Wydział Architektury - Architektura (N2)
Sylabus przedmiotu Architektura krajobrazu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Architektura krajobrazu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończenie studiów na poziomie S1. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z wybranymi zagadnieniami z zakresu kształtowania i ochrony krajobrazu, metodami analiz stosowanymi w architekturze krajobrazu oraz aktualnymi problemami i wyzwaniami w projektowaniu krajobrazu. Student ma uświadomić sobie znaczenie walorów krajobrazowych, dziedzictwa kulturowego i roli architekta w kształtowaniu i rewitalizacji krajobrazu kulturowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Metody badawcze wykorzystywane w architekturze krajobrazu. Ocena i waloryzacja krajobrazu. | 3 |
T-W-2 | Krajobraz kulturowy i jego ochrona, rola tradycji miejsca w jego rewitalizacji. Aktualne problemy i wyzwania w kształtowaniu krajobrazu. | 6 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Praca we własnym zakresie, przygotowanie do zaliczenia (opracowanie prezentacji, referatu itp.) | 21 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, problemowy, |
M-2 | Metoda przypadku i dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie egzaminu ustnego w oparciu o przygotowaną pracę semestralną |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_N2/B.1/3_W01 Zna współczese problemy i wyzwania dotyczące ochrony i kształtowania krajobrazu, jest świadom znaczenia walorów krajobrazowych, dziedzictwa kulturowego i roli architekta w kształtowaniu i rewitalizacji krajobrazu kulturowego. | AU_2A_W11, AU_2A_W12 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_N2/B.1/3_U01 Analizuje współczesne problemy i wyzwania dotyczące ochorny i kształtowania krajobrazu, formułuje własne opinie i wnioski, biorąc pod uwagę dostępne materiały i źródła wiedzy. | AU_2A_U09, AU_2A_U19, AU_2A_U17 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_N2/B.1/3_K01 Jest świadom potrzeby ochrony krajobrazu, znaczenia walorów kulturowych i przyrodniczych, tradycji miejsca, dziedzictwa kulturowego w jego kształtowaniu i rewitalizacji. | AU_2A_K04, AU_2A_K05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_N2/B.1/3_W01 Zna współczese problemy i wyzwania dotyczące ochrony i kształtowania krajobrazu, jest świadom znaczenia walorów krajobrazowych, dziedzictwa kulturowego i roli architekta w kształtowaniu i rewitalizacji krajobrazu kulturowego. | 2,0 | Nie zna współczesnych problemów i wyzwań dotyczących ochrony i kształtowania krajobrazu w podstawowym zakresie, ma problemy z wymienieniem wybranych przykładów realizacji i twórców. |
3,0 | Zna współczesne problemy i wyzwania dotyczące ochrony i kształtowania krajobrazu w minimalnym zakresie, omawia wybrane przykłady realizacji i twórców na dostatecznym poziomie | |
3,5 | Zna i rozumie współczesne problemy i wyzwania dotyczące ochrony i kształtowania krajobrazu, omawia wybrane przykłady realizacji i twórców na dostatecznym poziomie | |
4,0 | Zna i rozumie współczesne problemy i wyzwania dotyczące ochrony i kształtowania krajobrazu, omawia wybrane przykłady realizacji i twórców uzasaniając cześciowo ich rolę i wagę dla przedstawianej problemtyki. | |
4,5 | Zna i rozumie współczesne problemy i wyzwania dotyczące ochrony i kształtowania krajobrazu na ponadprzeciętnym poziomie, omawia różne przykłady realizacji i twórców uzasaniając ich rolę i wagę dla przedstawianej problemtyki na tle kulturowym. | |
5,0 | Zna i rozumie współczesne problemy i wyzwania dotyczące ochrony i kształtowania krajobrazu na ponadprzeciętnym poziomie, omawia różne przykłady realizacji i twórców, uzasaniając ich rolę i wagę dla przedstawianej problemtyki na tle kulturowym w bardzo kreatywny sposób. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_N2/B.1/3_U01 Analizuje współczesne problemy i wyzwania dotyczące ochorny i kształtowania krajobrazu, formułuje własne opinie i wnioski, biorąc pod uwagę dostępne materiały i źródła wiedzy. | 2,0 | Ma problemy z analizowaniem współczesnych problemów i wyzwań dotyczących ochorny i kształtowania krajobrazu nawet w podstawowym zakresie. |
3,0 | Analizuje współczesne problemy i wyzwania dotyczące ochorny i kształtowania krajobrazu na podstawowym poziomie. | |
3,5 | Analizuje współczesne problemy i wyzwania dotyczące ochorny i kształtowania krajobrazu na podstawowym poziomie, korzystając ze źródeł wiedzy w minimalnym zakresie. | |
4,0 | Analizuje współczesne problemy i wyzwania dotyczące ochorny i kształtowania krajobrazu, korzystając z różnych źródeł wiedzy i formułując własne opinie. | |
4,5 | Analizuje szeroko współczesne problemy i wyzwania dotyczące ochorny i kształtowania krajobrazu, korzystając z różnych i wielu źródeł wiedzy, formułując własne opinie i wnioski. | |
5,0 | Analizuje szeroko współczesne problemy i wyzwania dotyczące ochorny i kształtowania krajobrazu, korzystając z różnych i wielu źródeł wiedzy, formułując własne opinie i wnioski w kreatywny i twórczy sposób. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_N2/B.1/3_K01 Jest świadom potrzeby ochrony krajobrazu, znaczenia walorów kulturowych i przyrodniczych, tradycji miejsca, dziedzictwa kulturowego w jego kształtowaniu i rewitalizacji. | 2,0 | Nie jest świadom potrzeby ochrony krajobrazu, znaczenia tradycji miejsca i dziedzictwa kulturowego w jego kształtowaniu i rewitalizacji. |
3,0 | Jest świadom potrzeby ochrony krajobrazu, znaczenia tradycji miejsca i dziedzictwa kulturowego w jego kształtowaniu i rewitalizacj w podstawowym zakresie, nie wykazuje zainteresowania rolą architekta dla jego kształtowania. | |
3,5 | Jest świadom potrzeby ochrony krajobrazu, znaczenia tradycji miejsca i dziedzictwa kulturowego w jego kształtowaniu i rewitalizacj w podstawowym zakresie, wykazuje niewielkie zainteresowanie rolą architekta dla jego kształtowania. | |
4,0 | Jest świadom potrzeby ochrony krajobrazu, przywiązauje znaczenie dla wykorzystania tradycji miejsca i dziedzictwa kulturowego w kształtowaniu u rewitalizacji krajobrazu, wykazuje zainteresowanie rolą architekta w jego kształtowaniu. | |
4,5 | Jest świadom potrzeby ochrony krajobrazu, przywiązauje znaczenie dla wykorzystania tradycji miejsca i dziedzictwa kulturowego w kształtowaniu u rewitalizacji krajobrazu, wyraża duże zainteresowanie rolą architekta w jego kształtowania. | |
5,0 | Jest świadom potrzeby ochrony krajobrazu, przywiązauje znaczenie dla wykorzystania tradycji miejsca i dziedzictwa kulturowego w kształtowaniu u rewitalizacji krajobrazu, wyraża bardzo duże zainteresowanie rolą architekta w jego kształtowania. |
Literatura podstawowa
- Waterman T., Fundamentals of Landscape Architecture, Bloomsbury Academic Fairchild, NY, 2015
- Bohm A., Architektura krajobrazu, jej początki i rozwój, Politechnika Krakowska, Kraków, 1994
- Böhm A., Planowanie przestrzenne dla architektów krajobrazu, Politechnika Krakowska, Kraków, 2006
Literatura dodatkowa
- Minguet J. M., Green urban landscape, Instituto Monsa de Ediciones, Barcelona, 2013
- Bal W., Czałczyńska-Podolska M., Analysis of socio-spatial relations and links created on the basis of landscape and architecture integration, S.ARCH 2017: Sustainable Architecture, Get it published Verlag, Erlangen, 2017, pp. 502-514
- Czałczyńska-Podolska M., Rzeszotarska-Pałka M., Guidelines for revitalization of rural areas based on landscape studies/Wytyczne do rewitalizacji obszarów wiejskich w oparciu o studia krajobrazowe, Technical Transacions/Czasopismo Techniczne, 2019, 2
- Bal W., Czałczyńska-Podolska M, The role of integration of architecture and landscape in shaping contemporary urban spaces, IOP Conf. Ser.: Materials Science and Engineering, 2019, 471, pp. 1–12, [nr art. 072020]