Wydział Architektury - Architektura (S1)
Sylabus przedmiotu Architektura krajobrazu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Architektura krajobrazu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wojciech Bal <wojciech.bal@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie pierwszych pięciu semestrów na kierunku Architektura i Urbanistyka studiów inżynierskich S1. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu architektury krajobrazu, teorii wnętrz architektoniczno-krajobrazowych i ich zasad ich komponowania oraz etapów przmian krajobrazu kulturowego oraz roli tożsamości i genius loci w jego kształtowaniu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie – pojęcie krajobrazu. Teoria budowy wnętrz architektoniczno-krajobrazowych. Rodzaje wnętrz i zasady ich komponowania (czynniki kompozycji). | 8 |
T-W-2 | Typy krajobrazu. Krajobraz kulturowy. Krajobraz Pomorza Zachodniego. Przemiany krajobrazu kulturowego miejscowości nadmorskich. | 7 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Pozyskiwanie informacji z literatury przedmiotu, baz danych i przygotowanie pracy semestralnej | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjny |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Praca semestralna – studialna dotycząca walorów krajobrazowych i przemian krajobrazu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_S1/B.1/01_W01 Zna podstawą wiedzę z zakresu architektury krajobrazu, podstawy teorii wnętrz architektoniczno-krajobrazowych i zasady ich komponowania, etapy przmian krajobrazu kulturowego oraz rolę tożsamości i genius loci w jego kształtowaniu. | AU_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_S1/B.1/6_U01 Potrafi dokonać analizy przemian krajobrazu i wskazać jego walory. | AU_1A_U10, AU_1A_U04 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_S1/B.1/6_K01 Wyraża opinie i jest zdolny do oceny walorów i przemian krajobrazu, w tym wpływu działalności człwieka na krajobraz. | AU_1A_K03 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_S1/B.1/01_W01 Zna podstawą wiedzę z zakresu architektury krajobrazu, podstawy teorii wnętrz architektoniczno-krajobrazowych i zasady ich komponowania, etapy przmian krajobrazu kulturowego oraz rolę tożsamości i genius loci w jego kształtowaniu. | 2,0 | Nie zna podstaw teorii architektury krajobrazu i etapów przemian krajobrazu kulturowego. |
3,0 | Zna podstawy teorii architektury krajobrazu i etapy przemian krajobrazu kulturowego w stopniu podstawowym. | |
3,5 | Zna podstawy teorii architektury krajobrazu i etapy przemian krajobrazu kulturowego w stopniu podstawowym oraz zna wybrane walory krajobrazowe. | |
4,0 | Zna dobrze podstawy teorii architektury krajobrazu i etapy przemian krajobrazu kulturowego, rolę tożsamości i genius loci oraz walorów krajobrazych w jego kształtowaniu. | |
4,5 | Zna dobrze podstawy teorii architektury krajobrazu i etapy przemian krajobrazu kulturowego, zna rolę tożsamości i genius loci oraz walorów krajobrazych w jego kształtowaniu w stopniu ponad podstawowym. | |
5,0 | Zna bardzo dobrze podstawy teorii architektury krajobrazu i etapy przemian krajobrazu kulturowego, zna rolę tożsamości i genius loci oraz walorów krajobrazych w jego kształtowaniu w stopniu ponad podstawowym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_S1/B.1/6_U01 Potrafi dokonać analizy przemian krajobrazu i wskazać jego walory. | 2,0 | Nie potrafi dokonać analizy przemian krajobrazu i jego walorów. |
3,0 | Analizuje główne etapy przemian krajobrazu i jego walory, częściowo charakteryzuje niektóre z nich. | |
3,5 | Analizuje główne etapy przemian krajobrazu i jego walory, częściowo charakteryzuje większość z nich. | |
4,0 | Analizuje główne etapy przemian krajobrazu i jego walory, charakteryzuje większość wyczerpująco. | |
4,5 | Analizuje główne etapy przemian krajobrazu i jego walory, charakteryzuje je wyczerpująco. | |
5,0 | Analizuje główne etapy przemian krajobrazu i jego walory, charakteryzuje je wyczerpująco i bardzo wnikliwie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_S1/B.1/6_K01 Wyraża opinie i jest zdolny do oceny walorów i przemian krajobrazu, w tym wpływu działalności człwieka na krajobraz. | 2,0 | Ma problemy z wyrażeniem opinii dotyczącej walorów krajobrazu. |
3,0 | Wyraża opinie dotyczącą walorów krajobrazu, ale nie potrafii jej właściwie uzasadnić. | |
3,5 | Wyraża opinie dotyczącą walorów krajobrazu, ocenia, próbuje uzasadniać. | |
4,0 | Wyraża opinie dotyczącą walorów krajobrazu, ocenia, uzasadnia częściowo bez odnoszenia opini do wpływu działalności człowieka na krajobraz. | |
4,5 | Wyraża opinie dotyczącą walorów krajobrazu, ocenia, uzasadniając i odnosząc opinię do wpływu działalności człowieka na krajobraz. | |
5,0 | Wyraża opinie dotyczącą walorów krajobrazu, ocenia, uzasadniając i odnosząc opinię do wpływu działalności człowieka na krajobraz w sposób wyczerpujący i bardzo wnikliwy. |
Literatura podstawowa
- Bal W., Specyfika krajobrazu kulturowego kurortów nadmorskich. Próba określenia tożsamości kulturowej regionu nadmorskiego w kontekście postępującej degradacji krajobrazu kulturowego kurortów nadmorskich na Pomorzu Zachodnim, HOGBEN, Szczecin, 2009
- Bogdanowski J., Architektura krajobrazu, Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1981
- Bohm A., Wnętrze w kompozycji krajobrazu, Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1998
- Patoczka P., Ściany i bramy w krajobrazie, Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2000
- Szymski A., Rzeszotarska-Pałka M., Felińska J, Pawłowski W., Wieś pomorska wczoraj i dziś, Walkowska-Szczecin, Szczecin, 2008
- Tłoczko I., Kształtowanie zieleni w krajobrazie wiejskim, PWN, Warszawa, 1966
Literatura dodatkowa
- Bal W., Czałczyńska-Podolska M., Landscape and cultural aspects of the coastal area of Western Pomerania as factors of development of maritime and nautical tourism, 2019, IOP Conf. Ser.: Materials Science and Engineering, vol. 471
- Patoczka P., Uwagi o rysowniu wnętrz krajobrazowych, Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1996
- Kupidura A. , Łuczewski M., Kupidura P., Wartość krajobrazu Rozwój przestrzeni obszarów wiejskich, Wydawnictwo Naukowe PW, 2012
- Bal, W.; Czalczynska-Podolska, M., The Stages of the Cultural Landscape Transformation of Seaside Resorts in Poland against the Background of the Evolving Nature of Tourism, Land, 2020, nr 9