Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska

Sylabus przedmiotu Metodologia badań naukowych II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Metodologia badań naukowych II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Przemysław Korytkowski <Przemyslaw.Korytkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 6 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie doktorantów z podstawami metodologii nauki oraz podstawowymi zasadami pracy naukowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Opracowanie Indywidualnego Planu Badawczego (IPB)6
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach6
A-P-2Praca własna nad autoreferatem24
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład monograficzny
M-2Projekt - praca nad autoreferatem naukowym.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Na podstawie autoreferatu poświęconego wybranemu zagadnieniu badawczemu wraz z analizą literatury oraz wyborem metody badawczej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_B03_W01
Posiada pogłebioną wiedzę na temat metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań.
ISD_4-_W02C-1T-P-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_B03_U01
Potrafi definiować problemy naukowe, stawiać hipotezy badacze.
ISD_4-_U01C-1T-P-1M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_B03_K01
Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej.
ISD_4-_K01, ISD_4-_K02C-1T-P-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_B03_W01
Posiada pogłebioną wiedzę na temat metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań.
2,0
3,0Przedstawienie autorefaratu spełniającego wymagania przedstawione w czasie zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_B03_U01
Potrafi definiować problemy naukowe, stawiać hipotezy badacze.
2,0
3,0Przedstawienie autorefaratu spełniającego wymagania przedstawione w czasie zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_B03_K01
Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej.
2,0
3,0Przedstawienie autoreferatu spełniającego wymagania przedstawione w czasie zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Komisja do spraw etyki w nauce, Koeks etyki pracownika naukowego, PAN, Warszawa, 2017
  2. Andersen H., Hepburn B, Scientific method, Stanford Encyclopedia of Philosophy, Stanford, 2015, https://plato.stanford.edu/entries/scientific-method
  3. Józef Pieter, Ogólna metodologia pracy naukowej, Ossolineum, Wrocław, 1967, 1
  4. Beardmore, The art of scientific investigation, Norton & Company, New York, 1957, 3, https://archive.org/details/artofscientifici00beve
  5. Harasimczyk J., Cieniuch J., Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł ALA, Liberi Libri, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Popper K.R., Logika odkrycia naukowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie Indywidualnego Planu Badawczego (IPB)6
6

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach6
A-P-2Praca własna nad autoreferatem24
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_B03_W01Posiada pogłebioną wiedzę na temat metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W02Posiada pogłębioną wiedzę na temat metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z podstawami metodologii nauki oraz podstawowymi zasadami pracy naukowej.
Treści programoweT-P-1Opracowanie Indywidualnego Planu Badawczego (IPB)
Metody nauczaniaM-1Wykład monograficzny
M-2Projekt - praca nad autoreferatem naukowym.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na podstawie autoreferatu poświęconego wybranemu zagadnieniu badawczemu wraz z analizą literatury oraz wyborem metody badawczej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przedstawienie autorefaratu spełniającego wymagania przedstawione w czasie zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_B03_U01Potrafi definiować problemy naukowe, stawiać hipotezy badacze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_U01Potrafi określać problemy naukowe w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny poprzez: - definiowanie celu i przedmiotu badań, - formułowanie hipotez badawczych, sądów analitycznych, syntetycznych i oceniających na temat proponowanych rozwiązań w odniesieniu do istniejącego stanu wiedzy, - proponowanie metod, technik i narzędzi badawczych, służących do rozwiązania problemu badawczego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z podstawami metodologii nauki oraz podstawowymi zasadami pracy naukowej.
Treści programoweT-P-1Opracowanie Indywidualnego Planu Badawczego (IPB)
Metody nauczaniaM-2Projekt - praca nad autoreferatem naukowym.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na podstawie autoreferatu poświęconego wybranemu zagadnieniu badawczemu wraz z analizą literatury oraz wyborem metody badawczej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przedstawienie autorefaratu spełniającego wymagania przedstawione w czasie zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_B03_K01Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
ISD_4-_K02Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z podstawami metodologii nauki oraz podstawowymi zasadami pracy naukowej.
Treści programoweT-P-1Opracowanie Indywidualnego Planu Badawczego (IPB)
Metody nauczaniaM-1Wykład monograficzny
M-2Projekt - praca nad autoreferatem naukowym.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na podstawie autoreferatu poświęconego wybranemu zagadnieniu badawczemu wraz z analizą literatury oraz wyborem metody badawczej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przedstawienie autoreferatu spełniającego wymagania przedstawione w czasie zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0