Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S2)

Sylabus przedmiotu PLANT IN VITRO CULTURES:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wymiana międzynarodowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot PLANT IN VITRO CULTURES
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 3,50,38zaliczenie
wykładyW1 30 2,50,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Knowledge of plant anatomy and physiology would be useful.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Explain the various components of plant tissue culture media, e.g. minerals, growth factors, hormones, and what governs the choice of components,
C-2Explain the various steps taken to establish and optimise media for particular purposes in particular species, without the aid of texts
C-3Explain and perform some of the more advanced techniques, e.g. embryo rescue, and protoplasting.
C-4Establish and maintain plants in tissue culture and micropropagation, including morphogenesis
C-5Investigate and define a protocol to establish an unknown species and test its response
C-6Explain the various cell lines used in tissue culture and their origins and uses

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Preparation of solid and liquid media.6
T-L-2Preparation and sterilization of explants.4
T-L-3Mass micropropagation of healthy plants.8
T-L-4Callus and cell culture.6
T-L-5Suspension cultures in bioreactor.4
T-L-6Presentation from selective scientific papers.2
30
wykłady
T-W-1History of plant tissue cultures.4
T-W-2Micropropagation (preparative stage, initiation of cultures, shoot multiplication, elongation and rooting, transfer to greenhouse condition).8
T-W-3Somatic embryogenesis and artificial seeds.4
T-W-4Callus and suspension cultures.6
T-W-5Secondary product formation in suspension cultures.4
T-W-6In vitro cultures in palnt breeding.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Performence in laboratory.30
A-L-2Participation in consultation.10
A-L-3Assessment of project work.25
A-L-4Preparation for the labs22
87
wykłady
A-W-1Performance in lectures.30
A-W-2Preparation of exam.10
A-W-3Reading recommended literature.10
A-W-4Participation in consultations.13
63

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Lecture/multi-media presentation.
M-2Project method.
M-3Demonstration.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: project work
S-2Ocena formująca: essays

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
WM-WKSiR_2-_null_W01
Students know the basic knowledge of plant tissue cultures.
C-1, C-2, C-3, C-6T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
WM-WKSiR_2-_null_U01
The student is able to prepare the media and set up a sterile culture in vitro.
C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
WM-WKSiR_2-_null_K01
Student is able to work in a team of people growing plants in cultures in vitro.
C-5T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
WM-WKSiR_2-_null_W01
Students know the basic knowledge of plant tissue cultures.
2,0
3,0student know the basic knowledge of plant breeding
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
WM-WKSiR_2-_null_U01
The student is able to prepare the media and set up a sterile culture in vitro.
2,0
3,0The student is able to prepare the media under the direction of the teacher, using the ready sets. She knows the rules of sterile cultures, but makes many mistakes and most cultures are infected.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
WM-WKSiR_2-_null_K01
Student is able to work in a team of people growing plants in cultures in vitro.
2,0
3,0Student is able to communicate with the group and work in a team of people who propagate plants in in vitro cultures as a passive commander, making numerous mistakes.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bhojwani S.S., M. K. Razdan., Plant tissue culture: theory and practice., Elsevier science, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Gamborg O.L, Phillips G.C., Plant cell, Tissue and organ culture - Fundamental methods. Springer, Springer, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Preparation of solid and liquid media.6
T-L-2Preparation and sterilization of explants.4
T-L-3Mass micropropagation of healthy plants.8
T-L-4Callus and cell culture.6
T-L-5Suspension cultures in bioreactor.4
T-L-6Presentation from selective scientific papers.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1History of plant tissue cultures.4
T-W-2Micropropagation (preparative stage, initiation of cultures, shoot multiplication, elongation and rooting, transfer to greenhouse condition).8
T-W-3Somatic embryogenesis and artificial seeds.4
T-W-4Callus and suspension cultures.6
T-W-5Secondary product formation in suspension cultures.4
T-W-6In vitro cultures in palnt breeding.4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Performence in laboratory.30
A-L-2Participation in consultation.10
A-L-3Assessment of project work.25
A-L-4Preparation for the labs22
87
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Performance in lectures.30
A-W-2Preparation of exam.10
A-W-3Reading recommended literature.10
A-W-4Participation in consultations.13
63
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięWM-WKSiR_2-_null_W01Students know the basic knowledge of plant tissue cultures.
Cel przedmiotuC-1Explain the various components of plant tissue culture media, e.g. minerals, growth factors, hormones, and what governs the choice of components,
C-2Explain the various steps taken to establish and optimise media for particular purposes in particular species, without the aid of texts
C-3Explain and perform some of the more advanced techniques, e.g. embryo rescue, and protoplasting.
C-6Explain the various cell lines used in tissue culture and their origins and uses
Treści programoweT-W-1History of plant tissue cultures.
T-W-2Micropropagation (preparative stage, initiation of cultures, shoot multiplication, elongation and rooting, transfer to greenhouse condition).
T-W-3Somatic embryogenesis and artificial seeds.
T-W-4Callus and suspension cultures.
T-W-5Secondary product formation in suspension cultures.
T-W-6In vitro cultures in palnt breeding.
Metody nauczaniaM-1Lecture/multi-media presentation.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: essays
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student know the basic knowledge of plant breeding
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięWM-WKSiR_2-_null_U01The student is able to prepare the media and set up a sterile culture in vitro.
Cel przedmiotuC-4Establish and maintain plants in tissue culture and micropropagation, including morphogenesis
Treści programoweT-L-1Preparation of solid and liquid media.
T-L-2Preparation and sterilization of explants.
T-L-3Mass micropropagation of healthy plants.
T-L-4Callus and cell culture.
T-L-5Suspension cultures in bioreactor.
T-L-6Presentation from selective scientific papers.
Metody nauczaniaM-2Project method.
M-3Demonstration.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: project work
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student is able to prepare the media under the direction of the teacher, using the ready sets. She knows the rules of sterile cultures, but makes many mistakes and most cultures are infected.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięWM-WKSiR_2-_null_K01Student is able to work in a team of people growing plants in cultures in vitro.
Cel przedmiotuC-5Investigate and define a protocol to establish an unknown species and test its response
Treści programoweT-L-1Preparation of solid and liquid media.
T-L-2Preparation and sterilization of explants.
T-L-3Mass micropropagation of healthy plants.
T-L-4Callus and cell culture.
T-L-5Suspension cultures in bioreactor.
Metody nauczaniaM-2Project method.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: project work
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student is able to communicate with the group and work in a team of people who propagate plants in in vitro cultures as a passive commander, making numerous mistakes.
3,5
4,0
4,5
5,0