Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
Sylabus przedmiotu Granty badawcze i zarządzanie projektami badawczymi:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Granty badawcze i zarządzanie projektami badawczymi | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sylwia Mozia <Sylwia.Mozia@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie doktoranta z rodzajami grantów i projektów badawczych, zasadami przygotowania wniosków o finansowanie projektów badawczych oraz głównymi wyzwaniami podczas realizacji grantów. |
C-2 | Zapoznanie doktoranta z głównymi zasadami przygotowywania poszczególnych elementów wniosku grantowego. Nabycie umiejętności niezbędnych do napisania wniosku. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Przygotowanie przykładowego wniosku o finansowanie badań: koncepcja wniosku, przegląd literatury, dorobek naukowy kierownika, opis projektu, budżet projektu, analiza ryzyka, plan zarządzania danymi badawczymi. | 12 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Poszukiwanie źródeł finansowania badań - instytucje finansujące badania w kraju i na świecie. Rodzaje grantów badawczych. Podstawy pisania wniosków o finansowanie badań. Przygotowanie planu zarządzania danymi badawczymi. Recenzje projektu - jak poprawić odrzucony wniosek? Realizacja projektu - na co zwrócić uwagę? Raporty z realizacji badań. Upowszechnianie wyników badań. Dobre praktyki w badaniach naukowych i rzetelność badań naukowych. | 9 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-P-2 | praca w domu (przygotowanie wybranych elementów wniosku grantowego) | 18 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | praca w domu (zapoznanie z literaturą przedmiotu) | 21 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | projekt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład Ocena wiedzy i umiejętności doktoranta zdobytych podczas cyklu wykładów. Zaliczenie w formie ustnej. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Projekt Ocena wiedzy i umiejętności doktoranta zdobytych podczas ćwiczeń projektowych. Zaliczenie w formie przygotowania elementów przykładowego wniosku grantowego. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_B04_W01 Zna wybrane instytucje finansujące badania w kraju i na świecie. Zna rodzaje grantów badawczych. Zna podstawy pisania wniosków o finansowanie badań. Zna zasady przygotowywania raportów z realizacji badań. Zna sposoby upowszechniania wyników badań. | ISD_4-_W05, ISD_4-_W07, ISD_4-_W04 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_B04_U01 Umie znaleźć źródła finansowania badań. Umie przygotować wniosek o finansowanie badań. | ISD_4-_U01, ISD_4-_U03, ISD_4-_U06 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ISD_4-_B04_K01 Rozumie konieczność krytycznej analizy dorobku naukowego i oceny wkładu własnej działalności badawczej w rozwój nauki, szczególnie w odniesieniu do przygotowania i realizacji projektów i grantów badawczych. Ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego i twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, m.in. poprzez realizację projektów badawczych. Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej. | ISD_4-_K01, ISD_4-_K02, ISD_4-_K03, ISD_4-_K04, ISD_4-_K05 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_B04_W01 Zna wybrane instytucje finansujące badania w kraju i na świecie. Zna rodzaje grantów badawczych. Zna podstawy pisania wniosków o finansowanie badań. Zna zasady przygotowywania raportów z realizacji badań. Zna sposoby upowszechniania wyników badań. | 2,0 | |
3,0 | Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_B04_U01 Umie znaleźć źródła finansowania badań. Umie przygotować wniosek o finansowanie badań. | 2,0 | |
3,0 | Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ISD_4-_B04_K01 Rozumie konieczność krytycznej analizy dorobku naukowego i oceny wkładu własnej działalności badawczej w rozwój nauki, szczególnie w odniesieniu do przygotowania i realizacji projektów i grantów badawczych. Ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego i twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, m.in. poprzez realizację projektów badawczych. Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej. | 2,0 | |
3,0 | Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Piotr Bajor, Jakub Fichna, Marcin Grabowski, Bartłomiej Lis, Michał Matuszewski, Piotr Oprocha, Jak napisać wniosek o finansowanie badań naukowych, Rada Młodych Naukowców, Warszawa, 2013
- Tomasz Janus, Wnioski grantowe bez tajemnic, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Warszawa, 2016
- KOMISJA DO SPRAW ETYKI W NAUCE, Kodeks etyki pracownika naukowego, Polska Akademia Nauk, Warszawa, 2017