Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (N2)

Sylabus przedmiotu Przedmioty Humanistyczno-Społeczne - Filozofia zrównoważonego rozwoju w budownictwie i architekturze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przedmioty Humanistyczno-Społeczne - Filozofia zrównoważonego rozwoju w budownictwie i architekturze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Krystyna Januszkiewicz <Krystyna.Januszkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość języka obcego umożliwiająca studiowanie literatury światowej z zakresu tematyki studiów
W-2Dyplom studiów I stopnia na kierunku architektura i urbanistyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nauczenie formowania przestrzeni obiektów użyteczności publicznej z uwzględnieniem zasad projektowania zrównoważonego, nabycie umiejętności planowania koncepcji energetycznych obiektów i podstaw ekologicznej certyfikacji budynków.
C-2Poznanie paradygmatu i zasad zrównoważonego rozwoju
C-3Uwrażliwienie na problemy ekologiczne w architekturze i budownictwie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zagrożenia cywilizacyjne i antropopresja1
T-W-2Ekofilozofia i filozofia zrównoważonego rozwoju (historia i powstanie paradygmatu zrównoważonego rozwoju) Trzy cele rozwoju zrównoważonego i konsekwencje ogólne dla architektury i budownictwa1
T-W-3Główne nurty teorii zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie. Przykłady światowych realizacji z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju1
T-W-4Filozofia rozwoju zrównoważonego, a budownictwo na zasadach zrównoważonych1
T-W-5Oszczędność surowców i energii. Cykl życiowy materiałów, struktur i obiektów1
T-W-6Paradygmat zrównoważonego rozwoju, a budownictwo proekologiczne i energooszczędne1
T-W-7Filozofia zrównoważonego rozwoju, a nowy ruch budowy miast Filozofia zrównoważonego rozwoju w urbanistyce i planowaniu przestrzennym1
T-W-8Aspekty społeczne i ekonomiczne w rozwoju zrównoważonym1
T-W-9Sprawdzenie wiadomości - test1
T-W-10Paradygmat rozwoju zrównoważonego i jego konsekwencje dla architektury.1
T-W-11Rozwój zrównoważony, ekorozwój, pojęcia i definicje przedmiotu.1
T-W-12Przykładowe rozwiązania obiektów architektonicznych spełniających zasady rozwoju zrównoważonego.1
T-W-13Lokalizacja i środowisko, lokalne zainteresowanie, lokalna społeczność.1
T-W-14Cykl życiowy materiałów budowlanych, dobór materiałów.1
T-W-15Oszczędność surowców i energii elektrycznej (woda, drewno, energia elektryczna itd.).1
T-W-16Szkło współczesne i możliwości wykorzystania w energooszczędnym budownictwie.1
T-W-17Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.1
T-W-18c.d. Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.0
T-W-19Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.1
T-W-20c.d. Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.0
T-W-21Sprawdzenie wiadomości.0
T-W-22Egzamin.0
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Bieżące utrwalanie materiału wykładowego10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia10
A-W-4Zaliczenie - test2
A-W-5Obecność na wykłądach.10
A-W-6Ocena z egzaminu.1
A-W-7Praca własna w domu.12
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady przygotowujące studentów do projektowania architektonicznego proekologicznego. Treść wykładów to przede wszystkim rozwiązania proekologiczne stosowane w architekturze dotyczace zarówno formy, konstrukcji, materiałów, wentylacji, pojęcie zdrowego budynku. Wykłady kończą się egzaminem sprawdzającym wiedzę z wykładów.
M-2Wykład informacyjny
M-3Wykład multimedialny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Oceniana jest znajomość problematyki poruszanej na wykładach poprzez przeprowadzenie egzaminu pisemnego polegającego na odpowiedzi na cztery, pięć ptytań dotyczących tejże problematyki.
S-2Ocena formująca: Ocena na podstawie testu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_N2/C/2B_W02
Student poznał nowoczene materiały i technologie, najnowsze światowe realizacje oraz trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce.
AU_2A_W19C-3, C-2, C-1T-W-12, T-W-21, T-W-22, T-W-10, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18, T-W-19, T-W-20, T-W-11, T-W-13, T-W-14M-1, M-3, M-2S-1, S-2
AU_2A_N2/C/2B_W03
Student poznał idee zrónoważonego rozwoju i realizuje ją na polu architektury i urbanistyki.
AU_2A_W11C-3, C-2, C-1T-W-12, T-W-21, T-W-22, T-W-10, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18, T-W-19, T-W-20, T-W-11, T-W-13, T-W-14M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_N2/C/2B_U01
Student do zamierzonego efektu architektonicznego potrafi treafnie dobrać rozwiązania konstrukcyjne, technologie i materiały o określonych właściwościach.
AU_2A_U01C-3, C-2, C-1T-W-12, T-W-21, T-W-22, T-W-10, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18, T-W-19, T-W-20, T-W-11, T-W-13, T-W-14M-1, M-3, M-2S-1, S-2
AU_2A_N2/C/2B_U02
Student potrafi rozpoznać wpływ inwestycji na środowisko naturalne i określić metody jego minimalizowania oraz zastosować rozwązania energooszczędne.
AU_2A_U15C-3, C-2, C-1T-W-12, T-W-21, T-W-22, T-W-10, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18, T-W-19, T-W-20, T-W-11, T-W-13, T-W-14M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_N2/C/2B_K01
Student rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie potrafi kształtować inwestycję i jej wpływ na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne.
AU_2A_K01C-3, C-2, C-1T-W-12, T-W-21, T-W-22, T-W-10, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18, T-W-19, T-W-20, T-W-11, T-W-13, T-W-14M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_N2/C/2B_W02
Student poznał nowoczene materiały i technologie, najnowsze światowe realizacje oraz trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce.
2,0
3,0Student zna bieżące nowoczesne materiały i trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_N2/C/2B_W03
Student poznał idee zrónoważonego rozwoju i realizuje ją na polu architektury i urbanistyki.
2,0
3,0Student zna idee zrónoważonego rozwoju.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_N2/C/2B_U01
Student do zamierzonego efektu architektonicznego potrafi treafnie dobrać rozwiązania konstrukcyjne, technologie i materiały o określonych właściwościach.
2,0
3,0Student potrafi trafnie dobrać, do zamierzonego efektu architektonicznego, rozwiązania konstrukcyjne i materiałowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_N2/C/2B_U02
Student potrafi rozpoznać wpływ inwestycji na środowisko naturalne i określić metody jego minimalizowania oraz zastosować rozwązania energooszczędne.
2,0
3,0Student potrafi rozpoznać wpływ inwestycji na środowisko naturalne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_N2/C/2B_K01
Student rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie potrafi kształtować inwestycję i jej wpływ na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne.
2,0
3,0Student rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pearce A.R., Yong H.A., Sustainable buildings and infrastructure, Routledge, London and New Jork, 2012
  2. 2011, Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
  3. 2011, Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
  4. Pearce A.R., Yong H.A., Sustainable buildings and infrastructure, Routledge, London and New Jork, 2012
  5. Wołoszyn M. A., Ekorewitalizacja. Zagadnienia architektoniczne, Wyd. EXEMPLUM, Poznań, 2013
  6. 2011, Programy do certyfikacji energetycznej budynków
  7. 2011, Programy do certyfikacji energetycznej budynków
  8. 2011, Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
  9. Vale B. i Vale R., Green Architecture. Bulfinch Press., 1991
  10. T. Herzog, „Solar Energy in Architecture and Urban Planning”, Prestel, Munich, 1996
  11. T. Herzog, „Solar Energy in Architecture and Urban Planning”, Prestel, Munich, 1996
  12. Wołoszyn M. A., Ekorewitalizacja. Zagadnienia architektoniczne, Wyd. EXEMPLUM, Poznań, 2013
  13. Wines J., Green Architecture, Architecture & design series, Taschen America Llc, 2000
  14. J. Mikoś, “Budownictwo ekologiczne”, Arkady, Warszawa, 2002
  15. J. Mikoś, “Budownictwo ekologiczne”, Arkady, Warszawa, 2002
  16. 2011, Programy do certyfikacji energetycznej budynków
  17. Brian R., Architectural Design, nr 4, 2001
  18. A. Wegener – Sumień, „Ekologiczne miasta, osiedla, budynki”, Inst. Gosp. Przestrzennej i Kom., Warszawa, 1991
  19. A. Wegener – Sumień, „Ekologiczne miasta, osiedla, budynki”, Inst. Gosp. Przestrzennej i Kom., Warszawa, 1991
  20. Vale B. i Vale R., Green Architecture. Bulfinch Press., 1991
  21. M. Wołoszyn, „Wykorzystanie energii słonecznej w budownictwie jednorodzinnym”, COIB, Warszawa, 1991
  22. M. Wołoszyn, „Projektowanie rewitalizacji zabudowy czynszowej z uwzględnieniem uwarunkowań ekologicznych”, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2005
  23. T. Herzog, „Solar Energy in Architecture and Urban Planning”, Prestel, Munich, 1996
  24. M. Wołoszyn, „Projektowanie rewitalizacji zabudowy czynszowej z uwzględnieniem uwarunkowań ekologicznych”, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2005
  25. Wines J., Green Architecture, Architecture & design series, Taschen America Llc, 2000
  26. J. Mikoś, “Budownictwo ekologiczne”, Arkady, Warszawa, 2002
  27. Brian R., Architectural Design, nr 4, 2001
  28. A. Wegener – Sumień, „Ekologiczne miasta, osiedla, budynki”, Inst. Gosp. Przestrzennej i Kom., Warszawa, 1991
  29. M. Wołoszyn, „Wykorzystanie energii słonecznej w budownictwie jednorodzinnym”, COIB, Warszawa, 1991
  30. M. Wołoszyn, „Projektowanie rewitalizacji zabudowy czynszowej z uwzględnieniem uwarunkowań ekologicznych”, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2005

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagrożenia cywilizacyjne i antropopresja1
T-W-2Ekofilozofia i filozofia zrównoważonego rozwoju (historia i powstanie paradygmatu zrównoważonego rozwoju) Trzy cele rozwoju zrównoważonego i konsekwencje ogólne dla architektury i budownictwa1
T-W-3Główne nurty teorii zrównoważonego rozwoju w architekturze i budownictwie. Przykłady światowych realizacji z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju1
T-W-4Filozofia rozwoju zrównoważonego, a budownictwo na zasadach zrównoważonych1
T-W-5Oszczędność surowców i energii. Cykl życiowy materiałów, struktur i obiektów1
T-W-6Paradygmat zrównoważonego rozwoju, a budownictwo proekologiczne i energooszczędne1
T-W-7Filozofia zrównoważonego rozwoju, a nowy ruch budowy miast Filozofia zrównoważonego rozwoju w urbanistyce i planowaniu przestrzennym1
T-W-8Aspekty społeczne i ekonomiczne w rozwoju zrównoważonym1
T-W-9Sprawdzenie wiadomości - test1
T-W-10Paradygmat rozwoju zrównoważonego i jego konsekwencje dla architektury.1
T-W-11Rozwój zrównoważony, ekorozwój, pojęcia i definicje przedmiotu.1
T-W-12Przykładowe rozwiązania obiektów architektonicznych spełniających zasady rozwoju zrównoważonego.1
T-W-13Lokalizacja i środowisko, lokalne zainteresowanie, lokalna społeczność.1
T-W-14Cykl życiowy materiałów budowlanych, dobór materiałów.1
T-W-15Oszczędność surowców i energii elektrycznej (woda, drewno, energia elektryczna itd.).1
T-W-16Szkło współczesne i możliwości wykorzystania w energooszczędnym budownictwie.1
T-W-17Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.1
T-W-18c.d. Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.0
T-W-19Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.1
T-W-20c.d. Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.0
T-W-21Sprawdzenie wiadomości.0
T-W-22Egzamin.0
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Bieżące utrwalanie materiału wykładowego10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia10
A-W-4Zaliczenie - test2
A-W-5Obecność na wykłądach.10
A-W-6Ocena z egzaminu.1
A-W-7Praca własna w domu.12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_N2/C/2B_W02Student poznał nowoczene materiały i technologie, najnowsze światowe realizacje oraz trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W19C.W2. absolwent zna i rozumie problematykę filozofii, ze szczególnym uwzględnieniem estetyki – w zakresie, w jakim wpływa na jakość twórczości architektonicznej, urbanistycznej i planistycznej, niezbędną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego, a także wartościowania istniejących i projektowanych rozwiązań;
Cel przedmiotuC-3Uwrażliwienie na problemy ekologiczne w architekturze i budownictwie
C-2Poznanie paradygmatu i zasad zrównoważonego rozwoju
C-1Nauczenie formowania przestrzeni obiektów użyteczności publicznej z uwzględnieniem zasad projektowania zrównoważonego, nabycie umiejętności planowania koncepcji energetycznych obiektów i podstaw ekologicznej certyfikacji budynków.
Treści programoweT-W-12Przykładowe rozwiązania obiektów architektonicznych spełniających zasady rozwoju zrównoważonego.
T-W-21Sprawdzenie wiadomości.
T-W-22Egzamin.
T-W-10Paradygmat rozwoju zrównoważonego i jego konsekwencje dla architektury.
T-W-15Oszczędność surowców i energii elektrycznej (woda, drewno, energia elektryczna itd.).
T-W-16Szkło współczesne i możliwości wykorzystania w energooszczędnym budownictwie.
T-W-17Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.
T-W-18c.d. Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.
T-W-19Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.
T-W-20c.d. Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.
T-W-11Rozwój zrównoważony, ekorozwój, pojęcia i definicje przedmiotu.
T-W-13Lokalizacja i środowisko, lokalne zainteresowanie, lokalna społeczność.
T-W-14Cykl życiowy materiałów budowlanych, dobór materiałów.
Metody nauczaniaM-1Wykłady przygotowujące studentów do projektowania architektonicznego proekologicznego. Treść wykładów to przede wszystkim rozwiązania proekologiczne stosowane w architekturze dotyczace zarówno formy, konstrukcji, materiałów, wentylacji, pojęcie zdrowego budynku. Wykłady kończą się egzaminem sprawdzającym wiedzę z wykładów.
M-3Wykład multimedialny
M-2Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Oceniana jest znajomość problematyki poruszanej na wykładach poprzez przeprowadzenie egzaminu pisemnego polegającego na odpowiedzi na cztery, pięć ptytań dotyczących tejże problematyki.
S-2Ocena formująca: Ocena na podstawie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna bieżące nowoczesne materiały i trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_N2/C/2B_W03Student poznał idee zrónoważonego rozwoju i realizuje ją na polu architektury i urbanistyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W11B.W3. absolwent zna i rozumie rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i planowaniu przestrzennym oraz potrzebę kształtowania ładu przestrzennego, zrównoważonego rozwoju, oraz tematykę zagrożenia środowiska i krajobrazu kulturowego;
Cel przedmiotuC-3Uwrażliwienie na problemy ekologiczne w architekturze i budownictwie
C-2Poznanie paradygmatu i zasad zrównoważonego rozwoju
C-1Nauczenie formowania przestrzeni obiektów użyteczności publicznej z uwzględnieniem zasad projektowania zrównoważonego, nabycie umiejętności planowania koncepcji energetycznych obiektów i podstaw ekologicznej certyfikacji budynków.
Treści programoweT-W-12Przykładowe rozwiązania obiektów architektonicznych spełniających zasady rozwoju zrównoważonego.
T-W-21Sprawdzenie wiadomości.
T-W-22Egzamin.
T-W-10Paradygmat rozwoju zrównoważonego i jego konsekwencje dla architektury.
T-W-15Oszczędność surowców i energii elektrycznej (woda, drewno, energia elektryczna itd.).
T-W-16Szkło współczesne i możliwości wykorzystania w energooszczędnym budownictwie.
T-W-17Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.
T-W-18c.d. Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.
T-W-19Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.
T-W-20c.d. Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.
T-W-11Rozwój zrównoważony, ekorozwój, pojęcia i definicje przedmiotu.
T-W-13Lokalizacja i środowisko, lokalne zainteresowanie, lokalna społeczność.
T-W-14Cykl życiowy materiałów budowlanych, dobór materiałów.
Metody nauczaniaM-1Wykłady przygotowujące studentów do projektowania architektonicznego proekologicznego. Treść wykładów to przede wszystkim rozwiązania proekologiczne stosowane w architekturze dotyczace zarówno formy, konstrukcji, materiałów, wentylacji, pojęcie zdrowego budynku. Wykłady kończą się egzaminem sprawdzającym wiedzę z wykładów.
M-3Wykład multimedialny
M-2Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Oceniana jest znajomość problematyki poruszanej na wykładach poprzez przeprowadzenie egzaminu pisemnego polegającego na odpowiedzi na cztery, pięć ptytań dotyczących tejże problematyki.
S-2Ocena formująca: Ocena na podstawie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna idee zrónoważonego rozwoju.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_N2/C/2B_U01Student do zamierzonego efektu architektonicznego potrafi treafnie dobrać rozwiązania konstrukcyjne, technologie i materiały o określonych właściwościach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U01A.U1. absolwent potrafi zaprojektować prosty i złożony obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym lub przyjętym programem, uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników, kontekst przestrzenny i kulturowy, aspekty techniczne i pozatechniczne;
Cel przedmiotuC-3Uwrażliwienie na problemy ekologiczne w architekturze i budownictwie
C-2Poznanie paradygmatu i zasad zrównoważonego rozwoju
C-1Nauczenie formowania przestrzeni obiektów użyteczności publicznej z uwzględnieniem zasad projektowania zrównoważonego, nabycie umiejętności planowania koncepcji energetycznych obiektów i podstaw ekologicznej certyfikacji budynków.
Treści programoweT-W-12Przykładowe rozwiązania obiektów architektonicznych spełniających zasady rozwoju zrównoważonego.
T-W-21Sprawdzenie wiadomości.
T-W-22Egzamin.
T-W-10Paradygmat rozwoju zrównoważonego i jego konsekwencje dla architektury.
T-W-15Oszczędność surowców i energii elektrycznej (woda, drewno, energia elektryczna itd.).
T-W-16Szkło współczesne i możliwości wykorzystania w energooszczędnym budownictwie.
T-W-17Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.
T-W-18c.d. Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.
T-W-19Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.
T-W-20c.d. Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.
T-W-11Rozwój zrównoważony, ekorozwój, pojęcia i definicje przedmiotu.
T-W-13Lokalizacja i środowisko, lokalne zainteresowanie, lokalna społeczność.
T-W-14Cykl życiowy materiałów budowlanych, dobór materiałów.
Metody nauczaniaM-1Wykłady przygotowujące studentów do projektowania architektonicznego proekologicznego. Treść wykładów to przede wszystkim rozwiązania proekologiczne stosowane w architekturze dotyczace zarówno formy, konstrukcji, materiałów, wentylacji, pojęcie zdrowego budynku. Wykłady kończą się egzaminem sprawdzającym wiedzę z wykładów.
M-3Wykład multimedialny
M-2Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Oceniana jest znajomość problematyki poruszanej na wykładach poprzez przeprowadzenie egzaminu pisemnego polegającego na odpowiedzi na cztery, pięć ptytań dotyczących tejże problematyki.
S-2Ocena formująca: Ocena na podstawie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi trafnie dobrać, do zamierzonego efektu architektonicznego, rozwiązania konstrukcyjne i materiałowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_N2/C/2B_U02Student potrafi rozpoznać wpływ inwestycji na środowisko naturalne i określić metody jego minimalizowania oraz zastosować rozwązania energooszczędne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U15A.U15. absolwent potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym.
Cel przedmiotuC-3Uwrażliwienie na problemy ekologiczne w architekturze i budownictwie
C-2Poznanie paradygmatu i zasad zrównoważonego rozwoju
C-1Nauczenie formowania przestrzeni obiektów użyteczności publicznej z uwzględnieniem zasad projektowania zrównoważonego, nabycie umiejętności planowania koncepcji energetycznych obiektów i podstaw ekologicznej certyfikacji budynków.
Treści programoweT-W-12Przykładowe rozwiązania obiektów architektonicznych spełniających zasady rozwoju zrównoważonego.
T-W-21Sprawdzenie wiadomości.
T-W-22Egzamin.
T-W-10Paradygmat rozwoju zrównoważonego i jego konsekwencje dla architektury.
T-W-15Oszczędność surowców i energii elektrycznej (woda, drewno, energia elektryczna itd.).
T-W-16Szkło współczesne i możliwości wykorzystania w energooszczędnym budownictwie.
T-W-17Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.
T-W-18c.d. Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.
T-W-19Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.
T-W-20c.d. Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.
T-W-11Rozwój zrównoważony, ekorozwój, pojęcia i definicje przedmiotu.
T-W-13Lokalizacja i środowisko, lokalne zainteresowanie, lokalna społeczność.
T-W-14Cykl życiowy materiałów budowlanych, dobór materiałów.
Metody nauczaniaM-1Wykłady przygotowujące studentów do projektowania architektonicznego proekologicznego. Treść wykładów to przede wszystkim rozwiązania proekologiczne stosowane w architekturze dotyczace zarówno formy, konstrukcji, materiałów, wentylacji, pojęcie zdrowego budynku. Wykłady kończą się egzaminem sprawdzającym wiedzę z wykładów.
M-3Wykład multimedialny
M-2Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Oceniana jest znajomość problematyki poruszanej na wykładach poprzez przeprowadzenie egzaminu pisemnego polegającego na odpowiedzi na cztery, pięć ptytań dotyczących tejże problematyki.
S-2Ocena formująca: Ocena na podstawie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozpoznać wpływ inwestycji na środowisko naturalne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_N2/C/2B_K01Student rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej, świadomie potrafi kształtować inwestycję i jej wpływ na szeroko rozumiane środowisko i relacje społeczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K01A.S1. absolwent jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych;
Cel przedmiotuC-3Uwrażliwienie na problemy ekologiczne w architekturze i budownictwie
C-2Poznanie paradygmatu i zasad zrównoważonego rozwoju
C-1Nauczenie formowania przestrzeni obiektów użyteczności publicznej z uwzględnieniem zasad projektowania zrównoważonego, nabycie umiejętności planowania koncepcji energetycznych obiektów i podstaw ekologicznej certyfikacji budynków.
Treści programoweT-W-12Przykładowe rozwiązania obiektów architektonicznych spełniających zasady rozwoju zrównoważonego.
T-W-21Sprawdzenie wiadomości.
T-W-22Egzamin.
T-W-10Paradygmat rozwoju zrównoważonego i jego konsekwencje dla architektury.
T-W-15Oszczędność surowców i energii elektrycznej (woda, drewno, energia elektryczna itd.).
T-W-16Szkło współczesne i możliwości wykorzystania w energooszczędnym budownictwie.
T-W-17Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.
T-W-18c.d. Odnawialna energia i jej wypływ na architekturę i urbanistykę.
T-W-19Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.
T-W-20c.d. Istniejące klasyfikacje budownictwa na zasadach zrównoważonego rozwoju: LEED, BREEAM, SBTool, DGNB, inne.
T-W-11Rozwój zrównoważony, ekorozwój, pojęcia i definicje przedmiotu.
T-W-13Lokalizacja i środowisko, lokalne zainteresowanie, lokalna społeczność.
T-W-14Cykl życiowy materiałów budowlanych, dobór materiałów.
Metody nauczaniaM-1Wykłady przygotowujące studentów do projektowania architektonicznego proekologicznego. Treść wykładów to przede wszystkim rozwiązania proekologiczne stosowane w architekturze dotyczace zarówno formy, konstrukcji, materiałów, wentylacji, pojęcie zdrowego budynku. Wykłady kończą się egzaminem sprawdzającym wiedzę z wykładów.
M-3Wykład multimedialny
M-2Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Oceniana jest znajomość problematyki poruszanej na wykładach poprzez przeprowadzenie egzaminu pisemnego polegającego na odpowiedzi na cztery, pięć ptytań dotyczących tejże problematyki.
S-2Ocena formująca: Ocena na podstawie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie pozatechniczne aspekty działalności projektowej i planistycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0