Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska

Sylabus przedmiotu Komercjalizacja wyników badań naukowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Komercjalizacja wyników badań naukowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca RCIiTT
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Żebrowski <Pawel.Zebrowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Uczestnik zajęć prowadził badania naukowe o charakterze aplikacyjnym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zdobycie praktycznej wiedzy jak przenieść wynik badań do przemysłu/firmy i wdrożyć technologię lub wprowadzić produkt na rynek.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Prawa autorskie i własność intelektualna2
T-W-2Własność przemysłowa2
T-W-3Poziom gotowości technologicznej1
T-W-4Licencja1
T-W-5Komercjalizacj bezpośrednia - udzielenie licencji na wyniki B+R; zbycie patentu/ sprzedaż wyników B+R1
T-W-6Komrecjalizacj pośrednia produktów i technologii chronionych patentami - wniesienie wyników B+R do spółki. Komercjalizacja samodzielna.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-W-2Samodzielna analiza treści w oparciu o zalecaną literaturę.22
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wprowadzenie przez prowadzącego przedmiot. Prezentacja i dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Przedstawie sposobu wdrożenia własnych badań naukowych prowadzonych przez uczestnika zajęć.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDA01_W07
Posiada poszerzoną wiedzę umożliwiającą zrozumienie zaawansowanych zależności w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz uwzględnienie interakcji i synergii z innymi dziedzinami i dyscyplinami, jak również na prowadzenie interdyscyplinarnych prac badawczych.
ISD_4-_W07, ISD_4-_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDA01_U01
Potrafi określić problemy naukowe w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
ISD_4-_U06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1
SD_3-_SzDA01_U06
Potrafi pogłebiać kompetencje zawosowe i osobiste, szczególnie w zakresie pozyskiwania oraz analizowania najnowszych osiągnięć związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
ISD_4-_U06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDA01_K03
Rozumie obowiązek wypełniania zobowiązan społecznych, badawczych i twórczych oraz ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego.
ISD_4-_K03, ISD_4-_K04, ISD_4-_K05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDA01_W07
Posiada poszerzoną wiedzę umożliwiającą zrozumienie zaawansowanych zależności w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz uwzględnienie interakcji i synergii z innymi dziedzinami i dyscyplinami, jak również na prowadzenie interdyscyplinarnych prac badawczych.
2,0
3,0pozytywny wynik zaliczenia pisemnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDA01_U01
Potrafi określić problemy naukowe w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
2,0
3,0pozytywny wynika sprawdzinanu pisemnego
3,5
4,0
4,5
5,0
SD_3-_SzDA01_U06
Potrafi pogłebiać kompetencje zawosowe i osobiste, szczególnie w zakresie pozyskiwania oraz analizowania najnowszych osiągnięć związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
2,0
3,0pisemne zaliczenie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDA01_K03
Rozumie obowiązek wypełniania zobowiązan społecznych, badawczych i twórczych oraz ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego.
2,0
3,0pozytywny wynik sprawdzianu pisemnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pr. Zbiorowa, Przewodnik. Komercjalizacja B+R dla Praktyków, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa, 2010, ISBN 978-83-61100-29-4
  2. Gerad Redl, Liora Bogin, Rafał Parczewski, Jak skutecznie patentować, Barodowe Centrum Badań i Rozwoju, Warszawa, 2016, ISBN 978-83-936422-6-7

Literatura dodatkowa

  1. Obwieszczenie Marszałka Sejmu RP z dn. 5 kwietnia 2017 w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Sejm RP, Warszawa, 2017, Dz. U. RP Poz. 880
  2. Obwieszczenie Marszałka Sejmu RP z dn. 5 kwietnia 2017 r w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy - Prawo własności przemysłowej, Sejm RP, Warszawa, 2017, Dz. U. RP, Poz. 776

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawa autorskie i własność intelektualna2
T-W-2Własność przemysłowa2
T-W-3Poziom gotowości technologicznej1
T-W-4Licencja1
T-W-5Komercjalizacj bezpośrednia - udzielenie licencji na wyniki B+R; zbycie patentu/ sprzedaż wyników B+R1
T-W-6Komrecjalizacj pośrednia produktów i technologii chronionych patentami - wniesienie wyników B+R do spółki. Komercjalizacja samodzielna.2
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-W-2Samodzielna analiza treści w oparciu o zalecaną literaturę.22
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDA01_W07Posiada poszerzoną wiedzę umożliwiającą zrozumienie zaawansowanych zależności w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz uwzględnienie interakcji i synergii z innymi dziedzinami i dyscyplinami, jak również na prowadzenie interdyscyplinarnych prac badawczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W07Posiada wiedzę umożliwiającą zrozumienie zaawansowanych zależności w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz uwzględnienie interakcji i synergii z innymi dziedzinami i dyscyplinami, jak również na prowadzenie interdyscyplinarnych prac badawczych.
ISD_4-_W08Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zdobycie praktycznej wiedzy jak przenieść wynik badań do przemysłu/firmy i wdrożyć technologię lub wprowadzić produkt na rynek.
Treści programoweT-W-1Prawa autorskie i własność intelektualna
T-W-2Własność przemysłowa
T-W-3Poziom gotowości technologicznej
T-W-4Licencja
T-W-5Komercjalizacj bezpośrednia - udzielenie licencji na wyniki B+R; zbycie patentu/ sprzedaż wyników B+R
T-W-6Komrecjalizacj pośrednia produktów i technologii chronionych patentami - wniesienie wyników B+R do spółki. Komercjalizacja samodzielna.
Metody nauczaniaM-1Wprowadzenie przez prowadzącego przedmiot. Prezentacja i dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przedstawie sposobu wdrożenia własnych badań naukowych prowadzonych przez uczestnika zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0pozytywny wynik zaliczenia pisemnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDA01_U01Potrafi określić problemy naukowe w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_U06Potrafi pogłębiać kompetencje zawodowe i osobiste, szczególnie w zakresie pozyskiwania oraz analizowania najnowszych osiągnięć związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zdobycie praktycznej wiedzy jak przenieść wynik badań do przemysłu/firmy i wdrożyć technologię lub wprowadzić produkt na rynek.
Treści programoweT-W-1Prawa autorskie i własność intelektualna
T-W-2Własność przemysłowa
T-W-3Poziom gotowości technologicznej
T-W-4Licencja
T-W-5Komercjalizacj bezpośrednia - udzielenie licencji na wyniki B+R; zbycie patentu/ sprzedaż wyników B+R
T-W-6Komrecjalizacj pośrednia produktów i technologii chronionych patentami - wniesienie wyników B+R do spółki. Komercjalizacja samodzielna.
Metody nauczaniaM-1Wprowadzenie przez prowadzącego przedmiot. Prezentacja i dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przedstawie sposobu wdrożenia własnych badań naukowych prowadzonych przez uczestnika zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0pozytywny wynika sprawdzinanu pisemnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDA01_U06Potrafi pogłebiać kompetencje zawosowe i osobiste, szczególnie w zakresie pozyskiwania oraz analizowania najnowszych osiągnięć związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_U06Potrafi pogłębiać kompetencje zawodowe i osobiste, szczególnie w zakresie pozyskiwania oraz analizowania najnowszych osiągnięć związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zdobycie praktycznej wiedzy jak przenieść wynik badań do przemysłu/firmy i wdrożyć technologię lub wprowadzić produkt na rynek.
Treści programoweT-W-1Prawa autorskie i własność intelektualna
T-W-2Własność przemysłowa
T-W-3Poziom gotowości technologicznej
T-W-4Licencja
T-W-5Komercjalizacj bezpośrednia - udzielenie licencji na wyniki B+R; zbycie patentu/ sprzedaż wyników B+R
T-W-6Komrecjalizacj pośrednia produktów i technologii chronionych patentami - wniesienie wyników B+R do spółki. Komercjalizacja samodzielna.
Metody nauczaniaM-1Wprowadzenie przez prowadzącego przedmiot. Prezentacja i dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przedstawie sposobu wdrożenia własnych badań naukowych prowadzonych przez uczestnika zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0pisemne zaliczenie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDA01_K03Rozumie obowiązek wypełniania zobowiązan społecznych, badawczych i twórczych oraz ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K03Rozumie obowiązek wypełniania zobowiązań społecznych, badawczych i twórczych oraz ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego.
ISD_4-_K04Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze do opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
ISD_4-_K05Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej, ze szczególnym uwzględnieniem prowadzenia badań w sposób niezależny oraz respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej z uwzględnieniem praw własności intelektualnej.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zdobycie praktycznej wiedzy jak przenieść wynik badań do przemysłu/firmy i wdrożyć technologię lub wprowadzić produkt na rynek.
Treści programoweT-W-1Prawa autorskie i własność intelektualna
T-W-2Własność przemysłowa
T-W-3Poziom gotowości technologicznej
T-W-4Licencja
T-W-5Komercjalizacj bezpośrednia - udzielenie licencji na wyniki B+R; zbycie patentu/ sprzedaż wyników B+R
T-W-6Komrecjalizacj pośrednia produktów i technologii chronionych patentami - wniesienie wyników B+R do spółki. Komercjalizacja samodzielna.
Metody nauczaniaM-1Wprowadzenie przez prowadzącego przedmiot. Prezentacja i dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przedstawie sposobu wdrożenia własnych badań naukowych prowadzonych przez uczestnika zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0pozytywny wynik sprawdzianu pisemnego
3,5
4,0
4,5
5,0