Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S1)

Sylabus przedmiotu CONCEPTS IN MODERN HOMOGENEOUS AND HETEROGENEOUS CATALYSIS:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wymiana międzynarodowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot CONCEPTS IN MODERN HOMOGENEOUS AND HETEROGENEOUS CATALYSIS
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Moszyński <Dariusz.Moszynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>, Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl>, Dariusz Moszyński <Dariusz.Moszynski@zut.edu.pl>, Paula Ossowicz-Rupniewska <Paula.Ossowicz@zut.edu.pl>, Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl>, Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 1,50,50zaliczenie
wykładyW1 30 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1No requirements

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student knows the composition and structure of moder homo- and heterogeneous catalysts
C-2Student knows the contemporary experimental methods applied to evaluate the properties of catalysts
C-3Student is able to select a proper catalyst in regard to the chemical reaction

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Diels-Alder reaction in ionic liquid as medium in the presence and without metal catalysts4
T-L-2Alkylation process under phase transfer catalysis conditions4
T-L-3Homogeneous catalysis - The isomerisation of allyl ethers catalyzed by ruthenium complexes4
T-L-4Synthesis and characterization of Ti-MCM-41 catalyst3
T-L-5Cobalt molybdenum nitrides as a modern catalysts for ammonia synthesis4
T-L-6Surface reactions by electron spectroscopy4
T-L-7Photocatalysis on modified TiO24
T-L-8Active removal of air polutions3
30
wykłady
T-W-1Advanced Aspects of Mechanisms in Heterogeneous Catalysis4
T-W-2Modern Synthesis in Inorganic Reactions4
T-W-3Environmental Catalysis4
T-W-4Phase transfer catalysis – fundamentals and application in organic industrial processes4
T-W-5Strategies of Ionic liquids application in catalysis3
T-W-6Homogeneous transition metal complexes catalysis - aspects of fundamentals and application in organic synthesis4
T-W-7Zeolites and zeolite-like materials as the heterogeneous catalysts – structures, properties, synthesis and applications in organic synthesis4
T-W-8Activity Loss3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Attendance30
A-L-2Reports7
A-L-3Consultations1
38
wykłady
A-W-1Attendance30
A-W-2Analysis of literature7
A-W-3Consultations1
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1lecture
M-2case studies
M-3laboratory classes

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: colloqium
S-2Ocena podsumowująca: exam

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ChEn_1A_C19_W01
Has a basic and advanced knowledge about homo- and heterogenous catalysis
C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ChEn_1A_C19_U01
Is able to choose, prepare and applicate the proper catalyst for a given chemical process.
C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ChEn_1A_C19_K01
Is able to manage an analysis of catalytic process.
C-3T-W-3, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ChEn_1A_C19_W01
Has a basic and advanced knowledge about homo- and heterogenous catalysis
2,0
3,0Has a basic knowledge about homo- and heterogenous catalysis
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ChEn_1A_C19_U01
Is able to choose, prepare and applicate the proper catalyst for a given chemical process.
2,0
3,0Is able to choose, prepare and applicate the proper catalyst for a simple chemical process.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ChEn_1A_C19_K01
Is able to manage an analysis of catalytic process.
2,0
3,0Is able to manage an analysis of catalytic process.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. G. Ertl, H. Knozinger, F. Schuth, J. Weikamp, Handbook of Heterogeneous Catalysis, Wiley-VCH, Weinheim, 2008
  2. A. Behr, P. Neubert, Applied Homogeneous Catalysis, Wiley-VCH, 2012
  3. R.H. Crabtree, The organometallic chemistry of the transition metals, John Wiley&Sons, 2005
  4. S. Bhaduri, D. Mukesh, Homogeneous calalysis. Mechanisms and Iindustrial Applications, John Wiley & Sons, 2000
  5. Jiri Cejka, Avelino Corma, Stacey Zones, Zeolites and Catalysis: Synthesis, Reactions and Applications, WILEY-VCH, 2010
  6. Santi Kulprathipanja, Zeolites in Industrial Separation and Catalysis, WILEY-VCH, 2010
  7. Edited by P. Wasserscheid, T. Welton, Ionic Liquids in Synthesis t.1 and t.2, Wiley-VCH, Weiheim, 2008, 2
  8. C.M. Starks, C.L. Liotta, M.E.Halpern, Phase-Transfer Catalysis, Chapmann & Hall, New York, 1994
  9. Ed.: I.T. Horvath, Encyclopedia of Catalysis Vol. 5 (p. 511-564), Wiley-Interscience, Hoboken, NJ, 2003
  10. Ed.: K. Maruoka, Asymmetric Phase-Transfer Catalysis, Wiley-VCH, Weinheim, Germany, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Diels-Alder reaction in ionic liquid as medium in the presence and without metal catalysts4
T-L-2Alkylation process under phase transfer catalysis conditions4
T-L-3Homogeneous catalysis - The isomerisation of allyl ethers catalyzed by ruthenium complexes4
T-L-4Synthesis and characterization of Ti-MCM-41 catalyst3
T-L-5Cobalt molybdenum nitrides as a modern catalysts for ammonia synthesis4
T-L-6Surface reactions by electron spectroscopy4
T-L-7Photocatalysis on modified TiO24
T-L-8Active removal of air polutions3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Advanced Aspects of Mechanisms in Heterogeneous Catalysis4
T-W-2Modern Synthesis in Inorganic Reactions4
T-W-3Environmental Catalysis4
T-W-4Phase transfer catalysis – fundamentals and application in organic industrial processes4
T-W-5Strategies of Ionic liquids application in catalysis3
T-W-6Homogeneous transition metal complexes catalysis - aspects of fundamentals and application in organic synthesis4
T-W-7Zeolites and zeolite-like materials as the heterogeneous catalysts – structures, properties, synthesis and applications in organic synthesis4
T-W-8Activity Loss3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Attendance30
A-L-2Reports7
A-L-3Consultations1
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Attendance30
A-W-2Analysis of literature7
A-W-3Consultations1
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięChEn_1A_C19_W01Has a basic and advanced knowledge about homo- and heterogenous catalysis
Cel przedmiotuC-1Student knows the composition and structure of moder homo- and heterogeneous catalysts
Treści programoweT-W-1Advanced Aspects of Mechanisms in Heterogeneous Catalysis
T-W-2Modern Synthesis in Inorganic Reactions
T-W-3Environmental Catalysis
T-W-4Phase transfer catalysis – fundamentals and application in organic industrial processes
T-W-5Strategies of Ionic liquids application in catalysis
T-W-6Homogeneous transition metal complexes catalysis - aspects of fundamentals and application in organic synthesis
T-W-7Zeolites and zeolite-like materials as the heterogeneous catalysts – structures, properties, synthesis and applications in organic synthesis
T-W-8Activity Loss
Metody nauczaniaM-1lecture
M-2case studies
M-3laboratory classes
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: colloqium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Has a basic knowledge about homo- and heterogenous catalysis
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięChEn_1A_C19_U01Is able to choose, prepare and applicate the proper catalyst for a given chemical process.
Cel przedmiotuC-3Student is able to select a proper catalyst in regard to the chemical reaction
Treści programoweT-L-1Diels-Alder reaction in ionic liquid as medium in the presence and without metal catalysts
T-L-2Alkylation process under phase transfer catalysis conditions
T-L-3Homogeneous catalysis - The isomerisation of allyl ethers catalyzed by ruthenium complexes
T-L-4Synthesis and characterization of Ti-MCM-41 catalyst
T-L-5Cobalt molybdenum nitrides as a modern catalysts for ammonia synthesis
T-L-6Surface reactions by electron spectroscopy
T-L-7Photocatalysis on modified TiO2
T-L-8Active removal of air polutions
Metody nauczaniaM-2case studies
M-3laboratory classes
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: colloqium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Is able to choose, prepare and applicate the proper catalyst for a simple chemical process.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięChEn_1A_C19_K01Is able to manage an analysis of catalytic process.
Cel przedmiotuC-3Student is able to select a proper catalyst in regard to the chemical reaction
Treści programoweT-W-3Environmental Catalysis
T-W-5Strategies of Ionic liquids application in catalysis
Metody nauczaniaM-1lecture
M-2case studies
M-3laboratory classes
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: colloqium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Is able to manage an analysis of catalytic process.
3,5
4,0
4,5
5,0