Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (N2)

Sylabus przedmiotu Ochrona dziedzictwa, archeologia i teorie konserwatorskie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona dziedzictwa, archeologia i teorie konserwatorskie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Historii i Teorii Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie tytułu inżyniera architekta.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką związaną z ochroną dziedzictwa kulturowego.
C-2Zapoznanie studentów z zasadami adaptacji, rekonstrukcji, rozbudowy, modernizacji i ochrony konserwatorskiej.
C-3Zapoznanie studentów z rozwojem myśli konserwatorskiej na przestrzeni trzech ostatnich wieków.
C-4Zapoznanie studentów se standardami sporządzania badań historycznych i architektonicznych w zabytku.
C-5Zapoznanie studentów z zakresem i standardami sporządzania dokumentacji konserwatorskiej.
C-6Zwiększenie świadomości studenta dotyczącej wartosci dziedzictwa kulturowego, a w tym w szczególności dziedzictwa polskiego i kutury europejskiej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zapoznanie studentów z tematyką związaną z ochroną dziedzictwa kulturowego i zmianą definiowania zabytków i nowego podjeścia do ochrony zabytków od 2003 roku.1
T-W-2Zapoznanie z zasadami adaptacji, rekonstrukcji, rozbudowy, modernizacji i ochrony konserwatorskiej obiektów zabytkowych.1
T-W-3Czy funkcja obiektu zabytkowego podlega ochronie konserwatorskiej?1
T-W-4Wartościowanie zabytków. Wartość historyczna, naukowa, starożytnicza.1
T-W-5Geneza dziedziny korserwacja zabytków i przegląd teorii konserwatorskich od Viollet-le-Duca do teorii współczesnych.1
T-W-6Zasady ochrony zabytków archeologicznych.1
T-W-7Zasady projektowania w kontekście przestrzeni kulturowej.1
T-W-8Nowoczesność i nowe technologie w badaniach historycznych i architektonicznych zabytków.1
T-W-9Forma, zakres i specjalizacje niezbędne do wykonania dokumentacji konserwatotrskiej i programu prac konserwatorskich. Standardy sporządzania i uzgadniania projektowej.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2praca w domu21
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne
M-2Wykłady problemowe
M-3dyskusja wi dzielenie się własnymi doświadczeniami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena Formująca: służy do oceny okresowych osiągnięć studenta, identyfikacji ewentualnych braków w wiedzy i umiejętnościach nie zawsze powinna mieć wpływ na ocenę końcową. Prowadzona na początku zajęć i/lub w trakcie ich trwania przez nauczycieli i studentów. Daje informacje podstawowe dla nauczania i uczenia się określonego przedmiotu. Pomaga nauczycielowi ukierunkować nauczanie do poziomu studentów tak, aby uzyskać założone efekty uczenia się, a studentowi pomaga w uczeniu się.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_N2/B.1/1_W01
Student ma wiedzę z teorii koserwacji dziedzictwa materialnego: architektonicznego, urbanistycznego i archeologicznego.
AU_2A_W10, AU_2A_W18C-6T-W-5, T-W-4M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_N2/B.1/1_U01
Student ma wiedzę na temat wartościowania zabytków potrafii opisać zabytek, wie jak go badać i jakich specjalistów - ekspertów zaprosić do współpracy.
AU_2A_U09C-2T-W-4M-3S-1
AU_2A_N2/B.1/1_U02
Student potrafii zbudować zespół ekspertów - specjalistów z zakresu konserwacjiz abytków.
AU_2A_U11C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-9M-3S-1
AU_2A_N2/B.1/1_U03
Student zdobył umiejętność wartościowania dziedzictwa kulturowego: archeologicznego, architektonicznego i urbanistycznego.
AU_2A_U18C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6T-W-4M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_N2/B.1/1_K01
Student rozumie potrzebę podejmowania działań chroniących dziedzictwo kulturowe oraz znaczenie wartości autrentyzmu obiektów archeologicznych i budowli i obszarów zabytkowych oraz przestrzeni kulturowych.
AU_2A_K11C-4T-W-2, T-W-5M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_N2/B.1/1_W01
Student ma wiedzę z teorii koserwacji dziedzictwa materialnego: architektonicznego, urbanistycznego i archeologicznego.
2,0
3,0Student potrafii wykonać projekt konserwatorski w zakresie i formie zaakceptowanej przez prowadzącego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_N2/B.1/1_U01
Student ma wiedzę na temat wartościowania zabytków potrafii opisać zabytek, wie jak go badać i jakich specjalistów - ekspertów zaprosić do współpracy.
2,0
3,0Student potrafii odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytanie z zakresu chrony dziedzictwa kulturowego
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_N2/B.1/1_U02
Student potrafii zbudować zespół ekspertów - specjalistów z zakresu konserwacjiz abytków.
2,0
3,0Student rozumie potrafii pracować w zespole i wykonać projekt konserwatorski w zakresie i formie zaakceptowaneju przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_2A_N2/B.1/1_U03
Student zdobył umiejętność wartościowania dziedzictwa kulturowego: archeologicznego, architektonicznego i urbanistycznego.
2,0
3,0Student potrafii w zakresie podstawowy wartościować dziedzictwo kulturowe na bazie wczestnych teorii konserwatorskich.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_N2/B.1/1_K01
Student rozumie potrzebę podejmowania działań chroniących dziedzictwo kulturowe oraz znaczenie wartości autrentyzmu obiektów archeologicznych i budowli i obszarów zabytkowych oraz przestrzeni kulturowych.
2,0
3,0Student potrafi odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytanie z zakresu wykładów z ochrony dziedzictwa, archeologii i teorii konserwatorskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Dz.U. nr 162 z 17.09.2003, poz. 1568., 2003
  2. Karta Wenecka, OZ nr3/74, 2011
  3. Arszyński Marian, , Idea, pamięć, troska. Rola zabytków w przestrzeni społecznej i formy działań na rzecz ich zachowania od starożytności do poł. XX w., Malbork, 2007
  4. Frycz Jerzy, Restauracja i konserwacja zabytków architektury w Polsce w latach 1795-1918, Warszawa, 1975
  5. Dettof Paweł, Odbudowa i restauracja zabytków architektury w Polsce w latach 1918-1930. Teoria i praktyka, Kraków, 2005
  6. Jokilehto Jukka, A History of Architectural Conservation, London, 2002
  7. Krawczyk Janusz, Kompromis i metoda – wybrane aspekty teorii konserwatorskich Aloisa Riegla i Cesare Brandiego, Ochrona Zabytków nr 2/ 2009, 2009
  8. Rouba Bogumiła J., Proces ochrony dóbr kultury, pojęcia, terminologia, [w:] Józef Flik (red.), Ars longa vita brevis, Tradycyjne i nowoczesne metody badania dzieł sztuki, Materiały z sesji naukowej poświęconej pamięci Profesora Zbigniewa Brochwicza, 2003
  9. Szmygin Bogusław, Kształtowanie koncepcji zabytku i doktryny konserwatorskiej w Polsce w XX wieku, Lublin, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Szmygin B. Tomaszewski A., Pawłowski K., Ogrodzki P, Kłosek-Kozłowska D., Ochrona dziedzictwa kulturowego i konserwacja zabytków w powojennej Polsce w świetle doktryn i opracowań naukowych [w:] Kongres Konserwatorów Polskich, Wrocław, 2005
  2. Vademecum Konserwatora Zabytków. Międzynarodowe normy ochrony dziedzictwa kultury, Warszawa, 1996

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zapoznanie studentów z tematyką związaną z ochroną dziedzictwa kulturowego i zmianą definiowania zabytków i nowego podjeścia do ochrony zabytków od 2003 roku.1
T-W-2Zapoznanie z zasadami adaptacji, rekonstrukcji, rozbudowy, modernizacji i ochrony konserwatorskiej obiektów zabytkowych.1
T-W-3Czy funkcja obiektu zabytkowego podlega ochronie konserwatorskiej?1
T-W-4Wartościowanie zabytków. Wartość historyczna, naukowa, starożytnicza.1
T-W-5Geneza dziedziny korserwacja zabytków i przegląd teorii konserwatorskich od Viollet-le-Duca do teorii współczesnych.1
T-W-6Zasady ochrony zabytków archeologicznych.1
T-W-7Zasady projektowania w kontekście przestrzeni kulturowej.1
T-W-8Nowoczesność i nowe technologie w badaniach historycznych i architektonicznych zabytków.1
T-W-9Forma, zakres i specjalizacje niezbędne do wykonania dokumentacji konserwatotrskiej i programu prac konserwatorskich. Standardy sporządzania i uzgadniania projektowej.1
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2praca w domu21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_N2/B.1/1_W01Student ma wiedzę z teorii koserwacji dziedzictwa materialnego: architektonicznego, urbanistycznego i archeologicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W10B.W2. absolwent zna i rozumie historię architektury i urbanistyki, architekturę współczesną, ochronę dziedzictwa w zakresie niezbędnym w twórczości architektonicznej, urbanistycznej i planistycznej;
AU_2A_W18C.W1. absolwent zna i rozumie style w sztuce i związane z nimi tradycje twórcze oraz proces realizacji prac artystycznych związanych z architekturą oraz środki warsztatowe pokrewnych dyscyplin artystycznych;j
Cel przedmiotuC-6Zwiększenie świadomości studenta dotyczącej wartosci dziedzictwa kulturowego, a w tym w szczególności dziedzictwa polskiego i kutury europejskiej.
Treści programoweT-W-5Geneza dziedziny korserwacja zabytków i przegląd teorii konserwatorskich od Viollet-le-Duca do teorii współczesnych.
T-W-4Wartościowanie zabytków. Wartość historyczna, naukowa, starożytnicza.
Metody nauczaniaM-3dyskusja wi dzielenie się własnymi doświadczeniami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena Formująca: służy do oceny okresowych osiągnięć studenta, identyfikacji ewentualnych braków w wiedzy i umiejętnościach nie zawsze powinna mieć wpływ na ocenę końcową. Prowadzona na początku zajęć i/lub w trakcie ich trwania przez nauczycieli i studentów. Daje informacje podstawowe dla nauczania i uczenia się określonego przedmiotu. Pomaga nauczycielowi ukierunkować nauczanie do poziomu studentów tak, aby uzyskać założone efekty uczenia się, a studentowi pomaga w uczeniu się.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafii wykonać projekt konserwatorski w zakresie i formie zaakceptowanej przez prowadzącego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_N2/B.1/1_U01Student ma wiedzę na temat wartościowania zabytków potrafii opisać zabytek, wie jak go badać i jakich specjalistów - ekspertów zaprosić do współpracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U09A.U9. absolwent potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej, szczegółowej analizy oraz wyciągać z nich wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie oraz wykazywać ich związek z procesem projektowym, opierając się na dostępnym dorobku naukowym w dyscyplinie;
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami adaptacji, rekonstrukcji, rozbudowy, modernizacji i ochrony konserwatorskiej.
Treści programoweT-W-4Wartościowanie zabytków. Wartość historyczna, naukowa, starożytnicza.
Metody nauczaniaM-3dyskusja wi dzielenie się własnymi doświadczeniami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena Formująca: służy do oceny okresowych osiągnięć studenta, identyfikacji ewentualnych braków w wiedzy i umiejętnościach nie zawsze powinna mieć wpływ na ocenę końcową. Prowadzona na początku zajęć i/lub w trakcie ich trwania przez nauczycieli i studentów. Daje informacje podstawowe dla nauczania i uczenia się określonego przedmiotu. Pomaga nauczycielowi ukierunkować nauczanie do poziomu studentów tak, aby uzyskać założone efekty uczenia się, a studentowi pomaga w uczeniu się.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafii odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytanie z zakresu chrony dziedzictwa kulturowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_N2/B.1/1_U02Student potrafii zbudować zespół ekspertów - specjalistów z zakresu konserwacjiz abytków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U11A.U11. absolwent potrafi pracować indywidualnie i w zespole, w tym ze specjalistami z innych branż, a także podejmować wiodącą rolę w takich zespołach;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką związaną z ochroną dziedzictwa kulturowego.
C-2Zapoznanie studentów z zasadami adaptacji, rekonstrukcji, rozbudowy, modernizacji i ochrony konserwatorskiej.
C-3Zapoznanie studentów z rozwojem myśli konserwatorskiej na przestrzeni trzech ostatnich wieków.
C-4Zapoznanie studentów se standardami sporządzania badań historycznych i architektonicznych w zabytku.
C-5Zapoznanie studentów z zakresem i standardami sporządzania dokumentacji konserwatorskiej.
C-6Zwiększenie świadomości studenta dotyczącej wartosci dziedzictwa kulturowego, a w tym w szczególności dziedzictwa polskiego i kutury europejskiej.
Treści programoweT-W-9Forma, zakres i specjalizacje niezbędne do wykonania dokumentacji konserwatotrskiej i programu prac konserwatorskich. Standardy sporządzania i uzgadniania projektowej.
Metody nauczaniaM-3dyskusja wi dzielenie się własnymi doświadczeniami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena Formująca: służy do oceny okresowych osiągnięć studenta, identyfikacji ewentualnych braków w wiedzy i umiejętnościach nie zawsze powinna mieć wpływ na ocenę końcową. Prowadzona na początku zajęć i/lub w trakcie ich trwania przez nauczycieli i studentów. Daje informacje podstawowe dla nauczania i uczenia się określonego przedmiotu. Pomaga nauczycielowi ukierunkować nauczanie do poziomu studentów tak, aby uzyskać założone efekty uczenia się, a studentowi pomaga w uczeniu się.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie potrafii pracować w zespole i wykonać projekt konserwatorski w zakresie i formie zaakceptowaneju przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_N2/B.1/1_U03Student zdobył umiejętność wartościowania dziedzictwa kulturowego: archeologicznego, architektonicznego i urbanistycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U18B.U3. absolwent potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, kulturowe, plastyczne, ekonomiczne i prawne w procesie projektowania architektonicznego, urbanistycznego i planistycznego o dużym stopniu złożoności;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką związaną z ochroną dziedzictwa kulturowego.
C-2Zapoznanie studentów z zasadami adaptacji, rekonstrukcji, rozbudowy, modernizacji i ochrony konserwatorskiej.
C-3Zapoznanie studentów z rozwojem myśli konserwatorskiej na przestrzeni trzech ostatnich wieków.
C-4Zapoznanie studentów se standardami sporządzania badań historycznych i architektonicznych w zabytku.
C-5Zapoznanie studentów z zakresem i standardami sporządzania dokumentacji konserwatorskiej.
C-6Zwiększenie świadomości studenta dotyczącej wartosci dziedzictwa kulturowego, a w tym w szczególności dziedzictwa polskiego i kutury europejskiej.
Treści programoweT-W-4Wartościowanie zabytków. Wartość historyczna, naukowa, starożytnicza.
Metody nauczaniaM-3dyskusja wi dzielenie się własnymi doświadczeniami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena Formująca: służy do oceny okresowych osiągnięć studenta, identyfikacji ewentualnych braków w wiedzy i umiejętnościach nie zawsze powinna mieć wpływ na ocenę końcową. Prowadzona na początku zajęć i/lub w trakcie ich trwania przez nauczycieli i studentów. Daje informacje podstawowe dla nauczania i uczenia się określonego przedmiotu. Pomaga nauczycielowi ukierunkować nauczanie do poziomu studentów tak, aby uzyskać założone efekty uczenia się, a studentowi pomaga w uczeniu się.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafii w zakresie podstawowy wartościować dziedzictwo kulturowe na bazie wczestnych teorii konserwatorskich.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_N2/B.1/1_K01Student rozumie potrzebę podejmowania działań chroniących dziedzictwo kulturowe oraz znaczenie wartości autrentyzmu obiektów archeologicznych i budowli i obszarów zabytkowych oraz przestrzeni kulturowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K11D.S5. absolwent jest gotów do właściwego określenia priorytetów działań służących realizacji zadania.
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów se standardami sporządzania badań historycznych i architektonicznych w zabytku.
Treści programoweT-W-2Zapoznanie z zasadami adaptacji, rekonstrukcji, rozbudowy, modernizacji i ochrony konserwatorskiej obiektów zabytkowych.
T-W-5Geneza dziedziny korserwacja zabytków i przegląd teorii konserwatorskich od Viollet-le-Duca do teorii współczesnych.
Metody nauczaniaM-3dyskusja wi dzielenie się własnymi doświadczeniami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena Formująca: służy do oceny okresowych osiągnięć studenta, identyfikacji ewentualnych braków w wiedzy i umiejętnościach nie zawsze powinna mieć wpływ na ocenę końcową. Prowadzona na początku zajęć i/lub w trakcie ich trwania przez nauczycieli i studentów. Daje informacje podstawowe dla nauczania i uczenia się określonego przedmiotu. Pomaga nauczycielowi ukierunkować nauczanie do poziomu studentów tak, aby uzyskać założone efekty uczenia się, a studentowi pomaga w uczeniu się.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytanie z zakresu wykładów z ochrony dziedzictwa, archeologii i teorii konserwatorskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0