Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska

Sylabus przedmiotu Ochrona własności intelektualnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Ochrona własności intelektualnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Dział Wynalazczości i Ochrony Patentowej
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Wielecka <Monika.Wielecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS1 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczone zajęcia na studiach pierwszego lub drugiego stopnia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie uczestnika z rodzajami badań patentowych, elementami dokumentacji zgłoszeniowej wynalazku i wzoru użytkowego oraz zapisami dotyczącymi własności intelektualnej w umowach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1powtórzenie definicji z zakresu własności intelektualnej1
T-S-2przykładowe zapisy dotyczące własności intelektualnej w umowach licencyjnych albo o przeniesieniu prawa3
T-S-3elementy dokumentacji zgłoszeniowej wynalazków i wzorów użytkowych4
T-S-4rodzaje badań patentowych1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1uczestnictwo w zajęciach9
A-S-2przygotowanie do zajęć10
A-S-3przygotowanie do zaliczenia11
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z użyciem prezentacji, połączony z pogadanką

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie końcowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_O02_W01
uczestnik wie z jakich elementów składa się dokumentacja zgłoszeniowa, jakie są rodzaje badań patentowych oraz jakie zapisy dotyczące własności intelektualnej powinny być w umowach
ISD_4-_W04C-1T-S-4, T-S-3, T-S-2, T-S-1M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_O02_U01
uczestnik potrafi wybrać niezbędne elementy dokumentacji zgłoszeniowej, odróżnić rodzaje badań patentowych oraz wybrać odpowiednie zapisy dotyczące własności intelektualnej do umów
ISD_4-_U03C-1T-S-4, T-S-3, T-S-2M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_O02_K01
uczestnik aktywnie kreuje zapisy dotyczące własności intelektualnej w umowach np. projektowych; proponuje i dopiera odpowiednie badania patentowe do prowadzonych badań; przygotowuje elementy dokumentacji zgłoszeniowej zgodnie z wymogami
ISD_4-_K05C-1T-S-4, T-S-3, T-S-2, T-S-1M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_O02_W01
uczestnik wie z jakich elementów składa się dokumentacja zgłoszeniowa, jakie są rodzaje badań patentowych oraz jakie zapisy dotyczące własności intelektualnej powinny być w umowach
2,0
3,0znajomość co najmniej trzech elementów dokumentacji zgłoszeniowej; znajomość zasady pisemnego przenoszenia praw; znajomośc co najmniej dwóch rodzajów badań patentowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_O02_U01
uczestnik potrafi wybrać niezbędne elementy dokumentacji zgłoszeniowej, odróżnić rodzaje badań patentowych oraz wybrać odpowiednie zapisy dotyczące własności intelektualnej do umów
2,0
3,0potrafi wybrać co jamniej jeden niezbędny zapis w umowie dotyczacej własności intelektualnej, potrafi dobrać co najmniej jedno badanie patentowe do projektu, potrafi wybrać co najmniej dwa elementy dokumentacji patentowej, które sa wymagane
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_O02_K01
uczestnik aktywnie kreuje zapisy dotyczące własności intelektualnej w umowach np. projektowych; proponuje i dopiera odpowiednie badania patentowe do prowadzonych badań; przygotowuje elementy dokumentacji zgłoszeniowej zgodnie z wymogami
2,0
3,0ma podstawową świadomość roli: własności intelektualnej w pracach badawczych, badań patentowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. redakcja Andrzej Pyrża, Poradnik wynalazcy. Procedury zgłoszeniowe w systemie krajowym, europejskim, międzyrarodowym, Urząd Patentowy RP, Warszawa, 2017, III

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1powtórzenie definicji z zakresu własności intelektualnej1
T-S-2przykładowe zapisy dotyczące własności intelektualnej w umowach licencyjnych albo o przeniesieniu prawa3
T-S-3elementy dokumentacji zgłoszeniowej wynalazków i wzorów użytkowych4
T-S-4rodzaje badań patentowych1
9

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1uczestnictwo w zajęciach9
A-S-2przygotowanie do zajęć10
A-S-3przygotowanie do zaliczenia11
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_O02_W01uczestnik wie z jakich elementów składa się dokumentacja zgłoszeniowa, jakie są rodzaje badań patentowych oraz jakie zapisy dotyczące własności intelektualnej powinny być w umowach
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W04Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z pozatechnicznymi aspektami działalności naukowej, zagadnieniami ochrony własności intelektualnej oraz uwarunkowaniami ekonomicznymi, prawnymi i etycznymi.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie uczestnika z rodzajami badań patentowych, elementami dokumentacji zgłoszeniowej wynalazku i wzoru użytkowego oraz zapisami dotyczącymi własności intelektualnej w umowach
Treści programoweT-S-4rodzaje badań patentowych
T-S-3elementy dokumentacji zgłoszeniowej wynalazków i wzorów użytkowych
T-S-2przykładowe zapisy dotyczące własności intelektualnej w umowach licencyjnych albo o przeniesieniu prawa
T-S-1powtórzenie definicji z zakresu własności intelektualnej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użyciem prezentacji, połączony z pogadanką
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie końcowe
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0znajomość co najmniej trzech elementów dokumentacji zgłoszeniowej; znajomość zasady pisemnego przenoszenia praw; znajomośc co najmniej dwóch rodzajów badań patentowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_O02_U01uczestnik potrafi wybrać niezbędne elementy dokumentacji zgłoszeniowej, odróżnić rodzaje badań patentowych oraz wybrać odpowiednie zapisy dotyczące własności intelektualnej do umów
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_U03Potrafi dokumentować wyniki prowadzonych prac badawczych w formie opracowań naukowych, które będą przekazywane różnym grupom odbiorców, w szczególności międzynarodowemu środowisku naukowemu.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie uczestnika z rodzajami badań patentowych, elementami dokumentacji zgłoszeniowej wynalazku i wzoru użytkowego oraz zapisami dotyczącymi własności intelektualnej w umowach
Treści programoweT-S-4rodzaje badań patentowych
T-S-3elementy dokumentacji zgłoszeniowej wynalazków i wzorów użytkowych
T-S-2przykładowe zapisy dotyczące własności intelektualnej w umowach licencyjnych albo o przeniesieniu prawa
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użyciem prezentacji, połączony z pogadanką
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie końcowe
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wybrać co jamniej jeden niezbędny zapis w umowie dotyczacej własności intelektualnej, potrafi dobrać co najmniej jedno badanie patentowe do projektu, potrafi wybrać co najmniej dwa elementy dokumentacji patentowej, które sa wymagane
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_O02_K01uczestnik aktywnie kreuje zapisy dotyczące własności intelektualnej w umowach np. projektowych; proponuje i dopiera odpowiednie badania patentowe do prowadzonych badań; przygotowuje elementy dokumentacji zgłoszeniowej zgodnie z wymogami
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K05Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej, ze szczególnym uwzględnieniem prowadzenia badań w sposób niezależny oraz respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej z uwzględnieniem praw własności intelektualnej.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie uczestnika z rodzajami badań patentowych, elementami dokumentacji zgłoszeniowej wynalazku i wzoru użytkowego oraz zapisami dotyczącymi własności intelektualnej w umowach
Treści programoweT-S-4rodzaje badań patentowych
T-S-3elementy dokumentacji zgłoszeniowej wynalazków i wzorów użytkowych
T-S-2przykładowe zapisy dotyczące własności intelektualnej w umowach licencyjnych albo o przeniesieniu prawa
T-S-1powtórzenie definicji z zakresu własności intelektualnej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użyciem prezentacji, połączony z pogadanką
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie końcowe
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma podstawową świadomość roli: własności intelektualnej w pracach badawczych, badań patentowych
3,5
4,0
4,5
5,0