Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska

Sylabus przedmiotu Dydaktyka w szkole wyższej II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Dydaktyka w szkole wyższej II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 12 0,50,60zaliczenie
seminariaS4 6 0,50,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu psychologii i socjologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu dydaktyki dla potrzeb realizacji procesu kształcenia w szkole wyższej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Od transmisji wiedzy do edukacji wspierającej proces uczenia się.2
T-S-2Konstruktywizm jako teoria aktywnego procesu zdobywania wiedzy.2
T-S-3Motywacyjne funkcje środowiska uczenia się w szkole wyższej.2
6
wykłady
T-W-1Znaczenie i zakres pojęcia dydaktyki2
T-W-2Wartości i cele kształcenia w szkole wyższej2
T-W-3Kryteria i teorie doboru treści do programów kształcenia1
T-W-4Proces kształcenia jako zintegrowany proces nauczania i uczenia się1
T-W-5Proces samokształcenia1
T-W-6Pojęcie, geneza i klasyfikacja zasad kształcenia1
T-W-7Metody i formy organizacyjne procesu kształcenia1
T-W-8Środki dydaktyczne i ich znaczenie w procesie kształcenia1
T-W-9Formy i metody sprawdzania oraz oceniania wyników procesu kształcenia1
T-W-10Innowacje dydaktyczne a unowocześnianie procesu kształcenia1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1uczestnictwo w zajęciach6
A-S-2Przygotowanie pracy zaliczejiowej.9
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Przygotowanie merytoryczne do zaliczenia przedmiotu3
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające (wykład informacyjny)
M-2metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny)
M-3metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-4metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie pracy pisemnej i odpowiedzi ustnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDA06b_W01
Student posługuje się podstawowymi pojęcie z zakresu dydaktyki i charakteryzuje cechy procesu kształcenia w szkole wyższej
ISD_4-_W07, ISD_4-_W08C-1T-W-4, T-W-7, T-W-10, T-W-8, T-W-6, T-W-9, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-S-1, T-S-3, T-S-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDA06b_U01
Student przygotowuje konspekt zajęć z ze szczególnym uwzględnieniem celów operacyjnych oraz środków dydaktycznych, metody i formy organizacyjnych.
ISD_4-_U06C-1T-W-7, T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-S-1, T-S-3, T-S-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDA06b_K01
Student wykazuje się kompetencją w zakresie wykorzystywania najnowszej wiedzy w pracy dydaktycznej oraz przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo i rozumie ideę kształcenia ustawicznego
ISD_4-_K01, ISD_4-_K02, ISD_4-_K03C-1T-W-4, T-W-10, T-W-5, T-S-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDA06b_W01
Student posługuje się podstawowymi pojęcie z zakresu dydaktyki i charakteryzuje cechy procesu kształcenia w szkole wyższej
2,0
3,0Wykazuje podstawową znajomość wybranych zagadnień z zakresu dydaktyki szkoły wyższej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDA06b_U01
Student przygotowuje konspekt zajęć z ze szczególnym uwzględnieniem celów operacyjnych oraz środków dydaktycznych, metody i formy organizacyjnych.
2,0
3,0Student przygotował projekt z drobnymi błędami merytorycznymi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDA06b_K01
Student wykazuje się kompetencją w zakresie wykorzystywania najnowszej wiedzy w pracy dydaktycznej oraz przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo i rozumie ideę kształcenia ustawicznego
2,0
3,0Student zabiera głos w dyskusji, szanuje odmienne poglądy i respektuje zasady kultury wypowiedzi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kupisiewicz Cz., Dydaktyka ogólna, Graf Punkt, Warszawa, 2002
  2. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa, 2003
  3. Bereźnicki F., Podstawy dydaktyki, Impuls, Kraków, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Nowacki T. W., Aktywizujęce metody w kształceniu, CODN, Warszawa, 1999
  2. Szymański M. S., O metodzie projektów, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa, 2000
  3. Klus-Stańska D., Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa, 2010

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Od transmisji wiedzy do edukacji wspierającej proces uczenia się.2
T-S-2Konstruktywizm jako teoria aktywnego procesu zdobywania wiedzy.2
T-S-3Motywacyjne funkcje środowiska uczenia się w szkole wyższej.2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie i zakres pojęcia dydaktyki2
T-W-2Wartości i cele kształcenia w szkole wyższej2
T-W-3Kryteria i teorie doboru treści do programów kształcenia1
T-W-4Proces kształcenia jako zintegrowany proces nauczania i uczenia się1
T-W-5Proces samokształcenia1
T-W-6Pojęcie, geneza i klasyfikacja zasad kształcenia1
T-W-7Metody i formy organizacyjne procesu kształcenia1
T-W-8Środki dydaktyczne i ich znaczenie w procesie kształcenia1
T-W-9Formy i metody sprawdzania oraz oceniania wyników procesu kształcenia1
T-W-10Innowacje dydaktyczne a unowocześnianie procesu kształcenia1
12

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1uczestnictwo w zajęciach6
A-S-2Przygotowanie pracy zaliczejiowej.9
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Przygotowanie merytoryczne do zaliczenia przedmiotu3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDA06b_W01Student posługuje się podstawowymi pojęcie z zakresu dydaktyki i charakteryzuje cechy procesu kształcenia w szkole wyższej
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_W07Posiada wiedzę umożliwiającą zrozumienie zaawansowanych zależności w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz uwzględnienie interakcji i synergii z innymi dziedzinami i dyscyplinami, jak również na prowadzenie interdyscyplinarnych prac badawczych.
ISD_4-_W08Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu dydaktyki dla potrzeb realizacji procesu kształcenia w szkole wyższej.
Treści programoweT-W-4Proces kształcenia jako zintegrowany proces nauczania i uczenia się
T-W-7Metody i formy organizacyjne procesu kształcenia
T-W-10Innowacje dydaktyczne a unowocześnianie procesu kształcenia
T-W-8Środki dydaktyczne i ich znaczenie w procesie kształcenia
T-W-6Pojęcie, geneza i klasyfikacja zasad kształcenia
T-W-9Formy i metody sprawdzania oraz oceniania wyników procesu kształcenia
T-W-5Proces samokształcenia
T-W-3Kryteria i teorie doboru treści do programów kształcenia
T-W-1Znaczenie i zakres pojęcia dydaktyki
T-W-2Wartości i cele kształcenia w szkole wyższej
T-S-1Od transmisji wiedzy do edukacji wspierającej proces uczenia się.
T-S-3Motywacyjne funkcje środowiska uczenia się w szkole wyższej.
T-S-2Konstruktywizm jako teoria aktywnego procesu zdobywania wiedzy.
Metody nauczaniaM-1metody podające (wykład informacyjny)
M-2metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny)
M-3metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-4metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie pracy pisemnej i odpowiedzi ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje podstawową znajomość wybranych zagadnień z zakresu dydaktyki szkoły wyższej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDA06b_U01Student przygotowuje konspekt zajęć z ze szczególnym uwzględnieniem celów operacyjnych oraz środków dydaktycznych, metody i formy organizacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_U06Potrafi pogłębiać kompetencje zawodowe i osobiste, szczególnie w zakresie pozyskiwania oraz analizowania najnowszych osiągnięć związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu dydaktyki dla potrzeb realizacji procesu kształcenia w szkole wyższej.
Treści programoweT-W-7Metody i formy organizacyjne procesu kształcenia
T-W-10Innowacje dydaktyczne a unowocześnianie procesu kształcenia
T-W-8Środki dydaktyczne i ich znaczenie w procesie kształcenia
T-W-9Formy i metody sprawdzania oraz oceniania wyników procesu kształcenia
T-W-3Kryteria i teorie doboru treści do programów kształcenia
T-S-1Od transmisji wiedzy do edukacji wspierającej proces uczenia się.
T-S-3Motywacyjne funkcje środowiska uczenia się w szkole wyższej.
T-S-2Konstruktywizm jako teoria aktywnego procesu zdobywania wiedzy.
Metody nauczaniaM-1metody podające (wykład informacyjny)
M-2metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny)
M-3metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-4metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie pracy pisemnej i odpowiedzi ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przygotował projekt z drobnymi błędami merytorycznymi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDA06b_K01Student wykazuje się kompetencją w zakresie wykorzystywania najnowszej wiedzy w pracy dydaktycznej oraz przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo i rozumie ideę kształcenia ustawicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyISD_4-_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
ISD_4-_K02Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
ISD_4-_K03Rozumie obowiązek wypełniania zobowiązań społecznych, badawczych i twórczych oraz ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu dydaktyki dla potrzeb realizacji procesu kształcenia w szkole wyższej.
Treści programoweT-W-4Proces kształcenia jako zintegrowany proces nauczania i uczenia się
T-W-10Innowacje dydaktyczne a unowocześnianie procesu kształcenia
T-W-5Proces samokształcenia
T-S-3Motywacyjne funkcje środowiska uczenia się w szkole wyższej.
Metody nauczaniaM-1metody podające (wykład informacyjny)
M-2metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny)
M-3metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-4metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie pracy pisemnej i odpowiedzi ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zabiera głos w dyskusji, szanuje odmienne poglądy i respektuje zasady kultury wypowiedzi.
3,5
4,0
4,5
5,0