Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (N2)

Sylabus przedmiotu Architektura krajobrazu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Architektura krajobrazu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 9 1,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończenie studiów na poziomie S1.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z wybranymi zagadnieniami z zakresu kształtowania i ochrony krajobrazu, metodami analiz stosowanymi w architekturze krajobrazu oraz aktualnymi problemami i wyzwaniami w projektowaniu krajobrazu. Student ma uświadomić sobie znaczenie walorów krajobrazowych, dziedzictwa kulturowego i roli architekta w kształtowaniu i rewitalizacji krajobrazu kulturowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Metody badawcze wykorzystywane w architekturze krajobrazu. Ocena i waloryzacja krajobrazu.3
T-W-2Krajobraz kulturowy i jego ochrona, rola tradycji miejsca w jego rewitalizacji. Aktualne problemy i wyzwania w kształtowaniu krajobrazu.6
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach9
A-W-2Praca we własnym zakresie, przygotowanie do zaliczenia (opracowanie prezentacji, referatu itp.)21
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, problemowy,
M-2Metoda przypadku i dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie egzaminu ustnego w oparciu o przygotowaną pracę semestralną

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_N2/B.1/3_W01
Zna współczese problemy i wyzwania dotyczące ochrony i kształtowania krajobrazu, jest świadom znaczenia walorów krajobrazowych, dziedzictwa kulturowego i roli architekta w kształtowaniu i rewitalizacji krajobrazu kulturowego.
AU_2A_W11, AU_2A_W12C-1T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_N2/B.1/3_U01
Analizuje współczesne problemy i wyzwania dotyczące ochorny i kształtowania krajobrazu, formułuje własne opinie i wnioski, biorąc pod uwagę dostępne materiały i źródła wiedzy.
AU_2A_U09, AU_2A_U19, AU_2A_U17C-1T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_N2/B.1/3_K01
Jest świadom potrzeby ochrony krajobrazu, znaczenia walorów kulturowych i przyrodniczych, tradycji miejsca, dziedzictwa kulturowego w jego kształtowaniu i rewitalizacji.
AU_2A_K04, AU_2A_K05C-1T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_N2/B.1/3_W01
Zna współczese problemy i wyzwania dotyczące ochrony i kształtowania krajobrazu, jest świadom znaczenia walorów krajobrazowych, dziedzictwa kulturowego i roli architekta w kształtowaniu i rewitalizacji krajobrazu kulturowego.
2,0Nie zna współczesnych problemów i wyzwań dotyczących ochrony i kształtowania krajobrazu w podstawowym zakresie, ma problemy z wymienieniem wybranych przykładów realizacji i twórców.
3,0Zna współczesne problemy i wyzwania dotyczące ochrony i kształtowania krajobrazu w minimalnym zakresie, omawia wybrane przykłady realizacji i twórców na dostatecznym poziomie
3,5Zna i rozumie współczesne problemy i wyzwania dotyczące ochrony i kształtowania krajobrazu, omawia wybrane przykłady realizacji i twórców na dostatecznym poziomie
4,0Zna i rozumie współczesne problemy i wyzwania dotyczące ochrony i kształtowania krajobrazu, omawia wybrane przykłady realizacji i twórców uzasaniając cześciowo ich rolę i wagę dla przedstawianej problemtyki.
4,5Zna i rozumie współczesne problemy i wyzwania dotyczące ochrony i kształtowania krajobrazu na ponadprzeciętnym poziomie, omawia różne przykłady realizacji i twórców uzasaniając ich rolę i wagę dla przedstawianej problemtyki na tle kulturowym.
5,0Zna i rozumie współczesne problemy i wyzwania dotyczące ochrony i kształtowania krajobrazu na ponadprzeciętnym poziomie, omawia różne przykłady realizacji i twórców, uzasaniając ich rolę i wagę dla przedstawianej problemtyki na tle kulturowym w bardzo kreatywny sposób.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_N2/B.1/3_U01
Analizuje współczesne problemy i wyzwania dotyczące ochorny i kształtowania krajobrazu, formułuje własne opinie i wnioski, biorąc pod uwagę dostępne materiały i źródła wiedzy.
2,0Ma problemy z analizowaniem współczesnych problemów i wyzwań dotyczących ochorny i kształtowania krajobrazu nawet w podstawowym zakresie.
3,0Analizuje współczesne problemy i wyzwania dotyczące ochorny i kształtowania krajobrazu na podstawowym poziomie.
3,5Analizuje współczesne problemy i wyzwania dotyczące ochorny i kształtowania krajobrazu na podstawowym poziomie, korzystając ze źródeł wiedzy w minimalnym zakresie.
4,0Analizuje współczesne problemy i wyzwania dotyczące ochorny i kształtowania krajobrazu, korzystając z różnych źródeł wiedzy i formułując własne opinie.
4,5Analizuje szeroko współczesne problemy i wyzwania dotyczące ochorny i kształtowania krajobrazu, korzystając z różnych i wielu źródeł wiedzy, formułując własne opinie i wnioski.
5,0Analizuje szeroko współczesne problemy i wyzwania dotyczące ochorny i kształtowania krajobrazu, korzystając z różnych i wielu źródeł wiedzy, formułując własne opinie i wnioski w kreatywny i twórczy sposób.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_N2/B.1/3_K01
Jest świadom potrzeby ochrony krajobrazu, znaczenia walorów kulturowych i przyrodniczych, tradycji miejsca, dziedzictwa kulturowego w jego kształtowaniu i rewitalizacji.
2,0Nie jest świadom potrzeby ochrony krajobrazu, znaczenia tradycji miejsca i dziedzictwa kulturowego w jego kształtowaniu i rewitalizacji.
3,0Jest świadom potrzeby ochrony krajobrazu, znaczenia tradycji miejsca i dziedzictwa kulturowego w jego kształtowaniu i rewitalizacj w podstawowym zakresie, nie wykazuje zainteresowania rolą architekta dla jego kształtowania.
3,5Jest świadom potrzeby ochrony krajobrazu, znaczenia tradycji miejsca i dziedzictwa kulturowego w jego kształtowaniu i rewitalizacj w podstawowym zakresie, wykazuje niewielkie zainteresowanie rolą architekta dla jego kształtowania.
4,0Jest świadom potrzeby ochrony krajobrazu, przywiązauje znaczenie dla wykorzystania tradycji miejsca i dziedzictwa kulturowego w kształtowaniu u rewitalizacji krajobrazu, wykazuje zainteresowanie rolą architekta w jego kształtowaniu.
4,5Jest świadom potrzeby ochrony krajobrazu, przywiązauje znaczenie dla wykorzystania tradycji miejsca i dziedzictwa kulturowego w kształtowaniu u rewitalizacji krajobrazu, wyraża duże zainteresowanie rolą architekta w jego kształtowania.
5,0Jest świadom potrzeby ochrony krajobrazu, przywiązauje znaczenie dla wykorzystania tradycji miejsca i dziedzictwa kulturowego w kształtowaniu u rewitalizacji krajobrazu, wyraża bardzo duże zainteresowanie rolą architekta w jego kształtowania.

Literatura podstawowa

  1. Waterman T., Fundamentals of Landscape Architecture, Bloomsbury Academic Fairchild, NY, 2015
  2. Bohm A., Architektura krajobrazu, jej początki i rozwój, Politechnika Krakowska, Kraków, 1994
  3. Böhm A., Planowanie przestrzenne dla architektów krajobrazu, Politechnika Krakowska, Kraków, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Minguet J. M., Green urban landscape, Instituto Monsa de Ediciones, Barcelona, 2013
  2. Bal W., Czałczyńska-Podolska M., Analysis of socio-spatial relations and links created on the basis of landscape and architecture integration, S.ARCH 2017: Sustainable Architecture, Get it published Verlag, Erlangen, 2017, pp. 502-514
  3. Czałczyńska-Podolska M., Rzeszotarska-Pałka M., Guidelines for revitalization of rural areas based on landscape studies/Wytyczne do rewitalizacji obszarów wiejskich w oparciu o studia krajobrazowe, Technical Transacions/Czasopismo Techniczne, 2019, 2
  4. Bal W., Czałczyńska-Podolska M, The role of integration of architecture and landscape in shaping contemporary urban spaces, IOP Conf. Ser.: Materials Science and Engineering, 2019, 471, pp. 1–12, [nr art. 072020]

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody badawcze wykorzystywane w architekturze krajobrazu. Ocena i waloryzacja krajobrazu.3
T-W-2Krajobraz kulturowy i jego ochrona, rola tradycji miejsca w jego rewitalizacji. Aktualne problemy i wyzwania w kształtowaniu krajobrazu.6
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach9
A-W-2Praca we własnym zakresie, przygotowanie do zaliczenia (opracowanie prezentacji, referatu itp.)21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_N2/B.1/3_W01Zna współczese problemy i wyzwania dotyczące ochrony i kształtowania krajobrazu, jest świadom znaczenia walorów krajobrazowych, dziedzictwa kulturowego i roli architekta w kształtowaniu i rewitalizacji krajobrazu kulturowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W11B.W3. absolwent zna i rozumie rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i planowaniu przestrzennym oraz potrzebę kształtowania ładu przestrzennego, zrównoważonego rozwoju, oraz tematykę zagrożenia środowiska i krajobrazu kulturowego;
AU_2A_W12B.W4. absolwent zna i rozumie zagadnienia powiązane z projektowaniem architektonicznym, urbanistycznym i planowaniem przestrzennym, takie jak infrastruktura techniczna, komunikacja, środowisko przyrodnicze, architektura krajobrazu, uwarunkowania ekonomiczne, prawne i społeczne – niezbędne do rozumienia społecznych, ekonomicznych, ekologicznych, przyrodniczych, historycznych, kulturowych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz dostrzega potrzebę ich uwzględniania w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym, ruralistycznym i planowaniu przestrzennym;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wybranymi zagadnieniami z zakresu kształtowania i ochrony krajobrazu, metodami analiz stosowanymi w architekturze krajobrazu oraz aktualnymi problemami i wyzwaniami w projektowaniu krajobrazu. Student ma uświadomić sobie znaczenie walorów krajobrazowych, dziedzictwa kulturowego i roli architekta w kształtowaniu i rewitalizacji krajobrazu kulturowego.
Treści programoweT-W-1Metody badawcze wykorzystywane w architekturze krajobrazu. Ocena i waloryzacja krajobrazu.
T-W-2Krajobraz kulturowy i jego ochrona, rola tradycji miejsca w jego rewitalizacji. Aktualne problemy i wyzwania w kształtowaniu krajobrazu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy,
M-2Metoda przypadku i dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie egzaminu ustnego w oparciu o przygotowaną pracę semestralną
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna współczesnych problemów i wyzwań dotyczących ochrony i kształtowania krajobrazu w podstawowym zakresie, ma problemy z wymienieniem wybranych przykładów realizacji i twórców.
3,0Zna współczesne problemy i wyzwania dotyczące ochrony i kształtowania krajobrazu w minimalnym zakresie, omawia wybrane przykłady realizacji i twórców na dostatecznym poziomie
3,5Zna i rozumie współczesne problemy i wyzwania dotyczące ochrony i kształtowania krajobrazu, omawia wybrane przykłady realizacji i twórców na dostatecznym poziomie
4,0Zna i rozumie współczesne problemy i wyzwania dotyczące ochrony i kształtowania krajobrazu, omawia wybrane przykłady realizacji i twórców uzasaniając cześciowo ich rolę i wagę dla przedstawianej problemtyki.
4,5Zna i rozumie współczesne problemy i wyzwania dotyczące ochrony i kształtowania krajobrazu na ponadprzeciętnym poziomie, omawia różne przykłady realizacji i twórców uzasaniając ich rolę i wagę dla przedstawianej problemtyki na tle kulturowym.
5,0Zna i rozumie współczesne problemy i wyzwania dotyczące ochrony i kształtowania krajobrazu na ponadprzeciętnym poziomie, omawia różne przykłady realizacji i twórców, uzasaniając ich rolę i wagę dla przedstawianej problemtyki na tle kulturowym w bardzo kreatywny sposób.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_N2/B.1/3_U01Analizuje współczesne problemy i wyzwania dotyczące ochorny i kształtowania krajobrazu, formułuje własne opinie i wnioski, biorąc pod uwagę dostępne materiały i źródła wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U09A.U9. absolwent potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej, szczegółowej analizy oraz wyciągać z nich wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie oraz wykazywać ich związek z procesem projektowym, opierając się na dostępnym dorobku naukowym w dyscyplinie;
AU_2A_U19B.U4. absolwent potrafi formułować wypowiedzi o charakterze analizy krytycznej z zakresu architektury, a także przedstawiać i syntetycznie opisywać podstawy ideowe projektu w oparciu o przyjęte założenia;
AU_2A_U17B.U2. absolwent potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze, oraz brać odpowiedzialność za podejmowane decyzje techniczne w środowisku i za przekazanie dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego następnym pokoleniom;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wybranymi zagadnieniami z zakresu kształtowania i ochrony krajobrazu, metodami analiz stosowanymi w architekturze krajobrazu oraz aktualnymi problemami i wyzwaniami w projektowaniu krajobrazu. Student ma uświadomić sobie znaczenie walorów krajobrazowych, dziedzictwa kulturowego i roli architekta w kształtowaniu i rewitalizacji krajobrazu kulturowego.
Treści programoweT-W-1Metody badawcze wykorzystywane w architekturze krajobrazu. Ocena i waloryzacja krajobrazu.
T-W-2Krajobraz kulturowy i jego ochrona, rola tradycji miejsca w jego rewitalizacji. Aktualne problemy i wyzwania w kształtowaniu krajobrazu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy,
M-2Metoda przypadku i dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie egzaminu ustnego w oparciu o przygotowaną pracę semestralną
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ma problemy z analizowaniem współczesnych problemów i wyzwań dotyczących ochorny i kształtowania krajobrazu nawet w podstawowym zakresie.
3,0Analizuje współczesne problemy i wyzwania dotyczące ochorny i kształtowania krajobrazu na podstawowym poziomie.
3,5Analizuje współczesne problemy i wyzwania dotyczące ochorny i kształtowania krajobrazu na podstawowym poziomie, korzystając ze źródeł wiedzy w minimalnym zakresie.
4,0Analizuje współczesne problemy i wyzwania dotyczące ochorny i kształtowania krajobrazu, korzystając z różnych źródeł wiedzy i formułując własne opinie.
4,5Analizuje szeroko współczesne problemy i wyzwania dotyczące ochorny i kształtowania krajobrazu, korzystając z różnych i wielu źródeł wiedzy, formułując własne opinie i wnioski.
5,0Analizuje szeroko współczesne problemy i wyzwania dotyczące ochorny i kształtowania krajobrazu, korzystając z różnych i wielu źródeł wiedzy, formułując własne opinie i wnioski w kreatywny i twórczy sposób.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_N2/B.1/3_K01Jest świadom potrzeby ochrony krajobrazu, znaczenia walorów kulturowych i przyrodniczych, tradycji miejsca, dziedzictwa kulturowego w jego kształtowaniu i rewitalizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K04A.S4. absolwent jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy.
AU_2A_K05B.S1. absolwent jest gotów do formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć architektury i urbanistyki, ich skomplikowanych uwarunkowań oraz innych aspektów działalności architekta;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wybranymi zagadnieniami z zakresu kształtowania i ochrony krajobrazu, metodami analiz stosowanymi w architekturze krajobrazu oraz aktualnymi problemami i wyzwaniami w projektowaniu krajobrazu. Student ma uświadomić sobie znaczenie walorów krajobrazowych, dziedzictwa kulturowego i roli architekta w kształtowaniu i rewitalizacji krajobrazu kulturowego.
Treści programoweT-W-1Metody badawcze wykorzystywane w architekturze krajobrazu. Ocena i waloryzacja krajobrazu.
T-W-2Krajobraz kulturowy i jego ochrona, rola tradycji miejsca w jego rewitalizacji. Aktualne problemy i wyzwania w kształtowaniu krajobrazu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy,
M-2Metoda przypadku i dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie egzaminu ustnego w oparciu o przygotowaną pracę semestralną
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie jest świadom potrzeby ochrony krajobrazu, znaczenia tradycji miejsca i dziedzictwa kulturowego w jego kształtowaniu i rewitalizacji.
3,0Jest świadom potrzeby ochrony krajobrazu, znaczenia tradycji miejsca i dziedzictwa kulturowego w jego kształtowaniu i rewitalizacj w podstawowym zakresie, nie wykazuje zainteresowania rolą architekta dla jego kształtowania.
3,5Jest świadom potrzeby ochrony krajobrazu, znaczenia tradycji miejsca i dziedzictwa kulturowego w jego kształtowaniu i rewitalizacj w podstawowym zakresie, wykazuje niewielkie zainteresowanie rolą architekta dla jego kształtowania.
4,0Jest świadom potrzeby ochrony krajobrazu, przywiązauje znaczenie dla wykorzystania tradycji miejsca i dziedzictwa kulturowego w kształtowaniu u rewitalizacji krajobrazu, wykazuje zainteresowanie rolą architekta w jego kształtowaniu.
4,5Jest świadom potrzeby ochrony krajobrazu, przywiązauje znaczenie dla wykorzystania tradycji miejsca i dziedzictwa kulturowego w kształtowaniu u rewitalizacji krajobrazu, wyraża duże zainteresowanie rolą architekta w jego kształtowania.
5,0Jest świadom potrzeby ochrony krajobrazu, przywiązauje znaczenie dla wykorzystania tradycji miejsca i dziedzictwa kulturowego w kształtowaniu u rewitalizacji krajobrazu, wyraża bardzo duże zainteresowanie rolą architekta w jego kształtowania.