Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska

Sylabus przedmiotu Seminarium z opiekunem naukowym VII:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Seminarium z opiekunem naukowym VII
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS7 7 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zakres wiedzy wynikający z programu studiów wybranej dyscypliny naukowej. Znajomość nowożytnego języka obcego (j. angielski) w stopniu umożliwiającym korzystanie z obcojęzycznych źródeł informacji naukowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie doktorantów do samodzielnego prowadzenia prac badawczych oraz pisania tekstów naukowych, przede wszystkim publikacji naukowych i rozprawy doktorskiej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Przygotowanie rozprawy doktorskiej. Przygotowanie publikacji naukowych.7
7

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Samodzielne studiowanie literatury oraz gromadzenie wiedzy specjalistycznej związanej z tematyką rozprawy doktorskiej. Prowadzenie badań naukowych. Przygotowanie projektu badawczego, publikacji i rozprawy doktorskiej. Aktywny udział w konferencjach naukowych. Dyskusja z promotorem i z innymi pracownikami naukowymi.7
7

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody aktywizujące. Metody praktyczne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona przez promotora na podstawie prezentowanych badań i dyskusji podczas seminarium. Ocena uwzględnia postęp w realizacji badaniach naukowych tematycznie związanych z rozprawą doktorską oraz postępy w przygotowaniu np.: publikacji naukowych, wystąpień konferencyjnych, zgłoszeń patentowych, wniosków projektowych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_B16_W01
Doktorant ma wiedzę konieczną do przygotowania publikacji naukowych i rozprawy doktorskiej zgodnie z najnowszymi trendami w dziedzinie i dyscyplinie. Doktorant zna i rozumie światowy dorobek naukowy w dyscyplinie, której prowadzi badania. Doktorant ma wiedzę związaną z najnowszymi zagadnieniami metodologicznymi i metodycznymi w dyscyplinie, której prowadzi badania oraz w dyscyplinach pokrewnych.
ISD_4-_W05, ISD_4-_W06, ISD_4-_W07, ISD_4-_W01, ISD_4-_W02, ISD_4-_W03, ISD_4-_W04, ISD_4-_W08C-1T-S-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_B16_U01
Doktorant potrafi sformułować hipotezy badacze zgodne z tematyką rozprawy doktorskiej, zaplanować eksperyment oraz zastosować w tym celu najnowocześniejsze metody, techniki i narzędzia badawcze. Doktorant potrafi kreatywnie rozwiązywać problemy oraz potrafi samodzielnie poszukiwać problemy badawcze wymagające rozwiązania. Doktorant potrafi myśleć analitycznie i syntetycznie, myśleć twórczo i innowacyjnie oraz ma zdolności do szybkiej adaptacji, przyswajania nowej wiedzy i myślenia abstrakcyjnego.
ISD_4-_U01, ISD_4-_U02, ISD_4-_U03, ISD_4-_U04, ISD_4-_U05, ISD_4-_U06C-1T-S-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_B16_K01
Doktorant ma kompetencje do krytycznej oceny uzyskanych w ramach wykonywanej rozprawy doktorskiej wyników prac badawczych z uwzględnieniem najnowszych trendów w reprezentowanej dziedzinie i dyscyplinie oraz wykazuje postawę pluralistyczną wobec podejmowanych przez naukę problemów.
ISD_4-_K01, ISD_4-_K02, ISD_4-_K03, ISD_4-_K04, ISD_4-_K05C-1T-S-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_B16_W01
Doktorant ma wiedzę konieczną do przygotowania publikacji naukowych i rozprawy doktorskiej zgodnie z najnowszymi trendami w dziedzinie i dyscyplinie. Doktorant zna i rozumie światowy dorobek naukowy w dyscyplinie, której prowadzi badania. Doktorant ma wiedzę związaną z najnowszymi zagadnieniami metodologicznymi i metodycznymi w dyscyplinie, której prowadzi badania oraz w dyscyplinach pokrewnych.
2,0
3,0Postęp w przygotowaniu rozprawy doktorskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_B16_U01
Doktorant potrafi sformułować hipotezy badacze zgodne z tematyką rozprawy doktorskiej, zaplanować eksperyment oraz zastosować w tym celu najnowocześniejsze metody, techniki i narzędzia badawcze. Doktorant potrafi kreatywnie rozwiązywać problemy oraz potrafi samodzielnie poszukiwać problemy badawcze wymagające rozwiązania. Doktorant potrafi myśleć analitycznie i syntetycznie, myśleć twórczo i innowacyjnie oraz ma zdolności do szybkiej adaptacji, przyswajania nowej wiedzy i myślenia abstrakcyjnego.
2,0
3,0Postęp w przygotowaniu rozprawy doktorskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_B16_K01
Doktorant ma kompetencje do krytycznej oceny uzyskanych w ramach wykonywanej rozprawy doktorskiej wyników prac badawczych z uwzględnieniem najnowszych trendów w reprezentowanej dziedzinie i dyscyplinie oraz wykazuje postawę pluralistyczną wobec podejmowanych przez naukę problemów.
2,0
3,0Postęp w przygotowaniu rozprawy doktorskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Beata Stępień, Zasady pisania tekstów naukowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Przygotowanie rozprawy doktorskiej. Przygotowanie publikacji naukowych.7
7

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Samodzielne studiowanie literatury oraz gromadzenie wiedzy specjalistycznej związanej z tematyką rozprawy doktorskiej. Prowadzenie badań naukowych. Przygotowanie projektu badawczego, publikacji i rozprawy doktorskiej. Aktywny udział w konferencjach naukowych. Dyskusja z promotorem i z innymi pracownikami naukowymi.7
7
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_B16_W01Doktorant ma wiedzę konieczną do przygotowania publikacji naukowych i rozprawy doktorskiej zgodnie z najnowszymi trendami w dziedzinie i dyscyplinie. Doktorant zna i rozumie światowy dorobek naukowy w dyscyplinie, której prowadzi badania. Doktorant ma wiedzę związaną z najnowszymi zagadnieniami metodologicznymi i metodycznymi w dyscyplinie, której prowadzi badania oraz w dyscyplinach pokrewnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W05Posiada wiedzę z zakresu komercjalizacji wyników badań naukowych, w tym metod wprowadzenia wyników badań do praktyki, istniejących ścieżek wdrażania innowacji, kryteriów i metod oceny projektów innowacyjnych oraz finansowania wyników badań naukowych.
ISD_4-_W06Posiada wiedzę dotyczącą najnowszych teorii, zasad i pojęć oraz metod badawczych związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną oraz wiedzę zaawansowaną, umożliwiającą tworzenie nowych teorii, metodologii badań i pojęć w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
ISD_4-_W07Posiada wiedzę umożliwiającą zrozumienie zaawansowanych zależności w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz uwzględnienie interakcji i synergii z innymi dziedzinami i dyscyplinami, jak również na prowadzenie interdyscyplinarnych prac badawczych.
ISD_4-_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
ISD_4-_W02Posiada pogłębioną wiedzę na temat metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań.
ISD_4-_W03Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, umożliwiającą prowadzenie dyskusji oraz rewizję istniejących paradygmatów w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych, w szczególności związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
ISD_4-_W04Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z pozatechnicznymi aspektami działalności naukowej, zagadnieniami ochrony własności intelektualnej oraz uwarunkowaniami ekonomicznymi, prawnymi i etycznymi.
ISD_4-_W08Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie doktorantów do samodzielnego prowadzenia prac badawczych oraz pisania tekstów naukowych, przede wszystkim publikacji naukowych i rozprawy doktorskiej.
Treści programoweT-S-1Przygotowanie rozprawy doktorskiej. Przygotowanie publikacji naukowych.
Metody nauczaniaM-1Metody aktywizujące. Metody praktyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona przez promotora na podstawie prezentowanych badań i dyskusji podczas seminarium. Ocena uwzględnia postęp w realizacji badaniach naukowych tematycznie związanych z rozprawą doktorską oraz postępy w przygotowaniu np.: publikacji naukowych, wystąpień konferencyjnych, zgłoszeń patentowych, wniosków projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Postęp w przygotowaniu rozprawy doktorskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_B16_U01Doktorant potrafi sformułować hipotezy badacze zgodne z tematyką rozprawy doktorskiej, zaplanować eksperyment oraz zastosować w tym celu najnowocześniejsze metody, techniki i narzędzia badawcze. Doktorant potrafi kreatywnie rozwiązywać problemy oraz potrafi samodzielnie poszukiwać problemy badawcze wymagające rozwiązania. Doktorant potrafi myśleć analitycznie i syntetycznie, myśleć twórczo i innowacyjnie oraz ma zdolności do szybkiej adaptacji, przyswajania nowej wiedzy i myślenia abstrakcyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_U01Potrafi określać problemy naukowe w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny poprzez: - definiowanie celu i przedmiotu badań, - formułowanie hipotez badawczych, sądów analitycznych, syntetycznych i oceniających na temat proponowanych rozwiązań w odniesieniu do istniejącego stanu wiedzy, - proponowanie metod, technik i narzędzi badawczych, służących do rozwiązania problemu badawczego.
ISD_4-_U02Potrafi praktycznie wykorzystać i udoskonalić metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
ISD_4-_U03Potrafi dokumentować wyniki prowadzonych prac badawczych w formie opracowań naukowych, które będą przekazywane różnym grupom odbiorców, w szczególności międzynarodowemu środowisku naukowemu.
ISD_4-_U04Potrafi przekazać i prezentować uzyskane wyniki, w szczególności w międzynarodowym środowisku badawczym oraz inicjować debatę i prowadzić dyskusję związaną z prezentacją koncepcji i osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
ISD_4-_U05Potrafi przygotować w oparciu o uzyskane wyniki opracowanie naukowe w postaci publikacji naukowej lub prezentacji w języku angielskim oraz potrafi funkcjonować w zespole naukowo-badawczym.
ISD_4-_U06Potrafi pogłębiać kompetencje zawodowe i osobiste, szczególnie w zakresie pozyskiwania oraz analizowania najnowszych osiągnięć związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie doktorantów do samodzielnego prowadzenia prac badawczych oraz pisania tekstów naukowych, przede wszystkim publikacji naukowych i rozprawy doktorskiej.
Treści programoweT-S-1Przygotowanie rozprawy doktorskiej. Przygotowanie publikacji naukowych.
Metody nauczaniaM-1Metody aktywizujące. Metody praktyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona przez promotora na podstawie prezentowanych badań i dyskusji podczas seminarium. Ocena uwzględnia postęp w realizacji badaniach naukowych tematycznie związanych z rozprawą doktorską oraz postępy w przygotowaniu np.: publikacji naukowych, wystąpień konferencyjnych, zgłoszeń patentowych, wniosków projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Postęp w przygotowaniu rozprawy doktorskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_B16_K01Doktorant ma kompetencje do krytycznej oceny uzyskanych w ramach wykonywanej rozprawy doktorskiej wyników prac badawczych z uwzględnieniem najnowszych trendów w reprezentowanej dziedzinie i dyscyplinie oraz wykazuje postawę pluralistyczną wobec podejmowanych przez naukę problemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
ISD_4-_K02Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
ISD_4-_K03Rozumie obowiązek wypełniania zobowiązań społecznych, badawczych i twórczych oraz ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego.
ISD_4-_K04Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze do opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
ISD_4-_K05Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej, ze szczególnym uwzględnieniem prowadzenia badań w sposób niezależny oraz respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej z uwzględnieniem praw własności intelektualnej.
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie doktorantów do samodzielnego prowadzenia prac badawczych oraz pisania tekstów naukowych, przede wszystkim publikacji naukowych i rozprawy doktorskiej.
Treści programoweT-S-1Przygotowanie rozprawy doktorskiej. Przygotowanie publikacji naukowych.
Metody nauczaniaM-1Metody aktywizujące. Metody praktyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona przez promotora na podstawie prezentowanych badań i dyskusji podczas seminarium. Ocena uwzględnia postęp w realizacji badaniach naukowych tematycznie związanych z rozprawą doktorską oraz postępy w przygotowaniu np.: publikacji naukowych, wystąpień konferencyjnych, zgłoszeń patentowych, wniosków projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Postęp w przygotowaniu rozprawy doktorskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0