Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
Sylabus przedmiotu Metodologia badań naukowych I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metodologia badań naukowych I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Przemysław Korytkowski <Przemyslaw.Korytkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie doktorantów z podstawami metodologii nauki oraz podstawowymi zasadami pracy naukowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Natura procesu badawczego: cele i schematy poznania naukowego, problemy badawcze i hipotezy badawcze. | 3 |
T-W-2 | Etyczne problemy badań naukowych: Kodeks etyki pracownika naukowego | 3 |
T-W-3 | Organizacja nauki: podział nauki wg dziedzin i dyscyplin. Ewaluacja działalności naukowej. | 3 |
T-W-4 | Bibliometria: wskaźniki bibliometryczne | 3 |
T-W-5 | Praca nad artykułem naukowym: struktura, dobre praktyki | 3 |
T-W-6 | Procesy edytorskie w czasopsimach naukowych. | 3 |
T-W-7 | Otwarty dostęp: typy licencji, plan S, plany zarządzania danymi. | 3 |
T-W-8 | Prezentacja wyników naukowych: typy wystąpień, zasady wizualizacji danych, podstawy DTP. | 3 |
T-W-9 | Indywidualny Plan Badawczy: zalecenia i dobre praktyki. | 3 |
27 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 27 |
A-W-2 | Analiza literatury przedmiotu | 18 |
A-W-3 | Przygotowanie elementów indywidualnego planu badawczego | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład monograficzny |
M-2 | Projekt - praca nad indywidualnym planem badawczym. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Na podstawie elementów indywudialnego planu badawczego. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_B01_W01 Posiada pogłebioną wiedzę na temat metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań. | ISD_4-_W02 | — | C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_B01_U01 Potrafi definiować problemy naukowe, stawiać hipotezy badacze. | ISD_4-_U01, ISD_4-_U03, ISD_4-_U04 | — | C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-8 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_B01_K01 Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej. | ISD_4-_K01, ISD_4-_K02, ISD_4-_K03, ISD_4-_K04, ISD_4-_K05 | — | C-1 | T-W-2, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_B01_W01 Posiada pogłebioną wiedzę na temat metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań. | 2,0 | |
3,0 | Przedstawienie elementów indywidualnego planu badawczego spełniającego wymagania przedstawione w czasie zajęć. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_B01_U01 Potrafi definiować problemy naukowe, stawiać hipotezy badacze. | 2,0 | |
3,0 | Przedstawienie indywidualnego planu badawczego spełniającego wymagania przedstawione w czasie zajęć. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_B01_K01 Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej. | 2,0 | |
3,0 | Przedstawienie elementów indywidualnego planu badawczego spełniającego wymagania przedstawione w czasie zajęć. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Komisja do spraw etyki w nauce, Koeks etyki pracownika naukowego, PAN, Warszawa, 2017
- Andersen H., Hepburn B, Scientific method, Stanford Encyclopedia of Philosophy, Stanford, 2015, https://plato.stanford.edu/entries/scientific-method
- Józef Pieter, Ogólna metodologia pracy naukowej, Ossolineum, Wrocław, 1967, 1
- Beardmore, The art of scientific investigation, Norton & Company, New York, 1957, 3, https://archive.org/details/artofscientifici00beve
- Harasimczyk J., Cieniuch J., Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł ALA, Liberi Libri, Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- Popper K.R., Logika odkrycia naukowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002