alex Sanchez, Atlas współczesnej architektury krajobrazu, Wydawnictwo Taschen, 2009
- Katarzyna Zielonko-Jung, Janusz Marchwiński, Łączenie zaawansowanych i tradycyjnych technologii w architekturze ekologicznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2012
- James Wines, Zielona Architektura pod redakcją Philipa Jodida, TASCHEN, Kolonia, 2008, ISBN: 978-83-89192-47-9, Wydanie specjalne z okazji 25-lecia Wydawnictwa TASCHEN
- Janusz Marchwiński, Katarzyna Zielonko-Jung, Współczesna architektura proekologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012, ISBN: 978-83-01-17053-0, Wydanie I