Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S2)

Sylabus przedmiotu ANALYSIS OF FOOD CONTAMINANTS:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wymiana międzynarodowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot ANALYSIS OF FOOD CONTAMINANTS
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 45 5,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Basics of analytical chemistry

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Knowledge about typical contaminants generated naturally in food and brought from environment and practical skills in their analysis.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Natural contaminants present in foods. Natural toxicants generated in food during spoilage processes. Determination of ethanol and methanol content in beverages. Changes in plant oils at high temperature. Products of fats oxidation.20
T-L-2Environmental toxicants (pesticides, pharmaceuticals, industrial contaminants). Pesticide residues in food. Contaminants of drinking water.20
T-L-3Analysis of food adulteration.4
T-L-4Test1
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Participation in laboratory classes45
A-L-2Individual work with literature30
A-L-3Preparation of written reports30
A-L-4Consultation5
A-L-5Preparation for the final test15
125

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Laboratory
M-2Individual work with literature

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Evaluation of working in the laboratory
S-2Ocena podsumowująca: Evaluation of written reports
S-3Ocena podsumowująca: Test

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
WM_1-_??_W01
Student will be able to explain sources of different food contaminants.
C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3M-1, M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
WM_1-_??_U01
Student will be able to perform analysis of selected food contaminants and examine adulteration of food.
C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3M-1S-1, S-2
WM_1-_??_U02
Student will be able to collect and organize data from literature.
C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
WM_1-_??_K01
Student is aware of the impact of food contaminants on consumer health.
C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3M-1, M-2S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
WM_1-_??_W01
Student will be able to explain sources of different food contaminants.
2,0
3,0student is able to name the main sources of food contaminants and give the common examples
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
WM_1-_??_U01
Student will be able to perform analysis of selected food contaminants and examine adulteration of food.
2,0
3,0student is able to perform analysis with the help of a teacher
3,5
4,0
4,5
5,0
WM_1-_??_U02
Student will be able to collect and organize data from literature.
2,0
3,0student is able to prepare a report on a specified topic
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
WM_1-_??_K01
Student is aware of the impact of food contaminants on consumer health.
2,0
3,0student is able to describe the harmful effect of determined substances on humans
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. ed. W.M. Dąbrowski, Z.E. Sikorski, Toxins in Food, CRC Press, Boca Raton, 2005
  2. T. P. Coultate, Food: the Chemistry of its Components, RSC, Cambridge, 2009
  3. ed. T. Reemtsma, M. Jekel, Organic pollutants in the water cycle, Wiley-VCH, Weinheim, 2006

Literatura dodatkowa

  1. ed. J.P.F. D'Mello, Food Safety: Contaminants and Toxins, CABI, Trowbrige, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Natural contaminants present in foods. Natural toxicants generated in food during spoilage processes. Determination of ethanol and methanol content in beverages. Changes in plant oils at high temperature. Products of fats oxidation.20
T-L-2Environmental toxicants (pesticides, pharmaceuticals, industrial contaminants). Pesticide residues in food. Contaminants of drinking water.20
T-L-3Analysis of food adulteration.4
T-L-4Test1
45

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Participation in laboratory classes45
A-L-2Individual work with literature30
A-L-3Preparation of written reports30
A-L-4Consultation5
A-L-5Preparation for the final test15
125
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięWM_1-_??_W01Student will be able to explain sources of different food contaminants.
Cel przedmiotuC-1Knowledge about typical contaminants generated naturally in food and brought from environment and practical skills in their analysis.
Treści programoweT-L-2Environmental toxicants (pesticides, pharmaceuticals, industrial contaminants). Pesticide residues in food. Contaminants of drinking water.
T-L-1Natural contaminants present in foods. Natural toxicants generated in food during spoilage processes. Determination of ethanol and methanol content in beverages. Changes in plant oils at high temperature. Products of fats oxidation.
T-L-3Analysis of food adulteration.
Metody nauczaniaM-1Laboratory
M-2Individual work with literature
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test
S-2Ocena podsumowująca: Evaluation of written reports
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student is able to name the main sources of food contaminants and give the common examples
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięWM_1-_??_U01Student will be able to perform analysis of selected food contaminants and examine adulteration of food.
Cel przedmiotuC-1Knowledge about typical contaminants generated naturally in food and brought from environment and practical skills in their analysis.
Treści programoweT-L-2Environmental toxicants (pesticides, pharmaceuticals, industrial contaminants). Pesticide residues in food. Contaminants of drinking water.
T-L-1Natural contaminants present in foods. Natural toxicants generated in food during spoilage processes. Determination of ethanol and methanol content in beverages. Changes in plant oils at high temperature. Products of fats oxidation.
T-L-3Analysis of food adulteration.
Metody nauczaniaM-1Laboratory
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Evaluation of working in the laboratory
S-2Ocena podsumowująca: Evaluation of written reports
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student is able to perform analysis with the help of a teacher
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięWM_1-_??_U02Student will be able to collect and organize data from literature.
Cel przedmiotuC-1Knowledge about typical contaminants generated naturally in food and brought from environment and practical skills in their analysis.
Treści programoweT-L-2Environmental toxicants (pesticides, pharmaceuticals, industrial contaminants). Pesticide residues in food. Contaminants of drinking water.
T-L-1Natural contaminants present in foods. Natural toxicants generated in food during spoilage processes. Determination of ethanol and methanol content in beverages. Changes in plant oils at high temperature. Products of fats oxidation.
T-L-3Analysis of food adulteration.
Metody nauczaniaM-2Individual work with literature
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Evaluation of written reports
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student is able to prepare a report on a specified topic
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięWM_1-_??_K01Student is aware of the impact of food contaminants on consumer health.
Cel przedmiotuC-1Knowledge about typical contaminants generated naturally in food and brought from environment and practical skills in their analysis.
Treści programoweT-L-2Environmental toxicants (pesticides, pharmaceuticals, industrial contaminants). Pesticide residues in food. Contaminants of drinking water.
T-L-1Natural contaminants present in foods. Natural toxicants generated in food during spoilage processes. Determination of ethanol and methanol content in beverages. Changes in plant oils at high temperature. Products of fats oxidation.
T-L-3Analysis of food adulteration.
Metody nauczaniaM-1Laboratory
M-2Individual work with literature
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test
S-2Ocena podsumowująca: Evaluation of written reports
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student is able to describe the harmful effect of determined substances on humans
3,5
4,0
4,5
5,0