Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska

Sylabus przedmiotu Granty badawcze i zarządzanie projektami badawczymi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Granty badawcze i zarządzanie projektami badawczymi
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Sylwia Mozia <Sylwia.Mozia@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 1,00,50zaliczenie
projektyP2 12 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie doktoranta z rodzajami grantów i projektów badawczych, zasadami przygotowania wniosków o finansowanie projektów badawczych oraz głównymi wyzwaniami podczas realizacji grantów.
C-2Zapoznanie doktoranta z głównymi zasadami przygotowywania poszczególnych elementów wniosku grantowego. Nabycie umiejętności niezbędnych do napisania wniosku.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przygotowanie przykładowego wniosku o finansowanie badań: koncepcja wniosku, przegląd literatury, dorobek naukowy kierownika, opis projektu, budżet projektu, analiza ryzyka, plan zarządzania danymi badawczymi.12
12
wykłady
T-W-1Poszukiwanie źródeł finansowania badań - instytucje finansujące badania w kraju i na świecie. Rodzaje grantów badawczych. Podstawy pisania wniosków o finansowanie badań. Przygotowanie planu zarządzania danymi badawczymi. Recenzje projektu - jak poprawić odrzucony wniosek? Realizacja projektu - na co zwrócić uwagę? Raporty z realizacji badań. Upowszechnianie wyników badań. Dobre praktyki w badaniach naukowych i rzetelność badań naukowych.9
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach12
A-P-2praca w domu (przygotowanie wybranych elementów wniosku grantowego)18
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2praca w domu (zapoznanie z literaturą przedmiotu)21
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład Ocena wiedzy i umiejętności doktoranta zdobytych podczas cyklu wykładów. Zaliczenie w formie ustnej.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt Ocena wiedzy i umiejętności doktoranta zdobytych podczas ćwiczeń projektowych. Zaliczenie w formie przygotowania elementów przykładowego wniosku grantowego.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_B04_W01
Zna wybrane instytucje finansujące badania w kraju i na świecie. Zna rodzaje grantów badawczych. Zna podstawy pisania wniosków o finansowanie badań. Zna zasady przygotowywania raportów z realizacji badań. Zna sposoby upowszechniania wyników badań.
ISD_4-_W05, ISD_4-_W07, ISD_4-_W04C-1, C-2T-W-1, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_B04_U01
Umie znaleźć źródła finansowania badań. Umie przygotować wniosek o finansowanie badań.
ISD_4-_U01, ISD_4-_U03, ISD_4-_U06C-1, C-2T-W-1, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ISD_4-_B04_K01
Rozumie konieczność krytycznej analizy dorobku naukowego i oceny wkładu własnej działalności badawczej w rozwój nauki, szczególnie w odniesieniu do przygotowania i realizacji projektów i grantów badawczych. Ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego i twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, m.in. poprzez realizację projektów badawczych. Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej.
ISD_4-_K01, ISD_4-_K02, ISD_4-_K03, ISD_4-_K04, ISD_4-_K05C-1, C-2T-W-1, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_B04_W01
Zna wybrane instytucje finansujące badania w kraju i na świecie. Zna rodzaje grantów badawczych. Zna podstawy pisania wniosków o finansowanie badań. Zna zasady przygotowywania raportów z realizacji badań. Zna sposoby upowszechniania wyników badań.
2,0
3,0Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_B04_U01
Umie znaleźć źródła finansowania badań. Umie przygotować wniosek o finansowanie badań.
2,0
3,0Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ISD_4-_B04_K01
Rozumie konieczność krytycznej analizy dorobku naukowego i oceny wkładu własnej działalności badawczej w rozwój nauki, szczególnie w odniesieniu do przygotowania i realizacji projektów i grantów badawczych. Ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego i twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, m.in. poprzez realizację projektów badawczych. Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej.
2,0
3,0Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Piotr Bajor, Jakub Fichna, Marcin Grabowski, Bartłomiej Lis, Michał Matuszewski, Piotr Oprocha, Jak napisać wniosek o finansowanie badań naukowych, Rada Młodych Naukowców, Warszawa, 2013
  2. Tomasz Janus, Wnioski grantowe bez tajemnic, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Warszawa, 2016
  3. KOMISJA DO SPRAW ETYKI W NAUCE, Kodeks etyki pracownika naukowego, Polska Akademia Nauk, Warszawa, 2017

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przygotowanie przykładowego wniosku o finansowanie badań: koncepcja wniosku, przegląd literatury, dorobek naukowy kierownika, opis projektu, budżet projektu, analiza ryzyka, plan zarządzania danymi badawczymi.12
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Poszukiwanie źródeł finansowania badań - instytucje finansujące badania w kraju i na świecie. Rodzaje grantów badawczych. Podstawy pisania wniosków o finansowanie badań. Przygotowanie planu zarządzania danymi badawczymi. Recenzje projektu - jak poprawić odrzucony wniosek? Realizacja projektu - na co zwrócić uwagę? Raporty z realizacji badań. Upowszechnianie wyników badań. Dobre praktyki w badaniach naukowych i rzetelność badań naukowych.9
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach12
A-P-2praca w domu (przygotowanie wybranych elementów wniosku grantowego)18
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2praca w domu (zapoznanie z literaturą przedmiotu)21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_B04_W01Zna wybrane instytucje finansujące badania w kraju i na świecie. Zna rodzaje grantów badawczych. Zna podstawy pisania wniosków o finansowanie badań. Zna zasady przygotowywania raportów z realizacji badań. Zna sposoby upowszechniania wyników badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W05Posiada wiedzę z zakresu komercjalizacji wyników badań naukowych, w tym metod wprowadzenia wyników badań do praktyki, istniejących ścieżek wdrażania innowacji, kryteriów i metod oceny projektów innowacyjnych oraz finansowania wyników badań naukowych.
ISD_4-_W07Posiada wiedzę umożliwiającą zrozumienie zaawansowanych zależności w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz uwzględnienie interakcji i synergii z innymi dziedzinami i dyscyplinami, jak również na prowadzenie interdyscyplinarnych prac badawczych.
ISD_4-_W04Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, związaną z pozatechnicznymi aspektami działalności naukowej, zagadnieniami ochrony własności intelektualnej oraz uwarunkowaniami ekonomicznymi, prawnymi i etycznymi.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktoranta z rodzajami grantów i projektów badawczych, zasadami przygotowania wniosków o finansowanie projektów badawczych oraz głównymi wyzwaniami podczas realizacji grantów.
C-2Zapoznanie doktoranta z głównymi zasadami przygotowywania poszczególnych elementów wniosku grantowego. Nabycie umiejętności niezbędnych do napisania wniosku.
Treści programoweT-W-1Poszukiwanie źródeł finansowania badań - instytucje finansujące badania w kraju i na świecie. Rodzaje grantów badawczych. Podstawy pisania wniosków o finansowanie badań. Przygotowanie planu zarządzania danymi badawczymi. Recenzje projektu - jak poprawić odrzucony wniosek? Realizacja projektu - na co zwrócić uwagę? Raporty z realizacji badań. Upowszechnianie wyników badań. Dobre praktyki w badaniach naukowych i rzetelność badań naukowych.
T-P-1Przygotowanie przykładowego wniosku o finansowanie badań: koncepcja wniosku, przegląd literatury, dorobek naukowy kierownika, opis projektu, budżet projektu, analiza ryzyka, plan zarządzania danymi badawczymi.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2projekt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład Ocena wiedzy i umiejętności doktoranta zdobytych podczas cyklu wykładów. Zaliczenie w formie ustnej.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt Ocena wiedzy i umiejętności doktoranta zdobytych podczas ćwiczeń projektowych. Zaliczenie w formie przygotowania elementów przykładowego wniosku grantowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_B04_U01Umie znaleźć źródła finansowania badań. Umie przygotować wniosek o finansowanie badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_U01Potrafi określać problemy naukowe w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny poprzez: - definiowanie celu i przedmiotu badań, - formułowanie hipotez badawczych, sądów analitycznych, syntetycznych i oceniających na temat proponowanych rozwiązań w odniesieniu do istniejącego stanu wiedzy, - proponowanie metod, technik i narzędzi badawczych, służących do rozwiązania problemu badawczego.
ISD_4-_U03Potrafi dokumentować wyniki prowadzonych prac badawczych w formie opracowań naukowych, które będą przekazywane różnym grupom odbiorców, w szczególności międzynarodowemu środowisku naukowemu.
ISD_4-_U06Potrafi pogłębiać kompetencje zawodowe i osobiste, szczególnie w zakresie pozyskiwania oraz analizowania najnowszych osiągnięć związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktoranta z rodzajami grantów i projektów badawczych, zasadami przygotowania wniosków o finansowanie projektów badawczych oraz głównymi wyzwaniami podczas realizacji grantów.
C-2Zapoznanie doktoranta z głównymi zasadami przygotowywania poszczególnych elementów wniosku grantowego. Nabycie umiejętności niezbędnych do napisania wniosku.
Treści programoweT-W-1Poszukiwanie źródeł finansowania badań - instytucje finansujące badania w kraju i na świecie. Rodzaje grantów badawczych. Podstawy pisania wniosków o finansowanie badań. Przygotowanie planu zarządzania danymi badawczymi. Recenzje projektu - jak poprawić odrzucony wniosek? Realizacja projektu - na co zwrócić uwagę? Raporty z realizacji badań. Upowszechnianie wyników badań. Dobre praktyki w badaniach naukowych i rzetelność badań naukowych.
T-P-1Przygotowanie przykładowego wniosku o finansowanie badań: koncepcja wniosku, przegląd literatury, dorobek naukowy kierownika, opis projektu, budżet projektu, analiza ryzyka, plan zarządzania danymi badawczymi.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2projekt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład Ocena wiedzy i umiejętności doktoranta zdobytych podczas cyklu wykładów. Zaliczenie w formie ustnej.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt Ocena wiedzy i umiejętności doktoranta zdobytych podczas ćwiczeń projektowych. Zaliczenie w formie przygotowania elementów przykładowego wniosku grantowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięISD_4-_B04_K01Rozumie konieczność krytycznej analizy dorobku naukowego i oceny wkładu własnej działalności badawczej w rozwój nauki, szczególnie w odniesieniu do przygotowania i realizacji projektów i grantów badawczych. Ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego i twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, m.in. poprzez realizację projektów badawczych. Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
ISD_4-_K02Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
ISD_4-_K03Rozumie obowiązek wypełniania zobowiązań społecznych, badawczych i twórczych oraz ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego.
ISD_4-_K04Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze do opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
ISD_4-_K05Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej, ze szczególnym uwzględnieniem prowadzenia badań w sposób niezależny oraz respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej z uwzględnieniem praw własności intelektualnej.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktoranta z rodzajami grantów i projektów badawczych, zasadami przygotowania wniosków o finansowanie projektów badawczych oraz głównymi wyzwaniami podczas realizacji grantów.
C-2Zapoznanie doktoranta z głównymi zasadami przygotowywania poszczególnych elementów wniosku grantowego. Nabycie umiejętności niezbędnych do napisania wniosku.
Treści programoweT-W-1Poszukiwanie źródeł finansowania badań - instytucje finansujące badania w kraju i na świecie. Rodzaje grantów badawczych. Podstawy pisania wniosków o finansowanie badań. Przygotowanie planu zarządzania danymi badawczymi. Recenzje projektu - jak poprawić odrzucony wniosek? Realizacja projektu - na co zwrócić uwagę? Raporty z realizacji badań. Upowszechnianie wyników badań. Dobre praktyki w badaniach naukowych i rzetelność badań naukowych.
T-P-1Przygotowanie przykładowego wniosku o finansowanie badań: koncepcja wniosku, przegląd literatury, dorobek naukowy kierownika, opis projektu, budżet projektu, analiza ryzyka, plan zarządzania danymi badawczymi.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2projekt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład Ocena wiedzy i umiejętności doktoranta zdobytych podczas cyklu wykładów. Zaliczenie w formie ustnej.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt Ocena wiedzy i umiejętności doktoranta zdobytych podczas ćwiczeń projektowych. Zaliczenie w formie przygotowania elementów przykładowego wniosku grantowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów.
3,5
4,0
4,5
5,0