Wydział Architektury - Architektura (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie architektoniczne podstawowe-5-6A:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie architektoniczne podstawowe-5-6A | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mieszkalnictwa i Podstaw Techniczno-Ekologicznych Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Wojtkun <drossel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maciej Furmańczyk <furmanczyk@poczta.fm> | ||
ECTS (planowane) | 10,0 | ECTS (formy) | 10,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | SEMESTR 5. Znajomość podstaw kształtowania układów mieszkań dla zmiennej liczby użytkowników. Zagadnienia modułu i powtarzalności. Znajomość warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. |
W-2 | SEMESTR 6. Umiejętność analizy terenu i kształtowania różnorodnych typów i układów zabudowy wielorodzinnej opartych na strukturze mieszkań opracowanej indywidualnie w semestrze 5. oraz rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych budynków oraz zespołów zabudowy. Ponadto wymagana jest dobra znajomość zasad kompozycji niewielkich układów urbanistycznych oraz warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | SEMESTR 5. Nabycie umiejętności kształtowania różnorodnych typów i układów mieszkań w zabudowie wielorodzinnej. Zagadnienie zmienności użytkowników przy niezmiennej powierzchni użytkowej. Kształtowanie kompozycji elewacji w zależności od sposobu zadaszenia budynku i liczby kondygnacji. |
C-2 | SEMESTR 6. Nabycie umiejętności kształtowania zespołów zabudowy wielorodzinnej opartych na różnorodnych typach i układach zabudowy i strukturze mieszkań opracowanych indywidualnie w semestrze 5. w konkretnej sytuacji urbanistycznej. Przyjmowanie optymalnych rozwiązań kompozycyjnych i plastycznych budynków oraz zespołów zabudowy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Ćwiczenie 1. Mikrośrodowisko mieszkalne w zabudowie wielorodzinnej, hałas, oświetlenie i barwy. Wymagania przestrzenno-ruchowe w mieszkaniu. Ćwiczenie 2. Normalizacja i typizacja w mieszkalnictwie wielkorodzinnym. Ćwiczenie 3. Rozwiązania techniczne i materiałowe w podstawowych robotach wykończeniowych. Ćwiczenie 4. Główne funkcje mieszkania i ich wzajemne związki. Ćwiczenie 5. Kryteria oceny wartości użytkowych mieszkań w zabudowie wielorodzinnej. Ćwiczenie 6. Standard przestrzenny mieszkań z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych - przegląd stanu zaawansowania prac (1). Ćwiczenie 7. Składniki i układy strefy ogólnej w mieszkaniu (wejście, przedsionek, przedpokój, hall). Ćwiczenie 8. Pokój ogólny (funkcja, usytuowanie) i kuchnia (wymagania, potrzeby obiektywne i subiektywne) w mieszkaniu. Ćwiczenie 9. Składniki i układy strefy prywatnej w mieszkaniu (pokoje sypialne rodziców, dzieci, osób niepełnosprawnych). Ćwiczenie 10. Pomieszczenia sanitarne oraz składowe w mieszkaniu. Ćwiczenie 11. Typy i układy mieszkań - przegląd stanu zaawansowania prac (2). Ćwiczenie 12. Budownictwo mieszkaniowe specjalne. Rodzinne domy dziecka. Ćwiczenie 13. Projektowanie mieszkań dla osób niepełnosprawnych. Ćwiczenie 14. Integracja form zabudowy mieszkaniowej - zatwierdzenie opracowania projektowego (3). Ćwiczenie 15. Komunikacja pionowa i pozioma. | 45 |
45 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Ćwiczenie 1. Wstępne rozważania na temat związków funkcjonalno-przestrzennych w zespołach zabudowy. Ćwiczenie 2. Układy zabudowy mieszkaniowej. Ćwiczenie 3. Wartościowanie układów zabudowy mieszkaniowej. Ćwiczenie 4. Wielkości i wskaźniki powierzchniowe. Ćwiczenie 5. Izochrona dojść pieszych w obszarze mieszkaniowym. Ćwiczenie 6. Podstawowe układy zabudowy (1. przegląd stanu zaawansowania prac). Ćwiczenie 7. Wybór formy zabudowy dla obszaru mieszkaniowego. Ćwiczenie 8. Uwarunkowania kulturowe w obszarze mieszkaniowym. Ćwiczenie 9. Sposoby rozwijania zabudowy mieszkaniowej. Ćwiczenie 10. Zakres urządzeń w zespole zabudowy mieszkaniowej. Ćwiczenie 11. Zakres ostatecznego opracowania układów zabudowy (2. przegląd stanu zaawansowania prac projektowych). Ćwiczenie 12. Przystosowanie obszaru mieszkaniowego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Ćwiczenie 13. Studia sylwet zabudowy dla obszaru mieszkaniowego. Ćwiczenie 14. Komunikacja kołowa i piesza w obszarze mieszkaniowym. Ćwiczenie 15. Zatwierdzenie projektów do ostatecznego opracowania. | 45 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wykład 1. Tereny zabudowy wielorodzinnej w miastach. Wykład 2. Warunki ekologiczne środowiska mieszkalnego. Klimat, akustyka, walory krajobrazowe. Wykład 3. Wartości utylitarne istniejącego zagospodarowania. Uwarunkowania demograficzno-społeczne. Wykład 4. Istota i rola jednostki mieszkaniowej. Zespół jednostek. Wykład 5. Układ funkcjonalno-przestrzenny zespołu mieszkaniowego. Wykład 6. Rodzaje zabudowy mieszkaniowej i ich właściwości. Wykład 7. Program, rola i lokalizacja urządzeń oświatowych, opiekuńczych i zdrowotnych w osiedlu, obszarze mieszkaniowym. Wykład 8. Obiekty lecznictwa otwartego, Rodzinne domy dziecka, domy pobytu dla osób w wieku podeszłym w obszarze mieszkaniowym. Wykład 9. Lokalizacja, program i rola urządzeń handlowo-usługowych w obszarze mieszkaniowym. Wykład 10. Formy ośrodków i zespołów handlowo-usługowych w obszarze mieszkaniowym. Wykład 11. Urządzenia społeczno-kulturalnew obszarze mieszkaniowym. Wykład 12. Administracja i obsługa technicznaw obszarze mieszkaniowym. Wykład 13. Tereny otwartew obszarze mieszkaniowym. Wykład 14. Komunikacja. Wykład 15. Parkowanie i obsługa samochodów w obszarze mieszkaniowym. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wykład 1. Mikrośrodowisko mieszkalne, hałas, oświetlenie i barwy. Wymagania przestrzenno-ruchowe w mieszkaniu. Wykład 2. Normalizacja i typizacja w mieszkalnictwie. Wykład 3. Rozwiązania techniczne i materiałowe w podstawowych robotach wykończeniowych. Wykład 4. Główne funkcje mieszkania w zabudowie wielorodzinnej i ich wzajemne związki. Wykład 5. Kryteria oceny wartości użytkowych mieszkań w zabudowie wielorodzinnej. Wykład 6. Standard przestrzenny mieszkań również z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych. Wykład 7. Składniki i układy strefy ogólnej w mieszkaniu (wejście, przedsionek, przedpokój, hall). Wykład 8. Pokój ogólny (funkcja, usytuowanie) i kuchnia (wymagania, potrzeby obiektywne i subiektywne) w mieszkaniu. Wykład 9. Składniki i układy strefy prywatnej w mieszkaniu (pokoje sypialne rodziców, dzieci, osób niepełnosprawnych). Wykład 10. Pomieszczenia sanitarne oraz składowe w mieszkaniu. Wykład 11. Typy i układy mieszkań. Wykład 12. Budownictwo mieszkaniowe specjalne. Rodzinne domy dziecka. Wykład 13. Mieszkania dla osób niepełnosprawnych. Wykład 14. Integracja form zabudowy mieszkaniowej. Wydział 15. Komunikacja pionowa i pozioma. Zagadnienia związane z bezpieczeństwem użytkowania i ewakuacji. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Student powinien w sposób czynny uczestniczyć w ćwiczeniach projektowych. W szczególności powinien posiadać opracowania projektowe zaawansowane zgodnie z harmonogramem. Powinien również okazać wariantowe propozycje projektowe, a w wypadku nieumiejętności rozwiązania danego problemu projektowego wskazać na elementy, które stały się tego przyczyną. Student zawsze powinien dysponować wydrukami umożliwiajacymi w podstawowym zakresie rozpoznanie przyjętego przez niego rozwiązania projektowego. W wypadku zakończenia korekty bez wyraźnej konkluzji powinien pozostać na sali i ponowić rozmowę z prowadzącym zajęcia. | 100 |
A-P-2 | Student powinien prowadzić na bieżąco kwerendę źródłową (wydawnictwa książkowe, nieksiążkowe, zasoby www i inne) w celu przyjęcia rozwiązania optymalnego. W szczególności powinien studiować lpodaną literaturę przedmiotu i rozwiązania projektowe wykonane w warunkach realizacyjnych. Student powinien również korzystać z konsultacji przewidzianych w ramach przedmiotu. | 50 |
150 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Student powinien w sposób czynny uczestniczyć w ćwiczeniach projektowych. W szczególności powinien posiadać opracowania projektowe zaawansowane zgodnie z harmonogramem. Powinien również okazać wariantowe propozycje projektowe, a w wypadku nieumiejętności rozwiązania danego problemu projektowego wskazać na elementy, które stały się tego przyczyną. Student zawsze powinien dysponować wydrukami umożliwiajacymi w podstawowym zakresie rozpoznanie przyjętego przez niego rozwiązania projektowego. W wypadku zakończenia korekty bez wyraźnej konkluzji powinien pozostać na sali i ponowić rozmowę z prowadzącym zajęcia. Uczestnictwo w okresowych przeglądach prac projektowych jest obowiązkowe. | 60 |
A-P-2 | Student powinien prowadzić na bieżąco kwerendę źródłową (wydawnictwa książkowe, nieksiążkowe, zasoby www i inne) w celu przyjęcia rozwiązania optymalnego. W szczególności powinien studiować lpodaną literaturę przedmiotu i rozwiązania projektowe wykonane w warunkach realizacyjnych. Student powinien również korzystać z konsultacji przewidzianych w ramach przedmiotu. | 30 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Student powinien w sposób aktywny uczestniczyć w wykładach. W szczególności powinien wykazać zainteresowanie przedstawioną przez wykładowcę problematyką dotyczącą omawaianego zagadnienia z zakresu mieszkalnictwa (zgodnie z wywieszonym harmonogramem wykładów) i brać udział w zainicjowanej dyskusji dydaktycznej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu przez studenta jest jego uczestnictwo co najmniej w 4/5 liczby wykładów i aktywny udział w zainicjowanych przez nauczyciela dyskusjach dydaktycznych, które odnotowywane są na liście obecności. | 15 |
A-W-2 | Student powinien w sposób czynny uczestniczyć w ćwiczeniach projektowych. W szczególności powinien posiadać opracowania projektowe zaawansowane zgodnie z harmonogramem. Powinien również okazać wariantowe propozycje projektowe, a w wypadku nieumiejętności rozwiązania danego problemu projektowego wskazać na elementy, które stały się tego przyczyną. Student zawsze powinien dysponować wydrukami umożliwiajacymi w podstawowym zakresie rozpoznanie przyjętego przez niego rozwiązania projektowego. W wypadku zakończenia korekty bez wyraźnej konkluzji powinien pozostać na sali i ponowić rozmowę z prowadzącym zajęcia. | 10 |
A-W-3 | Student powinien wykonać w domu szkice koncepcyjne, projektowe opracowania wariantowe w stopniu umozliwiającym wybór optymalnego rozwiązania architektonicznego, urbanistycznego oraz pod względem technicznym i technologicznym. W każdym wypadku powinny być to rysunki w skali i technice umożliwiające dokonywanie na nich korekt i poprawek tak aby dało się ocenić zamysł pierwotny i nastepny. | 3 |
A-W-4 | Student powinien prowadzić na bieżąco kwerendę źródłową (wydawnictwa książkowe, nieksiążkowe, zasoby www i inne) w celu przyjęcia rozwiązania optymalnego. W szczególności powinien studiować lpodaną literaturę przedmiotu i rozwiązania projektowe wykonane w warunkach realizacyjnych. Student powinien również korzystać z konsultacji przewidzianych w ramach przedmiotu. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Student powinien w sposób aktywny uczestniczyć w wykładach. W szczególności powinien wykazać zainteresowanie przedstawioną przez wykładowcę problematyką dotyczącą omawaianego zagadnienia z zakresu mieszkalnictwa (zgodnie z wywieszonym harmonogramem wykładów) i brać udział w zainicjowanej dyskusji dydaktycznej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu przez studenta jest jego uczestnictwo co najmniej w 4/5 liczby wykładów i aktywny udział w zainicjowanych przez nauczyciela dyskusjach dydaktycznych, które odnotowywane są na liście obecności. | 15 |
A-W-2 | Student powinien w sposób czynny uczestniczyć w ćwiczeniach projektowych. W szczególności powinien posiadać opracowania projektowe zaawansowane zgodnie z harmonogramem. Powinien również okazać wariantowe propozycje projektowe, a w wypadku nieumiejętności rozwiązania danego problemu projektowego wskazać na elementy, które stały się tego przyczyną. Student zawsze powinien dysponować wydrukami umożliwiajacymi w podstawowym zakresie rozpoznanie przyjętego przez niego rozwiązania projektowego. W wypadku zakończenia korekty bez wyraźnej konkluzji powinien pozostać na sali i ponowić rozmowę z prowadzącym zajęcia. | 10 |
A-W-3 | Student powinien wykonać na uczelni i/lub w domu szkice koncepcyjne, projektowe opracowania wariantowe w stopniu umozliwiającym wybór optymalnego rozwiązania architektonicznego, urbanistycznego oraz pod względem technicznym i technologicznym. W każdym wypadku powinny być to rysunki w skali i technice umożliwiające dokonywanie na nich korekt i poprawek tak aby dało się ocenić zamysł pierwotny i nastepny. | 3 |
A-W-4 | Student powinien prowadzić na bieżąco kwerendę źródłową (wydawnictwa książkowe, nieksiążkowe, zasoby www i inne) w celu przyjęcia rozwiązania optymalnego. W szczególności powinien studiować lpodaną literaturę przedmiotu i rozwiązania projektowe wykonane w warunkach realizacyjnych. Student powinien również korzystać z konsultacji przewidzianych w ramach przedmiotu. | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | 1. Wykłady - wykład informacyjny z objaśnieniami oraz dodatkowo dyskusja dydaktyczna w końcowej fazie wykładu. Studenci mobilizowani są również do projekcji rozwiązań na bieżąco. 2. Ćwiczenia - kurs z przedmiotu oparty jest na samodzielnej pracy studialnej i korekcie projektowej na zajęciach przy pomocy nauczyciela akademickiego. Dużą wagę przykłada się do opracowania rozwiązań wariantowych. |
M-2 | 1. Wykłady przeprowadzane są za pomocą pokazów z użyciem komputera i rzutnika multimedialnego oraz metodą praktyczną - pokazem i projektem tworzonym roboczo na tablicy. 2. Ćwiczenia związane są przede wszystkim z metodą praktyczną - pokazem przykładów rozwiązań projektowych i projektem tworzonym roboczo na arkuszach lub tablicy. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykłady (semestr 5. i 6.) - warunkiem przystąpienia do egzaminu z przedmiotu jest uczestnictwo co najmniej w 4/5 liczby wykładów, uzyskanie oceny pozytywnej z ćwiczeń projektowych, dysponowanie notatkami sporządzonymi w trakcie wykładów oraz przeprowadzenie kwerendy źródłowej zgodnej z wytycznymi podanymi po rozpoczęciu zajęć w danym semestrze. Ćwiczenia (semestr 5. i 6.) - warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest uczestnictwo co najmniej w 4/5 liczby zajęć projektowych i wykonanie opracowania projektowego w dowolnej technice graficznej, zgodnego z treścią przedmiotu. Należy również dysponować szkicami i opracowaniami powstałymi na przeglądy semestralne zaawansowania pracy projektowej. W ocenie brana jest pod uwagę wartość merytoryczna (60% wagi) i estetyczna opracowania projektowego (20%) oraz nowatorstwo rozwiązań funkcjonalnych i przestrzennych mieszkań oraz estetyczno-kompozycyjnych elewacji (20%). |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1XIII56A_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie scharakteryzować podstawy budowy formy, elementy i zasady kompozycji przestrzennej oraz relacje między elementami kształtującymi przestrzeń. Powinien również znać podstawowe zasady sztuki budowlanej oraz wskazać normy, wymagania oraz normatywy dotyczące projektowania architektonicznego. | AU_1A_W08, AU_1A_W17 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-P-1, T-W-1, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1 |
AU_1A_CS1XIII56A_W02 W podstawowym zakresie zna zasady sztuki budowlanej, normy PN-EN oraz wymagania i normatywy dotyczące projektowania architektonicznego | AU_1A_W17 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-P-1, T-W-1, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1XIII56A_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć kształtować kompozycję budynku, zespołu obiektów, jednostki urbanistycznej i ruralistycznej; uzyskać zamierzony wcześniej efekt architektoniczny stosując materiały o okreslonych własnosciach plastycznych; stosować detal architektoniczny zgodnie z jego rolą kompozycyjną; stosować rozwiazania systemowe i typowe. Student potrafi również trafnie dobierać rozwiązania konstrukcyjne uwaględniając w nich aspekt ekonomiczny oraz zaprojektować obiekty o złożonejk funkcji i zespoły takich obiektów. | AU_1A_U12, AU_1A_U14, AU_1A_U15, AU_1A_U16, AU_1A_U18, AU_1A_U06 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-P-1, T-W-1, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1 |
AU_1A_CS1XIII56A_U02 Uzyskuje zamierzony efekt architektoniczny stosując materiały o określonych własnościach plastycznych: fakturze, kolorze, itd. | AU_1A_U14 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-P-1, T-W-1, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1 |
AU_1A_CS1XIII56A_U03 Stosuje detal architektoniczny zgodnie z jego rolą techniczną i kompozycyjną | AU_1A_U15 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-P-1, T-W-1, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1 |
AU_1A_CS1XIII56A_U04 Jest przygotowany do stosowania rozwiązań systemowych i typowych | AU_1A_U16 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-P-1, T-W-1, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1 |
AU_1A_CS1XIII56A_U05 Potrafi projektować obiekty złożone i zespoły kilku obiektów powiązanych funkcją | AU_1A_U18 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-P-1, T-W-1, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1 |
AU_1A_CS1XIII56A_U06 Potrafi trafnie i ekonomicznie dobrać rozwiązania konstrukcyjne do zamierzonego efektu architektonicznego | AU_1A_U06 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-P-1, T-W-1, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1XIII56A_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawę kreatywną oraz umiejętności współdziałania w zespole projektowym w celu osiągnięcia optymalnego efektu pracy twórczej. | AU_1A_K01 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-P-1, T-W-1, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1XIII56A_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie scharakteryzować podstawy budowy formy, elementy i zasady kompozycji przestrzennej oraz relacje między elementami kształtującymi przestrzeń. Powinien również znać podstawowe zasady sztuki budowlanej oraz wskazać normy, wymagania oraz normatywy dotyczące projektowania architektonicznego. | 2,0 | |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wskazać podstawy kształtowania kompozycji skałdającej się z brył geometrycznych oraz dobierać ich kolorystykę z uwzględnieniem światłocienia. Powinien umieć projektować przestrzeń zamieszkania w ujęciu holistycznym, a w szczególności z uwzględnieniem aspektów ergonomii i dostępności dla osób niepełnosprawnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_CS1XIII56A_W02 W podstawowym zakresie zna zasady sztuki budowlanej, normy PN-EN oraz wymagania i normatywy dotyczące projektowania architektonicznego | 2,0 | |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posługiwać się aktami prawnymi,a w szczególności wyszukać właściwy zapis i przeprowadzić jego odpowiednią interpretację. Następnie powinien umieć powyższe zastosować w procesie projektowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1XIII56A_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć kształtować kompozycję budynku, zespołu obiektów, jednostki urbanistycznej i ruralistycznej; uzyskać zamierzony wcześniej efekt architektoniczny stosując materiały o okreslonych własnosciach plastycznych; stosować detal architektoniczny zgodnie z jego rolą kompozycyjną; stosować rozwiazania systemowe i typowe. Student potrafi również trafnie dobierać rozwiązania konstrukcyjne uwaględniając w nich aspekt ekonomiczny oraz zaprojektować obiekty o złożonejk funkcji i zespoły takich obiektów. | 2,0 | |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć ikształtować bryłę budynku oraz zespołu budynków opierając się na róznorodnym tworzywie mieszkaniowym (mieszkania kategorii od 1PK do 5PK) co najmniej w jednym układzie komunikacji wewnętrznej (układa galeriowy, klatkowy, korytarzowy, mieszany). Powinien umieć zastosować rodzaj zabudowy w zależności od spodziewanych wad i zalet. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_CS1XIII56A_U02 Uzyskuje zamierzony efekt architektoniczny stosując materiały o określonych własnościach plastycznych: fakturze, kolorze, itd. | 2,0 | |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiadać zdolność praktycznego zastosowania wystepujących współcześnie w budownictwie mieszkaniowym rozwiązań technicznych, technologicznych i materiałowych. Powinien w sposób logiczny stosować je to znaczy umiejętnie powiązać efekt plastyczny z trwałości materiału i niezawodnością techniczną. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_CS1XIII56A_U03 Stosuje detal architektoniczny zgodnie z jego rolą techniczną i kompozycyjną | 2,0 | |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć opracować rozwiązanie szczegółowe (tak zwany detal architektoniczny) optymalizując je pod względem technologii, trwałości i estetyki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_CS1XIII56A_U04 Jest przygotowany do stosowania rozwiązań systemowych i typowych | 2,0 | |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć opracować rozwiązanie systemowe obejmujące zestaw mieszkań (od 1PK do 5 PK), które stworzą całość techiczną i użytkową, a ponadto charakteryzyjące się jednolitym wyrazem kolorystycznym i plastycznym. W obrębie zabudowy powinien umieć jej nadać wspólne cechy konstrukcyjne, użytkowe, plastyczne i kolorystyczne. Jednocześnie powinien umieć zapewnić jednakowe warunki użytkowania przestrzeni otaczającej zabudowę. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_CS1XIII56A_U05 Potrafi projektować obiekty złożone i zespoły kilku obiektów powiązanych funkcją | 2,0 | |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć w szczególności zaprojektować budynek mieszkalno-usługowy z garażem wbudowanym zapewniając możliwość jego bezkonfliktowego użytkowania w płaszczyźnie pionowej i poziomej. Pownien umieć zaprojektować w pełnym zakresie infrastrukturę towarzyszącą zespołowi zabudowy, a w szczególności odpowiadającej zapisom zawartym w aktach wykoanwczych do ustawy Parwo Budowlane. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_CS1XIII56A_U06 Potrafi trafnie i ekonomicznie dobrać rozwiązania konstrukcyjne do zamierzonego efektu architektonicznego | 2,0 | |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć skorelować aspekt ekonomiczny, konstrukcyjny i użytkowy rozwiązania budowlanego. W szczególności powinien umieć uzasadnić trafność rozwiązania w odniesieniu do warunków ekonomicznych określonych do mieszkalnictwa powszechnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1XIII56A_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie postawę kreatywną oraz umiejętności współdziałania w zespole projektowym w celu osiągnięcia optymalnego efektu pracy twórczej. | 2,0 | |
3,0 | Ocenie będzie podlegać rozwiazanie projektowe w aspekcie jego ekonomicznej, konstrukcyjnej i użytkowej optymalizacji. W szczególności liczy się uzasadnienie trafności rozwiązania w odniesieniu do warunków ekonomicznych określonych dla mieszkalnictwa powszechnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Grandjean E., Ergonomia mieszkania. Aspekty fizjologiczne i psychologiczne w projektowaniu, Arkady, Warszawa, 1978, (semestr 5.)
- Korzeniewski W., Budownictwo mieszkaniowe. Poradnik projektanta, Arkady, Warszawa, 1989, (semestr 5.)
- Korzeniewski W., Projektowanie mieszkań, Polcen, Warszawa, 2011, 1
- Bańka A., Architektura psychologicznej przestrzeni życia. Behawioralne podstawy projektowania, Gemini-Print, Poznań, 1999, (semestr 6.)
- Basista A., Betonowe dziedzictwo. Architektura w Polsce czasów komunizmu, PWN, Warszawa-Kraków, 2001, (semestr 6.)
- Blaser W., Ensemble Habitat, Birkhäuser Verlag, Berlin, 2002, (semestr 6.)
- Böhm A., Koncepcja sieci synergicznej dla rekompozycji krajobrazu osiedla blokowego, Teka Komisji Urbanistyki i Architektury, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź, 1987, v. XXI, s. 93-102. (semestr 6.)
- Gunßer C., Stadtquartire. Neue Architektur für das Leben in der Stadt. Innovative Projekte aus Deutschland, Österreich und der Schweiz, Deutsche Verlags-Anstalt, Stuttgart-München, 2003, (semestr 6.)
- Ostrowski W., Urbanistyka współczesna, Arkady, Warszawa, 1975, (semestr 6.)
- Skibniewska H., Rodzina a mieszkanie, PWN, Warszawa, 1974, (semestr 5.)
- Wojtkun G., Osiedle mieszkaniowe strukturze miasta XX wieku, Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004, (semestr 6.)
- Wojtkun G., Wielorodzinne budownictwo mieszkaniowe. Wizje i rzeczywistość, Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008, (sesmestr 6.)
- Zaniewska H., Tokajuk A. (red.), Tendencje w kształtowaniu zabudowy mieszkaniowej współczesnych miast, Wydział Architektury Politechniki Białostockiej, Białystok, 2005, (semestr 6.)
Literatura dodatkowa
- Biliński T., Gaczek W., Systemy uprzemysłowione budownictwa ogólnego, PWN, Warszawa, 1982, (semestr 5.)
- Studia nad rozwojem mieszkalnictwa, 1966, vol. IV, z. 6, (semestr 5.)
- Włodarczyk J. A., Żyć znaczy mieszkać. Dom mieszkalny na granicy stuleci, Śląskie Wydawnictwa Naukowe, Tychy, 2004, (semestr 5.)
- Adamczewska-Wejchert H., Kształtowanie zespołów mieszkaniowych. Wybrane współczesne tendencje europejskie, Arkady, Warszawa, 1985, (semestr 6.)
- Gronostajska E. B., Kreacja i modernizacja przestrzeni mieszkalnej. Teoria i praktyka na przykładzie wybranych realizacji wrocławskich z lat 1970-1990, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2007, (semestr 6.)
- Isphording S., Bauen und Wohnen in der Stadthäuser, Aufstockungen, Nachverdichtungen, DVA Verlag, Stuttgart, 2003, (semestr 6.)
- Korzeniewski W., Podstawy programowania i projektowania zespołów wielorodzinnej zabudowy mieszkaniowej, COIB, Warszawa, 1988, (semestr 6.)
- Matuszko A., Ziobrowski Z. (red.), 6. Odnowa miast. Doświadczenia brytyjskie i francuskie oraz wybrane materiały Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Mias, IGPiK, Kraków, 2000, (semestr 6.)
- Rait F.-B., Hertelt L., van Gool R., Inszenierte Architektur. Wochnungsbau jenseits des Standards, Deutsche Verlags-Anstalt, Stuttgart-München, 2003, (semestr 6.)
- Solt J., LuxusWohnen – LuxuryLiving, Birkhäuser Verlag, Zürich, 2003, (semestr 6.)
- Włodarczyk J. E., Żyć znaczy mieszkać, Śląskie Wydawnictwa Naukowe, Tychy, 2004, (semestr 6.)