Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (N2)

Sylabus przedmiotu Projektowanie dyplomowe 1 Konserwacja Zabytków i Rewitalizacja Miast:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie dyplomowe 1 Konserwacja Zabytków i Rewitalizacja Miast
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Historii i Teorii Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Arlet <Piotr.Arlet@zut.edu.pl>, Piotr Fiuk <pfiuk@zut.edu.pl>, Izabela Kozłowska <iza.tarka@wp.pl>, Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com>, Maciej Płotkowiak <mplotkowiak@zut.edu.pl>, Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 36 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Całokształt wiedzy studenta zdobytych w toku studiów inżynierskich i magisterskich
W-2Zaprezentowanie nabytych w toku studiów umiejętności warsztatatowych i metodycznych zasad projektowania architektonicznego z uwzględnieniem aspektów kulturowych, technicznych, społecznych i środowiskowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1C1. Ukształtowanie umiejętności stawiania tez naukowych i formułowania metod badawczych w zakresie projektowania architektonicznego, w kontekście przyszłej, magisterskiej pracy dyplomowej
C-2Opracowanie autorskiego projektu koncepcyjnego z ochrony dziedzictwa kulturowego.
C-3Badanie studium przypadku z ochrony zabytków na podstawie wybranej teorii konserwatorskiej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Określenie potencjalnej tematyki dla prac dyplomowych, ich zakresu oraz form prezentacji4
T-P-2Omówienie metodyki pracy naukowej i określenie wstępnego harmonogramu prac projektowych8
T-P-3Wykonanie szeregu analiz i prac inwentaryzacyjnych prowadzących do zdefiniowania problemów projektowych8
T-P-4Prowadzenie wariantowych symulacji przestrzennych, materiałowych, technologicznych w postacji modelowania, wizualizacji, makiet wirtualnych z uwypukleniem wniosków projektowych8
T-P-5Wykonanie wariantowych projektów koncepcyjnych z uwzględnieniem części opisowej (bibliografia, projekty referencyjne)8
36

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2praca własna102
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda projektów, ćwiczenia i seminaria

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena kompletności i jakości projektu semestralnego jako podstawa do kontynuacji w formie przyszłej pracy dyplomowej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_BN2-VII/3b_W01
Orientuje się w katalogu obowiązujących aktów prawnych, normatywach i ogólnych zasadach sztuki budolwanej, potrafi docierać do materiałów źródłowych w kontekście zmieniających się przepisów i ustawodastwa dotyczącego procesu inwestycyjnego jak również metod projektowania i dostępnych technologii, rozwiązań materiałowych oraz publicznie dyskutowanych teorii architektury.
AU_2A_W26C-1T-P-5, T-P-2, T-P-3, T-P-4M-1S-1
AU_2A_N2/D/1B_W01
Prezentacja będzie zawierać część opisową i graficzną.
AU_2A_W26C-3T-P-5, T-P-3, T-P-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_BN2-VII/3b_U01
Jest w stanie wypracować własną metodę projektowania i kreatywnie ją wdrażać na przykładzie wykonanej pracy semestralnej oraz prowadzić dyskurs o adekwatności zastosowanej metodyki pracy oraz przyjętych rozwiązań projektowych.
AU_2A_U30, AU_2A_U17C-1T-P-5, T-P-2, T-P-3, T-P-4M-1S-1
AU_2A_N2/D/1B_U01
W pracy dyplomowej akcentuje się systematycznosć.
AU_2A_U34C-2T-P-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_BN2-VII/3b_K01
Wykazuje się inicjatywą i kreatywnością w podejmowaniu zadań projektowych, aspiruje do ponoszenia odpowiedzialności za kształtowanie przestrzeni jako dobra wspólnego.
AU_2A_K07C-1T-P-1M-1S-1
AU_2A_N2/D/1B_K01
Osąd związany jest z określeniem celu i kryteriami oceny założonymi na początku pracy z dyplomem.
AU_2A_K06C-2, C-3T-P-5, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_BN2-VII/3b_W01
Orientuje się w katalogu obowiązujących aktów prawnych, normatywach i ogólnych zasadach sztuki budolwanej, potrafi docierać do materiałów źródłowych w kontekście zmieniających się przepisów i ustawodastwa dotyczącego procesu inwestycyjnego jak również metod projektowania i dostępnych technologii, rozwiązań materiałowych oraz publicznie dyskutowanych teorii architektury.
2,0
3,0Przedstawiony zostanie kompletny zakres opracowania projektowego określony przez prowadzącego, część graficzna i tekstowa będzie czytelna i kompletna. Praca odpowiadać będzie zasadom kompozycji architektonicznej i odwoływać się będzie do określonej przez autora teorii architektury oraz zdefiniowanych zasad projektowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_N2/D/1B_W01
Prezentacja będzie zawierać część opisową i graficzną.
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę na temat od\chrony i materiałów stosowanych w konserwacji zabytków, narzędzi , aby zachować autenty.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_BN2-VII/3b_U01
Jest w stanie wypracować własną metodę projektowania i kreatywnie ją wdrażać na przykładzie wykonanej pracy semestralnej oraz prowadzić dyskurs o adekwatności zastosowanej metodyki pracy oraz przyjętych rozwiązań projektowych.
2,0
3,0Wykonanie czytelnego opracowania projektowego noszącego znamiona twórczej kreacji dzieła w wymaganym zakresie i minimalnych standardach określonych przez prowadzącego
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_N2/D/1B_U01
W pracy dyplomowej akcentuje się systematycznosć.
2,0
3,0Dyplomant w zakresie elementarnym zastosował swoją ideę i rozwiązania projektowe i potrafi je prezentowac na forum grupy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_BN2-VII/3b_K01
Wykazuje się inicjatywą i kreatywnością w podejmowaniu zadań projektowych, aspiruje do ponoszenia odpowiedzialności za kształtowanie przestrzeni jako dobra wspólnego.
2,0
3,0Spójność prezentacji założeń projektowych, dobór źródeł i materiałów wyjściowych do projektowania, wskazanie obiektów referencyjnych w odniesieniu do realizowanego projektu.
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_N2/D/1B_K01
Osąd związany jest z określeniem celu i kryteriami oceny założonymi na początku pracy z dyplomem.
2,0
3,0Spójność prezentacji założeń projektowych, dobór źródeł i materiałów wyjściowych do projektowania, wskazanie obiektów referencyjnych w odniesieniu do realizowanego projektu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gambarelli G., Łucki Z., Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, Universitas
  2. Ferré A., Sakamoto T. i inni:, Verb Matters, ACTAR
  3. Latour S., Szymski A., Rozwój współczesnej myśli architektonicznej, PWN
  4. Rogers R., Cities for a small planet, Faber&Faber

Literatura dodatkowa

  1. Norberg - Schulz Ch., Bycie, przestrzeń i architektura, Wydawnictwo Murator
  2. Wujek J., Mity i utopie architektury XX wieku, Arkady
  3. Trzeciak P., Historia, psychika, architektura, Państwowy Instytut Wydawniczy
  4. Zumthor P., Myślenie architekturą, Karakter
  5. Schmidt - Nielsen K., Skalowanie. Dlaczego tak ważne są rozmiary zwierząt, PWN

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Określenie potencjalnej tematyki dla prac dyplomowych, ich zakresu oraz form prezentacji4
T-P-2Omówienie metodyki pracy naukowej i określenie wstępnego harmonogramu prac projektowych8
T-P-3Wykonanie szeregu analiz i prac inwentaryzacyjnych prowadzących do zdefiniowania problemów projektowych8
T-P-4Prowadzenie wariantowych symulacji przestrzennych, materiałowych, technologicznych w postacji modelowania, wizualizacji, makiet wirtualnych z uwypukleniem wniosków projektowych8
T-P-5Wykonanie wariantowych projektów koncepcyjnych z uwzględnieniem części opisowej (bibliografia, projekty referencyjne)8
36

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2praca własna102
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_BN2-VII/3b_W01Orientuje się w katalogu obowiązujących aktów prawnych, normatywach i ogólnych zasadach sztuki budolwanej, potrafi docierać do materiałów źródłowych w kontekście zmieniających się przepisów i ustawodastwa dotyczącego procesu inwestycyjnego jak również metod projektowania i dostępnych technologii, rozwiązań materiałowych oraz publicznie dyskutowanych teorii architektury.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W26D.W5. absolwent zna i rozumie zasady profesjonalnej prezentacji koncepcji architektonicznych i urbanistycznych.
Cel przedmiotuC-1C1. Ukształtowanie umiejętności stawiania tez naukowych i formułowania metod badawczych w zakresie projektowania architektonicznego, w kontekście przyszłej, magisterskiej pracy dyplomowej
Treści programoweT-P-5Wykonanie wariantowych projektów koncepcyjnych z uwzględnieniem części opisowej (bibliografia, projekty referencyjne)
T-P-2Omówienie metodyki pracy naukowej i określenie wstępnego harmonogramu prac projektowych
T-P-3Wykonanie szeregu analiz i prac inwentaryzacyjnych prowadzących do zdefiniowania problemów projektowych
T-P-4Prowadzenie wariantowych symulacji przestrzennych, materiałowych, technologicznych w postacji modelowania, wizualizacji, makiet wirtualnych z uwypukleniem wniosków projektowych
Metody nauczaniaM-1metoda projektów, ćwiczenia i seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena kompletności i jakości projektu semestralnego jako podstawa do kontynuacji w formie przyszłej pracy dyplomowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przedstawiony zostanie kompletny zakres opracowania projektowego określony przez prowadzącego, część graficzna i tekstowa będzie czytelna i kompletna. Praca odpowiadać będzie zasadom kompozycji architektonicznej i odwoływać się będzie do określonej przez autora teorii architektury oraz zdefiniowanych zasad projektowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_N2/D/1B_W01Prezentacja będzie zawierać część opisową i graficzną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W26D.W5. absolwent zna i rozumie zasady profesjonalnej prezentacji koncepcji architektonicznych i urbanistycznych.
Cel przedmiotuC-3Badanie studium przypadku z ochrony zabytków na podstawie wybranej teorii konserwatorskiej.
Treści programoweT-P-5Wykonanie wariantowych projektów koncepcyjnych z uwzględnieniem części opisowej (bibliografia, projekty referencyjne)
T-P-3Wykonanie szeregu analiz i prac inwentaryzacyjnych prowadzących do zdefiniowania problemów projektowych
T-P-4Prowadzenie wariantowych symulacji przestrzennych, materiałowych, technologicznych w postacji modelowania, wizualizacji, makiet wirtualnych z uwypukleniem wniosków projektowych
Metody nauczaniaM-1metoda projektów, ćwiczenia i seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena kompletności i jakości projektu semestralnego jako podstawa do kontynuacji w formie przyszłej pracy dyplomowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę na temat od\chrony i materiałów stosowanych w konserwacji zabytków, narzędzi , aby zachować autenty.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_BN2-VII/3b_U01Jest w stanie wypracować własną metodę projektowania i kreatywnie ją wdrażać na przykładzie wykonanej pracy semestralnej oraz prowadzić dyskurs o adekwatności zastosowanej metodyki pracy oraz przyjętych rozwiązań projektowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U30D.U2. absolwent potrafi zaprojektować złożony obiekt architektoniczny lub zespół urbanistyczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z przyjętym programem, uwzględniając aspekty pozatechniczne i integrując interdyscyplinarną wiedzę i umiejętności nabyte w trakcie studiów;
AU_2A_U17B.U2. absolwent potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze, oraz brać odpowiedzialność za podejmowane decyzje techniczne w środowisku i za przekazanie dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego następnym pokoleniom;
Cel przedmiotuC-1C1. Ukształtowanie umiejętności stawiania tez naukowych i formułowania metod badawczych w zakresie projektowania architektonicznego, w kontekście przyszłej, magisterskiej pracy dyplomowej
Treści programoweT-P-5Wykonanie wariantowych projektów koncepcyjnych z uwzględnieniem części opisowej (bibliografia, projekty referencyjne)
T-P-2Omówienie metodyki pracy naukowej i określenie wstępnego harmonogramu prac projektowych
T-P-3Wykonanie szeregu analiz i prac inwentaryzacyjnych prowadzących do zdefiniowania problemów projektowych
T-P-4Prowadzenie wariantowych symulacji przestrzennych, materiałowych, technologicznych w postacji modelowania, wizualizacji, makiet wirtualnych z uwypukleniem wniosków projektowych
Metody nauczaniaM-1metoda projektów, ćwiczenia i seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena kompletności i jakości projektu semestralnego jako podstawa do kontynuacji w formie przyszłej pracy dyplomowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykonanie czytelnego opracowania projektowego noszącego znamiona twórczej kreacji dzieła w wymaganym zakresie i minimalnych standardach określonych przez prowadzącego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_N2/D/1B_U01W pracy dyplomowej akcentuje się systematycznosć.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U34D.U6. absolwent potrafi organizować pracę z uwzględnieniem wszystkich faz pracy nad koncepcją projektową.
Cel przedmiotuC-2Opracowanie autorskiego projektu koncepcyjnego z ochrony dziedzictwa kulturowego.
Treści programoweT-P-5Wykonanie wariantowych projektów koncepcyjnych z uwzględnieniem części opisowej (bibliografia, projekty referencyjne)
Metody nauczaniaM-1metoda projektów, ćwiczenia i seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena kompletności i jakości projektu semestralnego jako podstawa do kontynuacji w formie przyszłej pracy dyplomowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Dyplomant w zakresie elementarnym zastosował swoją ideę i rozwiązania projektowe i potrafi je prezentowac na forum grupy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_BN2-VII/3b_K01Wykazuje się inicjatywą i kreatywnością w podejmowaniu zadań projektowych, aspiruje do ponoszenia odpowiedzialności za kształtowanie przestrzeni jako dobra wspólnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K07D.S1. absolwent jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych;
Cel przedmiotuC-1C1. Ukształtowanie umiejętności stawiania tez naukowych i formułowania metod badawczych w zakresie projektowania architektonicznego, w kontekście przyszłej, magisterskiej pracy dyplomowej
Treści programoweT-P-1Określenie potencjalnej tematyki dla prac dyplomowych, ich zakresu oraz form prezentacji
Metody nauczaniaM-1metoda projektów, ćwiczenia i seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena kompletności i jakości projektu semestralnego jako podstawa do kontynuacji w formie przyszłej pracy dyplomowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Spójność prezentacji założeń projektowych, dobór źródeł i materiałów wyjściowych do projektowania, wskazanie obiektów referencyjnych w odniesieniu do realizowanego projektu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_N2/D/1B_K01Osąd związany jest z określeniem celu i kryteriami oceny założonymi na początku pracy z dyplomem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K06B.S2. absolwent jest gotów do rzetelnej samooceny, formułowania konstruktywnej krytyki dotyczącej działań architektonicznych i urbanistycznych, jak i przyjmowania krytyki prezentowanych przez siebie rozwiązań, ustosunkowywania się do krytyki w sposób jasny i rzeczowy, także przy użyciu argumentów odwołujących się do dostępnego dorobku w dyscyplinie naukowej, oraz twórczego i konstruktywnego wykorzystania krytyki.
Cel przedmiotuC-2Opracowanie autorskiego projektu koncepcyjnego z ochrony dziedzictwa kulturowego.
C-3Badanie studium przypadku z ochrony zabytków na podstawie wybranej teorii konserwatorskiej.
Treści programoweT-P-5Wykonanie wariantowych projektów koncepcyjnych z uwzględnieniem części opisowej (bibliografia, projekty referencyjne)
T-P-2Omówienie metodyki pracy naukowej i określenie wstępnego harmonogramu prac projektowych
T-P-3Wykonanie szeregu analiz i prac inwentaryzacyjnych prowadzących do zdefiniowania problemów projektowych
T-P-4Prowadzenie wariantowych symulacji przestrzennych, materiałowych, technologicznych w postacji modelowania, wizualizacji, makiet wirtualnych z uwypukleniem wniosków projektowych
T-P-1Określenie potencjalnej tematyki dla prac dyplomowych, ich zakresu oraz form prezentacji
Metody nauczaniaM-1metoda projektów, ćwiczenia i seminaria
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena kompletności i jakości projektu semestralnego jako podstawa do kontynuacji w formie przyszłej pracy dyplomowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Spójność prezentacji założeń projektowych, dobór źródeł i materiałów wyjściowych do projektowania, wskazanie obiektów referencyjnych w odniesieniu do realizowanego projektu.
3,5
4,0
4,5
5,0